La recent publicació per part de la FIA de la Llista Completa de Vehicles Homologats amb extensions, actualitzada fins al desembre del 2022 (gràcies FIA per publicar-la a temps!) representa una gran oportunitat per revisar l’evolució tècnica dels cotxes de Rally1 en el seu primer any, especialment en les modificacions aerodinàmiques. La introducció de noves peces es fa normalment a través d’un comodí (joker) de carrosseria, excepte per a aquelles peces que no requereixen homologació, com els retrovisors exteriors. La següent taula mostra els Erratum Jokers (ERJ) gastats a la carrosseria (suposadament en l’aero) per cada equip al 2022, així com la nostra suposició sobre la peça aero implicada.
Data | Equip | Part aerodinàmica involucrada |
---|---|---|
01.07.22 | Toyota | Aleró del darrere |
01.10.22 | Toyota | Retirada de l’aleta lateral |
01.10.22 | Toyota | ??? |
01.11.22 | M-Sport | ??? |
01.12.22 | Hyundai | Alerons del darrere/nou morro? |
Toyota és l’equip amb més jokers gastats durant 2022, amb un total de 9: 5 al motor, 3 a la carrosseria i 1 a la transmissió. A més, 7 peces han estat homologades com a Variant Option (VO), de les quals 2 a la carrosseria (juliol i octubre).
El nou aleró del darrere (costat esquerre a la imatge superior) homologat al juliol es va utilitzar per primera vegada al Ral·li d’Estònia. Els principals canvis van afectar les plaques laterals (A), que es van truncar i es van convertir en aletes, per generar una mica més de càrrega aerodinàmica, alhora que es reduïa la resistència a l’aire. Els suports externs de coll de cigne (B) es van estendre sota l’ala, per convertir-los en plaques laterals, mentre que la placa base (C) es va estendre a tots dos extrems per generar càrrega aerodinàmica addicional fora de les noves plaques laterals. La modificació també estava orientada a reavaluar la relació de resistència aerodinàmica del cotxe, segons el director tècnic de Toyota, Tom Fowler. Es pot trobar una descripció més detallada del nou aleró del darrere aquí.
Després de diversos intents durant l’any, en les proves prèvies al Ral·li Catalunya es va veure per primera vegada una versió ben treballada del cotxe sense les prominents preses d’aire laterals dissenyades per capturar aire fresc per refrigerar la unitat híbrida. Poc després, l’equip va confirmar que aquesta modificació s’implementaria al cotxe del 2023. Es poden trobar més detalls sobre els avantatges d’aquesta modificació aquí.
També a l’octubre es va homologar un tercer comodí a la carrosseria. Però des de llavors no s’ha observat cap altra modificació al paquet aerodinàmic. La raó podria ser que la nova peça encara no s’ha muntat al cotxe… o que es tracta d’una modificació de la carrosseria no visible. Les imatges de les proves del gener possiblement ho confirmaran.
Una altra modificació introduïda al GR Yaris Rally1 va ser l’augment de la mida de la presa d’aire del sostre, que es va implementar al Ral·li Safari 2022. Les altes temperatures a l’interior dels cotxes durant el Ral·li de Portugal van ser descrites com a insegures per les tripulacions, i la FIA va permetre utilitzar diverses estratègies per minimitzar el problema, requerint una homologació flexible (Variant Option), com ara modificacions en la presa d’aire del sostre o pel·lícules de mirall a les finestres per reflectir la calor.
Hyundai ha passat la major part de l’any millorant la fiabilitat de l’i20 N Rally1. Durant aquest període, han utilitzat un total de 6 comodins: 4 al motor, 1 al sistema elèctric i 1 a la carrosseria, tan recent com l’1 de desembre. A més, s’han homologat 7 peces com Variant Option (VO), de les quals 2 són a la carrosseria (gener i juny).
Durant les proves de desembre celebrades a la seva zona de proves finlandesa es va poder veure un nou aleró del darrere Es tractava d’un aleró completament nou, molt diferent de l’original: l’ala superior s’ha allargat ara fins a tots dos extrems, per després girar cap avall en forma de placa lateral, que es trunca per generar una aleta a mitja alçada, mentre que la placainferior s’ha allargat per ambdós costats. La nova ala es recolza ara en suports de coll de cigne, amb dos separadors de flux afegits en la part central.
També durant aquesta prova es va utilitzar un nou morro, principalment per reduir la resistència aerodinàmica. Només una d’aquestes modificacions ha estat homologada fins ara (molt possiblement l’aleró del darrere), mentre que l’altra (el nou morro) podria homologar-se encara abans de l’1 de gener, per incloure’s al cotxe de 2023. Podeu trobar més detalls sobre ambdues modificacions al nostre article anterior.
M-Sport ha utilitzat 5 comodins el 2022: 2 al motor, 1 al tren de rodatge, 1 a la suspensió i 1 a la carrosseria, al novembre. A més, s’han homologat 4 peces com Variant Option (VO), de les quals 1 a la carrosseria (desembre).
La primera modificació aerodinàmica del Puma Rally1 ja va arribar al febrer, amb nous retrovisors exteriors que van substituir els retrovisors clàssics al Ral·li de Suècia, per permetre un flux d’aire més net cap al sistema de refrigeració de la unitat híbrida i l’aleró del darrere, generant alhora una mica més d’adherència al davant.
Les úniques imatges disponibles dels tests de pretemporada 2023 publicades corresponen a la primera prova del Ford Puma Rally1 que Ott Tänak va desenvolupar després de la seva incorporació a l’equip. No s’han observat modificacions visuals a partir d’aquestes imatges, per la qual cosa encara no és possible identificar la peça implicada al comodí gastat a la carrosseria. Seguint l’exemple de Hyundai, la nostra conjectura seria un nou aleró del darrere, ja que l’aleró del darrere original de Puma és molt similar al disseny original de Hyundai. O les preses d’aire laterals, que es podrien eliminar o reduir de mida. Ho sabrem del cert al gener.
Com en tots els equips, hi ha hagut molt més desenvolupament durant el 2022 del que el nombre de comodins podria suggerir. Però no totes les modificacions avaluades han estat finalment homologades, encara que les homologacions també es poden aprovar al gener. Les imatges prèvies al Ral·li Monte-Carlo confirmaran la configuració dels cotxes per a l’inici de la temporada.
El 2023, el principal problema serà la reducció del nombre de dies de proves disponibles (de 30 a 21), cosa que obligarà els equips a provar els nous desenvolupaments principalment a la seva zona de proves. En qualsevol cas, continuarem seguint-los, com de costum.