Un esdeveniment clàssic en la història dels ral·lis, el Safari Ral·li Kenya va gaudir d’un gran retorn al Campionat Mundial de Ral·lis aquest cap de setmana. Amb especials més curtes i lentes que les que se solien córrer en els anys 90, l’aerodinàmica va cobrar molt menys importància que llavors. Les dures condicions i les especials majoritàriament seques van obligar als equips a utilitzar la màxima altura dels cotxes, per evitar xocar amb les roques i irregularitats, minimitzant l’avantatge de la majoria de les parts aerodinàmiques dels cotxes (especialment les de la meitat inferior). Així i tot, els problemes de refrigeració van ser un dels grans mals de cap per als equips.
La protecció contra els animals i les roques era una de les principals preocupacions abans de la sortida. La FIA no va modificar el reglament que afectava els cotxes del WRC (mentre que sí que ho va fer per als cotxes Rally2) i no es va permetre l’addició de proteccions especials en el frontal ni de snorkels. El director de l’equip Toyota, Jari-Matti Latvala, va confirmar a DirtFish que el cost addicional estava darrere d’aquesta decisió. Però, també va expressar la seva preocupació en què calia fer alguna cosa, a causa de la possibilitat de trobar animals en els trams. Per això Toyota va introduir una protecció addicional a la graella davantera del Yaris WRC, consistent en uns cables creuats. L’equip ja els havia provat durant les proves prèvies a l’esdeveniment de Portugal i Safari, i es van utilitzar durant tot el cap de setmana, excepte en la SS1.

Afortunadament, no hi ha notícies que cap animal resultés ferit, encara que probablement alguns es van espantar molt per la presència dels cotxes. Amb el mateix propòsit, Hyundai va afegir unes barres protectores davant dels radiadors, darrere de la graella davantera.

Hyundai també va reintroduir el sistema de protecció de la graella davantera, que consisteix en un conjunt de plaques perforades inclinades, ja vist en esdeveniments anteriors, on les fulles eren un problema.

La presència de pols i sorra (fesh fesh) també va obligar els equips a prendre mesures addicionals per evitar que entressin en els circuits de refrigeració, reduint així la seva eficiència de refrigeració, com el filtre instal·lat en la presa d’aire per a la refrigeració dels frens posteriors al Hyundais i20 Coupé WRC, que es mostra en les imatges següents.


Els Ford Fiesta WRC de MSport van començar el ral·li amb una simple protecció a la graella davantera.

Però les restes vegetals i el fesh fesh se seguien acumulant en les graelles davanteres, provocant episodis d’altes temperatures en el motor (com els que van patir Ogier / Ingrassia a les acaballes de divendres) a causa de l’insuficient flux d’aire que arribava als radiadors.

Aquests problemes van obligar als equips a prendre mesures addicionals: Toyota va afegir una placa horitzontal a la part inferior de la graella davantera, com es veu en la imatge de sota, per evitar l’entrada de fesh fesh en l’espai per davant dels radiadors.

A més, M-Sport va reintroduir la protecció circular de la graella ja vista al Ral·li Monte-Carlo.


El recorregut del Ral·li Safari 2021 incloïa només uns pocs passos d’aigua, amb una quantitat limitada d’aigua, per als quals probablement no estava justificat l’ús de snorkels. Però l’alta presència de pols els feia encara recomanables, ja que permeten alimentar d’aire més net al motor. Aquesta és possiblement la raó per la qual encara alguns pilots experimentats, com el cinc vegades guanyador del Ral·li Safari Carl ‘Flash’ Tundo i Tim Jessop ho van incloure en el seu Volkswagen Polo GTi R5 durant la prova.

Com és habitual en la majoria dels esdeveniments de terra, la presència de pols va compondre belles imatges de les esteles dels cotxes, aquesta vegada encara millorades per la bellesa dels paisatges i la fauna de Kenya.
