Prèvia ral·li del Marroc 2023

El ral·li del Marroc és la darrera prova del Campionat del Món de Rally-Raid 2023 (W2RC) i un nodrit grup de 102 cotxes i camions competiran al llarg d’una llarga ruta desèrtica de cinc dies i uns 1.470 quilòmetres competitius

Aquesta prova coronarà els guanyadors del Campionat de Pilots i de les categories T3 i T5

El pilot de Toyota Gazoo Racing, Nasser Saleh Al-Attiyah, encapçala el nombrós grup de participants en què podria ser la seva última prova amb Toyota. Només necessita un grapat de punts per confirmar el segon Campionat de Pilots consecutiu.

yazeed alrahji Dakar Toyota hilux

El qatarià ha guanyat sis vegades al Marroc i avantatja en 51 punts el seu company de marca Yazeed Al-Rajhi després de quatre proves, mentre que el seu copilot Mathieu Baumel, establert a Andorra, ja ha confirmat el títol de copilots del FIA W2RC i Toyota Gazoo Racing es va assegurar el campionat de constructors a l’última prova d’Argentina.

En aquesta ocasió, la competència per la victòria general serà més intensa, amb l’equip Audi Sport inscrit per als punts FIA W2RC al Marroc i Bahrain Raid Xtreme tornant a la sèrie després de perdre’s l’última ronda.

Mentre Al-Attiyah posa les mires al títol, Al-Rajhi s’enfronta al desafiament del seu company d’equip a Overdrive Racing, Juan Cruz Yacopini, acompanyat del català Dani Oliveras, i del francès Sébastien Loeb pel subcampionat. El saudita avantatja Yacopini en 29 punts, i Loeb en vuit més, en el primer dels quatre Prodrive Hunters inscrits per Bahrain Raid Xtreme.

L’argentí Orlando Terranova forma equip amb Bernardo Graue per pilotar el segon Hunter i els brasilers Marcos i Cristian Baumgart també corren sota la bandera de Bahrain Raid Xtreme però no estan inscrits al Campionat del Món.

baja_aragón-2023-carlos_sainz_Audi
Eloi Saez

L’equip Audi Sport ha declarat públicament que el Dakar 2024 serà el seu darrer esdeveniment amb el revolucionari Audi RS Q E-Tron i ha inscrit tres de les màquines al Marroc a la categoria T1.U (Ultimate). S’han construït nous cotxes per al múltiple guanyador del Dakar Stéphane Peterhansel i Mattias Ekström i el quatre cops guanyador del Dakar Carlos Sainz condueix una tercera màquina elèctrica, acompanyat de Lucas Cruz.

El francès Guerlain Chicherit és el defensor del triomf al Marroc, però el polifacètic pilot francès ha canviat un Hunter per un Toyota Hilux d’Overdrive Racing per defensar el seu palmarès amb el seu copilot Alex Winocq.

Altres pilots T1+ i T1 inscrits són el txec Martin Prokop al seu Ford Raptor RS Cross-Country, ara amb motor turbo, Denis Krotov (Overdrive Toyota), el francès Mathieu Serradori (Century CR6-T T1.2), l’experimentat polonès Krzysztof Holowczyc a un X-raid Mini JCW Rally Plus i Magdalane Zajac a un Toyota. L’equip X-raid Mini JCW ocupa actualment la segona posició al Campionat de Fabricants W2RC.

baja_aragón-2023-nani_roma_ford_t1
Eloi Saez

L’M-Sport Ford World Rally Team ha estat desenvolupant un nou Ford Ranger aquest any en col·laboració amb Neil Woolridge Motorsport. Joan ‘Nani’ Roma, guanyador del Dakar, tornarà a posar la màquina als comandaments al Marroc, amb Alex Haro com a guia. El Ford no està inscrit al W2RC, però M-Sport Ford espera veure’l en acció competitiva al llarg del 2024. El Ranger va acabar sisè i onzè en el seu debut en carrera a mans de Roma i Gareth Woolridge a la Baja Espanya Aragó de juliol .

Trenta-set prototips lleugers de cross-country competiran a la categoria T3 i 10 estan inscrits al W2RC

El Marroc serà testimoni d’una lluita a tres bandes entre el trio nord-americà recolzat per Red Bull format per Mitch Guthrie, Austin Jones i Seth Quintero pel Campionat de Pilots, i els seus respectius copilots, Kellon Walch, Gustavo Gugelmin i Dennis Zenz, lluitaran pel títol de copilots.

Guthrie (Taurus T3M), pilot del Red Bull Off-Road Junior Team USA presentat per BF Goodrich, arriba a Agadir amb una diferència de tres punts sobre Jones. Jones representa el Red Bull Off-Road Junior Team USA i compta amb un avantatge de sis punts sobre el seu company d’equip Quintero (Can-Am), tercer classificat.

Pons Rallysport - Desafío Ruta 40

El duet del Red Bull Can-Am Factory Team format per Cristina Gutiérrez i el campió Francisco ‘Chaleco’ López estan classificats en quarta i cinquena posició al Campionat de Pilots.

Entre els rivals inscrits al W2RC hi ha el duet del South Racing Can-Am Team format per David Zille i Erik van Loon, el veterà francès Claude Fournier, Kees Koolen del G Rally Team al seu OT3 i la pilot saudita Dania Akeel. Ella ha canviat d’un Can-Am a un Wevers Sport Taurus T3 Max per al Marroc i el Dakar 2024.

Amb Baciuška i el seu copilot català Oriol Vidal ja confirmats com a campions de la FIA T4 i dirigint-se al Marroc a la categoria T3, Shinsuke Umeda encapçala la categoria T4 amb 19 participants amb el navegant italià Maurizio Dominella al seu Xtreme Plus Polaris RZR Pro R Sport . Amb els seus rivals més propers competint en altres categories, el japonès ja està confirmat com a subcampió de la classe.

Els tres rivals inscrits al nord d’Àfrica són el duet de l’FN Speed Team format per Rebecca Busi i Sebastián Guayasamín en un parell de Can-Ams i el guanyador de la Copa d’Europa FIA de Bajas Cross-Country de l’any passat, João Ferreira. El portuguès va ser anunciat com a nou membre de l’equip Can-Am Factory Racing a principis d’aquesta setmana i correrà sota la bandera de South Racing al Marroc.

Entre els pilots no inscrits hi ha els companys d’equip de Ferreira, Eduard Pons, i la líder d’Extreme E, Sara Price.

Itinerari

  • 13 d’octubre: pròleg- Agadir (Total: 119 km)   
  • 14 d’octubre: etapa 1 – Agadir-Zagora (Enllaç: 397 km / Especial: 324 km / Total: 721 km)   
  • 15 d’octubre: etapa 2 – Zagora-Zagora (Enllaç: 100 km / Especial: 288 km / Total: 388 km)
  • 16 d’octubre: etapa 3 – Zagora-Zagora (Enllaç: 108 km / Especial: 336 km / Total: 444 km)      
  • 17 d’octubre: etapa 4 – Zagora-Merzouga (Enllaç: 75 km / Especial: 351 km / Total: 426 km)   
  • 18 d’octubre: etapa 5 – Merzouga-Merzouga (Enllaç: 0 km / Especial: 152 km / Total: 152 km) 

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments