El W2RC es decidirà al Marroc amb debuts sonats

El final del Campionat del Món de Rally-Raid 2024 ha arribat amb el Ral·li del Marroc.

Els campionats de pilots i copilot i el de constructors, tots els títols de la FIA encara estan en joc.

El veredicte arribarà al final dels 2.468 quilòmetres del ral·li.

La llista d’inscrits publicada per l’organització conté 126 vehicles FIA. Entre ells, hi ha el Dacia Sandrider, que debutarà en competició amb tres tripulacions escollides: Sébastien Loeb -Fabian Lurquin, Nasser Al-Attiyah-Édouard Boulanger i Cristina Gutiérrez-Pablo Moreno.

A Ford, el guanyador del Dakar 2024 Carlos Sainz farà el seu primer raid amb l’equip de Malcolm Wilson, M-Sport, acompanyat del copilot català Lucas Cruz. El madrileny conduirà un nou 4×4, el Raptor, presentat a Goodwood al juliol. Acompanyant al madrileny hi haurà Matthias Ekström.

Toyota confiarà en les seves joves armes W2RC, el brasiler Lucas Moraes, copilotat pel català Armand Monleón, i l’americà Seth Quintero. Guanyador del Ral·li del Marroc el 2023, el saudita Yazeed Al-Rajhi continua confiant en Overdrive. Fent equip amb l’estructura del saudita hi haurà Yacopini i Dani Oliveras al seient de la dreta.

Uns dies després del seu moviment sorpresa a X-Raid, Guillaume de Mévius (2n al Dakar 2024) i el seu nou copilot Mathieu Baumel seran a l’habitacle del nou Mini JCW Rally 3.0i. L’aventurer Guerlain Chicherit també torna a l’equip alemany amb el mateix 4×4, encara navegat per Alex Winocq.

Finalment, la tripulació independent formada pels francesos Mathieu Serradori i Loïc Minaudier competirà amb el seu Century CR7-T amb motor turbo.

Altres dels catalans presents destaquen Isidre Esteve acompanyat de Txema Villalobos amb el Toyota Hilux, mentre que una de les novetats serà la presència de Pau Navarro amb una Ford Ranger T1+ de l’equip asturià Past Racing.

isidre esteve txema villalobos toyota dakar 2024
isidre esteve txema villalobos toyota dakar 2024

El conegut i reputat cuiner català Nandu Jubany farà la seva estrena en competició també al Marroc. El restaurador anirà acompanyat de Marc Solà al volant d’un MD Optimus.

Challenger i SSV

39 Challengers estan presents a la llista d’inscrits. Els principals candidats del W2RC Rokas Baciuska (Can-Am Factory) i Nicolas Cavigliasso (Taurus Factory) lideren la llista. Creuaran espases per última vegada amb Mitch Guthrie (Red Bull Off-Road Junior Team), anunciat a l’equip oficial Ford pel proper Dakar. Els tres Goczals tornaran. Els polonesos Eryk, Michal (juntament amb Oriol Mena) i Marek que no apareixient des del Dakar.

Rokas Baciuska and Oriol Vidal Montijano
Rokas Baciuska (LTU) and Oriol Vidal Montijano (ESP) from Red Bull Can-Am Factory Racing race during stage 09 of Rally Dakar 2024 in Al Ula, Saudi Arabia on January 17, 2024 // Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool // SI202401170329 // Usage for editorial use only //

En la categoria SSV hi haurà 36 vehicles. Els nord-americans Hunter Miller i Andrew Short (Can-Am Factory), antics competidors del Rallye del Marroc com Christian Lavieille (BRP), Erik Van Loon (South Racing) i Helder Rodrigues (Old Friends Rally) però també per un nouvingut a la categoria. Manuel Andujar, guanyador de la Copa del Món de Quads a casa d’Argentina una ronda abans d’acabar la temporada debutarà en SSV amb l’equip South Racing Can-Am. Entre els catalans en aquesta categoria trobem al copilot Sergi Brugué acompanyant a Ricardo Ramilo,

El campionat en joc

yazeed al rajhi toyota hilux etapa 5 dakar 2024
yazeed al rajhi toyota hilux etapa 5 dakar 2024

El campió del 2023, Nasser Al Attiyah (Dacia Sandriders), i el subcampió, Yazeed Al Rajhi (Overdrive Racing), tornen a lluitar pel títol, en la que ja és un clàssic.

El doble campió té un marge de 25 punts abans del gran final, però Al Rajhi encara pot fer-se amb el campionat. De fet, va sumar 27 punts més que Al-Attiyah quan va guanyar al Marroc l’any passat. Per tant, el líder no té marge d’error en un país on ja ha tastat el gust dolç de la victòria (del 2014 al 2018 i 2021) i el gust amarg de la derrota (abandonament el 2019 i el quinzè lloc el 2023).

El fet que aquesta sigui la seva primera cursa oficial amb un Dacia Sandrider fa que les coses encara més complicades. És més fàcil dir-ho que fer-ho ja que el mateix pilot qatarià va experimentar de primera mà quan va haver d’abandonar amb el seu nou Hunter el Dakar el gener passat.

206 MORAES Lucas (bra), MONLEON Armand (spa), Toyota Gazoo Racing, Toyota GR DKR Hilux, Motul, FIA Ultimate, FIA W2RC, action during the Stage 7 of the Dakar 2024 on January 14, 2024 between Riyadh and Al Duwadimi, Saudi Arabia - Photo Florent Gooden / DPPI
206 MORAES Lucas (bra), MONLEON Armand (spa), Toyota Gazoo Racing, Toyota GR DKR Hilux, Motul, FIA Ultimate, FIA W2RC, action during the Stage 7 of the Dakar 2024 on January 14, 2024 between Riyadh and Al Duwadimi, Saudi Arabia – Photo Florent Gooden / DPPI

És cert que s’ha recuperat amb dues victòries consecutives a l‘Abu Dhabi Desert Challenge i al BP Ultimate Rally-Raid Portugal, però si aquesta vegada es repeteixen els problemes de joventut, la corona pot anar al seu rival al volant del Toyota Hilux T1+ al Marroc.

Un altre pilot es manté matemàticament en la lluita… Almenys sobre el paper és Lucas Moraes (Toyota Gazoo Racing) està a 53 punts del líder, amb 55 punts en joc, per la qual cosa necessita un miracle.

Tanmateix, el brasiler té dues missions per mantenir-lo ocupat. En primer lloc, defensant la medalla de bronze del W2RC que va guanyar la temporada passada, sabent que Guerlain Chicherit i Guillaume de Mevius, de X-raid Mini JCW, estan a 34 i 38 punts, respectivament.

En segon lloc, ha de ficar de la seva part per portar Toyota Gazoo Racing al campionat de constructors. La marca japonesa intenta guanyar el seu tercer títol consecutiu.

Altres títols en joc

gerard_farrés_dakar_2024_ssv

Rokas Baciuška (Can-Am Factory) segueix invicte al W2RC. El lituà va guanyar els títols SSV el 2022 i el 2023. Aquesta temporada es va incorporar a la categoria Challenger amb l’objectiu de convertir-se en el primer pilot a sortir victoriós en dues categories diferents. Amb un avantatge de 44 punts sobre Nicolás Cavigliasso, no hi ha motius per estressar-se a l’última ronda. Acabar sisè seria suficient per a Baciuška.

Marcelo Gastaldi (BBR) s’enfronta a un escenari no gaire diferent al del seu compatriota Moraes a la categoria Ultimate. També és tercer en la seva categoria, Challenger, i també necessita acabar al podi. El seu rival més proper, Austin Jones (Can-Am Factory), no estarà al Marroc. En canvi, la seva companya de BBR Dania Akeel és l’amenaça més propera a 32 punts.

Sebastián Guayasamín (BE Racing), liderant la SSV tot i no haver guanyat ni una carrera, però li ha permès acabar entre els 4 primers a totes les proves fins ara, en contrast amb Yasir Seaidan (MMP), que va guanyar dues rondes però es va retirar dels ral·lis a Portugal i Argentina i ara està a 6 punts de Guayasamín.

També estan en joc els tres campionats del món de copilot. A la classe FIA, Édouard Boulanger (Dacia Sandriders) ocupa la pole position per succeir al seu compatriota francès Mathieu Baumel (X-raid Mini JCW). La nova parella d’Al Attiyah té una avantatge de 20 punts sobre el copi d’Al Rajhi, Timo Gottschalk (Overdrive Racing).

S’està fent història a la classe Challenger, on Valentina Pertegarini sembla que es convertirà en la primera campiona femenina del W2RC. Acompanyant Cavigliasso, l’argentí no s’haurà d’enfrontar a Oriol Vidal (Can-Am Factory), que encara està recuperant-se de la seva lesió. L’últim obstacle és el copilot de Gastaldi, el brasiler Carlos Sachs (BBR), a 35 punts. A la categoria SSV, Fernando Acosta (BE Racing) té una oportunitat d’or per esborrar el seu dèficit d’11 punts sobre el líder Fausto Mota, que ja no corre amb Ramilo. Si Sergio Lafuente (OnlyFans), que navega per Busi, pot mantenir el seu tercer lloc, l’Uruguai guanyarà el seu primer títol W2RC.

Punts en joc

En el Ral·li del Marroc es juga un màxim de 55 punts, amb dues classificacions diferents: Finalitzar entre els 15 primers de la general, segons la següent escala: 30 (1r), 25 (2n), 20 (3r), 17 (4t) , 15 (5è), 13 (6è), 10 (7è), 9 (8è), 8 (9è), 7 (10è), 6 (11è), 5 (12è), 4 (13è), 3 (14è) i 2 (15è). Acabar entre els 5 primers d’una etapa, segons l’escala següent: 5 (1r), 4 (2n), 3 (3r), 2 (4t) i 1 (5è).

Cada fabricant pot registrar un màxim de tres tripulacions en cada esdeveniment. Només puntuaran les dos primeres tripulacions de cada equip, que s’atorgaran segons el barem indicat anteriorment.

Itinerari

al rahji toyota hilux marroc 2023

El pilots hauran de recórrer 2.468 quilòmetres, 1.512 dels quals cronometrats, entre Marràqueix i Mengoub/Bouârfa passant per Zagora.

La cursa comptarà amb grans enllaços, 5 etapes 100% bivac, travessia dels deserts més grans del país, recorreguts diferenciats per a cotxes i motos a les dunes i molta navegació.

Horaris

  •  6 d’octubre: pròleg
    – TBA : pròleg Marrakech (enllaç: 49 km / especial: 25 km / Total: 74 km)
  •  7 d’octubre: etapa 1
     – Zagora – Zagora (enllaç: 228 km / especial: 268 km / Total: 496 km)
  •  8 d’octubre: etapa 2                 
    – Zagora – Zagora (enllaç: 158 km / especial: 317 km / Total: 475 km)
  • 9 d’octubre: etapa 3                 
    – Zagora – Mengoub/Buarfa (enllaç: 358 km / especial: 318 km / Total: 676 km)
  • 10 d’octubre: etapa 4
    – Mengoub/Buarfa – Mengoub/Buarfa (enllaç: 61 km / especial: 312 km / Total: 373 km)
  • 11 d’octubre: etapa 5
    – Mengoub/Buarfa – Mengoub/Buarfa (enllaç: 102 km / especial: 272 km / Total: 374 km).

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments