La temporada del WRC 2023 gairebé s’ha acabat. El campionat finalitzarà al final del Ral·li del Japó, la tretzena i última prova de l’any.
Tornant al calendari el 2022 després de dotze anys d’absència, l‘esdeveniment japonès va ser un autèntic caos organitzatiu amb la FIA havent d’intervenir per la cita asiàtica sobre asfalt. A la terra de Toyota, que ja ha recollit els dos títols amb Rovanperä i amb tot l’equip.
Si alguns pensaven que el Ral·li d’Europa Central seria, o podria ser, l’última aparició de Sébastien Ogier aquesta temporada, ja ens va quedar clar que no seria així. No és una sorpresa real quan sabem la l’estreta relació que té amb Toyota.
Per a aquesta darrera cursa s’esperen 36 cotxes. Entre els Rally1 hi ha 9 inscripcions amb l’aparició d’Adrien Fourmaux, en substitució de Pierre-Louis Loubet a M-Sport. A Hyundai, el tercer i20 serà pilotat per Dani Sordo. La resta d’alineacions continua com tot l’any, Tänak amb la seva última aparició amb M-Sport Ford abans del seu canvi a Hyundai on l’espera un Neuville, ara motivat després del triomf a Alemanya.

Entre les petites «sorpreses» d’aquesta llista d’inscrtis, tornem a trobar el nom de Heikki Kovalainen. Després d’haver marxat a viure al Japó després de la seva carrera europea, el finlandès s’ha passat recentment als ral·lis. L’any passat fins i tot va participar a l’esdeveniment japonès WRC2 al volant d’un Skoda Fabia. Aquest any torna a provar sort amb el mateix cotxe.
Itinerari
En aquesta ocasió, la novetat és la inclusió d’un nou tram superespecial que es disputarà a l’Estadi Toyota. Batejada com a «Toyota SSS», l’especial, que es disputarà dues vegades alhora, obrirà la competició dijous a la tarda i comptarà amb l’assistència d’uns 40.000 aficionats.
Divendres és el dia més llarg del ral·li, amb set trams que comprenen una distància total de competició de 133,26 km. El primer serà Isegami’s Tunnel (23,67 km), famós pel temible túnel que es va endur l’Škoda Fabia Rally2 Evo de Kajetan Kajetanowicz el 2022 i on Dani Sordo se li va encindiar el seu Hyundai i20 Rally provocant una de les situacions de seguretat més esperpèntiques dels últims anys, quan les emergències no van ser capaces d’arribar fins aquell punt molt minuts després amb el cotxe completament consumit per les flames.
Inabu Dam (19,38 km) és més ràpid i fluid, mentre que la segona meitat de Shitara Town (22,53 km) és nova aquest any. Tots tres es repetiran després d’una parada d’assistència de 40 minuts abans que una altra passada per Toyota SSS completi la jornada.

Dissabte és més curt, però no menys exigent. Comença amb Nukata Forest (20,32 km), el tram que va acabar amb les esperances de podi del campió del WRC Kalle Rovanperä el 2022, quan es va aturar per canviar una roda després de xocar contra una paret. El Lake Mikawako, de 14,78 km, és la següent especial abans de les passades dobles per la superespecial Okazaki City (2,84 km), revisada i ampliada per a aquest any, que portarà els equips cap a una zona de muntatge de pneumàtics al migdia.
El Nukata Forest i el Lake Mikawako es repeteixen a la tarda abans de la Shinshiro City (6,70 km), que va tenir la velocitat mitjana més alta l’any passat. Una parada d’assistència de 45 minuts a la tarda precedeix la tercera i darrera passada per Toyota SSS.
La jornada final de diumenge comptarà amb sis trams sense possibilitat dassistència. Ena City (22,92 km), Nenoue Kougen (11,60 km) i Asahi Kougen (7,52 km) es recorreran dues vegades cadascun, i la segona passada per aquest últim serà la Power Stage.
Els 22 trams sumaran 304,12 km en un recorregut total de 958,95 km.
Horaris
SS | Special Stage | Local | Catalunya | Km |
Nit de dimecres 15 a dijous 16 novembre (2,10kms) | ||||
---|---|---|---|---|
SD | Kuragaike Park | 09h01 | 01h01 | 2.75 |
SS1 | Toyota Stadium SSS1 | 19h05 | 11h05 | 2.10 |
Nit d dijous 16 a divendres 17 novembre (133,26kms) | ||||
SERVICE A (Toyota Stadium – Nagoya) | 15mn | |||
SS2 | Isegami’s Tunnel 1 | 07h04 | 23h04 | 23.67 |
SS3 | Inabu Dam 1 | 08h04 | 00h04 | 19.38 |
SS4 | Shitara Town 1 | 09h02 | 01h02 | 22.53 |
SERVICE B (Toyota Stadium – Nagoya) | 40mn | |||
SS5 | Isegami’s Tunnel 2 | 13h36 | 05h36 | 23.67 |
SS6 | Inabu Dam 2 | 14h36 | 06h36 | 19.38 |
SS7 | Shitara Town 2 | 15h34 | 07h34 | 22.53 |
FLEXI SERVICE C (Toyota Stadium – Nagoya) | 45mn | |||
SS8 | Toyota Stadium SSS2 | 19h35 | 11h35 | 2.10 |
Nit de divendres 17 a dissabte 18 novembre (84,68kms) | ||||
SERVICE D (Toyota Stadium – Nagoya) | 15mn | |||
SS9 | Nukata Forest 1 | 08h04 | 00h04 | 20.32 |
SS10 | Lake Mikawako 1 | 09h05 | 01h05 | 14.78 |
SS11 | Okazaki City SSS1 | 11h15 | 03h15 | 2.84 |
SS12 | Okazaki City SSS2 | 11h26 | 03h26 | 2.84 |
TYRE FITTING ZONE (Okazaki Central Park) | 15mn | |||
SS13 | Nukata Forest 2 | 13h04 | 05h04 | 20.32 |
SS14 | Lake Mikawako 2 | 14h05 | 06h05 | 14.78 |
SS15 | Shinshiro City | 15h11 | 07h11 | 6.70 |
FLEXI SERVICE E (Toyota Stadium – Nagoya) | 45mn | |||
SS16 | Toyota Stadium SSS3 | 19h35 | 11h35 | 2.10 |
Nit de dissabte 18 a diumenge 19 Novembre (84,08kms) | ||||
SERVICE F (Toyota Stadium – Nagoya) | 15mn | |||
SS17 | Asahi Kougen 1 | 07h05 | 23h05 | 7.52 |
SS18 | Ena City 1 | 08h03 | 00h03 | 22.92 |
SS19 | Nenoue Kougen 1 | 08h56 | 00h56 | 11.60 |
TYRE FITTING ZONE (Nakatsugawa Park) | 15mn | |||
SS20 | Ena City 2 | 11h04 | 03h04 | 22.92 |
SS21 | Nenoue Kougen 2 | 11h57 | 03h57 | 11.60 |
SS22 | Asahi Kougen 2 [Power Stage] | 14h15 | 06h15 | 7.52 |