El Consell Mundial del Motor va fer públics els detalls de la nova normativa
La FIA ha aprovat lleugeres modificacions en els reglaments tècnics de la Fórmula 1 que s’implementaran a partir del 2026. Aquestes normes, que ja prometien canvis revolucionaris, han estat refinades després de l’última reunió del Consell Mundial de l’Esport del Motor.
Els equips podran començar a dissenyar els nous monoplaces a partir de l’1 de gener de 2025, però les imatges actualitzades mostren evolucions importants en elements com les ales davanteres i posteriors, així com en els apèndixs aerodinàmics del fons del cotxe.
Evolució dels motors híbrid
Les noves unitats de potència tindran un paper clau en la sostenibilitat i el rendiment. La potència elèctrica gairebé es triplicarà, augmentant de 120 kW a 350 kW (470 CV), mentre que el motor de combustió interna es limitarà a 400 kW (536 CV), en comparació amb els 550-560 kW actuals. Això serà possible gràcies a l’eliminació del sistema de recuperació tèrmica MGU-H i l’expansió de l’energia recuperada en la frenada fins a 8,5 MJ per volta mitjançant el sistema MGU-K.
Un nou mode manual de suport a l’avançament donarà avantatges al cotxe perseguidor, que podrà utilitzar energia extra fins a 337 km/h, mentre que el cotxe líder veurà limitada l’entrega d’energia elèctrica a partir dels 290 km/h.
Disseny més compacte i aerodinàmica activa
Els monoplaces de 2026 seran més petits i lleugers, amb un xassís reduït a 3.400 mm de distància entre eixos i una amplada de 1.900 mm. El pes mínim serà de 768 kg, una reducció de 30 kg respecte al 2022. També hi haurà una caiguda del 30% en la càrrega aerodinàmica i un 55% menys de resistència.
L’aerodinàmica activa, una de les grans novetats, inclourà ales davanteres i posteriors mòbils per optimitzar el rendiment en corbes i rectes. L’ala posterior tindrà un disseny de tres elements i les seves plaques laterals seran simplificades. A més, es prescindirà de la “beam wing” i es reduirà la potència del difusor per minimitzar l’efecte terra.
Millores en seguretat
La seguretat serà un dels pilars del nou reglament, amb estructures d’impacte frontal millorades i protecció lateral reforçada contra intrusions. El Roll hoop, una part clau en bolcades, augmentarà la seva resistència fins a suportar 20G. També s’instal·laran llums posteriors més brillants, llums de seguretat laterals i una antena GPS millorada per millorar la visibilitat i el seguiment en pista.
Compromís amb la sostenibilitat
La sostenibilitat serà un element central de la Fórmula 1 de 2026. Els cotxes utilitzaran combustibles totalment sostenibles, compatibles amb motors convencionals, que podrien reduir de manera significativa les emissions globals. L’objectiu és arribar a un balanç de carboni zero el 2030, gràcies a una combinació equilibrada d’energia tèrmica i elèctrica al 50%.