Què diuen els equips del WRC sobre el sostre pressupostari?

Després de la marxa de Citroën del campionat del món de ral·lis a finals de 2019, el mundial de ral·lis ha comptat amb dos marques oficials i una semioficial.

L’entrada dels Rally1 i el component híbrid semblava ser la peça clau on les marques veurien una oportunitat per promocionar aquesta nova tecnologia però després de 2 anys no ha estat així.

Ara la FIA i el promotor davant de la possibilitat que una de les marques pogués marxar i que no hi ha cap possibilitat real a curt termini de que n’entri cap altra s’està valorant implementar un sostre pressupostari per revertir aquesta situació.

Amb aquest moviment es vol aconseguir que les marques puguin contenir els costos i millorar el retorn econòmic que s’hi fa, i per un altre cantó es vol afavorir a l’entrada de nous constructors al congelar, fins a cert punt, l’evolució dels cotxes fent que les diferències siguin les mínimes possibles.

Què pensen els cap d’equip?

El director de l’equip Hyundai, Cyril Abiteboul, és partidari d’introduir un límit de costos, ja que considera que podria afegir més valor a les marques i, per tant, atraure més marques al WRC. En declaracions al mitjà autosport.com deia:

«El que necessites i pots fer és controlar els costos i veure com hi pots afegir valor. Al final, es tracta del retorn de la inversió que es compararà amb les diferents opcions esportives que tenen els fabricants de cotxes. Hi ha un límit pressupostari a la Fórmula 1, hi ha un límit pressupostari a la Fórmula E, així que per què no aquí?

Crec que es tracta de controlar els costos i després veure el valor. On hem de posar realment el valor al cotxe, necessitem sofisticats dispositius aerodinàmics? M’encanta l’aerodinàmica, però deixem-la on ha de ser, a la Fórmula 1.

Hem de trobar la manera que els cotxes semblin espectaculars, però ¿realment semblen més espectaculars amb els grans alerons? No n’estic gaire convençut.

Estic molt a favor de tenir una solució de tecnologia electrificada adequada, que el ral·li pugui córrer i competir en mode totalment elèctric en determinades circumstàncies, però mai ho faràs amb aquest híbrid. Aquest híbrid no és el que necessitem.

rally_portugal_2023_Cyril Abiteboul
Nacho Mateo

El cap de Toyota, Jari-Matti Latvala, està d’acord que cal reduir els costos dels cotxes, però no creu necessàriament que calgui un topall de costos a l’estil de la F1.

L’únic que veig és que necessitem que els cotxes siguin més barats. Són massa cars i probablement sigui un aspecte que puguem millorar. No crec que un límit de costos ajudi necessàriament. La qüestió és com aconseguir que els cotxes siguin més barats.

La seva opinió és compartida per Richard Millener, director de l’equip M-Sport, que opera amb el pressupost més petit dels tres equips de Rally1.

La meva preocupació amb un límit de costos seria, després de parlar amb algunes persones a la F1, que el límit de costos és car en si mateix. Regular i vigilar un límit de costos és molt car. Si em diguessin que garantirà dos fabricants més, llavors ho consideraria. No crec que aquest esport sigui prou gran per imposar un límit de costos.

Per mi, hi ha la idea d’un límit de costos i podem discutir-ho i hi ha idees, però el rendiment més gran de l’esport vindrà d’un rendiment més gran del màrqueting i d’aconseguir que els aficionats pugin a bord.

Per mi, el més important és millorar el màrqueting. A Liberty Media li va costar milions de fer el que està fent, però mira el rendiment que estan obtenint ara amb la F1.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments