Dimarts, 8 juliol 2025
Blog Page 38

La temporada del CERVH 2024 per Álvaro Menéndez

Rally_Catalunya_Costa_Daurada_Legend_2024 Riberas Menéndez
Nacho Mateo

La temporada 2024 del Campionat d’Espanya de Ral·lis de Vehicles Històrics (CERVH) va finalitzar el passat cap de setmana a la Corunya

Aquesta temporada hem tornat a aconseguir el títol per tercer any consecutiu gràcies a tres victòries i dos tercers llocs en els 5 ral·lis que hem disputat. No obstant això, la nostra incompareixença en les dues últimes proves del campionat, unit a una reglamentació, des del meu punt de vista patètica, fan que perdem tota opció a un bon resultat en aquest certamen.

És un fet que en el CERVH es porten fent les coses malament molts anys. La meva primera temporada, la 2022, les categories eren Pre-81 i Pre-90. No existia la classificació absoluta, la consideraven “absurda“, ja que es deia que hi havia diferències importants entre els cotxes (els quals estaven separats per una dècada). Així que, els resultats es dividien, encara que alguns ral·lis, per decisió pròpia, decidien fer podi conjunt i donar trofeus als tres millors equips, indistintament de la categoria a la qual pertanyessin.

En la temporada 2023 apareix la categoria Pre-2000. Res a objectar, els anys passen i el que fa 20 anys era nou, ara és històric. Evidentment, els ral·lis passen a ser dominats per vehicles d’aquesta categoria però segueix sense existir la classificació absoluta. Suposo que seria perquè els que la veien absurda l’any anterior, el següent any la veurien encara més absurda.

Arriba la temporada actual, la 2024, i amb ella apareix del no-res la classificació absoluta. Suposo també que va deixar de ser absurda per art de màgia. Sembla fins i tot graciós que amb l’arribada de cotxes pràcticament actuals es faci aquesta classificació absoluta, inexistent durant tots els anys anteriors. I, com aquestes coses no solen aparèixer soles, arriba una altra novetat: per a l’absoluta no es descomptarà cap resultat dels set, mentre que per a les categories, puntuen cinc de set. Evidentment, això premia al que faci i acabi les set, quedi primer o quedi últim, (com va passar aquest mateix cap de setmana, perquè a més a més, per a puntuar, has de registrar-te en el campionat).

Amb tot això, encara hi ha gent que se sorprèn de la baixa participació en el campionat. Per a mi, el miracle és que encara hi hagi gent que corri i tingui ganes de fer aquest campionat sencer.
En fi, podria continuar escrivint coses i no acabar mai, però no em ve de gust. Allà cadascú amb la seva consciència i les seves decisions a l’hora de fer reglaments, campionats i altres invents.

Hyundai Nexo: el primer cotxe d’hidrogen amb autonomia de 900 km i capacitat de purificar l’aire

hyundai-nexo-carretera

Hyundai ha llançat a Austràlia el primer cotxe d’hidrogen disponible al mercat, el Hyundai Nexo, que ofereix una autonomia de fins a 900 km amb una càrrega de tan sols cinc minuts. Aquest model s’ha convertit en pioner en tecnologia de cèl·lules de combustible aplicades a vehicles comercials de producció en sèrie. El Nexo no només es desplaça sense emissions contaminants, sinó que també purifica l’aire que travessa, filtrant partícules de l’ambient.

El NEXO es mou gràcies a un motor elèctric de 163 CV que està col·locat a les rodes davanteres. Però, al contrari del que passa en un cotxe elèctric, no necessita endollar-se. En aquest SUV, la pila de combustible és la que produeix l’electricitat necessària, gràcies a la reacció que produeix l’hidrogen dels tancs del cotxe amb l’oxigen de l’aire del carrer. Aquesta reacció química crea electricitat i també vapor d’aigua, que és l’única cosa que s’expulsa pel tub d’escapament.

Equipat amb un sistema de cèl·lules de combustible d’hidrogen, el Nexo transforma l’hidrogen en electricitat mitjançant una membrana que combina el gas amb l’aire de l’exterior per alimentar el seu motor elèctric. Aquest procés només emet aigua per l’escapament, evitant l’emissió de diòxid de carboni i altres contaminants que solen produir-se en motors de combustió tradicionals. La càrrega del Nexo requereix 6,27 kg d’hidrogen, amb els quals purifica fins a 449.100 litres d’aire, una quantitat equivalent al consum de respiració de 33 persones durant un dia sencer.

Les bateries del NEXO emmagatzemen lenergia sobrant de la pila de combustible, una electricitat que pot ser utilitzada quan sigui necessari. Aquestes bateries no són tan grans com les dels cotxes elèctrics, per això no penalitzen el pes, l’autonomia i el consum.

Com es fa el proveïment? Quant es triga a fer-ho?

funcionament-motor-nexo

El Hyundai NEXO disposa de tres tancs d’hidrogen situats a la part posterior del cotxe, sota el seient, amb una capacitat de 156,6 litres en total (52,2 litres cadascun). Per omplir aquests dipòsits completament només calen cinc minuts i amb ells carregats el NEXO pot recórrer una distància de 666 km (sota cicle WLTP) abans de tornar al sortidor.

L’operació de proveïment és molt semblant a la que es realitza amb un cotxe de motor de combustió. Es col·loca davant d’un sortidor d’hidrogen del qual extreu la mànega amb què s’introdueix l’hidrogen als tancs del cotxe. Senzill, ràpid i segur com una manera de proveir a què estem acostumats.

El preu? Des de 73.450€.

Què són les cèl·lules de combustible?

Les cèl·lules de combustible (o piles de combustible) són dispositius electroquímics que generen electricitat a partir de la reacció entre hidrogen i oxigen, produint com a únic subproducte aigua i calor. A diferència dels motors de combustió interna, que cremen combustible, les cèl·lules de combustible realitzen una conversió directa d’energia química en energia elèctrica mitjançant una reacció d’oxidació.

Les classificacions del campionat del món de F1 després del GP del Brasil 2024

mclaren brasil f1

Verstappen obté el marge suficient per tenir el títol a tocar

El Gran Premi del Brasil de Fórmula 1 ha estat un autèntic espectacle marcat per la pluja i les constants interrupcions que van fer canviar l’ordre de la cursa. Des de la 17a posició, Max Verstappen ha aconseguit imposar-se gràcies a una brillant estratègia i a les seves habilitats en condicions meteorològiques adverses. Mentrestant, Lando Norris, que sortia des de la pole, va acabar sisè després de diversos errors que li van costar un bon grapat de punts.

Amb aquesta victòria, Verstappen se situa amb 393 punts i amplia la seva avantatge a 62 punts sobre Norris, que en suma 331. Aquesta diferència li dona a Verstappen una primera oportunitat per assegurar-se el seu quart títol mundial en la propera cursa a Las Vegas, on només necessitarà mantenir una avantatge de 61 punts sobre el pilot britànic.

Pel que fa al campionat de constructors, McLaren segueix liderant amb 593 punts, mentre que Ferrari es manté a prop amb 557 punts i Red Bull ocupa la tercera posició amb 544 punts. Alpine, per la seva banda, ha fet un gran salt en la classificació gràcies al doble podi aconseguit per Esteban Ocon i Pierre Gasly a Interlagos. Aquesta fita ha permès a l’escuderia francesa escalar de la novena a la sisena posició, amb 35 punts acumulats en aquesta cursa, superant així Haas (46 punts), Racing Bulls (44 punts) i Williams (17 punts).

Classificació de pilots de F1 2024

1) Max Verstappen (Red Bull) – 393 punts
2) Lando Norris (McLaren) – 331 punts
3) Charles Leclerc (Ferrari) – 307 punts
4) Oscar Piastri (McLaren) – 262 punts
5) Carlos Sainz (Ferrari) – 244 punts
6) George Russell (Mercedes) – 192 punts
7) Lewis Hamilton (Mercedes) – 190 punts
8) Sergio Pérez (Red Bull) – 151 punts
9) Fernando Alonso (Aston Martin) – 62 punts
10) Nico Hülkenberg (Haas) – 31 punts
11) Yuki Tsunoda (RB) – 28 punts
12) Pierre Gasly (Alpine) – 26 punts
13) Lance Stroll (Aston Martin) – 24 punts
14) Esteban Ocon (Alpine) – 23 punts
15) Kevin Magnussen (Haas) – 14 punts
16) Alexander Albon (Williams) – 12 punts
17) Daniel Ricciardo (RB) – 12 punts
18) Ollie Bearman (Ferrari) – 7 punts
19) Franco Colapinto (Williams) – 5 punts
20) Liam Lawson (Racing Bull) – 4 punts
21) Guanyu Zhou (Sauber) – 0 punts
22) Logan Sargeant (Williams) – 0 punts
23) Valtteri Bottas (Sauber) – 0 punts

Classificació d’equips de F1 2024

1) McLaren – 593 punts
2) Ferrari – 557 punts
3) Red Bull – 544 punts
4) Mercedes – 382 punts
5) Aston Martin – 86 punts
6) Alpine – 49 punts
7) Haas – 46 punts
8) Racing Bulls – 44 punts
9) Williams – 17 punts
10) Sauber – 0 punts

Arthur Leclerc marca el ritme en el Rookie Test de Bahrain

ferrari Leclerc wec rookie bahrain copia

El català Dani Juncadella es va pujar al Cadillac

Arthur Leclerc, pilot monegasc i germà del pilot de F1 Charles Leclerc, ha estat el pilot més ràpid durant el Rookie Test celebrat aquest diumenge a Bahrain, registrant un 1:50.460 al volant del Ferrari n°50. Leclerc va completar un total de 61 voltes.

Leclerc, per descomptat, ja té experiència guanyant a les European Le Mans Sèries, però encara així, el pas de LMP2 a Hypercar és significatiu, i l’as monegasc de 24 anys ho va fer extraordinàriament bé.

rossi_wec

En segon lloc en termes de crono ha quedat la llegenda de MotoGP Valentino Rossi, amb el BMW M Hybrid V8 n°20. Rossi ha registrat un temps de 1:50.577 després de completar 69 voltes, confirmant el seu potencial en el les curses de resistència. En tercer lloc, el francès Victor Martins, amb l’Alpine A424, ha finalitzat la sessió amb un temps de 1:50.717 després de completar 49 voltes.

Problemes tècnics per a Peugeot i altres registres destacats

La jornada no ha estat exempta de complicacions tècniques, especialment per a l’equip Peugeot. Clément Novalak i Théo Pourchaire, que compartien la Peugeot n°94, han patit problemes amb el sistema híbrid, limitant-los a només 24 i 19 voltes, respectivament.

juncadella wec rookie

D’altra banda, Mathieu Jaminet ha estat el pilot amb més activitat en pista, completant un total de 96 voltes amb la Porsche n°6, posant a prova la resistència de la màquina alemanya. També cal destacar l’actuació de Dani Juncadella amb el Cadillac #2, en la sessió del matí va acabar en primera posició, mentre que a la sessió de la tarde va ser tretzè.

Verstappen s’emporta un esbojarrat GP del Brasil sortint des de la 17a posició

verstappen red bull brasil f1 2024

El neerlandès recupera terreny en el campionat, mentre Alpine celebra un doble podi històric amb Esteban Ocon i Pierre Gasly

El Gran Premi del Brasil ha ofert una vegada més una cursa plena de sorpreses i moments decisius, amb Max Verstappen com a gran protagonista en aconseguir la victòria després de sortir des de la 17a posició.

El pilot de Red Bull va aprofitar els canvis constants en les condicions de pista i les neutralitzacions per avançar els seus rivals i imposar-se al circuit d’Interlagos. El neerlandès es converteix així en el tercer pilot en la història de la Fórmula 1 en guanyar des de la 17a posició, seguint els passos de John Watson (1982, Detroit) i Kimi Räikkönen (2005, Suzuka).

Els moments clau de la cursa

alpine f1 2024 brasil

La jornada va començar amb un ensurt ja durant la volta de formació, quan Lance Stroll va sortir de pista al revolt 4 a causa del paviment mullat, provocant una nova volta de formació i un inici retardat. En els primers compassos de la cursa, George Russell va aprofitar per avançar Lando Norris, que volia mantenir la posició per lluitar pel lideratge del campionat i no va voler prendre riscos innecessaris.

Verstappen, per la seva banda, va iniciar una remuntada meteòrica i es va situar entre els deu primers en poques voltes. Quan la pluja es va intensificar, Nico Hülkenberg va provocar una Virtual Safety Car al revolt 28, moment que Russell i Norris van aprofitar per canviar pneumàtics, mentre Verstappen optava per mantenir-se en pista, una estratègia que li va permetre avançar posicions fins a situar-se segon rere Esteban Ocon.

Una bandera vermella decissiva

mclaren norris f1 brasil 2024

La cursa va patir una nova interrupció amb l’aparició d’una bandera vermella al voltant de la volta 32, després de la sortida de pista de Franco Colapinto. Aquesta aturada va beneficiar Verstappen, que va poder fer un canvi de pneumàtics sense perdre posicions. Amb la cursa rellançada després de 20 minuts d’interrupció, Verstappen no va dubtar a avançar Ocon i liderar la cursa amb autoritat.

A mesura que avançava, Verstappen es distanciava d’Ocon i Gasly, aconseguint una victòria amb gairebé 20 segons d’avantatge. Lando Norris, en canvi, va cometre diversos errors que el van relegar a la sisena posició, darrere de Charles Leclerc i George Russell.

Implicacions en el campionat i doble podi històric d’Alpine

Aquesta victòria permet a Verstappen ampliar l’avantatge sobre Norris a 62 punts, amb l’oportunitat de proclamar-se campió de nou a Las Vegas el 17 de novembre. A més, Alpine va completar una jornada excel·lent amb un doble podi d’Ocon i Gasly, situant l’equip francès a la sisena posició del campionat de constructors amb 33 punts, superant Haas per tres punts. Aquesta fita marca la primera vegada que dos pilots francesos pugen junts al podi des del Gran Premi d’Espanya de 1997.

Porsche i Toyota es reparteixen els títols del WEC 2024 en un final de temporada espectacular a Bahrain

toyota bahrain wec

Porsche aconsegueix el campionat de pilots en la categoria Hypercar, mentre Toyota s’emporta el títol de constructors en una cursa amb unes dues hores finals plena de girs inesperats

El final de la temporada del Campionat del Món de Resistència (WEC) va culminar en una emocionant cursa de les 8 Hores de Bahrain, on Porsche i Toyota van sumar títols. Porsche Penske Motorsport, amb els pilots Kévin Estre, André Lotterer i Laurens Vanthoor, va aconseguir el títol de pilots en la categoria Hypercar, mentre Toyota Gazoo Racing, gràcies a l’equip format per Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryō Hirakawa, es va alçar amb el campionat de constructors.

La cursa va ser marcada per diversos incidents i moments intensos des de les primeres voltes. El primer gran cop de teatre va tenir lloc a la volta deu, quan Buemi, pilotant el Toyota número 8, va perdre el lideratge a causa d’un toc amb el Corvette de TF Sport. Tot i aquest contratemps, Buemi va aconseguir recuperar posicions amb una estratègia de pneumàtics agressiva, que el va portar a marcar la volta més ràpida de la cursa i recuperar la primera posició quan quedaven quaranta minuts per al final.

Un final esbojarrat

WEC 8h of Bahrain 2024
Porsche 963, Porsche Penske Motorsport (#6), Kevin Estre (F), Andre Lotterer (D), Laurens Vanthoor (B)

Tret d’aquest incident inicial les primeres sis hores de cursa van ser bastant tranquil·les, però les 8 Hores de Bahrain van oferir uns 120 minuts finals esbojarrats. La batalla final per la victòria i el títol de fabricants entre el Porsche número 5 i el Toyota número 8 van ser el més destacat. Sébastien Buemi va desposseir a Matt Campbell del lideratge a 40 minuts del final amb un gran avançament per dirigir-se cap a la victòria i sumar el títol de constructors per a la marca japonesa.

El títol de pilots va caure en mans del Porsche número 6 de Kévin Estre, Laurens Vanthoor i André Lotterer. El trio va tenir una cursa difícil acabant fora dels deu primers (11è), però amb arribar a la bandera de quadres n’hi havia prou. Els dos cotxes rivals, el Ferrari #50 (on estava el català amb opcions al títol, Miguel Molina), també va acabar fora del top ten (12è), i el Toyota #7, obligat a retirar-se per un problema mecànic, no estaven en condicions de guanyar.

Aquesta victòria va representar la primera des de la pole position en la temporada per al Toyota número 8 i va garantir el quart títol consecutiu de constructors per a la marca japonesa. Al podi, en un primer moment, els van acompanyar el Ferrari número 51 i el Porsche número 5, amb Peugeot i Alpine demostrant una gran millora amb el quart i cinquè lloc, respectivament. Però una sanció al Ferrari que havia avançat al Porsche en l’última volta va fer pujar al cotxe francés als llocs d’honor.

Estratègia conservadora de Porsche per assegurar el títol

Tot i que la cursa no va ser fàcil per al Porsche número 6, que va començar sisè i va caure fins a la quinzena posició després d’unes primeres voltes complicades, l’equip va optar per una estratègia conservadora.

Amb la certesa que una vuitena posició era suficient per assegurar-se el títol, van mantenir la calma mentre la competència es veia afectada per diverses penalitzacions i problemes mecànics. A la fi, fins i tot sense haver puntuat en aquesta última prova, el trio de Porsche va obtenir el Campionat de Pilots gràcies als seus resultats acumulats durant tota la temporada.

La victòria de Ferrari a LMGT3

ferrari 296 gt3 bahrain wec 2024

En la categoria LMGT3, l’equip Vista AF Corse va sumar un segon triomf consecutiu gràcies a una estratègia de gestió de pneumàtics excel·lent. El Ferrari número 55, conduït per Alessio Rovera, François Heriau i Simon Mann, va mantenir la primera posició davant les amenaçadores Corvettes de TF Sport, que van completar el podi.

Dani Juncadella, amb el Corvette Z.06 #82 va tancar el podi aconseguint el millor resultat de la temporada per amb ell. Un any que ha estat complicat i que ha acabat en 14a posició final. Millor li han anat les coses a Alex Riberas aquest any, el pilot català ha acabat en 5a posició el campionat tot i que a Bahrain no sumava punts acabant onzè.

Tot preparat per al Gran Premi de São Paulo: tercera i última etapa de la gira americana de F1

red bull interlagos brasil

El clàssic circuit d’Interlagos acull el 21è Gran Premi de la temporada, amb el format Sprint com a protagonista per tercer any consecutiu.

La Fórmula 1 es dirigeix al circuit d’Interlagos per al Gran Premi de São Paulo, la 21a prova de la temporada 2024. Aquest clàssic traçat brasiler, que forma part de l’ADN de la F1 des de fa més de cinquanta anys, celebra enguany la seva 51a edició i la 42a sobre aquest icònic circuit.

Gràcies al finançament per part de la regió de São Paulo, el nom oficial de la prova és “GP de São Paulo”. Aquesta temporada, com en les anteriors, l’esdeveniment també inclou un format de carrera Sprint, essent la cinquena i última d’aquest tipus en el calendari.

Interlagos és conegut per les seves característiques úniques: un traçat curt amb una gran varietat de desnivells i corbes que posen a prova l’habilitat dels pilots. Tot i les modernitzacions, manté una essència clàssica que ha estat escenari de moments històrics de la F1, especialment recordats són els finals de campionat del 2008 i el 2012, amb girs dramàtics que han marcat la història de la competició.

El palmarès d’Interlagos el lidera Alain Prost amb sis victòries al Gran Premi del Brasil. Entre els pilots actuals, Lewis Hamilton encapçala el recompte amb tres triomfs en aquest traçat, seguit de Max Verstappen amb dues victòries i George Russell, que va guanyar aquí la seva primera cursa de F1 el 2022. El rècord de volta en cursa segueix en mans de Valtteri Bottas amb un temps d’1’10”540, marcat el 2018.

Horaris

Divendres 1 de novembre
15:30h – Entrenaments lliures 1
19:30h – Qualificacions de Sprint

Dissabte 2 de novembre
3:00 p.m. – Sprint
19:00h – Qualificació

Diumenge 3 de novembre
18:00h – Gran Premi

Hyundai participarà a La Nucía per evolucionar l’i20 Rally1

Rallye_Monte-Carlo_2024 Hyundai i20 Rally1
Nacho Mateo

L’equip Hyundai Shell WRT ha confirmat la seva participació en el Rallye La Nucía Mediterráneo Trofeo Costa Blanca, que tindrà lloc del 7 al 9 de novembre, amb Thierry Neuville i el seu copilot Martijn Wydaeghe, juntament amb Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen.

Aquest esdeveniment, organitzat per l’Automòbil Club AIA, serà una oportunitat per a Hyundai per dos motius. Evolucionar el Hyundai i20 N Rally1 de cara la pròxima temporada i preparar l’última prova del Campionat Mundial de Ral·lis (WRC), el Ral·li del Japó, on el pilot belga i l’equip ocupen actualment les primeres posicions de la classificació.

La decisió d’incloure La Nucía en el programa de desenvolupament del Hyundai i20 N Rally1 és causada pel fet que l’equip ja no disposa de més dies de test (fora de la seva zona base situada a Finlàndia) per aquesta temporada. Això ha provocat que l’escuderia amb seu a Alzenau inclogui proves com aquesta, de campionats nacionals, per evolucionar el vehicle i preparar els ral·lis.

I si al final no marxen?

hyundai x toyota

Després de l’anunci de l’entrada de la marca a la resistència els rumors de la marxa del WRC s’havien intensificat

Molts rumors apuntaven a que Hyundai deixaria el Mundial de Ral·lis de forma oficial el 2026 coincidint amb l’entrada de la marca al campionat del món de resistència. Segons algunes informacions, l’equip coreà continuaria el 2025 en el mateix estatus que fins el moment i el 2026 passaria a mans d’un preparador privat per acabar fora del campionat el 2027, coincidint amb l’entrada de la nova normativa.

Però aquest full de ruta no estaria tan clar. I és que en el recent festival N x Toyota Gazoo Racing celebrat al Japó, un esdeveniment dedicat als models d’alt rendiment de Hyundai i Toyota, va servir d’escenari per dissipar els rumors sobre la possible marxa de Hyundai del Campionat Mundial de Ral·lis (WRC).

Una simple frase del president del Hyundai Motor Group, Euisun Chung, va posar fi als rumors que Hyundai podria abandonar el WRC i anar únicament al WEC:

“Amb la nostra marca N d’alt rendiment, estem compromesos a oferir il·lusió i satisfer tots els entusiastes dels cotxes. Continuarem avançant en els esports de motor juntament amb Toyota perquè més gent pugui gaudir de l’emoció de conduir”.

Tot i que Chung podria referir-se en general a l’automobilisme i al Campionat Mundial de Resistència (WEC), on Toyota també competeix, cal destacar que el dirigent coreà va esmentar específicament la marca N, la que Hyundai ha utilitzat al WRC, ja que al WEC, tenen previst participar amb la marca Genesis.

La continuïtat a curt termini

La continuïtat de Hyundai al WRC durant el 2025 està assegurada, tot i que els detalls sobre la seva alineació i estructura encara s’han de definir. De moment, encara no sabem què passarà amb el WRC 2026, però almenys el 2025 podem comptar amb Hyundai –en quina forma ho veurem aviat– i quan hi hagi normativa per al 2027, veurem les decisions que prenen des de la cúpula de Hyundai a Corea del Sud.

El director de l’equip Hyundai, Cyril Abiteboul, ja havia demanat cautela davant dels rumors durant el Ral·li Acròpolis a Grècia.

No cal fer cas dels rumors. L’estiu sempre és un bon període per a l’especulació i els rumors. Probablement l’any passat per aquestes dates s’escrivia que estaríem fora a finals del 2024

És cert que hi havia dubtes, perquè no sabíem cap on es dirigia l’esport. Però un cop vam tenir clara la direcció, va quedar clar que pertanyem a aquest lloc. Volem quedar-nos aquí. El que encara no sabem cap a on es dirigeix ​ després del 2026, i necessitem tenir-ho clar. A partir d’aquí podrem fer plans i prendre decisions. Però ara com ara, som aquí, i som aquí per guanyar.

Les inundacions a València impacten també al Circuit Ricardo Tormo

eprix valència ricardo tormo xest formula e fe
© Fórmula E

Les inclemències podrien impactar en la celebració de les proves de Fórmula E i MotoGP aquest novembre

Les fortes inundacions registrades al País Valencià aquesta setmana han posat en alerta tant les autoritats com els organitzadors dels esdeveniments esportius internacionals que s’havien de celebrar aviat al Circuit Ricardo Tormo, situat a pocs quilòmetres de les zones més afectades.

Amb una precipitació equivalent a la d’un any en només vuit hores, les inundacions han provocat la pèrdua de més de 70 vides fins al moment, amb moltes altres persones encara desaparegudes, segons les últimes dades de les autoritats. La pluja ha inundat carreteres, destrossat infraestructures, incloent-hi la pista de minimotos del circuit, i afectat greument l’aeroport de València.

Des del circuit de València, els organitzadors han confirmat que els treballadors estan fora de perill, tot i que els danys podrien impedir la celebració de dos esdeveniments de rellevància: els tests oficials de Fórmula E, previstos per la setmana vinent, i la darrera cursa del mundial de MotoGP, programada del 15 al 17 de novembre. Si bé la preocupació principal és la devastació a la regió, les autoritats i les organitzacions de curses ja treballen conjuntament per valorar si serà possible mantenir el calendari previst o si caldrà reprogramar.

Des de la Fórmula E, s’ha publicat un comunicat en el qual es detalla que el circuit ha quedat inaccessible per la principal ruta d’accés, danyada per la ruptura d’una bassa propera. Alguns membres del personal s’havien quedat al circuit durant la tempesta per precaució, però es troben sans i estalvis. Actualment, s’està valorant l’estat de les instal·lacions i de la pista, que no sembla haver patit danys visibles, i es consideren altres vies d’accés alternatives per a la celebració de l’esdeveniment.

La situació recorda el caos viscut a Imola el 2023, quan una altra inundació va obligar a cancel·lar el Gran Premi d’Emília-Romanya. MotoGP, per la seva part, es troba enmig d’una disputa apassionant pel títol entre Jorge Martín i Francesco Bagnaia.

Aprofitem aquestes línies per enviar un missatge de suport a totes les persones que s’han vist afectades, d’una manera o una altra, pels efectes d’aquesta DANA.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua