Divendres, juny 27, 2025
Blog Page 288

CLÀSSICS: Block amb un Porsche 911 de Tuthill al Safari Clàssic

ken-block-tuthill-porsche-safari-rally-911

A més del seu programa de ral·li als EUA, Ken Block competirà al Safari Clàssic de l’Àfrica Oriental, pilotant un Porsche 911 desenvolupat per Tuthill.

Com demostren les seves creacions a través de Hoonigan Racing, a Ken Block li encanta submergir-se en la història de l’automobilisme. Diverses sortides amb Ford han passat per les seves mans, des de l’Escort RS MKII fins a l’Escort RS Cosworth.

El nord-americà, a més del seu programa amb Subaru als Estats Units, oficiarà al volant d’una altra peça de museu de la història de l’automobilisme amb motiu del ral·li clàssic de l’Africa oriental: el Porsche 911.

Block conduirà el cotxe desenvolupat per l’entitat Tuthill, guanyadora d’aquest esdeveniment quatre vegades, sobretot amb Björn Waldegård i Stig Blomqvist.

CIRCUITS: Un bri d’esperança, la Indy500 2021 comptarà amb espectadors al circuit

indy-500:-segunda-vitoria-de-takuma-sato

Després de la 104a edició a porta tancada, l’Indy 500 finalment es retrobarà amb els seus espectadors, en part.

La 105a edició de l’Indy 500 tindrà lloc realment amb espectadors a la grada, segons els últims anuncis dels membres de l’organització de l’esdeveniment.

Tanmateix, no hem d’esperar que es vegin els 135.000 llocs que es troben atorgats, ja que es va limitar al 40% de la capacitat total del recinte després de consultar amb les autoritats sanitàries locals i regionals, a més del llum verd del departament de salut.

“Els nostres fans ho signifiquen tot per a nosaltres. Esperem tornar-los a donar la benvinguda “a casa” aquest any per a l’Indy 500. La ciutat i l’estat han col·laborat amb nosaltres per posar en marxa les mesures de seguretat i salut adequades per acollir una gent limitada, però molt entusiasta ”.

J. Douglas Boles, director de circuits d’Indianapolis.

En total, s’espera que una mica més de 50.000 espectadors assisteixin a la 105a edició de la Indy 500 el 30 de maig. Es prendran la temperatura a les portes d’entrada. A més, és obligatori portar una màscara dins del recinte. Els organitzadors també establiran el distanciament físic.

SCER: Prèvia Ral·li Tierras Altas de Lorca 2021

ralli terra catalunya
© Nacho Mateo

El Ral·li Tierras Altas de Lorca celebra la seva desena edició, es desenvoluparà el divendres 23 d’abril i dissabte 24. El ral·li que discorre per Lorca compta enguany amb tres trams cronometrats (amb dues passades cadascun), que cobriran un recorregut total de 101,44 quilòmetres.

La prova tindrà cobertura al canal Teledeporte, es retransmetrà per streaming a través del compte de Youtube de la Reial Federació Espanyola d’Automobilisme.

L’esdeveniment, que va ser ajornat pel coronavirus quan en principi estava prevista la seva celebració per als dies 19 i 20 de març, es desenvoluparà seguint el protocol anti covid i els trams es disputaran sense públic, podent-se seguir la prova en directe a través de streaming i l’última especial a través del canal Teledeporte.

Es tracta de la segona cita del Super-campionat d’Espanya de Ral·lis i primera a la Copa d’Espanya de Ral·lis de Terra – CERT GT2i. Encapçalen la llista Nasser Al-Attiya i Matthieu Baumel amb el Volkswagen Polo GTI R5, al costat de Suárez i Alberto Iglesias amb el Skoda Fabia R5 o Jan Solans i Rodrigo Sanjuan amb el Citroën C3 R5, també trobem a uns altres catalans, Eduard Pons i Alberto Chamorro al volant de l’Skoda Fabia R5.

Horaris Ral·li Tierra Altas de Lorca

Dissabte 24
8:30 – Sortida
9:18 – TC1 (23,2 km)
10:38 – Reagrupament i assistència
12:06 – TC2 (23,2 km)
13:26 – Reagrupament i assistència
15:24 – TC3 (14,9 km)
16:02 – TC4 (12,4 km)
16:47 – Reagrupament i assistència
18:15 – TC5 (14,9 km)
18:53 – TC6 (12,4 km)
19:43 – Final ral·li

Campionat S-CER 2021 abans de Lorca

1. José Antonio Suárez, 37 punts
2. Jan Solans, 33
3. Javier Pardo, 27
4. Joan Vinyes, 25
5. Luis Vilariño, 24

FÓRMULA E: Prèvia E-Prix de València 2021

2021 Pre-Season Testing Formula e
© Fórmula E

Per primera vegada en la història de l’automobilisme, les carreres elèctriques faran el seu debut en una cursa oficial al Circuit Ricardo Tormo a València.

Habitualment, el Circuit Ricardo Tormo de València és el lloc de les proves de pretemporada, però ara serà l’amfitrió de l’ABB FIA Formula E World Championship per a la ronda quatre de la temporada 2020/21.

Els pilots estaran familiaritzats amb el circuit, després d’haver realitzat les proves aquí al desembre. Maximilian Guenther (BMW E Andretti Motorsport) va encapçalar els cronometratges en les proves, però tota la graella va estar en només vuit dècimes.

CIRCUIT RICARDO TORMO

El traçat de Xest és un amfiteatre de carreres natural als afores de València, en les rectes i corbes familiars del Circuit Ricardo Tormo, els 24 pilots de monoplaces elèctrics lluitaran en un entorn no familiar però no habitual.

La Fórmula E es disputa habitualment en traçats urbans i ara fan un pas endavant fent servir un circuit permanent, això sí, en una versió més curta. No serà una festa per a les estrelles de la Formula E, ja que s’enfrontaran a un circuit tècnic que presenta una sèrie de corbes tancades i rectes curtes.

Rècord de volta
Maximilian Guenther, BMW Andretti Motorsport (2020: volta sense xicana) – 1: 11: 760

Horaris

Dissabte 24 d’abril de 2021

Entrenaments lliures 107:20 – 08:05

Entrenaments lliures 209:15 – 09:45

Classificació i Super Pole11:00 – 12:00

Prova 5: DHL Valencia E-Prix (45 mins + 1 volta)15:04 – 16:00

Diumenge 25 d’abril de 2021

Entrenaments lliures 308:00 – 08:45

Classificació i Super Pole10:00 – 11:00

Prova 6: DHL Valencia E-Prix (45 mins + 1 volta)14:04 – 15:00

WRC: Ral·li de Croàcia 2021: Toyota i Evans s’emporten el shakedown

evans croàcia wrc 2021 toyota yaris
©️ Evans

Després d’un inici del shakedown clarament dominat pel Toyota, els Hyundai de Thierry Neuville i Ott Tänak van poder augmentar el ritme i apropar-se als cotxes japonesos.

Al final, Elfyn Evans ha estat el pilot més ràpid, amb menys d’un segon per davant del belga de Hyundai. En menys de tres segons, trobem els “cinc grans” del campionat. Per al seu primer shakedown al WRC, Adrien Fourmaux és un interessant setè, intercalat entre altres possibles Katsuta i Greensmith.

Entre els Rally2, Teemu Suninen va començar bé en aquesta categoria contra els favorits Gryazin, Ostberg i Mikkelsen. A WRC3, el millor temps finalment ha estat per a Nicolas Ciamin, que ha tingut un tercer intent final molt bo. Per la seva banda, Lindholm ha estat segon i Yohan Rossel ha estat el tercer.

Al JWRC, el romanès Raul Badiu ha marcat el millor temps amb diferència, per davant de Martin Koci i Jon Armstrong.

WRC: M-Sport amenaça en abandonar el campionat si no s’implementa la normativa híbrida el 2022

ford msport hibrid 2022 rally1
©️ M-Sport

A partir de 2022, els cotxes Rally1 combinaran un motor de gasolina turboalimentat de 1,6 litres amb una configuració híbrida desenvolupada per l’empresa alemanya Compact Dynamics.

El nou sistema endollable consta d’una bateria que envia la seva energia a un motor elèctric de 100kW, amb aquesta potència extra capaç de ser desplegada tant en les trams cronometrats com en trams d’enllaç.

La setmana passada es va saber que M-Sport, Toyota i Hyundai van haver de tornar les peces a petició de Compact Dynamics

Això ha portat a especular amb la possibilitat que la nova era híbrida, acordada el passat mes d’octubre pel Consell Mundial del Motor de la FIA, es podria retardar.

No obstant això, el director de l’equip M-Sport, Richard Millener, ha advertit que aquesta mesura no deixaria M-Sport i al Ford Motor Company altra alternativa que la d’abandonar la màxima categoria dels ral·lis.

M-Sport ha estat el primer dels equips actuals del WRC a posar en marxa la seva mula de Rally1, que va tenir lloc al bosc de Greystoke, un lloc a què l’esquadra britànica va regularment per provar nous cotxes.

El cap de Toyota, Jari-Matti Latvala, ha confirmat al mitjà Motorsport.com que la seva primera mula també ha completat les proves en mans de Juho Hanninen.

Tot i que el treball al cotxe de Rally1 de M-Sport ha progressat de forma constant, i els enginyers tenen algunes dades inicials amb què treballar, Millener va admetre que la recent sol·licitud de Compact Dynamic era d’esperar.

WRC: Com seguir el Ral·li de Croàcia 2021 per TV i en català

hyundai i20 wrc neuville

Set setmanes després del Ral·li Àrtic a Finlàndia, el WRC torna a l’acció. Aquest cap de setmana (22/25 d’abril), els competidors es troben a Croàcia, la primera vegada a la història del Campionat Mundial de Ral·lis.

Aquesta primera visita del WRC als Balcans s’estructurarà al voltant de 20 especials i 300 quilòmetres cronometrats sobre l’asfalt.

TV3 i el seu canal temàtic d’esports, Esport3 farà resums diaris de la prova. Aquí us portem els seus horaris per poder-ho seguir:

Divendres 23 d’abril (Sant Jordi):

  • 22:30 WRC Ral.li Croàcia 1a. etapa

Dissabte 24 d’abril:

  • 22:30 WRC Ral.li Croàcia 2a. etapa

Diumenge 25 d’abril:

  • 22:30 WRC Ral.li Croàcia 3a. etapa

FÓRMULA 1: Honda vol marxar del campionat deixant el llistó molt alt

Red bull honda imola
© Honda

Max Verstappen es va endur la victòria al GP Made in Italy i a l’Emilia Romagna a la Fórmula 1 amb Honda, en un circuit d’Imola on la potència compta molt. Per aquest motiu, el director d’Honda, Toyoharu Tanabe, es va mostrar molt satisfet amb la victòria, però també va destacar que el desenvolupament continuarà.

El treballador va dir al lloc web formel1.de que aquest resultat és especialment satisfactori:

“Imola es considera una pista de potència, per la qual cosa estic molt content d’haver guanyat aquest circuit tradicional el nostre darrer any a la Fórmula 1”.

Tot i aquest resultat, Honda no descansa i Tanabe va prometre un treball continuat per mantenir aquest nivell de rendiment:

“Guanyar la segona cursa és una motivació molt positiva, però no ens podem permetre cap relaxament, sobretot perquè Mercedes, McLaren i Ferrari són cada vegada més ràpids. Per això, volem continuar desenvolupant-nos, de manera que no perdem la nostra posició competitiva actual.

WRC: Prèvia del Ral·li de Croàcia 2021

ralli croàcia carretera wrc
© Toyota

Els competidors del WRC estan a punt d’afrontar un nou repte a la tercera prova del mundial, el Ral·li de Croàcia, un nou esdeveniment per al WRC, i el primer ral·li d’asfalt real des del 2019, tenint en compte que el Ral·li Monte-Carlo és sobretot una prova d’hivern.

Tots els equips exploraran un terreny desconegut, en un ral·li que té sis tipus diferents d’asfalt, cosa que dificulta l’ajustament dels cotxes. El Ral·li de Croàcia es basa a la capital de Zagreb i es disputarà en una interessant varietat de carreteres. S’espera una barreja de superfícies desgastades i llises i, tot i que algunes seccions seran ràpides i fluides, altres parts seran més estretes i tortuoses. Després del shakedown de dijous, la prova comença divendres al matí amb la primera de les 20 seccions durant tres dies.

Horaris i trams

https://www.google.com/maps/d/embed?mid=1WCFKTKA0nAJK6qPTw1z4O-xG56Jcb3NV

Inscrits

Kalle Rovanperä arriba a Croàcia com a líder més jove del WRC, amb quatre punts d’avantatge sobre Thierry Neuville, amb Sébastien Ogier i Elfyn Evans empatats a 31 punts, quatre menys que el belga de Hyundai.

Craig Breen torna amb Hyundai, Adrien Fourmaux debuta amb un WRC, Mads Ostberg deixa el micròfon de comentarista del WRC All Alive, i retorna a la carretera al WRC2. Teemu Suninen es ‘canvia’ amb Fourmaux i correrà amb Fiesta Rally2. Chris Ingram torna al WRC, amb un Skoda Fabia Rally2, al WRC3.

Ordre de sortida

  1. 69 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC)
  2. 11 Thierry Neuville/ Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC)
  3. 1 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC)
  4. 33 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC)
  5. 8 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 Coupe WRC)
  6. 42 Craig Breen/Paul Nagle (Hyundai i20 Coupe WRC)
  7. 18 Takamoto Katsuta/Dan Barritt (Toyota Yaris WRC)
  8. 44 Gus Greensmith/Chris Patterson (Ford Fiesta WRC)
  9. 16 Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul (Ford Fiesta WRC)
  10. 7 Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais (Hyundai i20 Coupe WRC)

Total: 66 participants

  • 10 WRC
  • 7 WRC2
  • 15 WRC3
  • 8 JWRC
  • 26 No prioritaris

TURISMES: La FIA presenta la normativa dels futurs GTs elèctrics

fia gt elèctric
©️ FIA

La categoria farà un nou pas per al futur amb la revelació d’una normativa tècnica de la FIA per al GT 100% elèctric.

Els fabricants participaran intensament en aquesta nova normativa, amb la FIA argumentant que les normatives tècniques permeten aconseguir un equilibri just entre el marge creatiu concedit a les marques i el desenvolupament de tecnologies d’avantguarda, evitant alhora l’escalada de costos.

La categoria podrà acollir marques especialitzades en el desenvolupament de models elèctrics i “sense experiència prèvia en esports de motor amb motors tèrmics”, a més dels fabricants que ja participen en la classe GT3, “que podran utilitzar l’arquitectura i certs elements dels seus cotxes existents i convertir-los en energia elèctrica. “

“Fer del motoresport un laboratori per a una mobilitat sostenible és part de la visió de la FIA”

Jean Todt, president de la FIA.

L’anunci d’aquesta nova classe de cotxes GT elèctrics és un pas clau per ajudar a assolir aquest objectiu, ja que obrirà el camí a les noves tecnologies de càrrega ràpida. “

Característiques tècniques

Pel que fa a la fitxa tècnica, els cotxes podrien presentar uns 430 kW (més de 580 CV) per a un pes que oscil·lava entre 1490 i 1530 kg. Xifres elevades però justificades pel desig d’evitar l’ús de materials cars. La finestra de rendiment s’hauria d’apropar a la de les actuals GT3, tot i que les superaria en termes d’acceleració.

Pel que fa a les bateries, els participants podran desenvolupar els seus propis sistemes mitjançant cèl·lules subministrades per Saft, entitat propietària de Total, i que ja treballa al programa Peugeot Hypercar.

A més d’una potència de 87 kWh, la regeneració màxima s’anuncia a 700 kW, sense oblidar una recàrrega ràpida de 700 kW que els permetrà reposar el 60% de la seva capacitat en pocs minuts durant una parada en boxes a mitja cursa.

L’elecció del propulsor serà lliure, composta per dos o quatre motors elèctrics, amb versions de dues o quatre rodes motrius. Els cotxes també comptaran amb Dynamic Vehicle Control que ajustarà automàticament el parell de torsió de cada roda independentment de la velocitat, l’acceleració, la tracció i l’angle de direcció.

“El paper de la propulsió elèctrica a la indústria de l’automòbil continua creixent i, ja que volem que el motoresport sigui rellevant per a la nostra indústria, cada vegada hi ha més competicions en aquesta direcció”

Xavier Mestelan-Pinon, director tècnic de la FIA.

Els principals reptes tècnics són el desenvolupament de bateries, la seva integració als cotxes i la tecnologia de càrrega ràpida. Això és crucial per als fabricants que vulguin desenvolupar una tecnologia adequada per a la carretera en lloc de confiar en components estàndard. A més, poden utilitzar i adaptar la plataforma GT3 per al control de costos.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua