El final de la temporada actual es comença a divisar a l’horitzó i els possibles canvis per a les properes temporades es van apropant. Després del possible canvi de format dels ral·lis ara la FIA i el promotor parlen de la nova normativa dels Rally1.
El WRC va fer el pas d’introduir la propulsió híbrida amb el seu reglament Rally1 l’any passat, cosa que va coincidir amb una decisió pionera d’adoptar combustible 100% sostenible, subministrat per P1 Racing Fuels.
Tot i això, el futur a llarg termini del campionat a partir del 2027 ha portat la FIA a investigar una sèrie de mètodes de propulsió per preparar el campionat per al futur i alinear-lo amb el mercat automobilístic. S’han considerat com a opcions la propulsió totalment elèctrica (EV), l’energia d’hidrogen i el combustible sintètic.
El reglament actual dels Rally1 es mantindrà en gran mesura fins al 2026, subjecte a un nou acord amb el proveïdor d’unitats híbrides Compact Dynamics, que inicialment va signar un contracte fins a finals del 2024.
Tot i que el reglament del 2027 encara no s’ha formalitzat, el pas a la propulsió totalment elèctrica o d’hidrogen és «molt improbable», segons Andrew Whateley, director de competicions de carretera de la FIA, al mitjà britànic autosport.
Vehicles 100% elèctrics, hidrogen o una barreja?
L’actual situació i les tendències del mercat preocupen tant a la FIA com al promotor. Les marques trien camins diferents i el ventall d’opcions no s’adapta al complet a la categoria. L’hidrogen semblaria l’opció més continuista dins del trencament que suposo el canvi de tecnologia però els esculls per ser 100% fiable en un esport com els ral·lis no ho permeten.
La tecnologia elèctrica, tot i estar molt avançada, encara no pot substituir la combustió tal i la coneixem avui en dia. A més, en termes de seguretat tampoc s’ha demostrat del tot fiable com el succés que va sacsejar el mundial de ral·licros fa uns mesos.
El promotor del WRC ha donat suport a la predicció de Wheatley que el campionat està preparat per a un futur a llarg termini amb vehicles de propulsió híbrida.
Sense acord amb Compact Dynamics
Tot i que sembla que a llarg termini el WRC continuarà utilitzant potència híbrida, encara no s’ha arribat a un acord mb Compact Dynamics per al 2025 i el 2026.