Divendres, juny 27, 2025
Blog Page 286

WRC: LA FIA i els equips treballen conjuntament per al desenvolupament de la nova era híbrida

ford fiesta rally1
©️ Francesc Rodríguez

En línia amb l’impuls de la FIA cap a les noves tecnologies i l’energia sostenible, la propera generació de cotxes de la màxima categoria del WRC comptarà amb una unitat híbrida endollable d’última generació.

La FIA i els fabricants han realitzat una important inversió en aquest programa: l’acord de tres anys per a la futura era del WRC inclou una contribució compartida als costos de desenvolupament de la innovadora tecnologia híbrida, que tindrà un fort enfocament en la sostenibilitat, la gestió de costos i la seguretat.

La categoria Rally1 també mostrarà importants avenços en matèria de seguretat amb un nou disseny de gàbia de seguretat, desenvolupat en col·laboració amb els fabricants després d’una exhaustiva anàlisi i programa de proves de xoc.

Juntament amb el soci tècnic Compact Dynamics, aquests són algunes de les fites clau de el projecte:

  • Disseny i fabricació de prototips de les unitats híbrides
  • Les proves de les unitats prototip estan en curs
  • Subministrament de les primeres unitats als equips perquè les integrin en els seus dissenys de cèl·lules de seguretat
  • Anàlisi de l’assimilació del motor de gasolina turboalimentat amb les unitats híbrides juntament amb les proves de banc de potència
  • Proves privades seleccionades de cotxes de desenvolupament de Rally1


Yves Matton, director de Ral·lis de la FIA

“El projecte híbrid del Rally1 és una fita important en el desenvolupament dels ral·lis i subratlla el compromís de la FIA amb la sostenibilitat i la tecnologia. No cal dir que qualsevol producte nou que es desenvolupi s’enfronta a desafiaments. Durant l’actual fase de proves, hi ha una forta col·laboració entre la FIA, els fabricants i els nostres socis tècnics. Treballem com un de sol per completar les tasques que són sinònim d’un cicle de desenvolupament d’aquesta naturalesa. Actualment, estem portant a terme un procés accelerat a causa dels retards en els lliuraments provocats per l’efecte de la pandèmia de COVID-19, però a falta de vuit mesos per a l’inici de la temporada 2022, estem en el bon camí “.

FÓRMULA 1: En què consistiran els caps de setmana amb curses a l’esprint?

red bull mclaren f1
©️ Pirelli

La Fórmula 1 tindrà curses d’esprint en tres proves aquest any, dues a Europa i una fora d’Europa. Els plans han estat aprovats per unanimitat aquest dilluns entre la FIA, els oficials del campionat i els equips.

Les curses a l’esprint substituiran la classificació per a les principals carreres del respectiu Gran Premi establint l’ordre de sortida. A més, els tres primers puntuaran amb tres, dos i un punt. Tindran una distància de 100 km, definint la graella de sortida a partir de la seva pròpia classificació.

Als dies amb curses de velocitat (que només s’anunciarà més endavant), hi ha dos entrenaments lliures de 60 minuts: un divendres al matí i un dissabte al matí. La classificació per a la cursa d’esprint és el divendres, seguint el format tradicional. Després, entren en vigor les normes del parc tancat.

Sense aturades obligatòries
DRS
100km a l’esprint
Punts per als tres primers: 3-2-1

Divendres:
Lliures 1: 60’+ 3 jocs pneumatics lliures.
Qualificació normal: 5 jocs de pneumàtics tous

Dissabte:
Lliures 2: 60 ‘+ 1 joc de pneumàtics
Cursa Sprint: 100km + 2 jocs de pneumàtics. Graella segons qualificació de divendres

Diumenge:
GP. Graella segons resultat de la cursa a l’esprint

WEC: Ja coneixem el BoP per la primera cursa de 2021 a Spa

fia wec 2021
© WEC

Després de l’estrena d’ahir de la nova categoria dels Hipercotxes al pròleg d’Spa l’ACO i la FIA han presentat el balanç de rendiment de les categories Hipercotxes i GTE per a la primera ronda de la temporada a Spa.

Per a aquesta prova inaugural, el Toyota GR10 podrà beneficiar-se de 520 kW de potència i una energia disponible per relé de 964 MJ, mentre que l’Alpine A480 mostrarà valors de 450 kW i 920 MJ d’energia disponible en un relé. A la bàscula, el Toyota pesarà 1.040 kg contra 930 per a l’Alpine.

A GTE Pro, el Ferrari 488 serà el més pesat amb 1.260 kg a la balança contra 1.259 per al Porsche 911 RSR i 1.235 per al Corvette C8.R. Aquestes portaran brides respectives de 30,8 mm i 43,5 mm.

A GTE Am, el Ferrari 488 també serà el més pesat de l’escala contra el Porsche 911 i l’Aston Martin Vantage, ara absents de la categoria Pro.

OPINIÓ: Ogier, a part de ser campió també ho has de semblar

ogier_policia croàcia wrc

Les imatge d’Ogier sent colpejat per un cotxe en un tram d’enllaç i després donant-se a la fuga davant de la policia han donat la volta al món, fent que la seva èpica victòria per 0,6s per davant d’Evans gairebé quedi en un segon terme.

I és que hem de ser tots molt conscients que estem en el punt de mira. No tenim l’atenció dels mitjans generalistes però estan pendents de qualsevol relliscada per assenyalar-nos. Som un esport de motor diferent a la resta, no es realitza dins d’un circuit amb tot el que això comporta: cotxe de competició circulant per carretera oberta, aficionats en llocs poc preparats per rebre’ls, amb la conseqüent brutícia que es deixa, molèsties als veïns de les zones per on passa una prova i per acabar-ho d’alimentar, encara no som sostenibles.

Molts fronts oberts com per no anar amb peus de plom en cada prova que es fa, tant a nivell mundial com a nivell regional. En cada ral·li s’ha de buscar l’excel·lència en tots els aspectes si vols l’any següent poder disposar dels permisos per tornar a organitzar l’esdeveniment.

La imatge que ha donat Ogier està lluny, molt lluny de l’excel·lència. És un esportista d’elit i com ja hem dit abans els ral·lis tenen unes connotacions diferents a la resta, però només per l’experiència que atesora el francés no havia de protagonitzar l’escena del policia i la posterior saltant-se un semàfor en vermell.

La imatge que em donat com a esport ha estat pèssima, Ogier és el millor pilot actual del WRC i a part de ser-ho ho ha de semblar. Amb aquestes actuacions tornem a sortir a les TV generalistes per una qüestió que poc té a veure amb el nostre esport, i no, la culpa no és dels mitjans, la culpa és qui fa l’acció sabent a tot el que s’exposa.

No caiguem en l’errada d’assenyalar al missatger o que avui en dia tots es grava, Ogier ha ficat la pota i s’ha de dir i assenyalar, del contrari estem justificant actuacions deplorables.

WEC: Misto en el pròleg a Spa per nova era dels hipercotxes

toyota hipecotxe wec spa proleg
© Toyota

A l’igual que al matí a Spa-Francorchamps, han estat els cotxes LMP2 els que han marcat el ritme de la sessió de tarda al Pròleg 2021 del WEC.

En temps lògicament més lents que en la qualificació de l’última prova del campionat, l’Oreca 07 – United Autosports #22 de Filipe Albuquerque – Phil Hanson – Fabio Scherer ha marcat la volta més ràpida del dia a 2’04 “822, amb Albuquerque millorant lleugerament el seu propi temps de 2’04″968 establert al matí.

El pilot portuguès està per davant de Job van Uitert, que condueix l’Oreca 07 – Racing Team Nederland #29, que està a només una mil·lèsima de segon del LMP2 britànic.

Els tres primers llocs, tant a la general com en la categoria, els completava l’Oreca 07 – Team WRT #31 de Robin Frijns – Ferdinand Habsburg – Charles Milesi, encara que el cotxe belga ha provocat la neutralització final.

Puede ser una imagen de automóvil y carretera
© WEC

En l’esperada categoria de hipercotxes, l’Alpine A480 nº 36 del trio Matthieu Vaxivière – Nicolas Lapierre – André Negrão ha marcat el quart millor temps de la tarda, quatre dècimes per darrere de l’Oreca – United i per davant del Toyota GR10 nº 8 de Brendon Hartley – Sébastien Buemi – Kazuki Nakajima, que ha acabat sisè.

El cotxe germà #7 de José María López – Kamui Kobayashi – Mike Conway ha passat la major part del dia al seu box, amb dues voltes aquest matí, i sis voltes curtes a la fi de el dia, amb un 17è temps no representatiu. Però això és només el pròleg.

Porsche mana entre els GTE

Sense canvis en la jerarquia de la classe GTE Pro, ja que Porsche han tornat a prendre la davantera amb el 911 RSR #92 de Kévin Estre i Neel Jani, que ha dominat la categoria amb un temps de 2’14″304 (enfront dels 2’14″198 d’aquest matí).

El Ferrari 488 GTE – AF Corse de l’únic pilot present, Miquel Molina, està a més de tres dècimes, mentre que el Porsche 911 RSR – Team Project1 #56 de Ricardo Pera – Egidi Perfetti – Matteo Cairoli és tercer a la categoria, mentre que lidera el grup de cotxes Am amb un 2’14 “740, una volta més lenta que la de el Ferrari – Cetilar del matí.

Puede ser una imagen de avión y al aire libre
© WEC

Siguin Gelael (#28 Oreca 07 – Jota) ha provocat una bandera vermella a principis de la sessió de la tarda, quan s’ha sortit al Raidillon de l’Eau Rouge, després dels dos accidents del #33 TF Sport i del #777 D’station Racing Aston Martin Vantage aquest matí.

Demà estan previstes dues sessions més al Ardenes.

WRC: Adamo explica el rendiment de Hyundai a Croàcia

Hyundai wrc croàcia 2021
© Hyundai

Hyundai ja està darrere de Toyota en el campionat del món de constructors i el Ral·li de Croàcia va ser una prova més en què alguns petits errors comesos pels homes d’Alzenau van comportar grans conseqüències.

Dissabte, la mala elecció dels pneumàtics va fer molt més difícil una possible victòria, cosa que es va confirmar:

“Dissabte va ser un dia difícil, definitivament no ajudat per l’error en l’elecció dels pneumàtics pel matí, cosa que no hauria d’haver passat. Crec que sense aquell error d’elecció de pneumàtics, en veure la velocitat de Thierry (Neuville) durant tot el cap de setmana, podria haver estat encara més a prop del davant i fins i tot guanyar.

Veient els aspectes positius, l’equip va treballar molt dur i estic content perquè el cotxe va demostrar ser competitiu. És possible que haguem de millorar la nostra gestió de l’estratègia, ja que continuarà sent una lluita estreta durant la resta de la temporada i els petits errors seran magnificats i castigats molt més severament “,

🟡 TRAM D’ENLLAÇ – Programa 3 amb Climent Domingo

🏁 Crònica Ral·liSprint de Calafat

🎙 Entrevista a Climent Domingo

🏁 Ral·i Boldogko

🏁 Prèvia WRC Ral·li de Croàcia

🏁 Prèvia @Ral·li Tierras Altas de Lorca

TRAM D’ENLLAÇ – Programa 2 amb Dani Muntadas i Carles Jiménez

Anàlisi de:

– Ral·li San Remo 2021

– Ral·li Sierra Morena 2021

– Ral·li Catalunya Històric 2021

Convidats especials:

– Dani Muntadas

– Carles Jiménez

WRC: Toyota segueix amb el pla establert per al seu Rally1

© Francesc Rodríguez

Segons els responsables de Toyota, el nou Yaris GR Rally1 continua dins dels terminis establerts anteriorment per al seu desenvolupament.

En declaracions a Mototsport.com a Croàcia, Jari-Matti Latvala va revelar que, malgrat la recent devolució de les unitats híbrides de Compact Dynamics, l’empresa que va desenvolupar els sistemes (bateria i motor electrònic), tot continua movent-se, sobretot perquè Toyota ha provat el nou Rally1 en una “mula” amb el xassís del 2021, i s’espera que el cotxe “real” es provi durant l’estiu:

“Hem estat utilitzant una “mula “, un cotxe de 2021 perquè hi ha components que ja podem provar i tot encara no estar tot el cotxe desenvolupat”

Tom Fowler, director tècnic de Toyota.

Juho Hanninen ha estat l’encarregat de provar les primeres peces del cotxe de 2022 encara que fossin ensamblades en el xassís 2021.

“Abans de tenir-ho tot junt, crec que durant la primavera continuarem provant amb aquest xassís “mula ”, continuarem provant els components del cotxe del 22, abans de provar-lo amb el cotxe del 2022 complet “

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua