Després de triomfar al Ral·li de Montecarlo, el Toyota Gazoo Racing World Rally Team té la intenció de continuar amb el seu fort rècord d’èxits sobre neu i gel al Ral·li de Suècia, la segona prova del Campionat del Món de Ral·lis 2023, que se celebra del 9 al 12 de febrer.
Suècia va ser l’escenari de la primera victòria del Toyota Yaris WRC el 2017, quan Jari-Matti Latvala, ara cap de tripulació, va aconseguir la victòria només en la segona prova del WRC de l’equip. Des d’aleshores, TGR WRT ha aconseguit tres victòries més en les tres últimes edicions del ral·li, inclosa la primera victòria del GR Yaris Rally1 Hybrid fa un any, de la mà de Kalle Rovanperä.
Amb aquest resultat va començar la «carrera» de Rovanperä pel seu primer campionat de pilots, i el finlandès torna a Suècia aquest any, liderant la cursa pel títol, ja que fa unes setmanes va quedar segon al Rallye. Monte-Carlo darrere de Sébastien Ogier, que lidera la classificació, però no és present a Suècia, ni farà prou ral·lis, en teoria, per permetre’l desafiar pel títol.

Per tant, Takamoto Katsuta s’uneix a l’equip principal, al costat de Rovanperä i Elfyn Evans, que van guanyar a Suècia el 2020. Després d’haver de córrer amb freqüència sobre neu i gel a Finlàndia com a part del seu entrenament a través del programa TGR WRC Challenge, Katsuta també té bons records a Suècia, després d’haver aconseguit una victòria al WRC2 el 2018 i acabant quart l’any passat.
El TGR-WRT tindrà quatre cotxes en acció al Rally1 gràcies a la presència de l’italià Lorenzo Bertelli, que es converteix en el primer pilot client que competirà al GR Yaris Rally1.
Des del 2017, Toyota només ha perdut el 2018 davant Hyundai. Van guanyar a través de Jari-Matti Latvala el 2017, Thierry Neuville va guanyar el 2018 per a Hyundai, el 2019, va ser el torn d’Ott Tanak, 2020, Elfyn Evans, i 2022, Kalle Rovanpera.

Però Jari-Matti Latvala sap que dependrà molt de les condicions del ral·li:
«El nostre resultat al Ral·li de Monte-Carlo va ser un inici de temporada fantàstic per a nosaltres i ens dóna bones sensacions per davant de Suècia. Aquest és un ral·li que crec que tots esperem, i sempre m’ha agradat córrer-hi. Tinc bons records de Suècia i del nostre equip, inclosa la nostra primera victòria junts el 2017.
L’any passat ens va agradar que el ral·li fos a Umeå, per primera vegada amb una bona capa de neu: Kalle va aconseguir guanyar sent dels primer als trams, però les seves possibilitats aquest any tornaran a dependre de les condicions i de si hi ha o no una bona capa de gel. Si hi ha molta neu per escombrar, pot ser més difícil per a ell, i pot ser que Elfyn, a qui també li agraden molt aquestes condicions, estigui en la millor posició per lluitar.
Sé que a ‘Taka’ (Takamoto Katsuta) també li encanta la neu, i tot i que és la primera vegada com a pilot nominat que suma punts per a l’equip, així que no li pressionarem; només volem que continuï la feina que va fer l’any passat».

Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen són, a la pràctica, els ‘líders’ del campionat de pilots al WRC, ja que Sébastien Ogier només ha de ‘fer’ la meitat del campionat, però el jove finlandès és ben conscient de les dificultats que ha de tenir al Ral·li. Suècia, que curiosament va guanyar l’any passat i va ser segon a la carretera, darrere de Craig Breen:
«Ha estat genial començar la temporada a Monte-Carlo amb bones sensacions i bons punts per al campionat. Esperem continuar de la mateixa manera a Suècia i gaudir del ral·li. Només tenim un esdeveniment com aquest cada any i sempre és agradable tenir els pneumàtics amb claus al cotxe i anar ràpid entre els bancs de neu, és una cosa especial.
Vam tenir un bon resultat a Suècia l’any passat i intentarem repetir-lo aquesta vegada. Pot ser complicat obrir els trams sobre la neu i depèn molt de quines siguin les condicions. La nostra prova prèvia a l’esdeveniment va anar molt bé, amb unes condicions perfectes i una bona capa de gel a la carretera. Esperem que també sigui el cas del ral·li i que no patim massa en córrer primer divendres».
Rovanpera