L’Autódromo Hermanos Rodríguez acull la Fórmula 1 en un escenari únic per la seva gran altitud i les velocitats de rècord.
La Formula 1 continua la seva gira americana amb el Gran Premi de Mèxic, que serà la vintena prova de la temporada 2024. La Ciutat de Mèxic ha acollit aquesta competició un total de 24 vegades, la primera el 1963, i ha estat una cita ininterrompuda al calendari des de 2015. El circuit de l’Autódromo Hermanos Rodríguez, que acull aquesta competició, és especial per diverses raons que posen a prova les capacitats dels pilots i dels monoplaces.
Una de les seves principals característiques és la gran altitud a la qual es troba: el circuit està situat a 2.300 metres sobre el nivell del mar, cosa que afecta la densitat de l’aire i, per tant, el rendiment aerodinàmic dels vehicles. A aquesta altura, els cotxes han de configurar-se amb un paquet aerodinàmic similar al de circuits com Mònaco, però alhora aconsegueixen velocitats màximes comparables a les de Monza o Bakú gràcies a la llarga recta de 1,2 quilòmetres, la segona més llarga del calendari després de la de Bakú.
Un altre dels atractius del traçat és el famós “estadi” situat al tercer sector del circuit, on els aficionats mexicans creen una atmosfera espectacular. Aquí, els pilots circulen enmig d’una graderia envoltant abans de sortir a la recta de meta.
Com en altres edicions, el circuit de Mèxic comptarà amb tres zones de DRS: la primera, a la recta de sortida/meta; la segona, després del primer revolt; i la tercera, just abans de l’entrada a l’estadi.
Pel que fa als pilots actuals, només Lewis Hamilton (2016, 2019) i Max Verstappen (2017, 2018, 2021, 2022, 2023) han aconseguit guanyar aquesta prova en el passat. Verstappen, amb cinc victòries, ostenta el rècord del Gran Premi. A més, el rècord de volta ràpida actual pertany a Valtteri Bottas, que va aconseguir un temps d’1:17.774 durant la cursa de 2021.
Horaris
Divendres 25 d’octubre
20:30 h – Entrenaments lliures 1
Dissabte 26 d’octubre
00:00 h – Entrenaments lliures 2 19:30 h – Entrenaments lliures 3 23:00 h – Classificacions
La temporada 2025 inclou el retorn al Ral·li de Portugal i manté la final amb coeficient 2.
Els participants competiran amb Ford Fiesta Rally3.
El promotor del Campionat Mundial de Ral·lis Júnior (JWRC) ha anunciat el calendari de la temporada 2025, que portarà novetats significatives respecte a l’edició d’enguany. Els joves pilots tornaran a disputar cinc proves al llarg de la temporada, però amb alguns canvis destacats respecte a 2024. Aquesta nova programació pretén oferir un repte equilibrat entre diferents tipus de superfícies, que ajudaran a preparar els futurs talents per a la transició cap al WRC2.
La temporada començarà, com en anys anteriors, al Ral·li de Suècia, que tindrà lloc del 13 al 16 de febrer. Aquesta prova permet als pilots enfrontar-se a les dures condicions de neu i gel, després d’aquesta primera prova, el campionat es traslladarà a tres ral·lis sobre terra, incloent el retorn al Ral·li de Portugal, una cita que no apareixia al calendari des de 2022.
El tercer i quart ral·li de la temporada es disputaran a la Grècia, amb el prestigiós Ral·li Acròpolis, i a Finlàndia, la gran final tindrà lloc al Ral·li d’Europa Central, una prova d’asfalt que, com en edicions anteriors, comptarà amb un coeficient 2. Aquesta decisió permet que, fins i tot a l’últim ral·li, es pugui alterar significativament la classificació final del campionat. Aquest format assegura que els competidors es mantinguin en tensió fins a l’últim moment, lluitant pel títol fins a l’última cronometrada.
Com a recompensa, el guanyador del JWRC 2025 gaudirà de la possibilitat de participar en quatre proves del WRC2 l’any 2026, pilotant un Ford Fiesta Rally2, mantenint així la tradició que ha estat clau per al desenvolupament de futurs pilots en la categoria reina del WRC.
La tercera edició dels FIA Motorsport Games està a punt de començar, amb l’esdeveniment previst per al 23 d’octubre de 2024 a València.
Aquesta cita esportiva reunirà més de 85 federacions nacionals (ASN), que competiran en un ventall ampliat de disciplines. L’acte inaugural es durà a terme a la Ciutat de les Arts i les Ciències, un punt icònic de la ciutat del Túria.
La competició d’aquest any tindrà un rècord de 27 categories, una expansió significativa respecte a les edicions anteriors, amb un creixement destacat en les disciplines de ral·li, que passa de tres a deu categories. Algunes de les noves incorporacions al programa inclouen el GT Single-Make, el Esports F4, el Karting Mini i el Cross Car Mini. Encara que el Truck Racing estava previst inicialment per a l’edició del 2024, finalment farà una aparició de demostració aquest any, amb la intenció de competir plenament en la següent edició.
València acollirà les diferents competicions en diversos llocs estratègics. El Circuit Ricardo Tormo, serà l’escenari de les proves de circuit, incloent-hi el Drifting i el Karting Slalom. Les competicions de ral·li tindran lloc tant en la Muntanya Occidental de València com al mateix circuit Ricardo Tormo. També s’ha dissenyat una nova pista a Circuit Aspar per a les disciplines d’Off-Road, incloent-hi categories com el Cross Car.
Els FIA Motorsport Games vol ser també una plataforma per a la integració de noves nacions en els esports de motor. Aquest any, participaran equips de tots els continents, des de països amb gran tradició automobilística fins a nous participants que busquen establir-se en l’escena internacional.
L’actual campió mundial de ral·lis, Kalle Rovanperä, no participarà en l’últim ral·li de la temporada 2024, el Ral·li del Japó, fet que ha generat moltes preguntes. En una temporada on Toyota està lluitant per defensar el títol de constructors contra Hyundai, que manté un avantatge de 15 punts, la decisió del pilot finlandès de no ajudar el seu equip sorpent.
Segons ha confirmat el director de l’equip Toyota, Jari-Matti Latvala, Rovanperä no competirà a la ronda final del campionat. En comptes d’ell, Toyota alinearà a Sébastien Ogier, Elfyn Evans i Takamoto Katsuta per intentar guanyar punts a casa, a Toyota City.
“Kalle no correrà al Japó”, va dir Latvala a DirtFish. “Ja ha completat la seva part de la temporada”. Rovanperä, que ha guanyat quatre de les set curses en què ha participat aquest any, ha optat per saltar-se tant el Ral·li del Japó com el recent Ral·li d’Europa Central. La seva última actuació va ser la victòria al Ral·li de Xile.
Tot i que Toyota hauria estat encantat de tenir el seu campió mundial en la cursa a casa, aquest any el finlandès ha prioritzat els seus interessos personals. El doble campió del món ja va sorpendre a tothom quan va dir que faria una temporada parcial aquest 2024, però el seu company, i vuit vegades campió mundial de l’especialitat, s’ha arromangat quan l’equip li ho ha demanat.
Aquesta situació obre molts interrogants de la seva situació i relació amb l’equip, i, també, de la seva situació personal.
Tot i l’absència del seu pilot estrella, Toyota compta amb l’experiència d’Ogier, la constància d’Evans i l’avantatge de córrer a casa, on l’any passat van aconseguir un triplet al podi. Queda per veure si aquests factors seran suficients per superar Hyundai i guanyar el campionat de constructors un any més.
201 AL RAJHI Yazeed (sau), GOTTSCHALK Timo (ger), Overdrive Racing, Toyota Hilux, FIA Ultimate, FIA W2RC, action during the Stage 4 of the Dakar 2024 on January 9, 2024 between Al Salamiya and Al-Hofuf, Saudi Arabia
Els bicampions de motos faran el salt als automòbils amb un Toyota Hilux, amb Price al volant i Sunderland com a copilot
Els veterans del Dakar Toby Price i Sam Sunderland, tots dos bicampions de la prova en la categoria de motos, han confirmat que faran el seu debut en la categoria d’automòbils al Dakar 2025. Aquesta transició suposa un pas important per a ambdós pilots, que ara pilotaran un Toyota Hilux de l’equip Overdrive Racing.
Price, que va guanyar el Dakar en motos els anys 2016 i 2019, ha pres la decisió de canviar-se als cotxes després que KTM, l’equip amb el qual competia fins ara, decidís no renovar el seu contracte. Per la seva banda, Sunderland, vencedor del Dakar en les edicions de 2017 i 2022, va anunciar recentment la seva retirada de les curses de motos a causa de diverses lesions, però continuarà competint com a copilot de Price en aquesta nova aventura.
La transició de Price i Sunderland segueix una llarga tradició de pilots de motos que han fet el pas als cotxes, un camí que ja van seguir llegendes com Stéphane Peterhansel i Nani Roma, tots dos guanyadors en ambdues categories. L’equip Overdrive Racing ha expressat gran confiança en les capacitats de Price al volant i en l’experiència de navegació de Sunderland, i creuen que aquesta combinació els convertirà en una de les parelles amb més projecció de la competició del 2025.
“Sempre he volgut fer el salt als cotxes, i fer-ho amb Sam com a copilot és simplement perfecte. Hem treballat junts en moltes curses de motos, i estic segur que la nostra connexió serà clau per aconseguir bons resultats.”
Amb la conclusió del Ral·li d’Europa Central, Hyundai ha assegurat que un dels seus pilots serà el campió del món del WRC 2024, una fita històrica per a la marca coreana. El cap de l’equip, Cyril Abiteboul, es mostrava satisfet amb la victòria d’Ott Tänak a l’última prova europea del calendari. Tanmateix, el títol de constructors encara penja d’un fil, ja que Toyota s’apropa a només 15 punts de diferència, deixant tot obert per a la gran final al Ral·li del Japó.
El duel pel títol de pilots es decidirà entre Thierry Neuville i el mateix Tänak. Neuville, que lidera la classificació amb 25 punts d’avantatge sobre el seu company d’equip, parteix com a clar favorit, però la competició resta oberta gràcies al nou sistema de puntuació que manté el suspens fins al final. Aquesta situació ha creat molta emoció durant tota la temporada.
“En aquest ral·li han passat moltes coses i hi ha hagut moltes emocions. Estem realment molt contents. Celebrarem aquest moment abans de centrar-nos plenament en el Japó. Va ser una vegada més una batalla impressionant entre els quatre primers del campionat. El diumenge va tornar a ser emocionant i amb moltes emocions. Sé que aquest sistema alimenta moltes crítiques i reflexions per a l’any vinent, però crea entreteniment, i l’esport és entreteniment, així que funciona.
Tot i l’alegria pel potencial títol de pilots, Abiteboul manté la seva atenció en el campionat de constructors. Hyundai ha vist com, malgrat la victòria de Tänak i el doble podi de l’equip, Toyota retallava distàncies gràcies a l’excel·lent actuació de Takamoto Katsuta en el Super Diumenge, amb un rendiment que ha donat 15 punts claus a la marca nipona. Per part de Hyundai, Andreas Mikkelsen tornarà a pilotar el tercer i20 N Rally1 en l’última cursa de la temporada, malgrat les dificultats que ha tingut en l’Europa Central.
Per al campionat, tot es decidirà al Japó, encara que ara tinguem la seguretat de tenir un pilot campió del món. Encara tenim una mica de temps per veure quina seria la millor tàctica per vèncer a Toyota a casa seva. Sabem que seran molt forts. Avui [diumenge] hem hagut de trobar un compromís entre aconseguir punts i assegurar-los. Hem d’estar molt contents amb la nostra actuació aquest cap de setmana.
La temporada de Sébastien Ogier en el WRC ha estat marcada per complicacions en els últims ral·lis
Des que Toyota li va demanar que completés el campionat per intentar sumar punts clau tant en el títol de pilots com en el de constructors, el pilot francès ha viscut una sèrie de desafortunats incidents. A Grècia, va patir un accident durant la Power Stage, tot i que va aconseguir acabar la prova per sumar alguns punts el dissabte. A Xile, va haver d’abandonar després de colpejar una pedra, tot i que va aconseguir una puntuació perfecta el diumenge per mantenir-se en la lluita pel títol.
Al Ral·li d’Europa Central, Ogier va haver d’abandonar sense punts després d’un accident a disetè tram, mentre lluitava per la victòria. El pilot de Toyota va perdre el control en un revolt ràpid de dretse, on va sortir de pista i va impactar contra un arbre amb la part posterior del seu cotxe, arrencant la roda posterior esquerra abans de col·lisionar amb un pal telefònic.
Ogier va atribuir l’accident a la manca d’informació precisa sobre les condicions del tram, ja que els seus ouvreurs no estaven autoritzats a passar abans de la sortida del tram per uns horaris molt justos.
Va ser l’única cronometrada del cap de setmana on no se’ls va permetre el pas i no teníem les notes de com estava canviant el tram. Al primer revolt, aquest llarg revolt sota els arbres, els pilots estaven tallant més del que s’esperava i es va tornar molt enfangat. No vaig poder girar, així que vaig sobrevirar i xocar contra els arbres del lateral.
Ogier
Estic enfadat amb mi mateix i ho sento pel meu equip. Vaig fer tot el que vaig poder i repeteixo que vaig fer tot el que vaig poder per assolir el meu objectiu. Crec que hem fet una bona feina fins ara, però ja van tres caps de setmana seguits en què les coses no han sortit com jo volia. És un període difícil.
Ogier
Amb aquest abandonament, Ogier queda fora de la lluita pel títol de pilots i no ha pogut sumar punts per a Toyota, que ara es troba 15 punts darrere de Hyundai abans de l’última prova al Ral·li del Japó. El pilot francès, amb 61 victòries en WRC, es va disculpar amb el seu equip, reconeixent la seva frustració pel difícil moment que travessa.
⚠️ Here's Ogier's crash on SS17 on Central European Rally 2024.
Thierry Neuville haurà d’esperar una mica més per coronar-se campió del món de WRC. Malgrat que el belga disposava d’una segona oportunitat al Ral·li d’Europa Central, el seu company d’equip, Ott Tänak, va resistir i es va endur la victòria. Aquesta prova, disputada entre Alemanya, Àustria i la República Txeca, va permetre al campió del món del 2019 retallar la distància amb Neuville fins als 25 punts. Això implica que el belga necessitarà sumar només 6 punts en l’última prova del calendari, el Ral·li del Japó, per assegurar el seu primer títol mundial. Tant Elfyn Evans com Sébastien Ogier han quedat fora de la lluita pel campionat després dels resultats a Europa Central.
Pel que fa al campionat de constructors, Hyundai manté un petit avantatge al capdavant gràcies a la victòria de Tänak. El fabricant coreà acumula ara 526 punts, 15 més que Toyota, el seu principal rival. Tot i que Toyota ja no podrà defensar el títol de pilots, encara lluita per aconseguir el de constructors a casa seva. No obstant això, la tasca no serà fàcil, ja que Hyundai vol mantenir el seu lideratge en aquesta competició.
En la categoria de WRC2, el títol es decidirà entre Oliver Solberg i Sami Pajari, després que Yohan Rossel no pogués imposar-se a Europa Central. Solberg, amb 123 punts, ja ha completat els set ral·lis reglamentaris, mentre que Pajari, amb 108 punts, encara té un ral·li per disputar. El finlandès necessitarà acabar entre els dos primers al Japó per proclamar-se campió de WRC2.
Sort diferent per als catalans, Vidales i Bassas patíen problemes tècnics quan lluitaven pels seus respectius títols
Solans va acabar en posicions de podi i Membrado va segellar la millor actuació de l’any
Jordi Nualart es va endur el triomf entre els participants a la Clio Trophy Spain Tierra
Alejandro Cachón i Borja Rozada, al volant del Toyota GR Yaris Rally2, es van endur la victòria en el 59è RallyRACC Catalunya-Costa Daurada, penúltima prova del Súper Campionat d’Espanya de Ral·lis (S-CER). Aquesta victòria situa Cachón a un pas de coronar-se campió, liderant el campionat ja abans d’aquesta prova. L’esdeveniment, que va comptar amb la participació de 87 equips de 13 competicions diferents, va tindre emoció fins a l’últim tram.
El ral·li va començar el divendres amb un breu tram urbà a Salou, però l’acció real va arribar dissabte amb les cronometrades de la Terra Alta. La Pobla de Massaluca-Vilalba dels Arcs, Horta-Bot i Gandesa dictarien sentència. Cachón es va col·locar líder provisional en la segona especial del dia. El de Toyota semblava que inclús es podría coronar campió en la prova tarragonina ja que Diego Ruiloba va patir una punxada en el primer tram del dia, i el més llarg de la prova, cedint gairebé mig minut.
Nacho Mateo
En el primer pas per Gandesa, que era TC+, i en el segon bucle, Ruiloba era el més ràpid i aconseguia remuntar part del temps perdut amb el seu Citroën C3 Rally2, però la remuntada que permetía al pilot asturià pujar fins a la segona posició venia per l’infortuni dels seus rivals.
En el penúltim tram, el segon pas per Horta – Bot, tant Suárez com López van patir accidents que els obligaven a abandonar. En el cas de López, el seu cotxe va sortir de pista i va colpejar un espectador, que va ser evacuat en helicòpter a l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona.
Llums i ombres entre els catalans
Nacho Mateo
Nil Solans i Marc Martí van acabar en tercera posició, superant a Javier Pardo per només 1,5 segons. Cal destacar la gran actuació de Gil Membrado que va concloure en una meritòria cinquena plaça amb el seu Ford Fiesta Rally2. El pilot osonenc de només setze anys, va assolir el seu millor resultat fins ara al S-CER, aconseguint un impressionant cinquè lloc.
A més de l’actuació destacada de Membrado, Alejandro Mauro (campió de Catalunya 2023) i Adrián Pérez es van classificar com els primers entre els participants de la CERT (Copa d’Espanya de Ral·lis de Terra), acabant en una meritòria sisena posició general. En aquest apartat, mala sort per Xavi Vidales i Jordi Hereu, que estaven quallant una gran actuació endossant 50 segons al seu principal rival en la lluita pel títol, Alex Villanueva. Però un problema tècnic en el seu Skoda Fabia Rally2 en el segon pas per La Pobla de Massaluca – Vilalba dels Arcs els feia perdre totes les opcions i els hi complica les opcions al títol estatal de terra.
Els catalans Sergi Pérez i Axel Coronado, amb el seu Hyundai i20N Rally2, van finalitzar setens en la prova de casa, mentre que José Luis Peláez i Alberto Chamorro van tancar el top 8.
El desenllaç de copes i trofeus
Nacho Mateo
En la Toyota GAZOO Racing Iberian Cup, Bruno Bulacia i Gabriel Morales van dominar sobre la terra tarragonina, augmentant el seu avantatge en la classificació general abans de la prova final a Portugal. Molt mala sort per a Pep Bassas i Manel Muñoz que van patir un problema en el palier del seu Toyota al final del primer tram de la jornada de dissabte, complicant molt la seva lluita pel títol. El guanyador de la copa el 2022, Sergi Francolí, que aquí sortia amb acompanyat per Luka Larrosa, quallava una gran actuació acabant segon.
Unai de la Dehesa i Daniel Sosa van aconseguir un espectacular ‘hat-trick’, coronant-se com a triples campions de la Peugeot Rally Cup Ibérica, el Desafío Peugeot i la Beca Junior del Rallye Team Spain.
En la Clio Trophy Spain Tierra, Jordi Nualart i Borja Odriozola van obtenir la seva primera victòria a casa, mentre que el segon lloc d’Aritz Iriondo i Joseba Sánchez els va assegurar el títol de la monomarca. El trofeu junior es va resoldre a favor dels francesos Alexandre Villiot i Maelle Casays, que van completar una gran actuació al ral·li català.
El Volant RACC Trofeu Mavisa es donava cita a Salou per la penúltima prova de la temporada, l’última sobre terra. Jordi San Andrés i Carlos Cabrero no deixaven opcions als seus rivals sumant 7 escratx de 8 possibles, només cedint el millor crono en la primera passada per Gandesa, on el seu principal rival, Kilian Santana – Isaac Pujol, eren els més ràpids.
A la Challenge el triomf va caure en mans de Miquel Pons i Carles Planell. Tot i que el ral·li va estar dominat per Pere Rovira i Marc Que, que van marcar tots els escratx del ral·li menys en el quart tram, Gandesa, on es van deixar totes les opcions al triomf final en perdre gairebé deu minuts. Així doncs, el podi final el van completar Victor Solorzano – Diego Rodríguez i uns grans Àlex Rabell i Xevi Tort.
Sainz va ser segon després d’un inici de cursa amb problemes en el seu monoplaça
Charles Leclerc va obtenir la seva vuitena victòria a la Fórmula 1, i la tercera d’aquest any, després de dominar el Gran Premi d’Austin (Texas). El pilot de Ferrari va arrencar amb força des del primer revolt, aprofitant una maniobra agressiva de Max Verstappen, i es va mantenir al capdavant fins al final.
Leclerc va ampliar la seva distància amb Verstappen durant el primer estint, aconseguint una diferència de deu segons abans de fer la seva única parada a boxes. Equipat amb pneumàtics durs, Leclerc va continuar mostrant un ritme sòlid, marcant diverses vegades la volta ràpida de cursa.
Carlos Sainz, malgrat algunes complicacions mecàniques durant el primer estint, va aconseguir mantenir-se en el podi. El madrileny va aprofitar la ronda de parades per avançar Verstappen i es va establir en segona posició fins al final, completant un gran resultat per a Ferrari.
Verstappen, Norris i una sanció polèmica
La batalla per la tercera posició va ser intensa. Verstappen, que havia liderat la cursa en els primers compassos, es va veure afectat pel baix rendiment dels seus pneumàtics durs. Lando Norris va aprofitar aquesta situació per acostar-se a ell i fins i tot superar-lo, però una penalització de cinc segons per excedir els límits de la pista en la maniobra d’avançament va relegar Norris a la quarta plaça, i Verstappen va pujar així al podi.
El Gran Premi també va veure l’aparició del cotxe de seguretat, un fet que no succeïa des del Gran Premi del Canadà, després d’un accident de Lewis Hamilton. El britànic va perdre el control del seu Mercedes a l’últim revolt del tercer gir de la cursa.
George Russell va protagonitzar una gran remuntada per acabar sisè després de sortir des dels boxs. En el seu retorn a la F1, Liam Lawson, que va substituir Daniel Ricciardo a Racing Bulls, va aconseguir una meritòria novena posició.
Utilitzem galetes per optimitzar el nostre lloc web i el nostre servei.
Funcional
Sempre actiu
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Màrqueting
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.