La victòria de Yohan Rossel entre els pilots del WRC2 al Ral·li de Xile ha estat confirmada després d’una audiència amb la FIA.
La controvèrsia es va originar a l‘onzena especial, on Rossel es va veure afectat per la pols que va generar Oliver Solberg quuan va haver de canviar un pneumàtic. A causa d’això, els comissaris van assignar un temps nominal a Rossel, 40 segons més ràpid que el seu temps real, cosa que va generar queixes.
L’equip Toksport, al·legant que aquesta decisió va afavorir Rossel, que finalment va guanyar la cursa, va protestar. Solberg, que va acabar en quarta posició, es va veure perjudicat per la decisió. Inicialment, el recurs va ser rebutjat, però setmanes després, es van aportar noves proves, incloent imatges a bord del cotxe de Rossel, cosa que va portar la FIA a reobrir el cas.
Ahir, es va dur a terme una audiència virtual amb representants de DG Sport, Citroën Racing i la FIA, per revisar les noves proves. Malgrat això, els comissaris van decidir mantenir la decisió original, validant així la victòria de Rossel.
Si Rossel guanya aquest cap de setmana el Ral·li de Centre Europa, Solberg quedarà eliminat de la lluita pel títol. Irònicament, el francès ha arrencat una roda en la segona cronometrada del ral·li i ha perdut més de 30 segons. Tot està per decidir.
Després de tres setmanes de pausa, la Fórmula 1 torna a l’acció amb tres curses consecutives a Amèrica: els Grans Premis dels Estats Units, Mèxic i Brasil.
El Circuit de les Amèriques (COTA), ubicat a Austin, Texas, ha estat reasfaltat en algunes zones i es preveu que tant Red Bull com McLaren presentin les últimes millores de la temporada per lluitar pel títol. Lando Norris podria repetir l’èxit aconseguit a Singapur, després d’una cursa sorprenent.
El Gran Premi de Singapur va ser un revés inesperat per a Red Bull, tot i que Max Verstappen va aconseguir mitigar els danys. Ara, l’equip de Christian Horner tem que la distància amb McLaren continuï creixent. Tot i que Verstappen està liderant el campionat de pilots, aquest podria ser l’últim gran any de Red Bull, amb un futur incert per al 2025.
Checo Pérez, per la seva part, ha estat lluny del rendiment esperat, la qual cosa ha complicat les opcions de Red Bull en el campionat de constructors, especialment en comparació amb la forta aliança entre Lando Norris i Oscar Piastri a McLaren, que s’ha mostrat molt consistent.
Ferrari i Mercedes lluiten pel tercer lloc
Una altra batalla destacada a COTA serà entre Ferrari i Mercedes. Tot i que l’equip italià sembla tenir avantatge, George Russell i Lewis Hamilton continuen pressionant amb un Mercedes que ha millorat a mesura que ha avançat la temporada.
Ferrari, amb Charles Leclerc i Carlos Sainz, té l’objectiu d’acabar la temporada amb força per preparar-se per al 2025, especialment millorant la gestió dels pneumàtics, una debilitat en algunes curses clau.
Aston Martin, un equip que ha tingut dificultats aquesta temporada, espera introduir noves millores per acabar la gira americana amb un millor rendiment.
Substitució de Ricciardo per Lawson
Aquest Gran Premi també serà especial per a Liam Lawson, que substituirà a Daniel Ricciardo després de la seva marxa. Lawson, que ja va debutar el 2023, competirà amb el Visa Cash App RB, però la seva continuïtat per al 2025 encara és incerta.
Format Sprint i estratègies a seguir
El Gran Premi dels Estats Units comptarà amb el format Sprint, amb només una sessió d’entrenaments lliures abans de la classificació de divendres. Això implica que els equips hauran de gestionar millor la durabilitat dels pneumàtics i la mecànica.
Neumàtics i reasfaltat
Pirelli ha seleccionat els compostos C2, C3 i C4 per a la cursa. Tot i ser els mateixos utilitzats en edicions anteriors, el reasfaltat de les zones entre les corbes 9 i 12 i les corbes 16 i 3 podria alterar l’abrasivitat de la pista. El nou asfalt és més suau, cosa que podria afavorir el compost dur, però aquesta dinàmica no es coneixerà del tot fins a la cursa de diumenge. A més, COTA és conegut per les seves oportunitats d’avançaments, especialment en la recta posterior i el sector de corbes tècniques que la precedeix.
La prova catalana puntuarà per a 12 campionats i trofeus
El RACC ha dissenyat un itinerari practicament igual al de l’edició anterior, centrat en els trams de la Terra Alta
El 59è RallyRACC Catalunya-Costa Daurada arriba en una etapa decisiva del Supercampionat d’Espanya de Ral·lis 2024 (S-CER). Després de set mesos d’intensa competició, aquest esdeveniment torna a la terra, on els principals favorits es disputaran el títol. La temporada, que va començar al Rally Tierras Altas de Lorca, arriba a la seva fase culminant amb dues proves consecutives sobre aquest tipus de superfície, amb el títol encara per decidir.
El tram urbà de Salou, programat per divendres a la tarda, inaugurarà el ral·li, amb set especials més el dissabte, sumant gairebé 100 quilòmetres cronometrats. Però abans, a les 14 h i a la zona d’Emprius de la mateixa localitat, començarà una de les parts més importants de la prova, la classificació per determinar l’ordre de sortida de la prova.
En el conegut shakedown de la vila marinera es donaran cita els pilots per intentar aconseguir el millor registre per poder seleccionar la millor posició de sortida pels trams de dissabte de la Terra Alta.
Nacho Mateo
Tot i les pluges que estan caient en aquestes últimes hores, sembla que la jornada de dissabte el temps es mantindrà estable sobre els sorrencs camins de la Terra Alta. La Pobla de Massaluca – Vilalba obrirà foc dissabte al matí amb el tram més llarg de la prova amb els seus 23,28 km. La versió light del mític tram de “Terra Alta” ja va ser decidisiu en l’edició de 2023 i aquest any pot ser-ho de la mateixa forma.
De Vilalba dels Arcs els participants es dirigiran cap a Horta de Sant Joan per recórrer els 18,62 km del tram Horta – Bot. Una cronometrada sobre uns camins en perfecte estat i on la segona part del tram, en baixada, és espectacular.
Per finalitzar el bucle – i el ral·li a la tarda – els participants hauran de fer front a l’especial més curta de la que es disputen a la Terra Alta. Gandesa i els seus 6,49 km de pujada dictaran sentència. El tram urbà de Salou es repetirà al migdia entre els dos bucles.
Principals candidats
Nacho Mateo
Alejandro Cachón i Borja Rozada, amb el Toyota GR Yaris Rally2 de Toyota Gazoo Racing Spain, mantenen un lideratge ajustat amb només dos punts d’avantatge sobre Diego Ruiloba i Ángel Vela, que recentment han guanyat al Rallye Villa de Llanes amb el Citroën C3 Rally2.
El Recalvi Team, liderat per José Antonio Suárez i Alberto Iglesias, arriba amb confiança després de la seva victòria a principis d’any sobre terra, mentre que Nil Solans i Marc Martí tornen amb força amb Hyundai després d’un any d’absència del S-CER.
Els recents campions de WRC3, Diego Domínguez i Rogelio Peñate, també s’han sumat a la competició amb un altre Toyota GR Yaris Rally2 gestionat per Teo Martín Motorsport. A més, Pepe López i Gil Membrado de Past-Racing també hi seran presents amb un Ford Fiesta Rally2.
Nacho Mateo
En total, a més del SCER hi punutaran la Copa d’Espanya de Ral·lis de Terra, el Campionat de Catalunya de Ral·lis Absolut i de Terra, Beca RTS Júnior, Clio Trophy Spain Tierra, Toyota Gazoo Racing Iberian Cup, Peugeot Rally Cup Ibérica, Desafío Peugeot, Copa Kobe, Volant RACC – Trofeu Mavisa, Challenge Rallycracks by Rallycar i Desafío Kumho Tierra.
Podeu llegir una anàlisi completa dels principals inscrits al RallyRACC en aquest article.
La cita marcarà el punt i final de la temporada europea
El Ral·li d’Europa Central 2024 serà la dotzena i penúltima prova del Campionat Mundial de Ral·lis (WRC), gràcies al seu lloc en el calendari pot ser clau en el desenllaç del campionat. Cal recordar que es tracta d’una prova que és al calendari per l’interès del promotor del propi campionat.
Amb un recorregut total de 302,51 km cronometrats, aquest ral·li serà l’escenari on el belga Thierry Neuville podria segellar el seu primer títol mundial. Després d’una temporada intensa, Neuville arriba amb opcions reals de guanyar el campionat, però haurà de mantenir a ratlla a Ott Tänak, Sébastien Ogier i Elfyn Evans.
Canvi de seu però amb un recorregut molt similar
Nacho Mateo
El Ral·li d’Europa Central es caracteritza per ser únic en el calendari del WRC, ja que es disputa en tres països: Alemanya, Àustria i la República Txeca. Si la temporada passada la base de la prova va ser a la localitat alemanya de Passau, aquest any la cita s’ha vist obligada a canviar de ciutat amfitriona per les queixes rebudes la primera edició celebrada l’any 2023. Tot i que la base del ral·li es manté a Alemanya, enguany s’ha traslladat a Karpfham, a uns 30 km al sud-oest de Passau.
L’esdeveniment començarà a la República Txeca el dijous a la tarda, amb una cerimònia de sortida al Districte del Castell de Praga, seguida d’una cronometrada al circuit Velká Chuchle, que ja va formar part de l’edició anterior. El divendres, els equips s’enfrontaran a gairebé 112 km d’acció, incloent-hi la repetició de la cronometrada de Klatovy i la més llarga de la prova: Strašín, amb 26,5 km, que reutilitza part de la prova Zvotoky de l’any passat però en sentit contrari.
El dissabte serà el dia amb més quilòmetres competitius, amb prop de 123 km que inclouen especials noves a Granit und Wald i Beyond Borders, que comença a Alemanya i acaba a Àustria. Finalment, el diumenge, l’acció es concentrarà a Alemanya amb dues passades per les cronometrades d’Am Hochwald i Passauer Land, aquesta última com a Power Stage, determinant per a la classificació final.
El títol en mans de Hyundai
Nacho Mateo
Pel que fa als participants, l’equip Toyota Gazoo Racing ha decidit confiar novament en el jove finlandès Sami Pajari, qui va competir al Ral·li de Xile. Takamoto Katsuta, qui va quedar fora de la prova xilena, torna a l’equip per aquesta prova. Sébastien Ogier i Elfyn Evans, líders habituals de l’equip, també formaran part de l’equip.
Per la seva banda, l’equip Hyundai confia plenament en Neuville, qui tindrà el suport d’un reforç destacat: Andreas Mikkelsen, que tornarà a competir amb Hyundai. Ott Tänak, també en les files de Hyundai, lluitarà per mantenir les opcions en el campionat.
Finalment, M-Sport Ford comptarà amb els pilots Grégoire Munster i Adrien Fourmaux, al volant dels Ford Puma Rally1. El veterà pilot privat Jourdan Serderidis torna per a la seva tercera sortida del 2024. Aquesta vegada, però, pilotarà una versió no híbrida, igual que va fer Mārtiņš Sesks a Xile a l’octubre.
Nacho Mateo
Pocs Rally2
Per ser un ral·li europeu, el nombre de participants entre els Rally2 és sorprenentment reduït. Són 20 cotxes, 15 a la recerca de punts per al WRC2, un menys que a Xile.
El líder del WRC2, Oliver Solberg, va completar la seva temporada al campionat amb un quart lloc a Xile, però participarà al CER en qualitat de no puntuable amb el seu Škoda Fabia RS Rally2 preparat per Toksport.
Nacho Mateo
El més immediat perseguidor de Solberg, Yohan Rossel (Citroën C3 Rally2), només 12 punts per sota a la classificació, intentarà superar el suec, per això, necessitarà guanyar. El seu company d’equip Nikolay Gryazin ja no és matemàticament candidat al títol, però intentarà acabar la temporada amb un nou triomf, i cal recordar que va ser el guanyador de l’anterior prova d’asfalt a Croàcia.
Dos participants més de Toksport Škoda són Josh McErlean i Gus Greensmith, encara que aquest últim no puntuarà en aquesta prova. En el seu lloc, intentarà fer un favor al seu company Solberg vencent al Japó. El cinquè classificat, Kajetan Kajetanowicz, també estarà amb un Škoda.
L’únic Ford Fiesta Rally2 en lliça estarà pilotat per William Creighton, que completa la seva temporada amb l’objectiu de millorar el millor resultat fins avui, un cinquè lloc a Letònia. Només un Toyota GR Yaris Rally2 creuarà la rampa de sortida, a les mans del txec Filip Mareš.
El futur del WRC (Campionat Mundial de Ral·lis) es troba en un moment d’incertesa, amb diverses preguntes sobre l’evolució de la competició, tant pel que fa a la motorització, l’atractiu del campionat com la implicació dels fabricants.
Actualment, només tres marques participen oficialment: Toyota, Hyundai i Ford (amb M-Sport gestionant l’equip). Aquesta situació podria empitjorar a finals del 2025, ja que Hyundai ha anunciat el seu compromís amb les curses de resistència a partir del 2026, la qual cosa podria portar a un abandonament del WRC per part de la marca coreana.
Si Hyundai decidís deixar el campionat, el WRC es veuria reduït a només dos fabricants, una situació complicada just abans de l’entrada en vigor de la nova normativa tècnica el 2027. Aquesta normativa, que s’espera que es reveli a finals d’aquest 2024, pretén ampliar el nombre de participants a la categoria Rally1 i reduir significativament els costos, amb l’objectiu de fer les cotxes més assequibles (es parla d’un cost de 400.000 euros, comparat amb l’1 milió actual).
Desenvolupament ràpid de vehicles
Nacho Mateo
El principal repte per al WRC és atraure nous fabricants abans del 2027. Si la normativa es presenta a finals de 2024, les marques tindran menys de dos anys per desenvolupar els seus vehicles, cosa que podria resultar un desafiament per a aquelles que no tenen experiència prèvia en ral·lis.
En una entrevista per a diferents mitjans, Xavier Mestelan-Pinon, director tècnic de la FIA, va explicar que el WRC encara és a temps d’atraure noves marques. Tot i que hi ha molta pressió per crear una normativa adequada, Mestelan-Pinon remarca que és clau prendre una decisió encertada i coherent per al futur del campionat. L’objectiu és permetre que nous participants puguin incorporar-se el 2027 o, fins i tot, el 2028, si així ho prefereixen.
Possibles tipus de motorització
Nacho Mateo
Una de les qüestions principals és la direcció que prendrà la nova normativa pel que fa a la motorització. Encara no està clar si el WRC optarà per motors de combustió interna (ICE), per una configuració totalment elèctrica (EV) o una combinació d’ambdues amb l’addició d’un sistema híbrid.
La possibilitat d’introduir una “Equivalència de Tecnologia” (EoT), similar a la utilitzada al World RX, permetria la convivència de diverses tecnologies (termiques, híbrides i elèctriques) dins de la mateixa competició. No obstant això, s’ha descartat la implementació d’un sistema de Balance of Performance (BoP), com s’aplica en altres categories, com el WEC.
Futur del WRC
Tot i els reptes que enfronta, Mestelan-Pinon es mostra optimista respecte al futur del WRC. Tot i reconèixer que la situació és crítica, confia que la competició no desapareixerà a curt termini. Creu que el WRC té una base de seguidors sòlida, bons pilots i cotxes atractius, però recalca la necessitat d’atreure més fabricants i tenir una visió clara i ambiciosa per assegurar la continuïtat de la competició.
Tampoc fem tard. Hi ha molta pressió per oferir una bona normativa que tingui sentit per al futur del WRC. Si publiques alguna cosa amb pressa, pot ser que al final no sigui bo. Ja fa un any i mig que parlem d’aquest tema. Ara hem de prendre una bona decisió. El més important és atraure nous equips, encara que decideixin arribar el 2028 en comptes del 2027. El que és important és donar la direcció correcta i la visió correcta.
Actualment, no hi ha cap fabricant, a part dels que ja estan presents al WRC, que hagi confirmat la seva intenció d’unir-se al campionat el 2027, però marques com Stellantis o Subaru podrien estar en converses.
La temporada 2024 del WRC s’acosta al seu desenllaç amb el Ral·li d’Europa Central, la dotzena i penúltima prova del campionat
Després del Ral·li de Xile, Thierry Neuville es troba en una posició privilegiada com a líder del campionat de pilots, i podria aconseguir el seu primer títol mundial aquest cap de setmana, si es donen certes condicions.
Thierry Neuville, pilot de Hyundai, té una segona oportunitat per coronar-se campió mundial en aquesta prova europea, però no serà una tasca fàcil. Encara hi ha quatre pilots que matemàticament poden optar al títol: Neuville, Ott Tänak (29 punts darrere), Sébastien Ogier (41 punts darrere) i Elfyn Evans (46 punts darrere). Perquè Neuville s’emporti el títol aquest diumenge, hauria d’acabar la prova amb una avantatge de 31 punts respecte al segon classificat. Això equival a una “victòria perfecta”, amb el màxim de 30 punts disponibles en un cap de setmana i un punt addicional per evitar un empat abans de l’última prova al Japó.
Les condicions són clares: Neuville ha d’aconseguir almenys 2 punts més que Ott Tänak, i no pot perdre més de 10 punts respecte a Sébastien Ogier ni més de 15 punts respecte a Elfyn Evans. Tot i que aquest escenari és possible, el resultat dependrà en gran part del rendiment de Tänak, que és l’únic dels rivals que manté el seu destí en les seves mans. Si qualsevol dels rivals de Neuville finalitza el ral·li amb una diferència de 30 punts o menys, el campionat es decidirà a la prova final del Ral·li del Japó, que se celebrarà del 21 al 24 de novembre.
La prova comptarà amb 5 trams diferents i prop de 100 km cronometrats
El RallyRACC Catalunya – Costa Daurada 2024 puntuarà per a 12 campionats i trofeus, atraient pilots amb diferents nivells d’experiència i amb una àmplia gamma de vehicles. Fent un cop d’ull a la llista d’inscrits ens permet apreciar aquesta diversitat i anticipar una lluita interessant en les diferents categories i campionats.
El Supercampionat d’Espanya de Ral·lis acapara l’atenció amb la presència de pilots de renom com el trio asturià format per José Antonio Suárez, Alejandro Cachón i Diego Ruiloba. Els tres pilots que han estat tota la temporada lluitant a la dècima en cada tram arriben separats per pocs punts en aquest final de temporada. Però aquest trio comptarà amb alguns convidats especials, un d’ells Pepe López. El pilot madrileny torna a estar sota el paraigua de Past Racing al volant d’un Ford Fiesta Rally2.
Francesc Rodríguez
Nil Solans serà un dels altres convidats aquest cap de setmana, el de Matadepera encapçala la llista dels catalans amb opcions a tot en aquest ral·li. Acompanyat per Marc Martí, estarà present amb un Hyundai i20 Rally2. Fent equip amb el campió del món júnior de l’any 2017 hi haurà Sergi Pérez amb l’Axel Coronado a la seva dreta.
El campió del WRC3, Diego Domínguez, estarà també per terres catalanes al volant d’un Toyota Yaris Rally2. El pilot del Paraguai encapçala una llista d’estrangers interessant, el lituà Rokas Steponavičius també estarà present amb un Skoda Fabia RS Rally2 abans de la seva participació al FIA Motorsport Games. Amb el mateix vehicle tindrem un conegut de l’afició catalana, el rus Alexander Semenov.
La Copa d’Espanya de Ral·lis de Terra, per la seva banda, arriba també amb molta emoció amb Alex Villanueva i el català Xavi Vidales separats per només 7 punts en la classificació general. I és que aquesta és una de les novetats d’aquesta temporada del RallyRACC, la inclusió del CERT en la seva puntuabilitat. Aquest fet ens porta que el jove osonenc Gil Membrado, que participa en aquest campionat amb un Ford Fiesta Rally2, també estigui a la línia de sortida de Salou el pròxim divendres.
Les copes monomarca en l’àmbit estatal, com ara la Peugeot Rally Cup Iberia i la TGR Iberian Cup, seran un dels altres focus d’atenció. A la Peugeot Rally Cup Iberia, Unai de La Dehesa encapçala la classificació per davant de Miguel García i Giovanni Fariña García. Aleix Arcarons – Christian Gómez intentaran ficar les coses difícils als pilots vinguts de fora. Mentrestant, la TGR Iberian Cup Bruno Bulacia és el líder seguit de Javier Villa García i Pep Bassas amb els seus Toyota GR Yaris RZ. El català, acompanyat per Manel Muñoz, té encara opcions a falta de dues curses pel final de temporada. El campió de la copa el 2022, Sergi Francolí sortirà acompanyat de Luka Larrosa.
La Beca Júnior RFEdA, el Clio Trophy Spain Gravel i la Copa Kobe també seran presents als trams tarragonins. Unai de La Dehesa serà és el líder de la Beca per davant de Fariña, mentre que a la copa amb els cotxes francesos Aritz Iriondo és ja el guanyador, ja que el RallyRACC és l’última prova i Jordi Nualart, el seu principal perseguidor és a 39 punts. A la Copa Kobe Motor David de la Osa lidera després de tres curses.
Els catalans també diran la seva
Nacho Mateo
En l’àmbit català, el Campionat de Catalunya de Ral·lis i el de Catalunya de terra estaran també representats. Així doncs, en Ramon Gené amb el mític Opel Astra que tantes alegries ens dona pels trams de casa també seran a la sortida. Al ser puntuable pel català també tindrem el VolantRACC amb el duel entre Jordi San Andrés i Kilian Santana. També la Challenge amb el duel entre Pere Rovira i Miquel Pons que sortiran a totes en uns trams i en unes condicions més complicades que en d’altres ocasions per la seva posició de sortida.
El RallyRACC Catalunya – Costa Daurada 2024 no es limita a una única batalla per la victòria. La varietat de campionats i categories juntament amb la diversitat de pilots i cotxes asseguren un cap de setmana interessant per a tots els aficionats que s’apropin als trams de la Costa Daurada i la Terra Alta.
El Fanatec GT World Challenge Europe powered by AWS va celebrar una espectacular edició de la Sprint Cup al Circuit de Barcelona-Catalunya, amb una gran assistència superant les 23.000 persones durant els tres dies del Festival de la Velocidad de Barcelona-Legado María de Villota.
La Sprint Cup va veure com el Winward Racing Team, amb Lucas Auer i Maro Engel, aconseguia mantenir la primera posició en el campionat. Tot i un quart lloc en la cursa final, van ser capaços de defensar-se dels tres vegades campions de la Sprint Cup, Dries Vanthoor i Charles Weerts (Team WRT), que van trencar la seva ratxa de cinc podis consecutius. Els resultats no van ser els esperats per aquests últims, amb un novè lloc dissabte i una setena posició diumenge, fet que els va deixar com a subcampions.
Sven Müller i Patric Niederhauser, del Rutronik Racing, van dominar la cursa final amb el seu Porsche 911 GT3 R, després d’haver-se quedat en segona posició en la jornada anterior. El Comtoyou Racing va aconseguir un merescut segon lloc, mentre que Benjamin Goethe i Tom Gamble (Garage 59) van completar el podi.
Fanatec GT2 European Series
L’equip local, NM Racing Team, va protagonitzar una emocionant victòria en la segona cursa de les Fanatec GT2 European Series. Andy Cantu i Jörg Viebahn van dominar la prova, tot i les darreres voltes d’infart, on l’equip RTR Projects va pressionar fins al final. Martin Koch i Reinhard Kofler, del MZR Motorsportzentrum-Ried, van aconseguir el tercer lloc, però van assegurar-se el campionat en la categoria Pro-Am.
Lamborghini Super Trofeo
En el Lamborghini Super Trofeo, Amaury Bonduel va demostrar el seu domini amb una cinquena victòria, després de ser desqualificat el dia anterior. Egor Orudzhev i la parella Oliver Söderström-Largim Ali van completar el podi. L’accident múltiple i les diverses penalitzacions van marcar la jornada, amb Orudzhev emportant-se la victòria formal de l’última cursa.
McLaren Trophy
El SMC Motorsport va mantenir la seva presència al podi, aconseguint una doble celebració. Adalberto Baptista i Tommy Pintos van guanyar la prova, seguits per Gonzalo de Andrés i Alejandro Geppert, que ja s’havien proclamat campions del campionat el dia anterior. Aquest triomf va ser una manera excel·lent de tancar la temporada per l’equip.
Què són les GT World Challenge?
El GT World Challenge Europe, anteriorment conegut com Blancpain GT Series, és un campionat destinat a grans turismes sota reglament GT3. Aquest campionat volia recuperar elements del Campionat FIA GT, que van ser eliminats en la transició cap al Campionat Mundial de GT, com curses de llarga durada (normalment de 3 hores), diferents categories que combinen pilots professionals i amateurs, curses de velocitat (Sprint) i de resistència (Endurance) i la inclusió de les prestigioses 24 Hores de Spa com a cursa més important de la temporada.
Europa Central i el Japó dictaran sentència, però l’organisme internacional també hi pot dir la seva
La victòria de Yohan Rossel al Rallye de Xile en la categoria WRC2, celebrat fa dues setmanes, està en dubte després de la reobertura d’una investigació per part de la FIA. El motiu d’aquesta revisió és la decisió dels comissaris de concedir a Rossel un temps “tipus” en l’onzè tram, una especial tallada per la boira i la pols, que va dificultar molt les condicions de conducció.
En aquella especial, Rossel havia avançat Oliver Solberg, qui va patir una punxada. Rossel es va veure obligat a aturar-se gairebé completament a causa de la visibilitat molt reduïda. Com a resultat, la FIA li va assignar un temps 40 segons millor que el temps establert inicialment. No obstant això, l’equip rival, Tok Sport, va apel·lar immediatament la decisió, argumentant que el temps donat era massa favorable per a Rossel. Tot i això, la reclamació va ser rebutjada en primera instància.
Recentment, Andrew Wheatley, director de rallyes a la FIA, ha demanat reobrir el cas després de la presentació de noves proves, incloent-hi vídeos i dades de seguiment GPS que no estaven disponibles en el moment de la decisió inicial. Els comissaris esportius han decidit revisar la seva resolució i han convocat Rossel, el seu equip i representants de la FIA per a una nova audiència, en una data encara per determinar.
Si Rossel perd aquesta victòria, les seves possibilitats de guanyar el títol de WRC2 s’evaporaran, fins i tot si guanya al Rallye d’Europa Central. Aquest gir beneficiaria directament Oliver Solberg, qui es convertiria en el principal favorit per al títol, depenent únicament del resultat de Sami Pajari al Ral·li del Japó. Amb aquesta decisió, Solberg podria sumar tres punts addicionals i forçar Pajari a acabar, com a mínim, segon al Japó per mantenir vives les seves opcions.
Cal recordar que la mare d’Oliver Solberg, Pernilla Solberg, és l’actual directora de la comissió de ral·lis de la FIA, i ha estat aquest propi organisme qui ha reobert el cas. Veurem com acaba,
Des del debut amb esperances fins a la retirada el 2009, Toyota va buscar sense èxit la victòria a la Fórmula 1, malgrat els seus recursos
Toyota va fer el seu debut oficial a la Fórmula 1 l’any 2002, després d’un llarg procés de desenvolupament.
L’escuderia japonesa va passar tot el 2001 fent proves amb el seu primer monoplaça, la TF101, que no va arribar a competir oficialment. Aquest any de preparació va permetre a Toyota fer un debut prometedor en el Gran Premi d’Austràlia de 2002, amb el pilot Mika Salo aconseguint un sisè lloc i els primers punts per a l’equip.
Tot i aquest bon començament, la temporada va ser complicada i només van sumar un altre punt al Gran Premi del Brasil, acabant el 2002 en desena posició al campionat de constructors.
2003: Primeres millores
La temporada 2003 va suposar un petit avanç per a Toyota, que va acabar vuitena al campionat de constructors amb un total de 16 punts. Aquest any, la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) va ampliar la zona de puntuació dels sis primers als vuit primers classificats, cosa que va permetre a Toyota sumar més punts. Els millors resultats van arribar al Gran Premi d’Alemanya, on Olivier Panis va acabar cinquè i el seu company de l’equip, Cristiano da Matta, sisè.
2004: Canvis a l’alineació de pilots
El 2004 va ser una temporada marcada per la inestabilitat en l’alineació de pilots. Toyota va utilitzar fins a quatre pilots diferents al llarg de l’any. Panis i Da Matta van començar la temporada, però aquest últim va ser substituït pel brasiler Ricardo Zonta després de 12 curses. A més, Jarno Trulli, que ja havia signat amb Toyota per a la temporada 2005, va debutar amb l’equip al final de la temporada, substituint Zonta i Panis en les últimes curses. Malgrat aquests canvis, Toyota va acabar vuitena al campionat amb només 9 punts.
2005: L’any de millor rendiment
El 2005 va ser el millor any de Toyota a la Fórmula 1. Amb la TF105, l’equip va aconseguir cinc podis: tres amb Jarno Trulli i dos amb Ralf Schumacher. Aquestes bones actuacions van permetre a Toyota acabar quarta al campionat de constructors amb un total de 88 punts, el seu millor resultat en la seva història a la F1. Tot i així, la falta de desenvolupament durant la temporada va fer que l’equip perdés competivitat a mesura que avançava l’any. Una altra fita d’aquesta temporada va ser la pole position de Trulli al Gran Premi d’Indianapolis, tot i que només sis cotxes van competir a la cursa a causa de problemes amb els pneumàtics Michelin.
2006-2007: Retrocés
Després de l’èxit del 2005, Toyota no va poder mantenir el mateix nivell de rendiment en les temporades següents. El 2006, l’equip va acabar sisè al campionat amb 35 punts, mentre que el 2007 va ser encara pitjor, amb només 13 punts, tot i mantenir la sisena posició al campionat de constructors. Durant aquests anys, la Williams, que utilitzava motors Toyota, va acabar per davant de l’equip de fàbrica al campionat, una situació incòmoda per a la marca japonesa.
2008: Lluitant per millorar
El 2008 va ser un any de recuperació per a Toyota, que va aconseguir dos podis: Trulli va acabar tercer al Gran Premi de França i Timo Glock, que havia substituït Ralf Schumacher, va ser segon a Hongria. Gràcies a aquestes actuacions, Toyota va acabar cinquena al campionat de constructors amb 56 punts, superant la Williams.
2009: L’última oportunitat
La temporada 2009 va ser l’última de Toyota a la Fórmula 1. Tot i l’ambició amb el nou reglament, l’equip no va poder assolir la seva tan desitjada victòria. La TF109 va començar bé, amb tres podis en les primeres quatre curses i una primera fila completa al Gran Premi de Bahrain. Tanmateix, Toyota no va poder mantenir el ritme al llarg de la temporada i va acabar sense guanyar cap cursa. Al final de l’any, Toyota va anunciar la seva retirada de la Fórmula 1 a causa de la crisi econòmica global i la manca de resultats competitius.
2010: El que podria haver estat
La TF110, el monoplaça que Toyota havia dissenyat per a la temporada 2010, mai va arribar a competir. Tot i que es va especular amb la possibilitat que altres equips com HRT o Stefan GP utilitzessin el disseny, finalment no es va materialitzar i la TF110 va quedar com un projecte inacabat.
Utilitzem galetes per optimitzar el nostre lloc web i el nostre servei.
Funcional
Sempre actiu
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Màrqueting
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.