FÓRMULA 1: Per què Honda va treballar en confinament?

El director de l’equip Ferrari, Mattia Binotto, va assenyalar obertament a Hongria que les millores que el seu equip planejava s’havien frenat en sec per un confinament que no s’havia aplicat a tots per igual.

En una referència clara al que Honda havia pogut fer, va dir:

Estàvem fent desenvolupaments per a aquesta temporada que no podrem presentar durant l’any perquè vam tenir una llarga aturada abans de l’inici de la temporada, alguna cosa que per cert no va ser el cas per a altres fabricants d’unitats de potència».

Si bé no es pot negar que Honda va poder treballar quan a uns altres no els van deixar, el quid de la qüestió és si el fabricant japonès va aconseguir o no treure avantatge de la situació.

Per a Honda F1, un confinament més tardà

Nikolas Tombazis, el cap d’assumptes de monoplaces de la FIA, defensa que una de les consideracions clau durant la campanya de reducció de costos davant la crisi de coronavirus va ser assegurar que cap equip ni fabricant es veiés obstaculitzat perquè les restriccions el seu país fossin més estrictes que les d’un altre.

Una decisió va ser permetre que Honda treballés en el període de primavera a causa de la probabilitat que el Japó es tanqués durant l’estiu. Es va acordar que, en lloc de seguir el tancament forçat al mateix temps que tots els altres, Honda retardaria l’aturada fins que comencés la temporada.

«El tancament d’Honda va ser una mica diferent al de la resta dels fabricants», va explicar Tombazis. “No en termes de durada, sinó en termes de quan va començar i va acabar».

«Tots els equips i els fabricants d’unitats de potència van acceptar que durant aquesta condició extraordinària de confinament, ningú sofriria un tancament major en comparació amb uns altres simplement per estar en un país en particular més colpejat per la COVID-19″.

“Per exemple, Itàlia es va confinar abans que Gran Bretanya. Vam dir que tots els tancaments havien de ser iguals: no pot haver-hi un equip o un fabricant que tregui un avantatge o desavantatge d’això».

motor honda f1

L’objectiu de tractar a tots per igual significava que si a Honda se li hagués ordenat unir-se als altres i tancar en el període de pretemporada, haurien tingut problemes si el govern japonès hagués ordenat el tancament després a l’estiu.

Era perfectament lògic, per tant, que a Honda se li permetés tancar a l’estiu.

El Japó va tenir una evolució completament diferent de la COVID-19 i les restriccions. Quan acordem aquestes regles a principis d’abril no sabíem si el Japó tindria un confinament a l’estiu, depenent de com evolucionés la COVID-19 al Japó. Així que vam haver de donar una certa flexibilitat a Honda perquè tanqués una mica més tard».

«Si després el govern japonès els obligués a tancar al juliol, hauria estat difícil tornar als equips europeus i dir-los ‘per cert, heu de tancar-vos un mes més perquè el Japó està en confinament».

“Per això Honda va poder treballar mentre els europeus estaven confinats i ara s’està compensant».

“No és perfecte, però és que no hi ha una regla que sigui 100% justa amb tots quan cadascun es troba en circumstàncies diferents. Però això és el millor que podríem fer».

L’altre punt important a considerar és que l’actualització d’Honda introduïda a Àustria no es tractava d’aportar cavalls de potència per a tractar de fer un pas endavant a Red Bull i AlphaTauri. Va ser per fiabilitat.

«Va haver-hi dues coses principals per a la reducció de costos respecte a la unitat de potència. Un va ser la introducció de limitacions de temps en el banc de proves, que és similar a les restriccions que hi ha amb els túnels de vent quant a aerodinàmica».

“I l’altra és la reducció en el nombre d’homologacions que poden fer els fabricants d’unitats de potència. Sobre aquesta base, cap dels fabricants va fer una nova homologació ni cap actualització significativa».

“Els participants van ser homologats en l’expedient d’homologació per a 2020. Es va enviar al febrer i cap d’ells, Honda tampoc, va fer cap desenvolupament de rendiment».

“Ara, diverses persones volien fer millores de fiabilitat en els motors perquè, ja saps, no volem que amb l’homologació la gent que tingués problemes de fiabilitat fora acumulant abandons en cada carrera».

“Hi ha un procés molt específic per a aprovar les actualitzacions per fiabilitat, que involucra que fins i tot altres fabricants tinguin les dades.

No hi ha opció al fet que ens diguin que estan millorant la fiabilitat i en realitat estiguin buscant rendiment. Hi ha un procés per a això i tots els equips, inclòs Honda, han seguit aquest procés».

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments