La futura normativa dels Rally1 es troba en ple debat

El final de la temporada actual es comença a divisar a l’horitzó i els possibles canvis per a les properes temporades es van apropant. Després del possible canvi de format dels ral·lis ara la FIA i el promotor parlen de la nova normativa dels Rally1.

El WRC va fer el pas d’introduir la propulsió híbrida amb el seu reglament Rally1 l’any passat, cosa que va coincidir amb una decisió pionera d’adoptar combustible 100% sostenible, subministrat per P1 Racing Fuels.

Tot i això, el futur a llarg termini del campionat a partir del 2027 ha portat la FIA a investigar una sèrie de mètodes de propulsió per preparar el campionat per al futur i alinear-lo amb el mercat automobilístic. S’han considerat com a opcions la propulsió totalment elèctrica (EV), l’energia d’hidrogen i el combustible sintètic.

Ford puma rally1 rallyracc Catalunya 2022 port aventura assistència
Nacho Mateo

El reglament actual dels Rally1 es mantindrà en gran mesura fins al 2026, subjecte a un nou acord amb el proveïdor d’unitats híbrides Compact Dynamics, que inicialment va signar un contracte fins a finals del 2024.

Tot i que el reglament del 2027 encara no s’ha formalitzat, el pas a la propulsió totalment elèctrica o d’hidrogen és «molt improbable», segons Andrew Whateley, director de competicions de carretera de la FIA, al mitjà britànic autosport.

«Després [del 2026] hi ha la propera discussió i l’híbrid n’és una part clau. El debat per al 2027 és quant motor i quanta potència híbrida. No es tracta que no hi hagi híbrids, sinó com fer que funcionin. Es redueix l’ús de motors de combustió interna en un 10% o un 20%, o augmenta l’híbrid en un 30% o un 50%? No crec que sigui al 50%.

Andrew Whateley

Vehicles 100% elèctrics, hidrogen o una barreja?

L’actual situació i les tendències del mercat preocupen tant a la FIA com al promotor. Les marques trien camins diferents i el ventall d’opcions no s’adapta al complet a la categoria. L’hidrogen semblaria l’opció més continuista dins del trencament que suposo el canvi de tecnologia però els esculls per ser 100% fiable en un esport com els ral·lis no ho permeten.

rally_Sardenya_2023_skoda Fabia rally2
Nacho Mateo

La tecnologia elèctrica, tot i estar molt avançada, encara no pot substituir la combustió tal i la coneixem avui en dia. A més, en termes de seguretat tampoc s’ha demostrat del tot fiable com el succés que va sacsejar el mundial de ral·licros fa uns mesos.

Hi ha d’haver un element d’electrificació a la categoria reina i això serà el que la diferenciï del Rally2. Des de la perspectiva dels fabricants, un element d’electrificació no és un element clau, sinó part de la barreja. Hem fet algunes investigacions sobre l’electrificació total en el format actual del WRC, i és molt difícil, però la situació està canviant i evolucionant.

Andrew Whateley

No diria mai amb l’hidrogen, perquè avui podríem utilitzar hidrogen als cotxes. No seria impossible, però el que seria difícil és la mida del dipòsit i la logística de com gestionar la seguretat i tots aquests elements en la forma actual dels ral·lis.

Andrew Whateley

El promotor del WRC ha donat suport a la predicció de Wheatley que el campionat està preparat per a un futur a llarg termini amb vehicles de propulsió híbrida.

«En aquests moments estem debatent sobre el futur reglament, cosa que és absolutament important, i tothom al campionat està d’acord que ha de ser una barreja de combustible sostenible i híbrid»,

Peter Thul, director esportiu del WRC

«Creiem que és l’única manera de mantenir els ral·lis tal com són. Anar totalment elèctric amb la tecnologia disponible no és una opció. Continuem creient que els ral·lis han de tenir un component ICE i combustible sostenible».

Peter Thul, director esportiu del WRC
híbrid compact dynamics rally1
Nacho Mateo

Sense acord amb Compact Dynamics

Tot i que sembla que a llarg termini el WRC continuarà utilitzant potència híbrida, encara no s’ha arribat a un acord mb Compact Dynamics per al 2025 i el 2026.

Ara estem parlant del 2025 i el 2026 i de si prorroguem el contracte actual, el modifiquem o decidim agafar un altre camí. Probablement diria que és poc probable que prenguem un camí diferent, però no és impossible. Això s’ha complicat una mica perquè hi ha moltes opcions. Un dels elements clau que estem estudiant és quins elements de la unitat actual es poden reciclar en una unitat actualitzada de cara al futur.

Andrew Whateley

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments