RAL·LIS: Opel afegeix so al seu Corsa-e Rally, benvinguts a Star Wars

El nou cotxe de ral·li elèctric, l’Opel Corsa-e comptarà amb un sistema de so que es podrà escoltar en els trams. No es tracta d’un so molt real però per alguna cosa es comença.

Opel percep que aquest problema, el del so, en aquest moment la majoria dels aficionats als ral·lis ho tenen molt en compte.

El percentatge d’aficionats al ral·li que, a dia d’avui, no expressaria cap preocupació per un possible canvi radical de vehicles de ral·li amb motors de combustió a motors elèctrics encara és molt reduït.

Per tant, té perfectament sentit aquesta preocupació dels treballadors d’Opel de crear un patró acústic per al seu Corsa-e Electric Rally. Sobretot en termes de seguretat. Potser ni tan sols es va pensar, en el període de transició, mirar aquest tema amb altres “ulls”.

Opel ha equipat el cotxe de ral·li completament elèctric, Corsa-e Rally, amb un sistema de so especial que fa sonor el cotxe a la carretera. Durant les proves, és fonamental que tant els espectadors com els comissaris de l’organització siguin conscients de l’aproximació d’un cotxe, especialment en els trams cronometrats.

Equipat amb un sistema de so únic, el Corsa-e Rally debutarà els dies 7 i 8 de maig, a la primera ronda de l’ADAC Opel e-Rally Cup, el primer trofeu monomarca del món per a vehicles de ral·li elèctrics.

Des del principi del projecte va quedar clar que l’Opel Corsa-e Rally necessitaria un sistema de so. La Federació Alemanya d’Esports de Motor (ADAC) exigeix ​​que els cotxes de ral·li siguin audibles, per a la seguretat dels comissaris i dels espectadors. Tanmateix, igual que amb tots els altres aspectes del revolucionari concepte de “ral·li de cotxes elèctrics”, ningú no tenia experiència en el desenvolupament d’aquests sistemes de so.

La primera pregunta tractada va ser sobre la maquinaria capaç d’oferir potència i robustesa amb aquest propòsit. Els altaveus disponibles comercialment s’instal·len generalment a l’interior de vehicles o a l’interior d’edificis, de manera que poques vegades tenen característiques d’impermeabilització. No obstant això, perquè un cotxe de carreres de ral·li elèctric sigui audible, els altaveus s’han de muntar a l’exterior, quedant totalment exposats a tots els elements, des de pols fins a fang.

Els enginyers d’Opel van investigar el material disponible en termes d’altaveus d’alta resistència i durabilitat, trobant la solució ideal en accessoris marins. Per tant, el Corsa-e Rally ara té dos altaveus impermeables, davanters i posteriors, cadascun amb una potència de sortida màxima de 400 watts. Aquest potencial sonor és generat per un amplificador que rep els senyals de la seva pròpia unitat de control, ‘caixa negra’ que funciona amb un programari específic, convertint les dades del vehicle.

El sistema funciona segons les revolucions per minut, fent que les rodes en moviment siguin audibles. L’afinació final d’aquest so va trigar uns quants mesos a aconseguir-se. El programari es va desenvolupar de manera continua i el resultat final consisteix en un “so inactiu” estacionari, que s’adapta a tots els rangs de velocitat.

Opel Corsa-e Rally Concept

El volum es pot ajustar en dos nivells de potència: quan es circula per la via pública, entre trams cronometrats, s’utilitza un mode silenciós; ja en competició, el volum augmenta al màxim durant les ofertes temporals. La normativa exigeix ​​que els equips ajustin el volum segons aquestes normes.

La nostra intenció no era simplement simular el so d’un motor de combustió, sinó crear un so elèctric únic que s’adaptés al projecte Estem satisfets amb el resultat obtingut i creiem que el so també agradarà al públic en els trams, tot i que és un so que és deliberadament diferent del d’un cotxe de ral·li tradicional amb motor de combustió.

El sistema de so es provarà per primera vegada en competició els dies 7 i 8 de maig, al 33è Rally Sulingen d’ADAC ACTRONICS, un esdeveniment que marca l’obertura de la temporada ADAC Opel e-Rally Cup.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments