L’edició 2025 del Rally de Suècia va veure el debut de les novetats del Hyundai i20 N Rally1. Es tracta de l’evolució més gran des que el cotxe va començar la seva trajectòria al WRC el 2022. Tot i que no inclou innovacions aerodinàmiques, val la pena analitzar-lo.
Les modificacions afecten finalment la suspensió, la transmissió i el pes, mentre que el xassís es manté intacte segons ha manifestat l’equip.
Els canvis més visibles es troben en la suspensió, tant a la part davantera com a la posterior. L’angle dels amortidors ha canviat, especialment al davant. Anteriorment estaven inclinats cap enrere (com es veu a la imatge de l’esquerra), però en el nou cotxe són completament verticals, de manera similar als del Toyota i el Puma.

A la part posterior, l’angle originalment cap endavant s’ha reduït. Els amortidors no són completament verticals, sinó que encara conserven una lleugera inclinació cap endavant. La raó d’aquesta inclinació (com ens va explicar Christian Loriaux al 2023) era millorar la tracció i l’estabilitat mitjançant la geometria de la suspensió. Com? Quan el cotxe accelera, la part del davant s’aixeca i l’amortidor del darrere passa a una posició vertical, reduint la tendència del cotxe a aixecar-se. I quan frena, la part posterior s’aixeca menys. Amb la nova configuració, aquests efectes encara són presents però significativament reduïts.

També es nota que, en el nou cotxe, la part inferior dels amortidors està col·locada més centrada en comparació amb la configuració anterior. En resum, es tracta d’una renovació completa de tota la suspensió, un canvi poc habitual en un cotxe de ral·lis a mig cicle de vida.

Tot i això, no és la primera vegada que Hyundai fa una modificació tan gran en un cotxe de ral·lis a mig cicle de vida. Ja el 2019-2020, l’equip d’Alzenau també va introduir una millora important en la suspensió de l’i20 Coupé WRC, que va requerir fins a cinc jokers per a la seva homologació.

El cotxe també incorpora diversos ajustaments en la transmissió per adaptar-se a la nova suspensió. Combinats amb la nova carcassa homologada al desembre, aquests canvis haurien de millorar tant la transmissió de potència com la fiabilitat, ajudant a evitar la repetició dels problemes de l’any passat al Rally Safari.

L’equip també informa d’una reducció de pes. Tanmateix, amb la important reducció de pes permesa per la normativa de 2025, aquest aspecte ha perdut una certa rellevància.
A les especials, el cotxe semblava notablement més estable que en la seva configuració anterior, cosa que el fa més fàcil de conduir—especialment en terra. Això contribueix a ampliar la finestra d’operació del vehicle, un dels principals objectius d’aquesta evolució segons l’equip. A més, hauria de millorar l’efectivitat de l’aerodinàmica.
Totes aquestes modificacions representen una renovació significativa del cotxe, possible gràcies a l’ús simultani de diversos jokers. Això ha estat possible gràcies a una dispensa especial concedida per la FIA, que compensa Hyundai pel canvi de reglamentació a principis del 2024—quan l’equip ja estava desenvolupant un nou cotxe per al 2025.
Com a resultat, l’equip es queda sense cap joker per modificar el xassís durant els pròxims dos anys, cosa que significa que el cotxe veurà poc o cap desenvolupament addicional en aquest aspecte. Tot i això, la seva absència al Rally Safari—per motius logístics i de fiabilitat—donarà a l’equip més temps per perfeccionar el nou vehicle, que tornarà a la competició a les Canàries.