Com a novetat per al 2023, la cita del 26 al 29 d’octubre marca la primera vegada que una prova del WRC inclou trams a tres països: Alemanya, Àustria i República Txeca. En particular, la República Txeca, un país conegut per la seva apassionada afició als ral·lis, debuta aquesta setmana a nivell mundial.
Tot i que la prova inclou alguns trams utilitzats anteriorment al Ral·li 3-Städte, el recorregut només d’asfalt és pràcticament nou per als pilots del WRC. En els 1.690,67 km que ofereix el ral·li, només es completaran 310,01 contra rellotge amb 18 proves especials. Durant més de 1.300 km, els competidors faran, doncs, un treball d’enllaç que no serveix de res (o molt poc) per promocionar el WRC.
El reconeixement s’estendrà al llarg de 3 dies (de dilluns a dimecres) abans d’un shakedown el dimecres a la tarda. Aviat per permetre que tothom torni a la capital txeca, a 220 km, amb camions. La major aberració és fer-ho per dur a terme la cerimònia de sortida així com 2 SS que ni tan sols representen 12 km (SS1 i SS2) o 6 o 7 minuts de cursa a més d’una connexió interminable per tornar a Passau.
Després d’un inici ben d’hora divendres, es torna a la República Txeca per disputar sis complicades proves que sumaran 121,80 km contra el rellotge i sense assistència a mitja etapa. Al seu lloc, les dobles passades per Vlachovo Brezí (13,66 km), Zvotoky (23,81 km) i Šumavské Hoštice (23,43 km) estaran marcades per una única zona de muntatge de pneumàtics a Prachatice, al sud de Bohèmia .
El dissabte comença amb dos trams a Àustria, Schärdinger Innviertel (15,72 km) i Mühltal, que és el més llarg del ral·li amb 27,15 km de longitud. Un ràpid salt per la frontera fins al tram de Knaus Tabbert Bayerischer Wald (11,88 km) a Alemanya precedeix una parada d’assistència a Passau abans que el bucle es torni a repetir.
El final de diumenge compta amb dos trams, cadascun recorregut dues vegades, per dos països. Böhmerwald (17,25 km), a Àustria, és la primera especial, abans de Passauer Land (16,37 km), a Alemanya, el segon tram del qual serà la Power Stage.
Les celebracions del podi tindran lloc a Passau Central, on es coronarà els guanyadors inaugurals del Ral·li d’Europa Central i, potser també al pilot i copilot campions del WRC 2023.
Una mala pensada?
A priori, aquesta prova tenia tots els ingredients per ser un referent al campionat, ja que ha estat beneït pel promotor del mateix, Red Bull Media House, que té seu a Alemanya. D’una tacada es solucionaven molt temes: que Alemanya tornés al calendari mundial sense haver de fer-ho tot sola, tornar a Àustria de nou a l’elit i, sobretot, portar a la República Txeca al WRC per primera vegada.
En aquest context el discurs basat en la sostenibilitat, la prova centre europea va en contra de tot el que van demandant els promotor i la FIA a la resta de proves del calendari. Pero el que està clar que el Rally d’Europa Central està totalment en contra del que sembla voler el WRC i del que volen els grups d’interès, és a dir, un esdeveniment escurçat en el temps i en l’espai.
El CER ja està al calendari 2024, però caldrà veure quines lliçons s’han après de la primera edició. El promotor ha assegurat que determinades proves icòniques (per exemple, Monte-Carlo) podran mantenir els rutomètres extensos. Caldrà veure quin encaix té aquesta prova.