Si fa 20 anys ens arriben a dir que Porsche abraçaria a la mobilitat elèctrica, més d’un s’hagués posat les mans al cap. I aquí estem, dues dècades després, amb el nou Cross Turismo, el segon model de la familia Taycan, el referent elèctric d’Stuttgart. És un cotxe esperat des de fa temps i que la marca ja havia avançat amb el concept Mission E Cross Turismo, proposta de la que al final no s’ha desviat gaire: un familiar amb perfil marcadament aventurer que no és limita només a oferir un plus d’espai de càrrega.
Per començar estem parlant d’una carrosseria familiar, el que és d’agraïr doncs sembla que darrerament estan en seriós perill d’extinció. Per ser exactes no és un familiar en el sentit estricte de la paraula, sino més aviat un mal anomenat shooting brake, a l’estil del Mercedes-Benz CLS Shooting Brake o el Volkswagen Arteon Shooting Brake, i on s’ha prioritzat el disseny i la estètica per davant de l’espai brut de càrrega. El resultat és espectacular.
Aquesta nova carrosseria permet oferir al Cross Turismo un maleter amb una capacitat de càrrega de fins a 446 litres en les versions 4 i 4S, però només 405 litres si parlem del Turbo i Turbo S. Aquestes xifres s’enfilen fins als 1212 i 1171 litres, respectivament, si abatim la segona fila de seients, als que hauriem de sumar els 84 litres de capacitat adicional que el Taycan ofereix al frontal. Si en volem més sempre ens quedarà el Cayenne. Aquest nou disseny també es tradueix en 47mm d’espai vertical a les places posteriors respecte al que ofereix el Taycan en la seva versió berlina.
En la línia del que ja havíem anticipat en les fotos espia, el nou Taycan Cross Turismo no és simplement la versió familiar del Taycan. Amb tracció total, proteccions de plàstic a la part baixa dels paracops i als passos de roda i una suspensió pneumàtica capaç d’aixecar la carrosseria fins a 30mm respecte del Taycan convencional, la nova proposta elèctrica dels alemanys es desmarca de la versió normal del Taycan tot oferint certes habilitats offroad que mai estan de més.
En aquest sentit, el nou Cross Turismo estrena un nou mode de conducció anomenat Gravel Mode. Aquest, a banda d’elevar l’alçada de la carrosseria fins a 30mm, també permet ajustar el repartiment de par-motor al eix posterior, el control de tracció i estabilitat i el tacte de l’accelerador. Introduit també en aquesta versió tenim el paquet de Disseny Offroad, una mena de rellotge com el que trobem al paquet Sport Chrono però on enlloc de trobar un cronòmetre trobem una brújola. Curiós, si més no, en ple segle XXI.
Aquesta suspensió pneumàtica també li permet rebaixar l’alçada de la carrosseria al mínim quan circulem a alta velocitat, cosa que no només millora l’estabilitat, sino també la aerodinàmica. Tanmateix, també inclou el mode Smart-Lift, el qual permet elevar el frontal del Cross Turismo per superar ressalts i entrades a aparcaments «complicades».
Parlem de prestacions? Parlem de prestacions. La versió més bàsica, el Taycan 4 Cross Turismo, ofereix una potència de 380 CV, 476 CV puntualment si fem servir el Launch Control. Això li permet accelerar de 0 a 100 km/h en 5,1 segons i arribar als 220 km/h de velocitat màxima, tot oferint una autonomia d’entre 389 i 456 km entre recàrregues.
Per sobre d’aquest trobem el 4S, amb 490 CV, i el Turbo, amb 625 CV. La guinda al pastís no és altre que el Cross Turismo Turbo S amb 625 CV, 761 CV si activem el Launch Control, i un parell-motor de 1.050 Nm. Com diu el cuiner de TV3, «bru-tal». Aquestes xifres que li permeten sortir catapultat fins els 100 km/h en 2,9 segons penalitzant mínimament la autonomia, la qual es queda entre 388 i 419 km. Totes aquestes versions compten amb dos motors elèctrics, un a cada eix, així com una bateria comuna de 93,4 kWh anomenada Performance Plus.
Obviament, i vistos els antecedents, el preu del nou Taycan Cross Turismo no està a l’abast de tothom. En aquest sentit, el Taycan 4 Cross Turismo parteix dels 95.995 Eur, xifres que s’enfilen fins els 114.508 Eur, 157.826 Eur i 191.706 Eur, rspectivament, per les versions 4S, Turbo i Turbo S. Respecte del Taycan normal parlem de 5.000 Eur de diferència en la versió 4S, però només 1.400 Eur en la versió Turbo.