La famosa terra aspra de Mèxic i les especials en les muntanyes de gran altitud van aparèixer per última vegada al calendari del WRC el 2020, encara que l’esdeveniment, guanyat per Sébastien Ogier, va ser escurçat per l’aparició de la pandèmia Covid-19.
El seu retorn veurà Ott Tanak, de M-Sport, enfrontar-se al desavantatge d’obrir les polsegoses pistes, després d’haver-se col·locat al capdamunt de la classificació del campionat al guanyar el Ral·li de Suècia el mes passat.
La primera victòria de Tänak a la seva segona etapa a M-Sport ha elevat el campió del món del 2019 a un avantatge de tres punts sobre l’actual campió del món, Kalle Rovanpera. El millor resultat de Tänak a la terra mexicana va arribar el 2019 i 2020, on va acabar segon conduint per a Toyota i Hyundai, respectivament. Tot i això, l’estonià és sinònim de la prova després de l’accident al llac el 2015, que va provocar una de les reparacions de cotxes més icòniques de la història del WRC.
La prova brindarà l’oportunitat de veure si Toyota ha resolt els seus problemes de ritme als ral·lis de terra més trencats que van dificultar a la marca japonesa l’any passat a Grècia i Sardenya. Rovanpera va declarar durant el test de l’equip previ a l’esdeveniment a Espanya a principis d’aquest mes que el Yaris 2023 es mou en la direcció correcta sobre aquesta superfície complicada. Tot i això, el finlandès es veurà obstaculitzat per la posició de sortida.
Sébastien Ogier, vuit vegades campió del món, és probable que lideri les files de Toyota en la segona aparició d’una campanya 2023 a temps parcial. El francès és un mestre de les cronometrades de terra de Mèxic, amb sis victòries, i es veurà reforçat per una posició favorable de sortida.
Hyundai va liderar els ral·lis de terra l’any passat després de les seves victòries a Sardenya i Grècia, de manera que estarà entre els favorits per brillar a Mèxic. Thierry Neuville arriba a la prova en tercera posició de la classificació, encara que els seus companys d’equip Esapekka Lappi i el retornat Dani Sordo estaran en millor posició per atacar durant els trams de divendres.
Un clàssic modern
El Ral·li de Mèxic s’ha convertit en un ral·li de terra clàssic i modern del Campionat Mundial de Ral·li que és alhora molt exigent per les mecàniques.
L’origen de l’esdeveniment es remunta al 1979, amb un ral·li conegut llavors com a Ral·li Amèrica, que es va celebrar anualment fins al 1985. Es va recuperar el 1991 i es va cancel·lar l’any següent abans de tornar el 1993 sota la direcció de Gilles Spitalier, on es va traslladar a Valle de Bravo.
El ral·li es va traslladar a prop de la frontera amb els EUA, Ensenada, abans de reubicar-se de nou a León, Guanajuato, el 1998, on ha estat des d’aleshores.
Es va unir al calendari del WRC per primera vegada el 2004, que va guanyar Markko Martin. Des de llavors, ha format part del WRC cada any excepte el 2009, 2021 i 2022.
Itinerari
Curt en termes de distància total (969,89 quilòmetres), però gran en termes de desafiament i canvis en la ruta per al 2023, que segueix centrant-se a la Serra de Guanajuato i la Serra de Lobos, a prop de León.
Els canvis inclouen l’ampliació de l’especial al Districte León Mx, amb seccions dins del parc de serveis, a més de la tornada de l’etapa Ibarrilla, que es completa amb un pas per la popular zona d’espectadors d’Agua Zarca per primera vegada des del 2016.
La superespecial de Las Dunas, que es corre una vegada dissabte i dues vegades diumenge, s’ha construït des de zero dins una mina de sorra a cel obert. Els organitzadors esperen grans imatges d’aquesta prova de 3,70 quilòmetres. Mentrestant, la cronometrada de San Diego de diumenge era nova per al 2020, però no va arribar a disputar-se després que el ral·li es finalitzés el dissabte a la nit.
Després de dues passades per la Street Stage GTO a Guanajuato dijous a la nit (16 de març), divendres comença amb la primera de les dues visites als 31,45 quilòmetres al tram de El Chocolate. Les famoses especials de Las Minas i Ortega també formen part del programa de divendres, abans de les dues superespecials que tanquen la jornada.
S’espera que la cronometrada de Derramadero, de 21,69 quilòmetres de longitud, sigui una part important del recorregut de dissabte, juntament amb Ibarilla i El Mosquito.
El tram d’Otates, de 35,63 quilòmetres, és el més llarg del ral·li i podria suposar un escull al tram decisiu abans de la Power Stage del Brinco.
Horaris
SS | Tram | Local | Catalunya | Km |
Dijous 16 de març (2.24km) | ||||
---|---|---|---|---|
Shakedown | Llano Grande | 10h01 | 17h01 | 5.50 |
SS1 | Street Stage GTO 1 | 20h05 | 03h05 | 1.12 |
SS2 | Street Stage GTO 2 | 20h28 | 03h28 | 1.12 |
Divendres 17 de març (128.01km) | ||||
SERVICE A (Rally Campus, León) | 15mn | |||
SS3 | El Chocolate 1 | 08h43 | 15h43 | 31.45 |
SS4 | Ortega 1 | 09h46 | 16h46 | 15.61 |
SS5 | Las Minas 1 | 10h39 | 17h39 | 13.61 |
FLEXI SERVICE B (Rally Campus, León) | 30mn | |||
SS6 | El Chocolate 2 | 14h17 | 21h17 | 31.45 |
SS7 | Ortega 2 | 15h20 | 22h20 | 15.61 |
SS8 | Las Minas 2 | 16h13 | 23h13 | 13.61 |
SS9 | Las Dunas Superspecial 1 | 17h16 | 00h16 | 3.84 |
SS10 | Distrito León Mx Rock & Rally SSS 1 | 18h09 | 01h09 | 2.83 |
FLEXI SERVICE C (Rally Campus, León) | 45mn | |||
Dissabte 18 de març (128.61km) | ||||
SS11 | Ibarrilla 1 | 08h13 | 15h13 | 14.89 |
SS12 | El Mosquito 1 | 09h04 | 16h04 | 22.47 |
SS13 | Derramadero 1 | 10h05 | 17h05 | 21.69 |
SS14 | Las Dunas Superspecial 2 | 11h13 | 18h13 | 3.84 |
FLEXI SERVICE D (Rally Campus, León) | 30mn | |||
SS15 | Ibarrilla 2 | 14h06 | 21h06 | 14.89 |
SS16 | El Mosquito 2 | 14h59 | 21h59 | 22.47 |
SS17 | Derramadero 2 | 16h05 | 23h05 | 21.69 |
SS18 | Las Dunas Superspecial 3 | 17h18 | 00h18 | 3.84 |
SS19 | Distrito León Mx Rock & Rally SSS 2 | 18h01 | 01h01 | 2.83 |
FLEXI SERVICE E (Rally Campus, León) | 45mn | |||
Diumenge 19 de març (61.37km) | ||||
SS20 | Las Dunas Superspecial 4 | 08h05 | 15h05 | 3.84 |
SS21 | Otates | 09h16 | 16h16 | 35.39 |
SS22 | San Diego | 10h24 | 17h24 | 12.56 |
SS23 | El Brinco [Power Stage] | 12h18 | 19h18 | 9.58 |