Dilluns, 7 juliol 2025
Blog Page 51

Hyundai es replanteja el seu programa al WRC2

rally_Sardenya_2023_ Suninen Hyundai i20 rally2
Nacho Mateo

Segons Cyril Abiteboul, Hyundai està considerant retirar l’i20N Rally2 de la competició al WRC2 el 2025, malgrat l’èxit continuat del cotxe al Campionat d’Europa de Ral·lis (ERC) i als ral·lis nacionals.

La línia europea de Hyundai experimentarà un canvi significatiu cap a la mobilitat elèctrica, amb l’Ioniq 5 N totalment elèctric emergint com l’únic cotxe N de la línia, posant fi al “regnat” dels aclamats i30N i i20N a Europa. Per tant, Hyundai Motorsport també s’enfronta a importants canvis d’estratègia, especialment pel que fa a la seva presència a la categoria WRC2.

Segons el director de l’equip i conseller delegat Cyril Abiteboul, l‘equip està considerant retirar el Hyundai i20N Rally2 del WRC2 el 2025. Malgrat les promeses de millora del programa WRC2 de Hyundai Motorsport, l’i20N Rally2 ha lluitat contra cotxes com el Skoda Fabia RS Rally2 i el Toyota GR Yaris Rally2 sense massa sort. No obstant això, el cotxe continua tenint èxit en els ral·lis ERC i nacionals, que poden ser on Hyundai centrarà els seus esforços futurs.

“Desenvolupar un nou Rally2 és cosa del passat perquè, senzillament, la normativa també s’acaba. A més, també és cert que el nostre cotxe, l’i20, es deixarà de fabricar d’aquí a uns mesos, bé, l’any vinent, però tenim una mica de temps, així que hem dut a terme un programa de proves molt extens per al Rally2.

Abiteboul a Dirtfish

Sabem que estem en desavantatge en termes de rendiment, competitivitat i fiabilitat. No dic que ho volem resoldre absolutament tot, però tenim un pla clar per fer-ho possible.

Abiteboul a Dirtfish

El cotxe té un gran potencial a l’asfalt però potser hi ha un cert nivell en què el cotxe no és adequat per a l’objectiu actual, i potser això és el que haurem de resoldre en la decisió de poder continuar desenvolupant l’i20N Rally2 per a l’ERC i ral·lis nacionals, fins i tot quan s’acabi la producció.

Abiteboul a Dirtfish

Horaris per seguir el GP dels Països Baixos 2024

red bull zandvoort gp holanda paisos baixos verstappen
Red Bull

La Fórmula 1 torna el proper cap de setmana després de les vacances d’estiu

Zandvoort és la seu del 15è Gran Premi de la temporada i serà la seva quarta aparició consecutiva al calendari del campionat del món, després d’un interval que dura des del 1985.El traçat de la pista ha experimentat canvis significatius des dels anys 80, i sempre ha portat milers d’aficionats ‘taronja’ que mostren el seu suport incondicional al pilot de casa, Max Verstappen.

És una pista que agrada als pilots, que segueix sent estreta, sinuosa i ondulada, tot i que el traçat s’ha “ajustat” per a la F1. El circuit de Zandvoort ha estat la seu de les 33 edicions del Gran Premi d’Holanda des de 1952. L’escocès Jim Clark ha guanyat en aquest circuit quatre vegades, un rècord que podria igualar aquest any Max Verstappen, que ha guanyat les tres curses des de que la Fórmula 1 va tornar al seu país.

En la classificació de dissabte, el pilot de Red Bull també podria liderar la taula de pole positions a Zandvoort, ja que actualment està empatat amb René Arnoux amb tres primers llocs a la graella de sortida aconseguits. Pel que fa a la majoria de podis, aquest rècord també el tenen conjuntament Jim Clark i Niki Lauda, ​​amb sis cadascun.

Entre els equips, Ferrari lidera el nombre de victòries (8) i podis (25), mentre que Lotus, amb vuit, és l’equip amb més pole positions.

Horaris

Divendres 23 d’agost
12:30h – Entrenaments lliures 1
16:00h – Entrenaments lliures 2

Dissabte 24 d’agost
11.30 h – Entrenaments lliures 3
15:00 h – Classificació

Diumenge 25 d’agost
15:00h – Gran Premi

Stritesky domina el Barum i s’imposa per primera en una prova de l’ERC

Dominik STRITESKY

Amb 24 anys, l’home que actualment lidera el campionat de la República Txeca guanyava per primera vegada la cursa de casa

Dominik Stříteský va liderar el Barum Czech Rally Zlín després d’una primera jornada espectacular, deixant la situació perfecta per a la seva primera victòria al Campionat d’Europa de Ral·lis (ERC). Jan Kopecký, que apuntava a un rècord de victòries amb 12 en total, va veure com les seves possibilitats desapareixien a causa d’una punxada al cinquè tram que el feia caure al 15è lloc. Malgrat els problemes de frens, Stříteský es va posar al capdavant de la prova al quart tram i es va mantenir, fins i tot amb una punxada lenta durant la cinquena cronometrada.

Erik Cais, que va començar amb una penalització de 20 segons, va recuperar el seu temps sent el més ràpid en cinc trams consecutius, però perdia terreny amb la pluja intensa que va cure en la vuitena cronometrada, baixant del segon al quart lloc. Per la seva part, Simon Wagner va aprofitar les condicions per passar al segon lloc, per darrere de Stříteský a 21,1 segons. Adam Březík va ser tercer, per poc per davant de Cais.

Erik CAIS

La segona jornada va començar amb Filip Mareš marcant el millor temps en el primer tram del dia, amb Březík responent en el tram següent, igual que Wagner al tercer. Així doncs, la segona jornada començava amb molta igualtat amb tres guanyadors diferents en tres trams, però el mateix líder a la general: Stříteský. El txec va mantenir el ritme i el lideratge amb dents i ungles, sempre amb uns vint segons d’avantatge. Cais va tornar a atacar per emportar-se els tres millors registres de la prova de casa i així intentar pujar a la segona posició, sense èxit. Stříteský va mantenir la posició i va aconseguir la victòria, seguit de Wagner i Cais.

Simon WAGNER

Patrik Herczig i Kristóf Varga aconseguien la victòria a l’ERC4, emntre que Filip Kohn i Tom Woodburn feien el mateix a l’ERC3

Al campionat Hayden Paddon va fer el moviment correcte. Tot i que només tenia un avantatge de 7 punts a l’inici d’aquest esdeveniment, ara en té 13 per davant d’un Mathieu Franceschi que va patir tres punxades a l’inici de la segona etapa que li van impedir acabar la cursa.

L’Acròpolis 2024 comptarà amb una bona llista d’inscrits

jan solans toyota yaris rally2 wrc sardenya
Francesc Rodríguez

Toyota, Hyundai i M-Sport Ford arribaran a Grècia amb tres Rally1 oficials

Si no ens sorprèn que el tercer Toyota es confiarà a Sébastien Ogier i Vincent Landais, descobrim a través de la llista oficial d’inscrits la identitat del tercer cotxe de Hyundai i M-Sport Ford. El fabricant coreà confiarà en Dani Sordo i Cándido Carrera, mentre que Jourdan Serderidis disputarà el seu ral·li de casa, amb Frédéric Miclotte al seu costat. Els pilots de temporada completa ocuparan les sis places disponibles a la categoria Rally1.

29 cotxes conformaran la categoria WRC2, inclòs el retorn de Yohan Rossel al número 21 de la DG Competition Citroën C3. Jan Solans tornarà a puntuar entre els WRC2 a la prova grega i interarà retallar distàncies amb el líder, Oliver Solberg, que es saltarà aquesta edició del Ral·li Acròpolis. Cada pilot tria per endavant set ral·lis en què podrà sumar punts al campionat.

La llista total d’inscrits inclourà 72 cotxes, fet que confirma el bon estat de forma d’una de les proves emblemàtiques del Campionat del Món de Ral·lis.

Hyundai avalua canviar l’estratègia del tercer cotxe per al 2025

Lappi Rally Letònia 2024 Hyundai i20 Rally1
Francesc Rodríguez

L’estratègia de Hyundai per al seu tercer cotxe és la principal incertesa en la formació de pilots del Campionat del Món de Ral·lis per 2025, segons el director de l’equip Cyril Abiteboul

Actualment, l’equip compta amb tres i20 N Rally1, amb Thierry Neuville i Ott Tanak com a pilots a temps complet, mentre que el tercer cotxe el comparteixen Esapekka Lappi, Andreas Mikkelsen i Dani Sordo. El contracte de Neuville expira a final de temporada, però s’està negociant per renovar-lo. Tanak té l’opció d’ampliar el seu contracte, cosa que Abiteboul suggereix que és probable que s’executi.

L’objectiu principal és determinar l’estratègia per al tercer cotxe. Enguany, Mikkelsen ha competit principalment en proves d’asfalt, mentre que Sordo i Lappi han compartit altres ral·lis. Lappi és qui més punts ha sumat entre els pilots del tercer cotxe.

El principal interrogant per a nosaltres és l’estratègia per al tercer cotxe. Pel que fa al tercer cotxe, estic en un punt on vull explorar escenaris. Vull tenir la ment oberta sobre què fer i reflexionar sobre el que hem fet aquest any i avaluar si hem fet el correcte i si és el que hem de fer l’any que ve.

Adrien Fourmaux, que està fent una bona temporada al WRC, i el líder del WRC2 Oliver Solberg, que té la intenció de tornar a un cotxe de Rally1, són candidats potencials. Les converses i les avaluacions estan en curs per concretar l’estratègia de l’equip.

Solberg sense rivals a Finlàndia

solberg skoda Fabia rs Rally2 finlàndia 2024
Solberg amb l'Skoda Fabia rs Rally2 durant el Ral·li de Finlàndia 2024

En absència dels seus quatre perseguidors al campionat (Rossel, Solans, Pajari i Gryazin), Oliver Solberg era lògicament el gran favorit a Finlàndia i el suec va fer la carrera perfecta

Amenaçat per uns quants nòrdics divendres al matí amb Jari-Matti Latvala i Robert Virves com a principals perseguidors, el pilot de Skoda va aconseguir marcar grans diferències en unes poques cronometrades per construir un còmode lideratge.

El diumenge, Solberg va continuar guanyant finalment amb gairebé quaranta segons d’avantatge sobre Jari-Matti Latvala, debutant en aquesta categoria. Per menys de tres segons, el tercer lloc va ser per a Lauri Joona davant Mikko Heikkilä.

Ara Solberg només compta amb una prova més per puntuar en el campionat però ha ampliat el marge amb el seu principal perseguidor, Pajari, que en aquesta cursa estava al volant d’un Toyota Yaris Rally1 en el seu debut en la categoria reina fins als 28 punts.

Encara present amb el seu duo “titular” Teemu Suninen i Emil Lindholm, de l’equip semioficial de Hyundai va tornar a viure un malson. Sense haver marcat cap temps interessant, el primer va abandonar per un problema a la direcció assistida dissabte a l’hora de dinar quan era 9è de ​​la categoria. Campió del món amb Skoda el 2022, Lindholm es va sortir a la tercera cronometrada. De tornada amb súper ral·li, el finlandès va aconseguir alguns temps interessants al final de l’esdeveniment.

Cadillac i Hertz Team JOTA confirmen la seva aliança per al 2025

24h_LeMans_2024_ Hertz Jota
Nacho Mateo

Cadillac i Hertz Team JOTA uniran forces per a la propera temporada del WEC. L’equip britànic deixarà així la seva condició d’equip client de Porsche per convertir-se en equip de fàbrica del fabricant nord-americà. Aquest últim haurà d’augmentar el seu contingent a dos cotxes per a la propera temporada mentre que des de la seva arribada a la categoria Hypercar el 2023 la marca General Motors havia fet l’elecció minimalista d’un únic prototip sota l’egida de Chip Ganassi Racing.

“Cadillac està orgullós de competir contra els millors del món al Campionat Mundial de Resistència de la FIA, i això inclou l’equip Hertz JOTA. Estem encantats de donar la benvinguda a l’equip Hertz JOTA l’any vinent, que reunirà dècades d’experiència tècnica i de carreres, per garantir l’èxit continuat a la pista i crear nous defensors de la nostra marca a tot el món.

John Roth, vicepresident de Global Cadillac

JOTA sempre ha buscat convertir-se en un equip de fàbrica, i avui, associar-se amb Cadillac és la realització d’aquest objectiu. Després d’haver competit contra el Cadillac V-Series.R durant les dues últimes temporades, hem vist de primera mà com de competitiu és i ens sentim realment honrats que ens confiïn la posada en servei dels seus cotxes a partir del 2025.

Sam Hignett, director i fundador de l’equip anglès

Els pilots de l’equip Hertz JOTA Cadillac V-Series.R número 12 i 38 es coneixeran més endavant, així com els plans de la marca de Detroit (Michigan) per a IMSA. Actualment, Chip Ganassi Racing i Action Express Racing operen cadascun un prototip nord-americà. Per al primer dels dos equips, ja s’ha confirmat que això ja no serà així l’any vinent. L’equip Wayne Taylor Racing amb Andretti podria substituir-lo, mentre que Acura ja ha anunciat el retorn de Meyer Shank Racing per al 2025.

Les classificacions del WRC després del Ral·li de Finlàndia 2024

Hyundai i20 rally1 neuville wrc finlàndia 2024

Sébastien Ogier va aconseguir el seu tercer triomf el 2024 guanyant el Ral·li de Finlàndia, aprofitant les retirades de Kalle Rovanperä i Elfyn Evans per guanyar en terres nòrdiques.

Gràcies a aquest tercer triomf en sis aparicions al campionat, el que suposa un 50% d’èxit, el vuit vegades campió del món –que només compleix un programa parcial– puja al 2n lloc del campionat del món de pilots. El de GAP té 141 punts i podria defensar els colors de Toyota en les quatre proves que queden fins a final de temporada per guanyar els títols de Pilots i Fabricants.

Tanmateix, a Finlàndia, el gran guanyador des del punt de vista comptable és Thierry Neuville. El belga va anotar 23 punts mentre que els seus rivals directes, Elfyn Evans i Ott Tänak, van marxar de Finlàndia amb les mans buides sense punts addicionals. Amb 168 punts, el pilot de Hyundai augmenta la seva avantatge fins a 27 punts per davant del seu nou perseguidor, Sébastien Ogier.

Entre els Fabricants, les retirades de Kalle Rovanperä i Elfyn Evans són costoses per a Toyota, que ha perdut terreny davant Hyundai: la firma coreana suma ara 395 punts, enfront dels 375 de la japonesa. M-Sport suma a la part posterior un total de 207 punts.

WRC 2024 – Classificació Pilots

1) Thierry Neuville (Hyundai) – 168 punts (15+4+4 a Finlàndia)
2) Sébastien Ogier (Toyota) – 141 punts (18+5+1)
3) Ott Tänak (Hyundai) – 137 punts (0)
4) Elfyn Evans (Toyota) – 132 punts (0)
5) Adrien Fourmaux (M-Sport Ford) – 119 punts (13+3+2)
6) Kalle Rovanperä (Toyota) – 86 punts (0)
7) Takamoto Katsuta (Toyota) – 76 punts (0+6+5)
8) Esapekka Lappi (Hyundai) – 33 punts (0+7+3)
9) Andreas Mikkelsen (Hyundai) – 29 punts
10) Dani Sordo (Hyundai) – 27 punts

WRC 2024 – Classificació Constructors

1) Hyundai – 395 punts
2) Toyota – 375 punts
3) M-Sport Ford – 207 punts

WRC2 2024 – Classificació Pilots

1) Oliver Solberg (Skoda) – 111 punts
2) Sami Pajari (Toyota) – 83 punts
3) Yohan Rossel (Citroën) – 71 punts
4) Lauri Joona (Skoda) – 58 punts
5) Jan Solans (Toyota) – 48 punts
5) Nikolay Gryazin (Citroën) – 48 punts
7) Georg Linnamäe (Toyota) 41 punts
8) Mikko Heikkilä (Toyota) – 40 punts
9) Nicolas Ciamin (Hyundai) – 36 punts
10) Pepe López (Skoda) – 33 punts

Ogier – Landais s’enganxen a la lluita pel títol mundial després de guanyar el Ral·li de Finlàndia 2024

ogier landais Toyota yaris rally1 wrc finlàndia 2024

La prova finlandesa estava gairebé destinada a Kalle Rovanperä, el líder diumenge al matí, el doble campió del món va fracassar en la seva recerca d’aconseguir un primer triomf a casa al WRC per culpa d’una pedra a la penúltima cronometrada del ral·li.

Sébastien Ogier es va emportar el triomf per tercera vegada aquesta temporada, el seu segon èxit a Finlàndia onze anys després del primer.

Onze anys després, Sébastien Ogier, ara amb Vincent Landais al seu costat i amb el Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid, guanya de nou el Ral·li de Finlàndia, en un esdeveniment agredolç per a Toyota, que va perdre l’oportunitat de reservar-se les tres places del podi amb els accidents de Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen i Elfyn Evans – Scott Martin en el penúltim tram de la cursa.

Ogier es troba en aquests moments amb tres triomfs en el seu sarró en els sis ral·lis que ha disputat el 2024 (a més de tres segons llocs a la resta de proves). Amb aquest resultat gairebé inesperat, mentre Kalle Rovanperä dominava el Ral·li de Finlàndia fins a la penúltima especial, el vuit vegades campió del món puja a la 2a posició del mundial amb 141 punts, per darrere de Thierry Neuville (168 punts). Quan falten quatre curses per al final de la temporada, aquesta nova victòria podria convèncer al de Gap per acabar la campanya del 2024 i buscar el novè títol del WRC.

neuville hyundai i20 rally1 wrc finlàndia 2024

Thierry Neuville va signar una excel·lent operació el cap de setmana a Finlàndia. El belga va aprofitar les retirades dels dos Toyota per assegurar-se una 2a posició inesperada. Sobretot, amb zero punts dels seus dos principals rivals al campionat, Elfyn Evans i Ott Tänak. Ara el pilot de Hyundai vola al capdavant del campionat amb 27 punts d’avantatge sobre Sébastien Ogier, 31 sobre Ott Tänak i 36 sobre Elfyn Evans.

Errors que poden costar un campionat i joves que pugen sense por

Així que és un cap de setmana de malson per a Elfyn Evans. El dos vegades guanyador de l’esdeveniment esperava aconseguir un bon grapat de punts a Finlàndia, però les seves esperances es van esvaporar dissabte a la tarda, quan va perdre minuts amb un problema en l’eix de transmissió. El gal·lès, però, podia compensar-ho diumenge anotant els punts del Super Diumenge… però es sortia en la dinovena cronometrada, un error que podria significar el final de les seves possibilitats de títol aquesta temporada.

msport Ford puma rally1 fourmaux wrc finlàndia 2024

Enmig de tots aquests girs, gairebé oblidem el podi d’Adrien Fourmaux. Tercer a Finlàndia, el de Ford va aconseguir el seu quart podi de la temporada després dels de Suècia, Kenya i Polònia. El resultat d’una conducció sense errors durant tot el cap de setmana malgrat un Ford Puma que divendres no es va ajustar al seu gust, per la manca de proves als ràpids camins nòrdics.

En el seu primer ral·li a la categoria reina, Sami Pajari va deixar molt bones sensacions. A part d’un error que podria haver estat fatal divendres al matí, el finlandès va fer un cap de setmana excel·lent amb el seu primer escratx amb només 22 anys. La seva primera aparició al Rally1 amb Toyota va acabar amb un sublim 4t lloc.

oliver solberg skoda fabia rs rally2 wrc finlàndia 2024

Al WRC2, Oliver Solberg va aconseguir la seva segona victòria de la temporada i lidera el campionat. El suec va dominar el cap de setmana, només seguit per Jari-Matti Latvala. L’home amb 211 participacions al WRC va ocupar un magnífic segon lloc amb el Toyota Yaris Rally2.

Lappi s’imposa als Toyota en el shakedown del Ral·li de Finlàndia 2024

Lappi Hyundai Finlàndia 2024

Els finlandesos han marcat el ritme a les ràpides pistes suomis amb Esapekka Lappi liderant

En aquest pas per Ruuhimäki, de 4,12 quilòmetres de llarg, el pilot de Hyundai va marcar la seva millor marca en el seu segon intent 2’15”4 per superar un altre local, Kalle Rovanperä, per només 2 dècimes més lent que el seu compatriota. Gairebé com a casa, Toyota té altres dos dels seus pilots al Top 5 amb Takamoto Katsuta i Sébastien Ogier. Adrien Fourmeaux ha completat els cinc primers amb el seu Ford Puma, a 8 dècimes del temps d’Esapekka Lappi.

Líder del campionat, Thierry Neuville ha estat més discret. El belga, que va patir un ensurt durant el shakedown del Ral·li de Letònia fa quinze dies, va acabar en 8è lloc, a 1,7” del seu company d’equip finlandès.

La primera especial d’aquest Ral·li de Finlàndia està prevista per a aquest dijous al vespre (18.05 h) amb un recorregut urbà de 3,48 km . El primer dia real de competició començarà aquest divendres amb 9 especials al programa i a partir de les 7.13 h.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua