Dilluns, 7 juliol 2025
Blog Page 52

Les classificacions de la F1 després del GP de Bèlgica 2024

mclaren f1 piastri 2024 spa bèlgica
McLaren

Finalment no hi va haver doblet per a Mercedes. De fet, guanyador inicial del Gran Premi de Bèlgica d’aquest diumenge, George Russell va ser desqualificat després dels controls tècnics posteriors a la cursa. En el moment del pes, el W15 de l’anglès estava 1,5 kg per sota del pes mínim. En conseqüència, va ser el seu company d’equip Lewis Hamilton qui va recuperar la victòria, la seva segona aquesta temporada, la 105 de la seva carrera.

Amb aquest triomf, Lewis Hamilton ocupa la 6a posició amb 150 punts i es troba a 12 de Carlos Sainz. Quart amb la desqualificació de George Russell, Max Verstappen fa tornar a Lando Norris a 78 punts de distància. Charles Leclerc s’aferra al tercer lloc (177) però Oscar Piastri torna a només 10 punts.

Desqualificat, George Russell cau per tant al vuitè lloc del campionat amb 116 punts.

Entre els fabricants, McLaren continua reduint part de la seva diferència amb Red Bull. L’equip austríac es manté al capdavant amb 408 punts, mentre que l’equip de Woking ja en té 366 a la classificació. Ferrari segueix tercer amb 345 punts. Alpine va aconseguir el seu onzè punt de la temporada gràcies a la 9a posició d’Esteban Ocon.

Propera trobada el 25 d’agost amb el Gran Premi dels Països Baixos.

Classificació F1 2024 – Pilots

1) Max Verstappen (Red Bull) – 277 punts
2) Lando Norris (McLaren) – 199 punts
3) Charles Leclerc (Ferrari) – 177 punts
4) Oscar Piastri (McLaren) – 167 punts
5) Carlos Sainz (Ferrari) – 162 punts
6) Lewis Hamilton (Mercedes) – 150 punts
7) Sergio Pérez (Red Bull) – 131 punts
8) George Russell (Mercedes) – 116 punts
9) Fernando Alonso (Aston Martin) – 49 punts
10) Lance Stroll (Aston Martin) – 24 punts
11) Nico Hülkenberg (Haas) – 22 punts
12) Yuki Tsunoda (RB) – 22 punts
13) Daniel Ricciardo (RB) – 12 punts
14) Ollie Bearman (Ferrari) – 6 punts
15) Pierre Gasly (Alpí) – 6 punts
16) Kevin Magnussen (Haas) – 5 punts
17) Esteban Ocon (Alpine) – 5 punts
18) Alexander Albon (Williams) – 4 punts
19) Guanyu Zhou (Sauber) – 0 punts
20) Logan Sargeant (Williams) – 0 punts
21) Valtteri Bottas (Sauber) – 0 punts

Classificació F1 2024 – Equips

1) Red Bull – 408 punts
2) McLaren – 366 punts
3) Ferrari – 345 punts
4) Mercedes – 266 punts
5) Aston Martin – 73 punts
6) RB – 34 punts
7) Haas – 27 punts
8) Alpí – 11 punts
9) Williams – 4 punts
10) Sauber – 0 punts al final

De Mévius aconsegueix el seu primer triomf absolut a la 40a edició de la Baja Aragón

Baja_Aragón_2024_ De Mévius Toyota Hilux T1+
Eloi Saez

La cursa comptava amb 800 quilòmetres de recorregut, dels quals 512 eren cronometrats, circulant per 35 municipis de Terol

Guillaume de Mévius i Mathieu Baumel, d’Overdrive Racing, van tenir un magnífic començament en la seva nova associació i van superar la calor i la pols a les exigents pistes de Terol, per aconseguir una victòria ajustada a la Baja Aragón, tercera prova de la Copa del Món de Bajas 2024.

El belga i el seu copilot allotjat a Andorra van guanyar les dues primeres etapes i van ser tercers a la tercera per acabar amb un marge de 6min 26,8s sobre els seus companys d’equip a Toyota, Rokas Baciuška i Oriol Vidal. No obstant això, De Mévius no està inscrit a la Copa del Món de Bajas, de manera que els valuosos punts per al primer lloc al campionat format per vuit proves van ser per a Baciuška.

Baja_Aragón_2024_Baciuska Vidal
Eloi Saez

Aquí estem al final de la cursa i hem guanyat, així que molt bé, molt content. És la primera vegada que corro amb Mathieu i la primera vegada que guanyo la general d’una cursa, així que ha estat un cap de setmana molt bo per a nosaltres. Ara estic desitjant fer el següent pas.

De Mévius

Ha estat un ral·li dur. Vam haver d’obrir les cronometrades de dissabte. Avui he conduït amb compte perquè pensava que havia punxat al principi. En els darrers 20 km, vaig punxar el pneumàtic del darrere i vaig conduir amb compte fins a la meta.

Baciuška

La parella portuguesa formada per João Ferreira i Filipe Palmeiro persegueix la glòria a la Copa del Món de Bajas i van completar els llocs del podi sumant punts per al segon lloc en el seu X-Raid Mini JCW Rally Plus.

Baja_Aragón_2024_ Joao Ferreria Mini Xraid
Eloi Saez

Vam perdre massa temps dissabte. No trobàvem el ritme adequat ni la bona posada a punt del cotxe i vam canviar algunes coses pel segon dia. Va ser molt dur, molt dur després que tothom hagués passat. És així. Fa marxada del joc. Però aconseguim acabar sense problemes».

El jove polonès Eryk Goczal es va inscriure tard pels punts de la Copa del Món de Bajas, però la decisió d’inscriure’s va ser encertada. Ell i Oriol Mena van oferir una actuació impressionant amb el Taurus T3 Max per acabar quarts a la general, sumar punts per al tercer lloc a la Copa del Món de Bajas i guanyar la categoria Challenger.

Vam guanyar la nostra categoria i vam acabar quarts a la classificació general. No puc estar més content. Vaig venir aquí per lluitar amb els millors i crec que el resultat demostra que cada cop som millors i que el meu somni d’entrar a la categoria T1 (Ultimate) està cada cop més a prop gràcies a les meves habilitats. Oriol ha fet una gran feina.

La tripulació catalana formada per Nani Roma i Alex Haro amb un Ford Ranger de Past Racing, va acabar cinquè a la general. Juan Cruz Yacopini i el seu copilot català, Dani Oliveras, van completar les sis primeres posicions i van sumar punts per a la quarta plaça de la general al tercer dels Toyota d’Overdrive Racing.

Baja_Aragón_2024_Nani Roma Ford Ranger T1
Eloi Saez

El pilot saudita Yazeed Al-Rajhi i el seu copilot alemany Timo Gottschalk van patir el trencament d’un pern del braç de la suspensió del darrere a la segona etapa i van perdre molt de temps respecte als líders. Es van recuperar de la millor manera possible per guanyar la tercera etapa, però el mal ja estava fet i el saudita va acabar la Baja molt a baix a la classificació, però segueix en la lluita pel títol aquesta temporada.

Victòria a la categoria Challenger i quart a la general per a Eryk Goczal

Eloi Saez

Mentre Eryk Goczal dominava la categoria Challenger i acabava quart a la general, Ghislain de Mévius i Johan Jalet, del G Rally Team, van acabar la prova en setena posició a la general i segons a la categoria Challenger en un OT3.

El belga va completar la prova un lloc per davant del cinc vegades guanyador del Ral·li Dakar Nasser Al-Attiyah i el seu copilot Edouard Boulanger, que no estaven inscrits per als punts però havien guanyat el Pròleg i havien arribat a estar quarts a la classificació general després la primera etapa de dissabte al seu Taurus T3 Max.

Miguel Toril i la seva copilot Rosa Romero van portar el seu Can-Am Maverick XRS Turbo RR de l’Escuderia JMP Racing a sumar el màxim de punts a la categoria SSV, encara que la victòria de la categoria durant el cap de setmana va ser per a la tripulació portuguesa de Gonçalo Guerriero i Jose Sa Pires, aquests no estaven inscrits per als punts de la Copa del Món de Bajas amb el seu Polaris RXR Pro R Sport.

La propera cursa de la copa del món de Bajas serà a Polònia del 23 al 25 d’agost.

El Ral·li de Finlàndia serà la primera prova del WRC amb una xicana virtual

Tänak Rally Letònia 2024 Hyundai i20 Rally1
Francesc Rodríguez

Després de l’èxit de la seva implementació al Ral·li di Roma Capitale, de l’ERC, i de les proves realitzades per alguns pilots al Ral·li de Letònia durant el shakedown, la normativa desenvolupada pel Departament de Seguretat de la FIA en col·laboració amb organitzadors i oficials es farà extensible a tots els participants de la prova finlandesa.

Per reduir el risc d’accidents i danys potencials associats amb les xicanes temporals (les tradicionals paques de palla), que suposaven un cert perill per la seva propia temporalitat i construcció, els organitzadors han implementat una zona de velocitat controlada. En aquesta zona de 200 metres, els pilots hauran de reduir la velocitat a 60 km/h abans de reprendre la velocitat normal. Aquest punt de reducció de velocitat estarà marcat clarament al llibre de ruta de l’esdeveniment, i la velocitat dels vehicles es monitoritzarà mitjançant un sistema de seguiment GPS gestionat pel proveïdor oficial de cronometratge i seguiment SAS.

Una llum verda al panell de visualització del cotxe indicarà quan els equips poden tornar a accelerar a la velocitat normal. La primera implementació d’aquesta tecnologia al WRC tindrà lloc a la famosa cronometrada d’Ouninpohja durant la segona etapa del dissabte.

Crugnola guanya a Roma i és el cinquè vencedor diferent de la temporada 2024 de l’ERC

Andrea CRUGNOLA during the FIA European Rally Championship in Fiuggi, Italy on 28, July 2024 // @World / Red Bull Content Pool // SI202407280202 // Usage for editorial use only //

Llarena va sumar un bon resultat demostrant una velocitat que feia molt temps que no tenia

Andrea Crugnola va dominar per les carreteres de casa i no va desaprofitar l’oportunitat de guanyar per segona vegada consecutiva la prova, convertint-se en el cinquè guanyador diferent de l’ERC en aquesta temporada en el mateix numero de proves disputades.

El ral·li de Roma va oferir una primera etapa molt ajustada amb 6 pilots en 9”2. Per tant, tot estava obert el diumenge. Sis especials figuraven al programa per a un total de 93,66 km de trams cronometrats.

Simone CAMPEDELLI during the FIA European Rally Championship in Fiuggi, Italy on 28, July 2024 // @World / Red Bull Content Pool // SI202407280212 // Usage for editorial use only //

Andrea Crugnola, líder la nit de divendres per un escàs marge de 0’7, no va donar a ningú cap oportunitat de victòria. En marcar la majoria dels millors temps, va obrir unes diferències decisives per aconseguir la seva segona victòria consecutiva en aquesta prova al volant del seu Citroën C3 Rally2. Un altre italià, Simone Campedelli, va pujar al 2n lloc per davant d’Efren Llarena, que no mostrava aquest ritme des de fa molt temps, sembla que el canvi de pneumàtics li ha retornat la confiança a al pilot de Burgos.

Efren LLARENA during the FIA European Rally Championship in Fiuggi, Italy on 28, July 2024 // @World / Red Bull Content Pool // SI202407280208 // Usage for editorial use only //

Mathieu Franceschi, guanyador de la classificatòria de divendres, es va mantenir al capdavant durant tota la primera jornada. Augmentant el seu ritme a mesura que milloraven les seves sensacions, va acabar dissabte en 4a posició, a 2’1 del 3er classificat però diumenge no va poder brillar de la mateixa manera. No content amb el seu rendiment, va veure com els aspirants al podi s’allunyaven mentre Efrén Llarena s’hi acostava. El campió de l’ERC 2022 va acabar avançant-lo a falta d’un tram.

Mathieu FRANCESCHI during the FIA European Rally Championship in Fiuggi, Italy on 26, July 2024 // @World / Red Bull Content Pool // SI202407261529 // Usage for editorial use only //

Tot i això el francès es va mostrar satisfet de quedar per davant de Hayden Paddon, el seu rival més seriós al campionat. Amb aquest resultat, Franceschi es col·loca a 7 punts del neozelandès mancant 3 proves.

Hamilton hereta el triomf a Spa després de la desqualificació de Russell

mercedes hamilton f1 bèlgica spa
Mercedes

George Russell va ser desqualificat del Gran Premi de Bèlgica després d’una investigació. El seu company d’equip Lewis Hamilton era el guanyador per davant d’Oscar Piastri.

Després d’una investigació, George Russell va ser desqualificat del Gran Premi de Bèlgica, el seu Mercedes va ser declarat per sota del pes mínim exigit pel reglament tècnic. La victòria va, doncs, per al seu company d’equip Lewis Hamilton, que porta el seu rècord de 105 triomfs a la Fórmula 1.

L’alegria va ser de curta durada per part de George Russell. Orgullós del seu moviment estratègic que li va permetre vèncer Lewis Hamilton i Oscar Piastri a Bèlgica, el britànic finalment va veure retirada la seva victòria. El Mercedes #63 va ser declarat estar per sota del pes mínim després de les comprovacions tècniques. Charles Leclerc (Ferrari) hereta el tercer lloc del podi.

Tot a l’estratègia

russell mercedes f1 spa bèlgica 2024
Mercedes

Sota el sol d’Spa-Francorchamps, Russell va fer una aposta atrevida que, en un primer moment li va donar els seus fruits. Tanmateix, va haver de contenir la respiració a les darreres voltes perquè, evidentment, els seus pneumàtics estaven destrossats. Tot i que Lewis Hamilton comptava amb el DRS, George Russell no va tremolar, va mantenir la seva posició.

El set vegades campió va provar sort, però no va estar al nivell del seu veí de garatge. Fins i tot va haver d’anar amb molta precaució a les voltes finals perquè Oscar Piastri, quasi va aprofitar la batalla entre companys. Però finalment l’australià es va quedar a 6 dècimes per robar-li el segon (primer) lloc a Lewis Hamilton.

Per a Mercedes, aquesta és la tercera victòria d’aquesta temporada després de les d’Àustria i Gran Bretanya.

mclaren f1 piastri 2024 spa bèlgica
McLaren

Començant 11è després de la seva penalització de 10 llocs a la graella, Max Verstappen no va poder aconseguir una altra remuntada victoriosa com el 2022 i el 2023. Al final, va limitar els danys amb un 5è (4t) lloc just per davant de Lando Norris, el gran perdedor de la jornada. Després d’un inici turbulent que el va fer caure a la 7a posició, va aconseguir recuperar-se però va veure com Max Verstappen ampliava una mica més la diferència al capdavant del campionat amb 78 punts.

La desqualificació

El motiu de la desqualificació s’explica en un document oficial de la FIA i la Fórmula 1:

Els Comissaris van escoltar l’equip que representa el cotxe núm. 63 (George Russell), el Delegat Tècnic de la FIA, el Director de monoplaces de la FIA i el Director Tècnic de la FIA.

El cotxe número 63 es va pesar a les bàscules internes i externes de la FIA, amb ambdues bàscules mostrant el mateix resultat de 796,5 kg. La calibració de les dues bàscules va ser confirmada i anotada pel competidor.

Durant l’audiència, el representant de l’equip va confirmar que la mesura era correcta i que tots els tràmits requerits s’han dut a terme correctament. L’equip també va reconèixer que no hi havia circumstàncies atenuants i que va ser un autèntic error per part seva.

Els Comissaris Comissaris determinen que s’ha incomplert l’article 4.1 del Reglament Tècnic de la Fórmula 1 de la FIA i que, per tant, s’ha d’aplicar la sanció estàndard per a aquesta infracció.

Haurem d’acceptar la decisió dels comissaris que ens és desfavorable. Això és tot, s’ha produït un error.

Toto Wolff.

Hem d’aprendre d’això. Com a equip hi ha més aspectes positius per treure, però per a George és evidentment un gran cop.

WORLD RX: Bogeria a Hongria

Tornava el circ, tornava el contacte i les bèsties del World Rallycross Championship per al segon cap de setmana de la temporada amb una nova cita doble. Aquesta vegada estrena mundialista al circuit de Nyirad Racing Center a Hongria.

Cap de setmana amb molts cops i massa visites a la caseta de comissaris, per diverses raons i no totes per incidents a pista, han fet que hagi sigut un dels caps de setmana més entretinguts i difícils de pronosticar.

Per primera vegada aquesta temporada Johan Kristoffersson no ho ha tingut gens fàcil i és que cap dels competidors han sortit indemnes de qualsevol incidència o avaria.

— RONDA 3 —

Iniciant la jornada de dissabte no era cap sorpresa veure els primers incidents al primer revolt a causa de les diferències en la sortida dels vehicles elèctrics amb els vehicles de combustió, cap pilot ha pogut salvar cap incident al primer gir durant tot el cap de setmana.

FIA World Rallycross Championship

Dur cap de setmana pels mecànics qui han hagut de treballar contra el rellotge per garantir als seus pilots poder prendre part en les seves respectives curses.

Kristoffersson a la Q2 va patir una avaria amb l’accelerador del seu Volkswagen Polo RX que el va incapacitar per obtenir la victòria. Tampoc el seu company d’equip va poder gaudir d’un dia tranquil, ja que immers en diferents incidents el seu cotxe no va acabar quasi cap cursa d’una sola peça.

Impossible RX Team

A les finals la part positiva, el debutant Janko Wieszt de l’equip Impossible RX Team, amb un dels enyorats Renault Megane RS RX Supercars (ex Prodrive) que firmava una tercera posició final davant de la seva afició local aprofitant el caòtic inici de final.

Red Bull Content Pool

La final de la Ronda 3 va estar eclipsada per un greu incident a la sortida on un contacte de Kevin Hansen amb Johan Kristoffersson provocava un “crash” contra les tanques i el “KO” immediat del jove Hansen i del campió mundial.

Impossible RX Team

Més endavant Niclas Gronholm contactava amb Timmy Hansen provocant-li la virolla. Gronholm amb força sort va poder sortir-se de l’embús i guanyar la final seguit de Veiby qui va esquivar els obstacles i el debutant Wieszt qui no creia que pogués ser al podi en el seu debut al circuit de casa. La tarda de dissabte va ser llarga a la caseta dels comissaris que van estar gairebé 6 hores des dels incidents per acabar dictant diverses penalitzacions tant a Kevin Hansen (desqualificat) com a l’equip de Kristoffersson (reprimenda)

— RONDA 4 —

Ja en diumenge la jornada es presentava del tot entretinguda venint del “show” de dissabte a pista i amb els comissaris tot feia pensar que cap dels 9 participants al World Rallycross es guardaria res a la butxaca. I així va ser, els incidents va ser un dia més part del menú de cursa.

Johan Kristoffersson patia un toc amb Niclas Gronholm al primer revolt on perdria tota opció de gran resultat a la Q2 sense aleró, però tot i el gran desavantatge, el sis vegades campió mundial anava fent voltes ràpides, deixant a tothom bocabadat.

A les semifinals, drama per diversos pilots, la semifinal 1 es cobrava la víctima de Niclas Gronholm qui tot i fer una gran sortida patia una punxada i quedava fora de combat. Kevin Hansen (Hansen World RX) es mantindria el líder a la semifinal a l’última volta sortint de la joker lap davant de Klara Andersson (CE Dealer Team) per progressar a la gran final i Timmy Hansen.

CE Dealer Team

A la semifinal 2, bandera vermella d’inici pel fort cop de Janko Wieszt qui va colisionar amb la tanca de neumàtics al contacte amb Ole Christian Veiby (Kms Horse Powertrain) just a la sortida. Kristoffersson, Veiby i Munnich, amb el nou SEAT Ibiza, es plantaven a la final quasi sense esforç.

FIA World Rallycross Championship

Johan Kristoffersson aconseguia un nou triomf, en mode remuntada després d’un dia ple d’adversitats, marcant un ritme insuperable on es va permetre el luxe de fer la joker lap al penúltim gir de la final amb clara distància vers al segon classificat final, el seu company d’equip Veiby qui es trobava defensant-se dels atacs de la pilot Klara Andersson que a la vegada patia una forta pressió dels germans Hansen.

Finalment Klara Andersson va poder mantenir el tercer lloc del podi, arrodonint una gran jornada per a la jove pilot.

Propera cursa del World Rallycross al circuit de Mettet a Bèlgica a mitjans del mes d’agost.

Solberg líder del WRC2 després de Letònia amb només dues proves més en el seu calendari

solberg_letònia_skoda_fabia_rally2
Frances Rodríguez

El suec ja havia guanyat aquesta cursa l’any 2020 quan era puntuable per l’europeu

Solberg es va avançar a la resta durant la jornada de divendres i després es va centrar a assegurar el seu primer lloc. Diumenge, el suec va ampliar prou la seva avantatge per guanyar també la Power Stage, emportant-se tots els punts de la prova bàltica.

El d’Skoda va aconseguir el primer lloc amb gairebé 40 segons d’avantatge sobre Mikko Heikkilä, que competeix amb un Toyota Rally2. Sami Pajari, per la seva part, es va quedar a 44,8 segons de Solberg.

Solberg va seguir els passos de Kalle Rovanperä i va començar la seva carrera a Letònia, on és possible competir a una edat més primerenca que als països nòrdics. Rovanperä va guanyar la màxima categoria a Letònia, i Solberg ho va fer amb una victòria a la segona categoria.

Ha estat molt especial. És conegut que tots dos vam començar aquí, tot i que, per descomptat, vam competir en moments diferents. De fet, Harri (el pare de Rovanperä) em va animar a venir aquí a córrer. Ara tots dos hem guanyat amb en Kalle, així que la sensació és fantàstica», va dir Solberg.

Rally_Letònia_2024_Rally2_WRC2_heikkila Toyota Yaris Rally2
Francesc Rodríguez

Fa només un parell de setmanes, al Ral·li de Polònia, Pajari va ser capaç de dominar Solberg, però ara els papers s’han invertit. Solberg va donar les gràcies a Heikkilä, que va aconseguir interposar-se entre tots dos. Això va beneficiar Solberg en la seva lluita pel campionat.

Tots dos joves prodigis han competit en cinc proves puntuables aquest any. Igual que Solberg, Pajari també ha aconseguit dues victòries en la categoria i està a tres punts del suec.

Em va alegrar molt que Heikkilä fos tan ràpid. Moltes gràcies a ell. Mikko ha pilotat de manera impressionant. Hauré d’ajudar-lo en una altra ocasió.

Solberg i Heikkilä també van ser els dos primers en la prova que l’ERC va disputar a Suècia a principis d’estiu.

Quan vaig córrer l’ERC a Suècia, ja vaig dir llavors que el nivell dels pilots de capdavantera és tan alt com al WRC. Potser el WRC tingui més pilots punters, però el nivell segueix sent el mateix.

Entre els candidats al títol, només Solberg i Pajari estaven presents mentre Gryazin i Greensmith jugaven fora del campionat, i Rossel i Solans ni tan sols eren a la sortida.

Rally_Letònia_2024_Rally2_WRC2 Pajari Toyota Yaris
Francesc Rodríguez

A Hyundai, la temporada catastròfica continua amb Teemu Suninen abandonant molt aviat a causa d’un problema en la direcció assistida, i després recorrent a Emil Lindholm.

A la propera prova de Finlàndia encara faltaran Rossel, Solans i Gryazin, però també Pajari, que pujarà al Rally1.

Classificació del WRC2 després de Letònia

1) Oliver Solberg (Skoda) – 86 punts (5/7)
2) Sami Pajari (Toyota) 83 punts (5/7)
3) Yohan Rossel (Citroën) – 71 punts (4/7)
4) Jan Solans (Toyota) – 48 punts (4/7) i Nikolay Gryazin (Citroën) – 48 punts (5/7)
6) Lauri Joona (Skoda) – 43 punts (5/7)
7) Nicolas Ciamin (Hyundai) – 36 punts (4/7)
8) Pepe López (Skoda) – 33 punts (4/7)
9) Georg Linnamäe (Toyota) 31 punts (4/7)
10) Mikko Heikkilä (Toyota) – 28 punts (4/7)

Abiteboul carrega contra els pilots amb programa parcial

rally_Sardenya_2023_Abiteboul
Nacho Mateo

En declaracions de Letònia posteriors al ral·li, Cyril Abiteboul va destacar que amb l’actuació d’Ott Tänak, i en menor mesura de Thierry Neuville, Hyundai va mantenir el lideratge en el campionat de constructors per un petit marge sobre Toyota, amb el belga mantenint-se al capdavant del campionat de pilots, tot i haver-se enfrontat a moltes dificultats com a primer cotxe a la pista.

Ott Tänak va aconseguir un excel·lent resultat, acabant en tercera posició i sent el més ràpid el Super Diumenge, però Cyril Abiteboul va fer una menció a Toyota, expressant la seva frustració per l’avantatge obtingut pels japonesos gràcies als pilots a temps parcial Kalle Rovanperä i Sébastien Ogier.

“Gairebé em fa vergonya quan miro l’esforç, el compromís, la passió que aquests pilots a temps complet estan posant i la manca de reconeixement i recompensa que reben per això”,

Preocupat per la manca de resultats que reben els pilots a temps complet en comparació amb els a temps parcial, en la comparació entre els diferents tipus de pilots, l’equip dels que fan el campionat temps complet està ‘perdent’ 2-6 contra els que ho fan a temps parcial.

Neuville Rally Letònia 2024 Hyundai i20 Rally1
Francesc Rodríguez

Només Thierry Neuville i Ott Tanak han guanyat curses alhora que són pilots a temps complet, però el problema d’Abiteboul és que sap que té millors pilots a temps complet, però no els té entre els a temps parcial.

Sempre han existit els pilots especialistes o que no corren tot el campionat, de fet Hyundai va ser qui més va institucionalitzar aquesta figura amb la seva entrada al WRC al 2014. En aquests moments tant el campionat de constructors com el de pilots estan molt igualats, independentment de si els pilots són a temps complet o parcial.

En el campionat de pilots, la probabilitat de victòria és més gran per a Hyundai que per a Toyota, si no hi ha sorpresa d’última hora i Ogier fa la resta del campionat.

Rallye_Monte-Carlo_2024_Hyundai
Nacho Mateo

Després del llarg regnat de Sébastien Loeb i Sébastien Ogier, des del 2018, només Toyota ha guanyat títols de pilots, però aquest any la balança sembla inclinar-se més cap a Hyundai, que mai ho ha aconseguit, però Abiteboul està frustrat amb l’enfocament de Toyota en el Constructors.

Com s’està perdent la connexió entre l’automobilisme i el carrer

f1 safety car mèdic
Aston Martin

En l’era moderna de l’automobilisme, hi ha una tendència creixent cap a la utilització del nom de grans fabricants sense una implicació tècnica real en el desenvolupament dels vehicles. Aquest fenomen, que es manifesta clarament a la Fórmula 1, però també present en d’altres disciplines, posa en relleu una desconnexió preocupant entre la tecnologia de competició i els vehicles de producció en sèrie.

Per exemple, Alfa Romeo ha estat patrocinant l’equip Sauber durant diverses temporades, però la seva implicació tècnica és mínima, amb l’equip i les operacions principalment gestionades per Sauber i motors subministrats per Ferrari. Aquest model de col·laboració es repeteix en altres casos, com la relació de fa poc anys entre Red Bull i Aston Martin, on el nom d’Aston Martin es feia servir per a màrqueting, però el treball tècnic real es feia amb motors Renault​. Però no només passa a la F1, Maserati o DS a la Fórmula E o Lamborghini al WEC.

La reducció de la transferència tecnològica

Aquesta desconnexió té repercussions significatives en la transferència tecnològica de les curses als vehicles de carrer. Històricament, les competicions automobilístiques han servit com a banc de proves per a noves tecnologies que s’incorporen als vehicles de producció. Però amb la tendència actual, on l’èmfasi està més en la imatge de marca que en el desenvolupament tècnic, aquesta transferència es veu reduïda.

Fa un bon grapat d’any Renault va comprar l’equip Benetton però va continuar operant des del Regne Unit amb motors fets a França. Això va permetre certa transferència tecnològica, però la situació actual d’Alpine, que considera utilitzar motors Mercedes, pot ser una senyal cap una pèrdua d’aquesta connexió directa entre la competició i el desenvolupament de tecnologia pròpia​.

Algunes marques, com Honda i Ferrari, encara mantenen una connexió tecnològica entre la F1 i els seus productes de carrer, rotant els seus empleats entre ambdós departaments. Audi planeja fer el mateix en la seva entrada a la F1. No obstant això, el risc és que les curses es converteixin en plataformes de màrqueting sense valor tecnològic, competint amb altres mitjans de promoció.

El futur de les curses

La manca de rellevància tecnològica en les competicions automobilístiques actuals, causada per la desconnexió entre la imatge de marca i la implicació tècnica real, pot posar en risc la seva funció històrica de laboratori d’innovació. I no, no és només en la Fórmula 1, també passa amb el WEC, Fórmula E o l’Xtrem E.

A mesura que les marques busquen alternatives de màrqueting més rendibles, existeix el perill ( o ja és així en un alt percentatge) que les curses es converteixin en espectacles purament comercials, perdent la seva essència tecnològica i innovadora.

Per evitar això, és important que les competicions mantinguin una connexió estreta amb el desenvolupament tecnològic, assegurant que continuïn contribuint al progrés dels vehicles de carrer.

La desconnexió i l’impacte en la venda de cotxes

Tradicionalment, les innovacions desenvolupades a les pistes o en els trams han estat transferides als vehicles de carrer, oferint als compradors la seguretat que estan adquirint tecnologia provada en les condicions més exigents.

Quan els fabricants d’automòbils utilitzen les competicions simplement com una plataforma de màrqueting, sense una implicació tècnica real, es pot erosionar la percepció de qualitat i innovació associada a la seva marca. Els consumidors són cada vegada més conscients i valoren les tecnologies avançades que provenen de la competició. Per exemple, tecnologies com els sistemes de frenada regenerativa i els motors híbrids han estat desenvolupades i refinades en competicions com la Fórmula 1 abans de ser implementades en cotxes de carrer.

La participació activa i tecnològica en les curses automobilístiques ajuda a construir una imatge de marca sòlida i a fidelitzar els clients. Les marques que poden demostrar una connexió directa entre les seves activitats de competició i els seus vehicles de carrer solen gaudir de major lleialtat i confiança per part dels consumidors. Aquesta connexió tangible ajuda a diferenciar-se en un mercat saturat i pot ser un factor decisiu per als compradors.

Article inspirat en el fil de Twitter de @GuilleAlfonsin

La Baja Aragón arriba a la seva 40a edició aquest 2024

Eloi Saez

La 40a edició de la Baja Aragón recorrerà prop de 800 quilòmetres per les Comarques del Jiloca, Terol i Gea d’Albarrasí.

En total seran 35 municipis els que seran testimonis del pas dels més de 270 equips que a partir d’aquest divendres es posaran en marxa a Terol.

La prova celebra la seva onzena edició consecutiva a Terol i des del dimecres s’estan duent a terme les verificacions administratives i tècniques que tenen lloc al Palau de Congressos i Exposicions de Terol.

Els equips afrontaran divendres la primera jornada de competició amb la disputa de l’etapa pròleg per a motos i cotxes. El dissabte es disputaran les dues primeres etapes, amb poc més de 350 quilòmetres cronometrats. Per diumenge es tancarà la competició amb la disputa de l’última especial que completarà els 515 quilòmetres contra el crono d’aquesta edició de la Baja Aragón.

Rècord d’inscrits

baja_aragón-2023-de_mevius_t3
Eloi Saez

En aquesta 40a edició de la Baja es torna a batre el rècord d’equips inscrits a la prova. Seran una mica més de 270 equips repartits en les diferents categories (cotxes, motos, camions, SSV i Parabaja).

A la categoria de cotxes, el saudita Yazeed Al-Rajhi correrà a Terol per retallar punts al líder de la Copa del Món FIA de Bajas, l’argentí Fernando Álvarez després de la disputa de les dues primeres proves (Aràbia Saudita i Grècia).

En aquesta 40a edició, de nou el rival a batre serà Nasser Al-Attiyah que per primera vegada pilotarà en aquesta prova un vehicle de la categoria T3. Conquerir la seva setena victòria a la cursa aragonesa serà un desafiament majúscul per al qatarià amb un vehicle d’aquestes característiques.

Altres noms propis en aquesta edició de la Baja Aragó seran els del portuguès Joao Ferreira, l’argentí Juan Cruz Yacopini, acompanyat del català Dani Oliveras, i el francès Mathieu Serradori, tots amb unitats T1+.

Eloi Sáez

Rokas Baciuska serà present al volant d’una Hilux T1+ acompanyat d’Oriol Vidal, ja recuperat de la seva lesió. El polonès Kaczmarski també amb una Hilux anirà acompanyat d’un altre català, Armand Monleón. José Luis Garcia sortirà amb un Mini John Cooper Works, mentre que Eduard Pons i Jaume Betriu estaran a l’Aragó amb un Taurus T3 Max, després de vèncer la seva primera prova a Grècia.

Pau Navarro i Jan Rosa sortiran amb una Yamaha YXZ 1000R Turbo de la categoria T3. Oriol Mena, copilotarà a Eryk Goczal, amb un altre Taurus. Entre el SSV, Rosa Romero s’asseurà a la dreta de Miguel Toril amb un Maverick XRS Turbo RR.

Dins del Campionat d’Espanya de ral·lis Tot Terreny destaca la presència de Daniel Alonso amb un Ford Ranger T1+ i Santiago Carnicer, aquest últim arriba com a líder i ho fa a més amb un matalàs de 57 punts.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua