Al Gran Premi d’Hongria, la FIA i la Fórmula 1 van introduir un reglament d’assignació alternativa de pneumàtics (ATA). Aquest reglament requeria l’ús d’una especificació de pneumàtics per a cada ronda de la sessió de classificació. El desglossament era el següent: Q1 (pneumàtics durs), Q2 (pneumàtics mitjans) i Q3 (pneumàtics tous).
Amb aquest format també es va reduir el nombre de jocs de pneumàtics disponibles per a cada monoplaça durant el cap de setmana, passant de 13 a 11. Una acció destinada a reduir la petjada ecològica de la Fórmula 1, que s’emmarca en la voluntat de la disciplina de ser neutre en carboni l’any 2030.
Charles Leclerc va ser un dels primers a esmentar aquesta novetat als mitjans. El monegasc havia expressat una opinió negativa sobre aquest format al marge del cap de setmana, preocupat per haver de fer voltes ràpides amb pneumàtics durs.
Un divendres soporífer
Com era d’esperar, el gran punt negatiu d’aquest format es va concentrar a l’inici del cap de setmana, ja que vam assistir a sessions d’entrenaments lliures on els pilots van rodar poc o gens, preferint conservar els pneumàtics.
I divendres va tenir un impacte en la classificació, ja que alguns pilots, com Logan Sargeant, no havien fet cap volta amb pneumàtics durs abans de l’exercici de dissabte. Mentre que d’altres no tenien compost mitjà per aconseguir pujar a la Q3.
El motiu de les qualificacions reeixides?
Les opinions difereixen, Verstappen després de la classificació feia referència al resultat sorprenent de l’equip italià (5è i 7è a la graella de sortida).
Alguns probablement van fer una volta millor que altres amb pneumàtics durs i mitjans, però les diferències haurien estat similars amb pneumàtics tous.
D’altra banda, Carlos Sainz va assenyalar la dificultat que va tenir per extreure el potencial dels pneumàtics mitjos, i va ser eliminat a les portes de la Q2. Igual que Alpine, que considerava que el format clàssic hauria permès a Pierre Gasly i Esteban Ocon lluitar per grans resultats, en lloc de començar 12 i 15.
Si al final del cap de setmana pocs pilots del paddock estaven realment convençuts per la normativa de l’ATA, la segona prova d’aquest format tindrà lloc a Monza el proper mes de setembre.