Dilluns, 7 juliol 2025
Blog Page 53

Com s’està perdent la connexió entre l’automobilisme i el carrer

f1 safety car mèdic
Aston Martin

En l’era moderna de l’automobilisme, hi ha una tendència creixent cap a la utilització del nom de grans fabricants sense una implicació tècnica real en el desenvolupament dels vehicles. Aquest fenomen, que es manifesta clarament a la Fórmula 1, però també present en d’altres disciplines, posa en relleu una desconnexió preocupant entre la tecnologia de competició i els vehicles de producció en sèrie.

Per exemple, Alfa Romeo ha estat patrocinant l’equip Sauber durant diverses temporades, però la seva implicació tècnica és mínima, amb l’equip i les operacions principalment gestionades per Sauber i motors subministrats per Ferrari. Aquest model de col·laboració es repeteix en altres casos, com la relació de fa poc anys entre Red Bull i Aston Martin, on el nom d’Aston Martin es feia servir per a màrqueting, però el treball tècnic real es feia amb motors Renault​. Però no només passa a la F1, Maserati o DS a la Fórmula E o Lamborghini al WEC.

La reducció de la transferència tecnològica

Aquesta desconnexió té repercussions significatives en la transferència tecnològica de les curses als vehicles de carrer. Històricament, les competicions automobilístiques han servit com a banc de proves per a noves tecnologies que s’incorporen als vehicles de producció. Però amb la tendència actual, on l’èmfasi està més en la imatge de marca que en el desenvolupament tècnic, aquesta transferència es veu reduïda.

Fa un bon grapat d’any Renault va comprar l’equip Benetton però va continuar operant des del Regne Unit amb motors fets a França. Això va permetre certa transferència tecnològica, però la situació actual d’Alpine, que considera utilitzar motors Mercedes, pot ser una senyal cap una pèrdua d’aquesta connexió directa entre la competició i el desenvolupament de tecnologia pròpia​.

Algunes marques, com Honda i Ferrari, encara mantenen una connexió tecnològica entre la F1 i els seus productes de carrer, rotant els seus empleats entre ambdós departaments. Audi planeja fer el mateix en la seva entrada a la F1. No obstant això, el risc és que les curses es converteixin en plataformes de màrqueting sense valor tecnològic, competint amb altres mitjans de promoció.

El futur de les curses

La manca de rellevància tecnològica en les competicions automobilístiques actuals, causada per la desconnexió entre la imatge de marca i la implicació tècnica real, pot posar en risc la seva funció històrica de laboratori d’innovació. I no, no és només en la Fórmula 1, també passa amb el WEC, Fórmula E o l’Xtrem E.

A mesura que les marques busquen alternatives de màrqueting més rendibles, existeix el perill ( o ja és així en un alt percentatge) que les curses es converteixin en espectacles purament comercials, perdent la seva essència tecnològica i innovadora.

Per evitar això, és important que les competicions mantinguin una connexió estreta amb el desenvolupament tecnològic, assegurant que continuïn contribuint al progrés dels vehicles de carrer.

La desconnexió i l’impacte en la venda de cotxes

Tradicionalment, les innovacions desenvolupades a les pistes o en els trams han estat transferides als vehicles de carrer, oferint als compradors la seguretat que estan adquirint tecnologia provada en les condicions més exigents.

Quan els fabricants d’automòbils utilitzen les competicions simplement com una plataforma de màrqueting, sense una implicació tècnica real, es pot erosionar la percepció de qualitat i innovació associada a la seva marca. Els consumidors són cada vegada més conscients i valoren les tecnologies avançades que provenen de la competició. Per exemple, tecnologies com els sistemes de frenada regenerativa i els motors híbrids han estat desenvolupades i refinades en competicions com la Fórmula 1 abans de ser implementades en cotxes de carrer.

La participació activa i tecnològica en les curses automobilístiques ajuda a construir una imatge de marca sòlida i a fidelitzar els clients. Les marques que poden demostrar una connexió directa entre les seves activitats de competició i els seus vehicles de carrer solen gaudir de major lleialtat i confiança per part dels consumidors. Aquesta connexió tangible ajuda a diferenciar-se en un mercat saturat i pot ser un factor decisiu per als compradors.

Article inspirat en el fil de Twitter de @GuilleAlfonsin

La Baja Aragón arriba a la seva 40a edició aquest 2024

Eloi Saez

La 40a edició de la Baja Aragón recorrerà prop de 800 quilòmetres per les Comarques del Jiloca, Terol i Gea d’Albarrasí.

En total seran 35 municipis els que seran testimonis del pas dels més de 270 equips que a partir d’aquest divendres es posaran en marxa a Terol.

La prova celebra la seva onzena edició consecutiva a Terol i des del dimecres s’estan duent a terme les verificacions administratives i tècniques que tenen lloc al Palau de Congressos i Exposicions de Terol.

Els equips afrontaran divendres la primera jornada de competició amb la disputa de l’etapa pròleg per a motos i cotxes. El dissabte es disputaran les dues primeres etapes, amb poc més de 350 quilòmetres cronometrats. Per diumenge es tancarà la competició amb la disputa de l’última especial que completarà els 515 quilòmetres contra el crono d’aquesta edició de la Baja Aragón.

Rècord d’inscrits

baja_aragón-2023-de_mevius_t3
Eloi Saez

En aquesta 40a edició de la Baja es torna a batre el rècord d’equips inscrits a la prova. Seran una mica més de 270 equips repartits en les diferents categories (cotxes, motos, camions, SSV i Parabaja).

A la categoria de cotxes, el saudita Yazeed Al-Rajhi correrà a Terol per retallar punts al líder de la Copa del Món FIA de Bajas, l’argentí Fernando Álvarez després de la disputa de les dues primeres proves (Aràbia Saudita i Grècia).

En aquesta 40a edició, de nou el rival a batre serà Nasser Al-Attiyah que per primera vegada pilotarà en aquesta prova un vehicle de la categoria T3. Conquerir la seva setena victòria a la cursa aragonesa serà un desafiament majúscul per al qatarià amb un vehicle d’aquestes característiques.

Altres noms propis en aquesta edició de la Baja Aragó seran els del portuguès Joao Ferreira, l’argentí Juan Cruz Yacopini, acompanyat del català Dani Oliveras, i el francès Mathieu Serradori, tots amb unitats T1+.

Eloi Sáez

Rokas Baciuska serà present al volant d’una Hilux T1+ acompanyat d’Oriol Vidal, ja recuperat de la seva lesió. El polonès Kaczmarski també amb una Hilux anirà acompanyat d’un altre català, Armand Monleón. José Luis Garcia sortirà amb un Mini John Cooper Works, mentre que Eduard Pons i Jaume Betriu estaran a l’Aragó amb un Taurus T3 Max, després de vèncer la seva primera prova a Grècia.

Pau Navarro i Jan Rosa sortiran amb una Yamaha YXZ 1000R Turbo de la categoria T3. Oriol Mena, copilotarà a Eryk Goczal, amb un altre Taurus. Entre el SSV, Rosa Romero s’asseurà a la dreta de Miguel Toril amb un Maverick XRS Turbo RR.

Dins del Campionat d’Espanya de ral·lis Tot Terreny destaca la presència de Daniel Alonso amb un Ford Ranger T1+ i Santiago Carnicer, aquest últim arriba com a líder i ho fa a més amb un matalàs de 57 punts.

Horaris del GP de Bèlgica 2024 de F1

Abans del descans estival d’aquesta intensa temporada arriba el Gran Premi de Bèlgica aquest cap de setmana

Un equip en bona forma, McLaren voldrà confirmar el seu bon moment a Spa-Francorchamps una setmana després d’haver signat el doblet, tant a la classificació com a la carrera, a Hongria gràcies a Oscar Piastri i Lando Norris.

Per la seva banda, Max Verstappen té ganes de reaccionar després d’una tensa prova hongaresa on s’ha mostrat força nerviós, cometent alguns errors. Ni tan sols present al podi d’Hongria i sense victòria durant tres Grans Premis, el triple campió del món espera recuperar-se al traçat de les Ardenes on ha tingut èxit darrerament.

No hi ha format Sprint per aquest Gran Premi de Bèlgica i, per tant, un cap de setmana tradicional amb tres sessions d’entrenaments lliures, classificació i cursa.

Horaris

Divendres 27 de juliol
Entrenaments lliures 1: 13:30h-14:30h.
Entrenaments lliures 2: 5:00 p.m.-6:00 p.m.

Dissabte 28 de juliol
Entrenaments lliures 3: 12:30 p.m.-1:30 p.m.
Qualificació: 16:00-17:00

Diumenge 29 de juliol
Cursa: 15:00 h.

L’ERC torna a l’asfalt pel Rally di Roma Capitale 2024

TOMASSO_roma_italia erc skoda
FIA ERC

Formant part de l’ERC des del 2017, el Rally di Roma Capitale s’ha convertit en una prova important del campionat. Les imatges dels cotxes de carreres que corren davant del Coliseu han esdevingut icòniques i un reclam per al promotor del campionat. Tant és així que la prova de la capital italiana ha sonat en diverses ocasions com a possible substituta de Sardenya.

Més enllà de les aparences, aquesta prova sempre és interessant, perquè l’enfrontament és constant entre els pilots de l’ERC i els italians. Aquest any, de nou, la llista d’inscrits és substancial amb 90 cotxes. La qualitat també és present amb el 43 Rally2/R5.

Constituint la cinquena cursa del campionat transalpí, Roma és un moment important tant a nivell nacional amb un coeficient 1,5 com a nivell internacional. En un principi superats per Bryan Bouffier el 2017 i Alexey Lukyanuk 2018 i 2020, els italians s’han mostrat intractables des del 2021.

Líder del campionat, Hayden Paddon voldrà consolidar la seva posició. Tercer l’any passat, el neozelandès té la velocitat i l’experiència per aconseguir un bon grapat de punts. Mathieu Franceschi, segon al campionat, ha de revertir la tendència de les últimes proves on ha perdut el lideratge. Però la seva tasca serà dura, perquè Roma no va tenir èxit l’any passat. De fet, va ser a Itàlia on va experimentar la seva única retirada el 2023.

basso ralli di roma 2021 erc
© ERC

Mads Ostberg (C3), Efren Llarena (Fabia) o Jon Armstrong (Fiesta) seran presents intentant sumar de cara al campionat. El pilot de moda al món dels ral·lis, Martins Sesks, torna a l’europeu després de les grana actuacions al WRC en els ral·lis de Polònia i Letònia amb un Rally1 per fer la seva cinquena aparició al volant d’un Yaris Rally2 en una superfície on el letó admet que encara li queda avançar.

Entre els italians, Andrea Crugnola (últim guanyador), Simone Campedelli (2017 fora d’ERC) o Giandomenico Basso (2019 i 2021) voldran imposaran el seu domini en contra dels caps de cartell de l’europeu.

Itinerari i horari

02 LUKYANUK Alexey (RUS), EREMEEV Dmitry (RUS), Team Sainteloc Junior Team,Citroen C3 R5, action during the 2020 Rally di Roma Capitale, 1st round of the 2020 FIA European Rally Championship, from July 24 to 26, 2020 in Rome, Italy – Photo Frédéric Le Floc’h / DPPI

Mentre que aquest cap de setmana s’anuncien pics de 36 °C a la capital italiana, els competidors d’aquesta cinquena prova del calendari ERC 2024 hauran de disputar 189,52 km cronometrats dividits en 13 cronometrades amb dos trams molt llargs de 28,74 km i 32,30 km que segur seran determinants.

DiaHoraTramNomDistància
Divendres 26 de juliol
08:00FP1+FP2Free Practice – Fumone4.00 km
10:31QSQualifying Stage – Fumone4.00 km
11:45SHAKEDOWNShakedown – Fumone4.00 km
20:05SS1Colosseo ACI Roma1.30 km
Dissabte 27 de juliol
08:14SS2Alatri6.96 km
09:41SS3Santopadre – Fontana Liri28.74 km
11:41SS4Guarcino – Altipiani11.58 km
14:40SS5Alatri6.96 km
16:07SS6Santopadre – Fontana Liri28.74 km
18:07SS7Guarcino – Altipiani11.58 km
Dissabte 28 de juliol
07:50SS8Fiuggi5.90 km
08:53SS9Rocca di Cave – Subiaco32.30 km
10:05SS10Monastero – Jenne8.63 km
13:12SS11Fiuggi5.90 km
14:15SS12Rocca di Cave – Subiaco32.30 km
16:05SS13Monastero – Jenne (Power Stage)8.63 km

La Fórmula 1 perfila la normativa per al 2025 i 2026

alpine f1 Melbourne austràlia 2024
Alpine

La Comissió de Fórmula 1 es va reunir per tercera vegada enguany i els principals resultats van ser la negativa a possibles canvis en el sistema de punts del campionat del món i l’acord de nou dies de proves de pretemporada per al 2026, coincidint amb l’entrada en vigor del nova normativa.

A la reunió de Londres, presidida pel president i conseller delegat de la F1, Stefano Domenicali, i el director de monoplaces de la FIA, Nikolas Tombazis, es va parlar la proposta per distribuir els punts més enllà del 10è lloc, però al final la FIA va publicar en un comunicat que va ser “per unanimitat acordat” que no hi haurà canvis en el repartiment de punts del campionat.

Amb la introducció de noves regulacions sobre aerodinàmica i unitats de potència per al 2026, que inclouen l’ús de combustibles 100% sostenibles i un major èmfasi en l’energia elèctrica, els equips tindran més dies de proves de pretemporada.

L’assignació actual de tres dies s’augmentarà a nou, per donar als equips l’oportunitat de resoldre qualsevol problema amb la nova mecànica. Els llocs i les dates encara s’han de determinar.

La Comissió també va acordar que el pes mínim d’un pilot s’incrementarà en 2 kg fins a 82 kg “en interès del benestar”. Això significa que el pes mínim del cotxe sense combustible augmentarà fins als 800 kg el 2025.

La FIA va afegir que els objectius estratègics de la normativa de 2026 es van “reiterar, establint que l’objectiu general és aconseguir curses ràpides i més equilibrades amb la intenció de continuar enganxant i entusiasmat als aficionats. Es va oferir una actualització del programa del Reglament de 2026 que cobria qüestions tècniques, esportives, financeres i mediambientals i que la col·laboració en curs dirigida per la FIA amb tots els equips estava en bon camí per assolir els objectius i avançar en la direcció correcta cap a la finalització del reglament.

“Després de més debats durant els propers comitès assessors esportius i tècnics, el 17 d’octubre es presentarà al Consell Mundial de l’Esport de Motor una actualització de la normativa de 2026 relativa a la normativa esportiva i tècnica. El 2 d’octubre tindrà lloc una reunió extraordinària de la Comissió de F1 per tractar els assumptes del 2026”.

Pel que fa a la normativa financera, s’ha acordat que els costos relacionats amb el permís de maternitat o paternitat, les baixes per malaltia i l’entreteniment del personal quedaran “exclosos” del límit de costos. Com sempre, aquests canvis estan subjectes a l’aprovació del Consell Mundial de l’Esport de Motor de la FIA, però aquest procés normalment és un tràmit de llarga durada.

Binotto fitxa per Audi

ferrari binotto
© Ferrari

L’exdirector de l’equip Ferrari Mattia Binotto tornarà a la Fórmula 1 com a director d’operacions i director tècnic d’Audi a partir de l’1 d’agost. El seu nomenament arriba abans de la temporada de debut d’Audi el 2026, després de les sortides del conseller delegat de Sauber, Andreas Seidl (que va deixar McLaren per assumir aquest projecte) i del president Olivier Hoffmann.

Andreas Seidl va tenir un paper clau en l’inici del projecte, així com en la contractació del primer pilot d’Audi, Nico Hülkenberg, que s’incorporarà a Sauber amb un contracte de diversos anys a partir de l’any vinent. No obstant això, trobar un company d’equip adequat per a Hulkenberg ha estat un repte, amb l’opció Carlos Sainz que s’està prenent el seu temps per decidir el seu futur.

Actualment, el cotxe de Sauber de 2024, el C44, ha tingut problemes importants, sent l’únic equip sense punts aquesta temporada i amb un rendiment baix per problemes operatius. Potser aquests mals resultats van portar a aquestes sortides sorprenents.

Binotto portava a Ferrari des del 1995 i es va convertir en director de l’equip el 2019. Sauber, actualment l’únic equip sense punts aquesta temporada, es rebatejarà oficialment com a Audi el 2026.

“Estic molt content d’haver pogut reclutar Mattia Binotto per al nostre ambiciós projecte de Fórmula 1. Amb la seva àmplia experiència de més de 25 anys a la Fórmula 1, sens dubte podrà fer una contribució decisiva a Audi. El nostre objectiu és portar tot el projecte de Fórmula 1 a la velocitat de la F1 mitjançant estructures de gestió clares, responsabilitats definides, interfícies reduïdes i processos de presa de decisions eficients.

Gernot Doellner, CEO d’Audi

Les ràdios més polèmiques de la història de la F1

Barrichello schumacher f1 2002 ferrari 2

Les ordres d’equip a la Fórmula 1 sempre han estat una font de controvèrsia, amb incidents famosos que han deixat empremta en la història de l’esport.

Els ordres d’equip han estat part integrant de la Fórmula 1 des dels seus inicis, però la seva aplicació sovint ha estat vista com contrària a l’esperit competitiu de l’esport. Tot i això, les restriccions en ordres d’equip van ser aixecades el 2011, reconeixent la dificultat d’implementar una prohibició efectiva i la naturalesa inevitable de la cooperació estratègica dins dels equips​ .

A continuació, un resum dels casos més destacats:

McLaren al GP d’Austràlia 1998: David Coulthard va ser instruït per deixar passar el seu company d’equip, Mika Hakkinen, després d’una parada inesperada del pilot finlandès. L’escocès va haver de complir un acord previ que deia que el pilot que liderés després del primer revolt s’emportava la cursa. Aquest incident va generar molta polèmica sobre la justícia d’aquests acords​​.

Ferrari i el GP d’Àustria 2002: Potser el més infame, aquest cas va veure Rubens Barrichello cedir la victòria a Michael Schumacher a la línia de meta, malgrat que Schumacher ja liderava el campionat amb claredat. Aquest episodi va provocar que la FIA prohibís els ordres d’equip al final de la temporada​​.

Ferrari i el GP d’Alemanya 2010: En aquest cas, Felipe Massa va rebre el missatge “Fernando is faster than you“, demanant-li deixar passar Alonso, que lluitava pel títol. Ferrari va ser multat amb 100.000 dòlars per violar les normes sobre ordres d’equip, cosa que va revifar el debat sobre la seva legalitat​​.

Red Bull i el ‘Multi 21’ al GP de Malàisia 2013: Sebastian Vettel va ignorar les ordres d’equip que indicaven mantenir posicions, superant Mark Webber per guanyar la cursa. Tots dos pilots van rebre l’ordre «Multi Map 21», un codi perquè el cotxe núm. 2 (Webber) es mantingués per davant del núm. 1 (Vettel). Christian Horner, director de l’equip, va dir directament a Vettel que mantingués la posició, però el seu pilot va desafiar totes les ordres i va avançar el seu company d’equip. Després de la cursa Vettel va reconèixer que havia comès un error anant a buscar la victòria.

Bottas deix passar a Hamilton – Rússia 2018: Mercedes va ordenar deixar passar Hamilton que estava immers en una lluita pel títol amb Vettel en aquell moment. Bottas va arribar al capdavant al primer revolt, mentre que Hamilton va haver de bregar amb Vettel, quan Hamilton va consolidar la segona posició, Bottas va rebre un missatge de l’enginyer Tony Ross per ràdio: «Has de deixar passar Lewis al revolt 13 en aquesta volta». El finlandès va deixar passar el seu company d’equip per assegurar-se que Hamilton ampliés el seu avantatge al campionat a 50 punts.

Rossel i Lemes fiquen l’emoció al Rallye de Tierra Isla de Los Volcanes 2024 en el retorn a la CERT

rossel citroen c3 rally2 cert 2024
RFEdA

El XXVI Rallye de Tierra Isla de Los Volcanes, celebrat del 18 al 20 de juliol de 2024 a Arrecife, Lanzarote, va viure un desenllaç extremadament ajustat. Els francesos Yohan Rossel i Florian Barral, líders del WRC2, es van endur la victòria pilotant un Citroën C3 Rally2 de l’equip Sports&You, superant per només 0,4 segons els locals Yeray Lemes i Aitor Cambeiro amb el seu Skoda Fabia R5.

Aquesta edició del ral·li comptava amb 8 trams cronometrats i un total de 116,68 quilòmetres contra el rellotge, amb un recorregut total de 397,29 quilòmetres​. La jornada de competició va començar amb el tram de classificicació i la Superespecial Ciudad de Arrecife, que van establir l’ordre de per a la resta de l’esdeveniment.

lemes Lanzarote cert 2024 skoda fabià r5
RFEdA

Els trams de Lanzarote van veure una intensa lluita, especialment entre Rossel-Barral i Lemes-Cambeiro, que van liderar alternativament fins a l’última especial, on els francesos van assegurar el triomf amb un marge minúscul.

En la classificació general, Alexander Villanueva i José Murado, els actuals líders de la CERT, van aconseguir un meritori tercer lloc amb el seu Skoda Fabia RS Rally2, mantenint així el lideratge del campionat després de la seva victòria al IV Rallye Reino de León. Alejandro Mauro i Adrián Pérez van acabar en quarta posició, també amb un Skoda Fabia RS Rally2​.

Vidales hereu skoda fabià r5 Lanzarote cert 2024
RFEdA

Els canaris Juan Carlos Quintana i Jonathan Hernández van finalitzar cinquens amb el seu Ford Fiesta Rally2, seguit pels catalans Xavi Vidales – Jordi Hereu i Oriol Gómez, que ocupen les segones i terceres posicions respectivament a la classificació general a meitat de la temporada 2024 de la CERT​.

Els polèmics missatge entre McLaren i Norris durant el GP d’Hongria 2024

mclaren f1 hongria 2024
McLaren

Les crides a l’ordre de l’equip McLaren per ràdio a Lando Norris, mentre intentava convèncer el pilot britànic que cedís la posició a Oscar Piastri van ser un dels focus d’atenció de la cursa.

A Norris se li havia concedit una estratègia d’undercut tot i rodar per darrere del seu company, els dos pilots de McLaren estaven separats per més de quatre segons fins que Piastri es va sortir lleugerament al revolt 11 i va deixar la diferència en uns 2,5s. Això va posar l’estratègia de l’equip en una situació complicada ja que preocupava que es veiessin sorpresos per l’estratègia de Lewis Hamilton, o per un possible undercut de Max Verstappen, i per això l’equip volia cobrir-lo aturant primer Norris.

La transcripció de la polèmica

Aquí hi ha la transcripció de les converses entre els respectius enginyers, Tom Stallard portant la veu cantant per Piastri, i Will Joseph manejant la carrera de Norris des del mur.

Volta 43, Tom Stallard a Oscar Piastri: Creiem que no intentarem cobrir Hamilton. És molt aviat per parar ara.
Volta 43, TS: Oscar, fins on creus que podem arribar? Podem arribar a la volta objectiu del Pla A?
V43, Will Joseph a Lando Norris: Lando, la diferència amb Hamilton és de 28,5s, creiem que és una mica aviat en aquest moment. Ens agradaria fer l’objectiu menys cinc a qualsevol ritme que puguem aconseguir.
V45, WJ: Lando, oportunitat: El punt de frenada de la corba 2 és bo.

El missatge posterior de Joseph a Norris semblava ser una trucada en clau per aturar, i així ho va fer al final de la volta 45.

El doblet assegurat

Piastri, que seguia liderant, es va mantenir al corrent dels moviments del seu company d’equip al pitlane. Stallard va informar a Piastri que Norris havia completat la seva última parada a boxes, un canvi dels pneumàtics de durs als mitjos. L’australià posaria els mateixos pneumàtics, però al final de la volta 47 per estirar una mica més, per la qual cosa se li va demanar a Piastri que ho donés tot abans d’entrar a boxes una última vegada.

V46, TS: Lando ha entrat a boxes per cobrir Hamilton. Gestionarem aquesta situació. Millor ritme ara. Millor ritme.
V46, TS: Millor ritme, no et preocupis per Lando.

Norris també es va mantenir informat i, com que Piastri va sortir de boxes molt per davant de Hamilton, McLaren es va sentir confiat que havia assegurat un 1-2 final. Per tant, Joseph va dir a Norris que fes el canvi en el moment més oportú.

El moment del canvi

V48, WJ: Bé Lando, Oscar acaba d’entrar a boxes. És probable que surti just darrere teu. Ens agradaria restablir l’ordre a la vostra conveniència.

Tot i això, Piastri va cometre un petit error en la seva volta de sortida del pit lane i va fregar la grava a la sortida del revolt 12 per perdre temps amb Norris. I, a diferència de Norris, va ser incapaç d’augmentar el ritme per acostar-s’hi.

Joseph va intentar mantenir a ratlla Norris i li va demanar que comencés a gestionar els pneumàtics fins al final, esperant que el seu pilot comencés a reduir el ritme i permetés a Piastri començar a acostar-se per a un canvi de posició relativament senzill. Piastri també va rebre una lleugera empenta perquè comencés a augmentar el seu ritme i li va dir definitivament que recuperaria la posició una vegada que tanqués Norris.

V49, WJ: Lando, només 21 voltes després d’aquesta, tens la volta ràpida actual. Cuida els pneumàtics.
V51, TS: Ok Oscar, una vegada que arribis a Lando intercanviarem la posició. Però volem evitar que Lando hagi de cedir molt de temps.

Perdre temps amb el trio de cotxes del darrere seguia sent preocupant però, a mesura que es feia evident que els McLaren tenien ritme per conservar la posició, Joseph va començar a demanar a Norris el canvi de posició una vegada més.

Norris va suggerir que l’equip hauria d’haver invertit l’ordre de parada si el que el preocupava era conservar les posicions.

V53, WJ: Lando, comprovació de ràdio si us plau.
Sí, alt i clar.
WJ: Bé, guarda els pneumàtics a T4 i T11 si us plau.
V56, WJ: Necessitem que guardis pneumàtics, i volem deixar passar a Oscar.
LN: Um, bé, hauries d’haver-li dit d’entrar primer llavors, no?
No importa.
Sí que importa.

Després d’aquest fugaç enfrontament, Joseph es va mostrar exasperat per la ràdio mentre Norris donava poques mostres de cedir. Seguia preocupat per l’estat dels pneumàtics i li recordava sovint, alhora que intentava apel·lar a la consciència de Norris.

V57, WJ: Lando seguim pensant que estàs usant massa els pneumàtics, T4, T11, i els del darrere a la sortida de la corba 6, corba 9. Oscar està 3.5 [segons per darrere], sé que faràs el correcte.
V59, WJ: Corba 4, Corba 11. Es posarà avorrit.
V61, WJ: Bé Lando, queden 10 voltes. Creiem que tots dos cotxes estan usant massa els pneumàtics. Recordeu-vos de totes les reunions que tenim els diumenges al matí.
LN: Si, digues-li que es posi al dia llavors si us plau.

Norris havia pres la davantera per més de cinc segons, després d’una serie de voltes a un gran ritme. El dorsal 4 de McLaren volia donar prioritat a la seva aposta per al campionat. Joseph va replicar que si Norris volia guanyar el títol del 2024, necessitaria el suport de l’equip, amb Piastri com a company.

Joseph finalment va acorralar Norris perquè reduís la velocitat al final de la volta 67 i permetés als pilots intercanviar posicions.

V64, WJ: Lando, no et pot atrapar. Has demostrat el teu punt de vista i realment no importa.
LN: Porta pneumàtics molt més ràpids. Vull dir, jo hauria intentat l’undercut de totes maneres, si no ho hagués fet m’hauria…
WJ: Vam fer aquesta seqüència de parades pel bé de l’equip.
LN: Sí i estic lluitant per aquest campionat.
WJ: Estic tractant de protegir-te, amic. Estic tractant de protegir-te.
V66, WJ: Lando queden cinc voltes per al final. La manera de guanyar un campionat no és per tu mateix. Necessitaràs l’Oscar i necessitaràs l’equip.
V67, OP: Com més deixem això, més arriscat serà.
TS: No et preocupis Oscar, ho estem manejant.
WJ: Si hi ha un cotxe de seguretat ara, fa això molt incòmode. Si us plau, fes-ho ara.

Norris cedeix

Al final, Norris el va deixar passar i es va mantenir a rebuf de l’australià durant una estona abans de tornar a col·locar-se segon. Tot i que clarament enfadat per la decisió, Norris va semblar haver-se calmat al final i va acceptar el punt de vista de l’equip, encara que no estigués necessàriament d’acord amb ell.

V68, LN: Sí, no cal que diguis res.

Piastri va acabar el treball per aconseguir la seva primera victòria a la F1, i fins i tot es va disculpar per haver dificultat les ordres d’equip a causa de la seva excursió prèvia a la parada i del seu ritme a l’últim període.

V70 TS: Ben fet Oscar, ben fet, bandera de quadres. Ben fet, amic. Molt bé.
OP: Sí, gràcies a tothom, moltes gràcies, gràcies per la coordinació. Ho sento, he fet el canvi una mica més dolorós del necessari, però gràcies, us ho agraeixo. Màxims punts. Molt bon cap de setmana. Huh. Primera victòria a F1. Gràcies a tothom.
V70 LN: Ben fet, bon 1-2, bona càrrega de punts. Felicitats a tothom. Ben merescut.
Com he dit aquest matí, amic, hi haurà moltes més oportunitats.

L’Aston Martin Valkyrie AMR-LMH inicia el seu programa de proves

Aston Martin Valkyrie AMR-LMH_Testing_03
2024 Aston MArtin Valkyrie Testing Donington, England 18h July 2024Photo: Drew Gibson

El Valkyrie AMR-LMH, que s’espera que entri a la categoria principal d’hypercars del Campionat del Món de Resistència el 2025, ha iniciat el seu programa de proves de desenvolupament.

El Valkyrie AMR-LMH es va veure per primera vegada en pista la setmana passada. Operat per l’equip nord-americà The Heart of Racing i desenvolupat per Aston Martin Performance Technologies ha iniciat el programa de proves a Silverstone i Donington, que hauria de conduir a la seva homologació a finals d’any.

Tres pilots van ser convocats per a aquest primer test d’avaluació: Darren Turner, guanyador de les 24 Hores de Le Mans a la categoria GT1 el 2007 i 2008 (ja amb Aston Martin), Mario Farnbacher, pilot de Heart of Racing Aston Martin a IMSA, i Harry Tincknell, un dels possibles pilots titulars la temporada que ve a l’hypercar britànic.

2024 Aston MArtin Valkyrie Testing Donington, England 18h July 2024 Photo: Drew Gibson

El prototip utilitza una versió modificada del motor V12 atmosfèric de 6,5 litres construït per Cosworth, que en forma estàndard gira a 11.000 rpm i desenvolupa més de 1.000 CV, però adaptat per complir els requisits de rendiment de la categoria Hypercar. El que més crida l’atenció de les primeres fotos desvetllades és l’enorme aleró del darrere, molt més alt i dret que l’estrany apèndix de la versió AMR Pro.

L’equip The Heart of Racing Team s’encarregarà d’inscriure el cotxe tant al Campionat Mundial de Resistència de la FIA com a l’IMSA l’any que ve. L’Aston Martin Valkyrie AMR-LMH és el primer cotxe de carreres fabricat segons la normativa Hypercar per competir simultàniament al WEC i a l’IMSA.

Aquest projecte fa anys que es gesta, així que portar-lo a la pista i veure’l rodar és un gran moment per a l’equip. Estem desitjant que comenci el viatge.

2024 Aston MArtin Valkyrie Testing Donington, England 18h July 2024 Photo: Drew Gibson

El britànic és conscient que les perspectives que Aston Martin superi els equips oficials Ferrari, Toyota i Porsche són molt escasses a mitjà termini.

És una pujada molt empinada per a tots els implicats en aquest projecte. Som al cim de les curses de cotxes esportius. Els competidors són formidables i porten molt de temps al negoci. Alguns tenen recursos il·limitats. Sabem que ens enfrontem als millors, així que tenim la intenció de representar Aston Martin al mateix nivell. Pel que hem vist fins ara, i amb l’ADN d’aquest cotxe, crec que tenim les eines adequades per fer-ho».

S’espera que aquesta versió de carreres del Valkyrie tingui dues participacions al WEC i una a l’IMSA el 2025. El seu debut en competició hauria de tenir lloc, per tant, a les properes 24 Hores de Daytona (Florida, 25-26 de gener).

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua