A la fi de l’any passat Grup PSA (Peugeot i Citröen) i Fiat Chrysler van anunciar que s’anaven a fusionar per a crear un gegant del motor europeu. Sumant les vendes de totes dues marques, la xifra ascendia a 8,7 milions de vehicles, la qual cosa col·locaria al nou grup com el quart més gran a nivell mundial. Una mica més de mig any després, el fruit d’aquesta fusió ja té nom oficial: Stellantis.
Aquest serà el nom que s’usarà a nivell de grup, és a dir, com a marca corporativa. Pròximament es presentarà un logotip oficial i la resta de la identitat de la marca. S’espera que la fusió es completi en el primer trimestre de 2021, encara que per a això és necessari el vistiplau dels accionistes de totes dues companyies i, per descomptat, de la Comissió Europea, que actualment es troba investigant la fusió.
Possible oligopoli
A principis de juny, la Comissió Europea va començar a investigar la fusió davant el dubte de si això suposaria un oligopoli en el sector dels vehicles industrials lleugers (com les furgonetes). Aquesta recerca s’espera que duri fins a octubre de 2020.
I és que després de la compra de Opel en 2017, PSA va aconseguir una quota de mercat en el segment dels vehicles industrials lleugers del 25% en 2019, la qual cosa unit a la de FCA ascendiria a un 34% a nivell de grup. A priori no és un percentatge suficient perquè es pugui considerar oligopoli, però la cosa canvia si mirem les quotes de mercat de França i Itàlia, que són dos dels quatre mercats més grans d’Europa.
La fusió d’aquestes empreses representaria un 45% de quota de mercat a França i un 48% a Itàlia. Automotive News, fent-se eco de les paraules d’uns analistes, assegura que una quota de mercat superior al 40% ja és suficient perquè la Comissió Europea tingui cert interès.
Referent a la resta de gammes (utilitaris, polivalents i B-SUV), la quota de mercat de PSA i FCA combinada ascendeix al 65%, alguna cosa que no sembla ser un problema per a la Unió Europea en tant que en aquest segment hi ha una nombrosa competència. Com indicàvem anteriorment, s’espera que la fusió es completi en el primer trimestre de 2021, però tocarà esperar a la conclusió de la recerca.