El promotor del WRC respon a les crítiques amb canvis de format per als ral·lis del mundial

El promotor del WRC proposarà una sèrie de canvis de format dels ral·lis a la Comissió del Campionat del Món de Ral·lis del 22 de setembre

El promotor amb seu a Munic ha estat sota el focus de les crítiques durant gran part d’aquesta temporada, amb pilots, copilots i equips criticant obertament el que han vist com una falta de direcció i progrés.

Un dels punts clau del debat serà el futur dels parcs d’assistència i la tornada al concepte d’assistències remotes, permetent als equips portar un nombre limitat de recanvis a les zones de muntatge de pneumàtics. L’anomenat format “en trèvol” dels ral·lis s’aplica des que el promotor David Richards l’introduís a principis de la dècada del 2000.

El director d’esdeveniments del promotor WRC, Simon Larkin, va dir al mitjà DirtFish:

Estem absolutament oberts a canviar el concepte de parc d’assistència únic.

Potser necessitem un model on es pugui portar un cert nombre de peces i eines d’una forma determinada o al cotxe. Si ja hi ha dos mecànics per a una zona de muntatge de pneumàtics de 15 minuts… quant triguen a muntar els pneumàtics, quatre o cinc minuts? En aquest temps poden fer més i això pot ajudar a mantenir els cotxes a lesdeveniment.

Simon Larkin

“Potser hi ha una oportunitat de mantenir els cotxes en marxa i afegir alguna cosa a la història. L’altra qüestió sobre el servei remot o el possible servei remot és que creiem que l’esport se centra massa a l’equip format pel pilot i el copilot i no se centra prou en els mecànics i els enginyers que treballen per mantenir els cotxes a l’esdeveniment. Tenen molt orgull de mantenir els seus cotxes en marxa i estem fent herois només els pilots i copilots”.

Simon Larkin

Canvi en la durada de les etapes

Larkin assenyala un altre canvi que s’hauria de produir en l’organització dels ral·lis, la duració de les etapes. Algunes proves, les més mítiques, podrien gaudir d’unes etapes més llargues, però en les proves de nova creació aquesta durada maratoninana no es veu amb bons ulls dins dels equips.

rally_Sardenya_2023 Hyundai
Nacho Mateo

Ja és una queixa que ve sent habitual, com és el cas de la jornada de diumenge que comença molt d’hora per haver d’adaptar-se a la Power Stage, i que en algunes proves es va eliminar l’assistència de primera hora per permetre el descans dels mecànics.

“Hauríem de fer una especial a les 7.08 del matí i acabar el dia amb una altra a les 6.08 de la tarda? Crec que ho podem fer en alguns esdeveniments a l’any, però ¿hauria de ser la norma, sobretot a Europa? No crec que sigui una proposta realista.

Simon Larkin

Som una empresa alemanya, estem subjectes a la legislació alemanya, igual que Hyundai i Finlàndia (Toyota), amb una legislació laboral molt estricta pel que fa a les hores de feina”.

Simon Larkin

“Crec que Montecarlo és un d’aquests esdeveniments en què sempre ens agradaria anar més enllà dels límits; és una part clau de la imatge d’aquest esdeveniment [tenir dies llargs]. És Croàcia un d’aquests esdeveniments? Potser no.” ¿Ho és Letònia?, potser no, no té la imatge de marca icònica de Montecarlo o Safari.

Simon Larkin

A part d’adaptar-se a uns horaris més “normals” Larkin també assenyala que cada prova ha de ser un capítol molt interessant dins del llibre d’una temporada. El promotor assenyala que s’ha de crear un relat per a cada prova.

“Crec que podem crear un tipus diferent d’esdeveniments que s’adaptin al mercat i al tipus d’història que volem explicar. Si pensem que cada temporada és un llibre, volem que aquests 14 capítols siguin excepcionalment diferents: no som curses de circuit, estem a l’entorn dels països on correm i crec que podem adaptar-nos a cada país i crear alguna cosa especial”.

Simon Larkin
RallyRACC Toyota Yaris Rally1
© Nacho Mateo

Cal assenyalar que és el propi promotor qui s’encarrega de destruir el relat del campionat del món amb uns cànons desproporcionats a les proves organitzadores el que ha generat la marxa d’alguns ral·lis històrics com el RAC d’Anglaterra, Alemanya o el propi RallyRACC Catalunya del calendari mundial.

Qualsevol canvi potencial hauria de ser presentat al Consell Mundial del Motor de la FIA a finals de setembre per a la possible ratificació pel WMSC el 19 d’octubre. Segons DirtFish el pla consistiria a proporcionar una via no reglamentària per als equips i esdeveniments durant la temporada que ve, amb el canvi de regles com a part d’un paquet més ampli de canvis per al 2025.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

2 COMMENTS

Subscriu-te
Notificació de

2 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments
Eloi Saez
5 Mesos fa

Qui es carregarà el campionat es el propi promotor

MotorEsport.cat
5 Mesos fa
Reply to  Eloi Saez

Eloi Saez doncs aquesta és una de les millors notícies dels últims anys