Tot el que cal saber per seguir el Rally Suècia 2024

Kalle Rovanperä i el seu copilot Jonne Halttunen faran la seva primera aparició al Campionat del Món de Ral·lis de 2024 a Suècia, per a la segona prova de la temporada que es disputarà del 15 al 18 de febrer a Umeå, una ciutat universitària de la regió nord-oriental de Västerbotten, per tercer any consecutiu.

Els finlandesos estan duent a terme un calendari parcial d’esdeveniments el 2024 amb l’objectiu de donar a Rovanperä, de 23 anys, l’oportunitat de prendre’s un descans i provar altres disciplines del motor.

El Ral·li de Suècia, que formava part del calendari del WRC des dels seus inicis el 1973, continua sent un dels ral·lis més espectaculars de la temporada. Els pilots depenen que els pneumàtics amb claus d’acer i puntes de tungstè puguin mossegar les pistes forestals recobertes de gel. Els bancs de neu que voregen les cronometrades també proporcionen una ajuda als pilots.

L’esdeveniment constitueix la prova inaugural del Campionat Junior WRC de la FIA 2023 per a joves pilots que competeixen a Ford Fiesta Rally3 idèntics pilotats per M-Sport Polònia. Aquest any el campionat compta amb la major alineació en dues dècades, amb un rècord de 19 tripulacions inscrites per a la prova sueca que obre el teló, inclosos els quatre pilots que es van graduar a la temporada Rally Star el 2023.

En total, 57 competidors estan inscrits per a l’esdeveniment, cinc més que la temporada passada. Més de 4000 voluntaris ajudaran de manera totalment altruista en garantir la seguretat i l’èxit del Ral·li de Suècia.

Itinerari

Wrc suecia Hyundai i20 rally1 lappi
Wrc suecia Hyundai i20 rally1 lappi

Mentres que la cronometrada de Vännäs, de 15,65 quilòmetres i doble passada, de la segona etapa és l’única totalment nova, aproximadament un terç del recorregut competitiu, de 300,10 quilòmetres, ha estat renovat per al 2024. L’acció cronometrada comença el dijous 18 de febrer amb la súper especial Umea Sprint.

A continuació, divendres al matí, tindrà lloc la primera de les dues passades per l’etapa de Brattby, rebatejada com a #42 Brattby en homenatge a Craig Breen, que va marcar el millor temps en les dues passades el 2023 conduint un Hyundai i20 N Rally1 amb el número 42. La posterior prova de Norrby no pateix canvis al principi, però difereix significativament del traçat del 2023 pocs quilòmetres després. Des de Norrby, les tripulacions aniran fins a Floda, l’epecial més llarga del ral·li amb 28,25 quilòmetres i la més septentrional de l’esdeveniment. L’etapa de divendres acaba amb una repetició de l’Umeå Sprint.

Tres trams (Vännäs, Sarsjöliden i Bygdsiljum), cadascún disputat dues vegades, més el primer pas per la cronometrada Umeå, componen el recorregut de dissabte, després del qual es concedeixen els punts provisionals del campionat. Bygdsiljum recorre part del tram de Bostmark del 2023 però amb una nova i més ràpida sortida i un final diferent. Amb 28,06 quilòmetres, és la segona més llarga del ral·li.

L’etapa decisiva de diumenge començarà amb visites consecutives a la cronometrada de Västervik, significativament modificada, abans de la Power Stage que serà el tram d’Umeå (que ja s’haurà disposat dissabte a la tarda) a partir de les 12.15 hora local.

Inscrits

Rally_Suècia_2022_ Toyota Yaris Rally1
Nacho Mateo

L’equip Hyundai es presentarà ambn Thierry Neuville encapçala l’alineació i com a líder provisional del campionat del món després de la seva victòria al Rallye Monte-Carlo el mes passat. L’acompanyen a l’equip Ott Tänak, guanyador a Suècia el 2023, i Esapekka Lappi, que es fa càrrec del tercer i20 N Rally1 que deix Andreas Mikkelsen.

Per la seva part M-Sport Ford arriba amb Adrien Fourmaux i Grégoire Munster representant l’equip més jove i amb menys experiència en els trams nòrdics. Però cal recordar que són els últims guanyadors el ral·li de Suècia, quan l’any passat es van endur el triomf amb Tänak.

Toyota Gazoo Racing arriba amb la presència del vigent campió, Kalle Rovanperä, agafant el testimoni de Sébastien Ogier, que va ser segon al Monte-Carlo i també participarà en algunes proves seleccionades. Elfyn Evans i Takamoto Katsuta han guanyat el ral·li de Suècia en el passat, a la general i a WRC2 respectivament. El pilot privat Lorenzo Bertelli estarà al volant d’un altre Toyota GR Yaris Rally1.

WRC2, WRC3 i la JWRC

Després d’haver optat per no nominar el Rallye Monte-Carlo com una de les set proves puntuables, Oliver Solberg comença la seva lluita pel títol del WRC2 en la seva prova de casa a bord d’un Škoda Fabia RS Rally2. William Creighton farà la seva aparició al WRC2 com a campió Junior WRC. El Ford Fiesta Rally2 del pilot recolzat per Motorsport Ireland Rally Academy farà ús del seu premi pel seu èxit de 2023.

Jan Solans i Rodrigo Sanjuán seran un altre cop a la línea de sortida entre els participants del WRC2 al volant d’un Toyota Yaris Rally2 de l’equip de Teo Martín. El pilot català voldrà millorar l’actuació de Monte-Carlo en una superfície més desconeguda però amb un major coneixement del cotxe. El campió català de 2023, Alejandro Mauro, i l’equip MAPO Motorsport seran també en les gèlides pistes sueques amb un Skoda Fabia Rally2.

Els finlandesos Sami Pajari i el campió nacional del 2022 Mikko Heikkilä es troben entre els pilots que confien en el nou Toyota GR Yaris Rally2 per al 2024. Els pilots de desenvolupament de Toyota, Hikaru Kogure i Yuki Yamamoto, pugen al Rally2 per al 2024.

Fabrizio Zaldivar torna al WRC2 com a campió FIA CODASUR a partir del 2023, mentre que Emil Lindholm comença la seva recerca d’un segon títol WRC2 pilotant un Hyundai i20 N Rally1. Lauri Joona i el campió del WRC3 de la temporada passada, Roope Korhonen, també figuren a la llista d’inscrits del WRC2.

Jan Černý (Ford Fiesta Rally3) continuarà al WRC3 a Suècia després del seu triomf al Rallye Monte-Carlo sense gairebé oposició. Per aquesta prova se li gira feina al pilot txec ja que tindrà com a rivals a tots els joves del JWRC.

Diego Domínguez és el principal favorit per a la prova inaugural de la temporada del Júnior WRC, que ha atret 19 inscrits.

fourmaux Ford puma rally1 suècia 2022 M-Sport
Nacho Mateo

Horaris

SSTramHoraKm
Dijous 15 febrer (5,16kms)
SDHåkmark09h015.42
SS1Umeå Sprint 119h055.16
Divendres 16 febrer (107,90kms)
SS2#42 Brattby 108h5810.76
SS3Norrby 109h5212.36
SS4Floda 110h5528.25
FLEXI SERVICE A (Umeå)30 mn
SS5#42 Brattby 214h3610.76
SS6Norrby 215h3012.36
SS7Floda 216h3328.25
SS8Umeå Sprint 219h055.16
FLEXI SERVICE B (Umeå)45 m
Dissabte 17 febrer (125,96kms)
SS9Vännäs 107h4515.65
SS10Sarsjöliden 108h3514.23
SS11Bygdsiljum 110h0828.06
FLEXI SERVICE C (Umeå)30 m
SS12Vännäs 214h1515.65
SS13Sarsjöliden 215h0514.23
SS14Bygdsiljum 216h3828.06
SS15Umeå 119h0510.08
FLEXI SERVICE D (Umeå)45mn
Diumenge 18 febrer (61,08kms)
SS16Västervik 107h2725.50
FLEXI SERVICE E (Umeå)15 m
SS17Västervik 210h0325.50
SS18Umeå 2 [Power Stage]12h1510.08

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments