El màxim organisme ha creat una Línia Directa d’Ètica i Compliment perquè surtin a la llum les possibles infraccions de les normes.
Amb la línia directa, els denunciants poden exposar de manera anònima conductes sospitoses o negatives dels seus rivals.
Què es pot denunciar en la Línia Directa d’Ètica i Complint de la FIA?
La línia directa cobreix
1) Presumptes violacions dels principis ètics de la FIA, com a mala conducta financera, suborn, corrupció i frau.
2) Qüestions relacionades amb la integritat esportiva i la manipulació de competicions.
3) Presumptes violacions de les regles antidopatge de la FIA.
La FIA diu que la línia directa online està disponible les 24 hores del dia, els set dies de la setmana i que: «qualsevol pot usar-la per a plantejar inquietuds legítimes, fiables i documentades de mala conducta».
S’avaluarà qualsevol informe i es garantirà la «total confidencialitat» dels denunciants durant tot el procés.
Què passarà si hi ha denúncies falses en la FIA?
La FIA deixa clar que la línia directa solo s’ha d’usar per a preocupacions «legítimes i documentades» relacionades amb les categories específiques de principis ètics, integritat esportiva i dopatge.
“Totes les sospites de mala conducta han d’informar-se de bona fe. La persona que denúncia ha de tenir motius raonables per a creure que la informació reportada és veritable, precisa i recolzada per evidències».
En cas que la línia directa s’usi de mala fe, la FIA adverteix que es podrien emprendre accions penals i civils contra la persona denunciant.
La FIA afegeix:
«L’ús de la plataforma de manera intencional, imprudent o negligent per a fer una denúncia falsa o enganyosa amb l’objectiu de causar mal farà que aquesta denúncia es descarti i que es prenguin mesures disciplinàries (com a demandes civils o càrrecs penals)».
I per què això ara?
La recerca en 2019 sobre la legalitat de la unitat de potència de Ferrari es va accelerar quan un denunciant va revelar detalls sobre el comportament del motor, encara que la recerca de la FIA ja havia començat.
Al final, Ferrari i la FIA van arribar a un acord secret perquè no es va poder demostrar que l’equip italià hagués violat el reglament.