Un WRC molt igualat arriba a Portugal per una de les edicions més extenses

Tot està preparat per a una altra gran edició del Rally de Portugal, una edició amb 22 cronometrades i 337 km cronometrats

El campionat arriba després de quatre curses amb quatre guanyadors diferents i dos equips empatats. Hyundai i Toyota, Thierry Neuville, Esapekka Lappi, Kalle Rovanpera i Sébastien Ogier. Hi haurà un cinquè? O un repetidor?

Si és Thierry Neuville, repeteix el 2018, si és Kalle Rovanpera, iguala les tres victòries consecutives de Miki Biasion, si és Sébastien Ogier, trenca l’empat amb Markku Alén en les cinc victòries que tenen tots dos.

Fins ara, tres dels guanyadors han estat pilots que només estan fent programes parcials: Esapekka Lappi, Kalle Rovanpera i Sébastien Ogier.

Sordo Hyundai Portugal 2023
Nacho Mateo

Una altra particularitat: només al Rallye de Monte-carlo el guanyador va recollir el màxim de punts, 30, Thierry Neuville. A Suècia, Lappi va guanyar, va anotar 19 punts, Elfyn Evans va ser segon, sumant 24. A Kènia, Rovanperä va guanyar i va anotar 20 punts. Neuville va ser cinquè, amb 19 punts, Takamoto Katsuta va ser segon, amb 18 punts. El 17è classificat en va sumar 13. Aquest és el nou sistema de punts, que permet diferents estratègies, a veure com serà a Portugal.

Qui pot guanyar a Portugal?

Thierry Neuville lidera el campionat i per això obrirà pista. L’any 2022, Rovanperä va liderar el campionat, va obrir pista a Portugal i va guanyar, però això és tot menys fàcil, perquè la terra de Lousã, Góis i Arganil és realment difícil per als que van més endavant.

És per això que Neuville i Elfyn Evans tindran un primer dia difícil, el temps serà sec i calorós els propers dies, així que sortir endavant serà dolent o fins i tot molt dolent, segons l’estat dels trams.

Adrien Fourmaux és tercer al campionat, però no lluita per això, així que tindrà menys impacte en la seva carrera perquè la seva tàctica serà pescar entre els possibles problemes dels primers espases.

Nacho Mateo

Ott Tänak, és quart, i sortirà en una posició molt millor i tenint en compte que l’estonià necessita canviar ràpidament el seu rendiment, segur que Portugal és una excel·lent prova per poder-ho fer. Després segueixen Kalle Rovanperä i Sébastien Ogier, que tenen unes posicions de sortida perfectes sent els dos principals favorits per emportar-se el triomf. Dani Sordo és un dels altres amb una molt bona posició de sortida i en una prova que sempre se li ha donat força bé.

Un WRC2 amb tots els galls

A WRC2, Yohan Rossell (Citroën) i Oliver Solberg (Skoda) estan igualats al capdavant del Campionat del Món, amb tres punts d’avantatge sobre el vencedor de Croàcia, Nikolay Gryazin (Citroën). Tenint en compte les nominacions dels campionats, en què segueixen la seva estratègia, Portugal és una prova a la qual acostumen a assistir la majoria de pilots, o almenys els principals.

rally_portugal_2023_skoda
Nacho Mateo

Oliver Solberg i Gus Greensmith podrien lluitar al capdavant, però hi podria haver sorpreses. Sobretot per part de Teemu Suninen (Hyundai) o Sami Pajari (Toyota), per exemple o Pepe López, que serà a la sortida per primera vegada amb el Ford Fiesta Rally2 de l’equip asturià Past Racing.

Jan Solans acompanyat de Rodrigo Sanjuan voldrà sumar un bon grapat de punts al volant del Toyota Yaris Rally2, un altre català a la sortida serà el veterà copilot, Marc Martí que acompanyarà al mexicà Miguel Granados a bord d’un Skoda Fabia RS Rally2.

En el WRC3 Rally3, el líder és l’estonià Romet Jürgenson (Ford), en una competició que va tenir diferents guanyadors en totes les proves.

L’edició amb més trams dels últims anys

Nacho Mateo

Amb una longitud total de 1.690,12 quilòmetres dels quals 337,04 seran cronometrats (en comparació amb els 335,26 del 2023), la gran novetat en el recorregut del 57è Rally de Portugal són les 22 cronometrades, una xifra que no s’havia assolit des de la 2012.

L’acció comença, com és habitual, el dijous al matí (9 de maig), a Baltar, amb el shakedown de 4,61 km, seguit de la Cerimònia oficial de Sortida, de nou a Coimbra, a partir de les 17h. A continuació, els competidors es dirigiran a Figueira da Foz, per a la Super Especial inaugural, aquest any amb 2,94 km i a partir de les 19:05 h.

Divendres (10 de maig), les tradicionals especials de terra a la regió Central són la primera gran prova per a màquines i pilots, amb Mortágua (18,15 km) que es recorre en dues ocasions, a l’inici i al final del dia. Dobles passades per Lousã (14,30 km), Góis (14,30 km) i Arganil (18,72 km) completen la primera jornada competitiva.

Nacho Mateo

Per a l’etapa de dissabte hi haurà Felgueiras (8,81 km), Montim (8,69 km), la prova especial més llarga del ral·li, Amarante (37,24 km) i Paredes (16,09 km) que, enguany, també té dos passades. La jornada acaba a la súper especial de Lousada (3,36 km).

L’etapa decisiva de diumenge consistirà en dobles passades pels 19,91 km de Cabeceiras de Basto, dels quals 12,6 km són totalment nous, i els emblemàtics 11,18 km de Fafe, també serà la Power Stage.

Horaris

SSTramLocalCatalunyaKm
Dijous 9 de maig (2,94kms)
SDBaltar08h0109h014.61
SS1Figueira da Foz19h0520h052.94
Divendres 10 maig (126,90kms)
SS2Mortágua 108h0509h0518.15
SS3Lousã 109h3510h3512.28
SS4Góis 110h3511h3514.30
SS5Arganil 111h3512h3518.72
Changement pneus (Arganil)15mn
SS6Lousã 214h0515h0512.28
SS7Góis 215h0516h0514.30
SS8Arganil 216h0517h0518.72
SS9Mortágua 217h3518h3518.15
FLEXI SERVICE A (Matosinhos, Exponor)49mn
Dissabte 11 maig (145,02kms)
SS10Felgueiras 108h0509h058.81
SS11Montim 109h0510h058.69
SS12Amarante 110h0511h0537.24
SS13Paredes 111h3512h3516.09
SERVICE B (Matosinhos, Exponor)44mn
SS14Felgueiras 214h3515h358.81
SS15Montim 215h3516h358.69
SS16Amarante 216h3517h3537.24
SS17Paredes 218h0519h0516.09
SS18Lousada19h0520h053.36
FLEXI SERVICE C (Matosinhos, Exponor)49mn
Diumenge 12 maig (62,18kms)
SS19Cabeceiras de Basto 107h0508h0519.91
SS20Fafe 108h3509h3511.18
SS21Cabeceiras de Basto 209h3510h3519.91
SS22Fafe 2 [Power Stage]12h1513h1511.18
SERVICE D (Matosinhos, Exponor)14mn

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments