Dijous, juny 26, 2025
Blog Page 538

Laia Sanz, després del calvari de fa un any: “Començo a trobar-me millor”

laia-sanz,-despres-del-calvari-de-fa-un-any:-“comenco-a-trobar-me-sana”

Només Laia Sanz sap el que va haver de passar fa 12 mesos, quan va contreure una doble infecció víric bacteriana que la va deixar en un llit i sense poder preparar en condicions el seu novè Dakar . No obstant això, com l’au fènix va aconseguir refer-se i aconseguir el seu segon millor resultat en la mítica prova el gener passat.

Aconseguir un bon resultat no entrava dins dels seus plans, però Sanz assegura haver aprofitat l’última cita del Mundial per posar a punt la seva KTM 450 Rally i trobar-se més còmoda sobre d’ella.

“M’ho he pres amb molta calma, m’ha anat molt bé per provar coses. També el terreny i el tipus d’etapa no és el que més m’agrada. Però he aprofitat per provar coses sacrificant etapes i al final també he anat amb precaució perquè aquí és molt fàcil caure i estem molt a prop del Dakar i vulguis o no això pesa al cap.”

“He anat de menys a més, els últims dos dies m’he trobat millor, he trobat una configuració a la moto que crec que pot anar-me molt bé “.

” El primer i segon dia vam provar el que porten els nois. Per a mi eren una mica dures [suspensions]. Després vam tornar per a la marató a les meves suspensions de sempre i tampoc em trobava molt bé. Així que vam provar alguna cosa intermedia i la veritat és que m’he sentit molt a gust i crec que per etapes de desert ràpides m’ajudarà en seguretat “, .

” Estic bastant bé de tot, sí que em falta forma perquè vulguis o no això em va deixar com una mica de ressaca durant molts mesos, però ara ja començo a trobar-me sana i del que es tracta és de recuperar la forma, que encara no estic com estava abans d’agafar tot “.

“Ara caldrà anar amb compte perquè aquest any he hagut de vigilar de no passar-me per no donar un pas enrere, però ara ja veig que puc entrenar amb continuïtat. Per exemple, durant el ral·li em vaig trobar molt millor aquests dos últims dies que al principi “.

Del nou sistema de llibre de ruta i el seu lliurament en dues etapes just abans de sortir, Sanz es considera fan número 1 i diu que si fos per ella el lliuraria cada dia així al Dakar 2020.

“A mi m’ha agradat molt el sistema, crec que és un molt bon camí per als raids, tant de bo seguim per aquí. Jo ho faria cada dia al Dakar . És cert que els problemes de llibre de ruta que hi ha hagut aquí els hi hagués hagut tot i que els haguéssim pintat, perquè eren més temes de falta de marcar millor perills, d’alguna CAP [rumb amb graus] que no hi era, però això no és problema del sistema, que és molt , molt bo “, conclou.

Compte enrere RALLYRACC: ruta del ral·li

compte-enrere-espanya:-ruta-del-ral·li

Loeb va aconseguir la seva última victòria al WRC després d’una intensa jornada final al RallyRACC Catalunya – Ral·li d’Espanya, i hi ha pocs canvis per l’única prova de superfície mixta del certamen que es disputa del 24 al 27 d’octubre.

El més destacat

• Salou Els agressius World Rally Cars s’alinearan al passeig marítim abans de la cerimònia d’inici de dijous a la nit. Perfecte per veure de prop a aquests monstres de nova generació. Els pilots del WRC es reuniran amb els aficionats, i signaran autògrafs i posaran per les fotos abans de la sortida. Treu-te el teu selfie !!

• Dos dies després, les estrelles del WRC i els cotxes entraran en acció a la mateixa zona per a un tram tècnic de 2, 24 km pels carrers costat de la platja el dissabte a la tarda. Comença al port esportiu i segueix cap al centre per carrers lliscants per la invasió de la sorra de la platja.

• Espectacle a la Fatarella – Vilalba divendres a la tarda. Pneumàtics desgastats pels constants canvis de terra a asfalt i viceversa, i la previsió d’altes temperatures fan que la goma pugui estar en condicions menys que perfectes per a aquesta última especial del dia. L’espectacle està garantit.

El parc temàtic Port Aventura World de Salou serà el centre neuràlgic en el seva 15 ª edició i el passeig marítim de la ciutat de Salou acollirà la cerimònia de sortida dijous a la nit.

L’acció arrenca amb especificacions de terra, la primera etapa de divendres, la més llarga de la prova amb 129, 70 km. Una curta especial en els camins de terra de Gandesa (7, 00 km) i un Horta-Bot renovat (19, 00 km), portarà als diabòlicament difícils 38, 85 km de la Fatarella-Vilalba.

El tram més llarg del ral·li combina terra i asfalt amb freqüents canvis de superfície, conservar bé els pneumàtics pot fer guanyar temps de manera decisiva.

L’assistència a Salou precedeix una repetició de les tres especials abans d’una assistència nocturna més llarga del que és habitual, 1 hora i 15 minuts, en què els equips competeixen contra el rellotge per convertir els seus cotxes de terra a asfalt.

El dissabte és idèntic al 2018, amb dos bucles a Savallà (14, 08 km), Querol (21, 26 km) i El Montmell (24, 40 km) abans de la tradicional i espectacular especial de Salou (2, 24 km).

La jornada final de diumenge comença amb Riudecanyes (16, 35 km), amb la seva famosa rotonda, i el retorn de la revirada i tècnica especial de la Mussara (20, 72 km) que trorna per primera vegada desde 2014.

Tots dos seran disputats dues vegades, separats per l’assistència de mig matí a Salou, amb el segon pas de la Mussara que serà el Wolf Energy Power Stage i que oferirà punts extra als cinc pilots més ràpids.

Els pilots s’enfrontaran a 17 trams que cobreixen 325, 56 km abans de la cerimònia del podi al passeig marítim de Salou.

Kalle a punt per fer el salt

kalle-a-punt-per-fer-el-salt

El recentment coronat campió del WRC 2 Pro, Kalle Rovanperä, ha admès que la seva temporada d’èxits amb el Skoda Fabia R5 l’ha preparat per donar el pas a un World Rally Car.

El jove de 19 anys ha pilotat per l’equip Skoda al més alt nivell dels ral·lis amb un R5 durant les dues últimes temporades i sent que ja està a punt per ocupar el seu lloc en la primera categoria del WRC.

“Crec que puc estar a punt després d’aquesta temporada”, va dir el finlandès. “Mai podràs estar completament preparat, haurem d’aprendre de nou, el World Rally Car és un cotxe diferent.”

Però no un cotxe completament nou per Rovanperä, que va pilotar el Yaris WRC de Toyota quan tenia 16 anys. El director de l’escuderia Toyota Gazoo Racing, Tommi Mäkinen, recorda bé aquest test.

“Va pilotar el cotxe a 2016”, va dir Mäkinen. “Vam fer un curt tram, ell va ser i va prendre algunes notes i després va fer un parell de passades. Va ser només una petita prova, poc pilotatge, res important, però va ser el més ràpid de tots.

“Fins i tot sense experiència amb el cotxe, va pujar a ell i va ser més ràpid que Teemu (Suninen) i Esapekka (Lappi). I això va ser fa tres anys”.

Rovanperä es va quedar callat sobre on podria estar el seu futur, però s’espera que sigui anunciat en l’equip de Mäkinen en les properes setmanes.

De la mateixa manera, Mäkinen va rebutjar l’oportunitat d’oferir informació sobre els seus pilots per a 2020, però el quatre vegades campió del món va elogiar Rovanperä .

Afegeix: “Kalle ha estat pilotant i mantenint-se en calma, conduint i empenyent sense riscos. És molt ràpid, però no estic segur que el lloc correcte sigui un R5 perquè segueixi millorant i aprenent. Potser podria ser el moment per fer aquest salt “.

Els pilots esperen la decisió de Tänak

els-pilots-esperen-la-decisio-de-tanak

Abril, sis mesos després encara estem esperant. I també l’estonià.

Primer tornava a M-Sport Ford. Malcolm Wilson tenia un contracte de cinc anys esperant-lo. Després es quedava al Toyota Gazoo Racing. Després tampoc. Després s’anava a Hyundai Motorsport. Tornada a Toyota.

I ara s’especula que està de tornada negociant amb Hyundai i que podria vestir-se de blau la propera temporada després de tot. ¿De debò? .

Aquesta telenovel·la entre bastidors porta més temps que el moviment de Sébastien Ogier després de la sortida de Volkswagen, que el va portar a M-Sport. Hi va haver un segon capítol 12 mesos després, quan va tornar a coquetejar amb altres equips, abans de quedar-se on era.

Però aquests arguments no tenen res a veure amb els girs i les voltes que semblen estan implicats en les negociacions de Tänak.

Que l’estrella Toyota tingui totes les cartes està fora de tot dubte. Tothom el vol (excepte Citroën, ja que la firma francesa té a Ogier i Esapekka Lappi lligats per a la temporad que vea) i una vegada que sapiguem on va, la resta dels seients s’ordenaran.

Craig Breen, Kris Meeke, Jari-Matti Latvala i Andreas Mikkelsen han de tenir paciència mentre el líder del campionat es decideix.

Abans del seu pas a M-Sport, Ogier va romandre a Volkswagen des de 2012 fins a finals de 2016. Anteriorment, Sébastien Loeb va estar en la nòmina de Citroën des de 2001 fins a la seva sortida del WRC a temps complet. Durant anys, no hi va haver grans històries de canvis de pilots.

L’acord de Meeke amb Toyota la temporada passada va causar sorpresa, però no s’assemblava en res a les històries increïbles de Colin McRae que es va canviar de Subaru a Ford a la fi de 1998. L’escocès fora de Subaru …. això va trigar una estona a confirmar-se.

I després estava Carlos Sainz i el seu canvi de Ford a Toyota a Lancia a Subaru a Ford a Toyota a Ford a Citroën. I cadascuna d’elles va ser una jugada brillantment mestra de l’espanyol (a part de la tercera etapa a Ford, que es va produir després de la prohibició de Toyota a 1996).

Així que, per difícil que sigui el mercat d’aquest any, no té res a veure amb els vells temps.

L’equip de la Supercopa Porsche, Fach Acte Tech, en les traveses per comprar l’equip de BMW DTM

porsche-supercup-squad-fach-auto-tech-in-bmw-dtm-buyer-team-talks

L’equip de Porsche Supercup Fach Acte Tech està en negociacions amb BMW per convertir-se en compradors de l’equip BMW DTM per a 2020.

Fach Acte Tech, que va rebre el títol de Supercopa Porsche a 2014 i ocupa el tercer lloc en la classificació del grup aquest any, planeja un equip de dos cotxes i necessitaria pilots amb suport financer per enfortir el programa, que costaria entre els 2 i els 4 milions d’euros a l’any.

“Hem estat negociant amb BMW durant molt de temps, així que estem preparats.”

“L’equip [financer] [per competir en el DTM] ja està assegurat i estaria cobert per les contribucions dels patrocinadors i els pilots.

“Preservariem als nostres patrocinadors actuals, des de la Supercopa Porsche fins a la DTM, però estem en silenci negociant amb diversos patrocinadors per construir una posició encara millor”.

De moment, BMW està sent sotmès a una revisió interior després d’una temporada  decebedora, en la qual ha estat superat pel seu rival Audi, que ha arrasat amb els títols de pilots, equips i productors.

Vuit proves pel Campionat d’Europa de Ral·lis 2020

eight-is-great-again-for-erc-in-2020
  • El calendari del Campionat d’Europa de Ral·lis de la FIA s’estendrà de març a novembre.
  • Equilibri ideal dels ral·lis d’asfalt i terra.

El Campionat Europeu de Ral·lis de la FIA tindrà un nou format al 2020 amb una agenda de vuit esdeveniments amb quatre proves d’asfalt i quatre sobre terra.

Composta pels mateixos vuit ral·lis que van conformar el calendari 2019, la llista de dates per a la temporada que ha estat autoritzada per la Comissió de Ral·lis de la FIA i un cop ratificada pel Consell Mundial de l’Automobilisme de la FIA.

El calendari del ERC per al 2020 es confirma com segueix:

1.- Ral·li de les Açores (terra), 26-28 de març

2.- Rally Illes Canàries (asfalt), 7-9 de maig potser

3.- Ral·li Liepāja (Letònia, terra), 29-31 de maig ***.

4.- 77º Ral·li de Polònia (terra), 26-28 de juny

5.- Ral·li di Roma Capitale (asfalt), 24-26 de juliol

6.- Barum Czech Ral·li Zlín (asfalt), 28-30 d’agost

7.- Ral·li de Xipre (terra), 9-11 d’octubre

8.- Ral·li d’Hongria (asfalt), 6-8 de novembre

** Subjecte a la signatura del conveni promotor de l’esdeveniment

L’Atlàntic serà el primer pas per l’ERC

Dues proves en illes de l’Oceà Atlàntic donaran el tret de sortida a l’agenda de l’ERC 2020, començant amb el Ral·li de les Açores, principalment de terra, que tindrà lloc al mes de març i que continuarà sobre l’asfalt del Ral·lis de les Illes Canàries al maig.

El Bàltic a gran velocitat sobre la terra

És tot terra i tot ritme per a la tercera i quarta ronda de la temporada, seguint el Ral·li Liepāja ** a l’oest de Letònia, i el districte dels llacs de Masuria aculliran el 77è Ral·li de Polònia.

Els titans de l’asfalt brillaran a Itàlia

La capital d’Itàlia ocuparà una posició clau dins de l’ERC per quarta vegada, ja que el Ral·li di Roma Capitale, amb seu asfalt, ocuparà el seu ja coneguda data al juliol.

Grans celebracions quan Barum Czech Ral·li Zlín compleix 50 anys

Barum Czech Ral·li Zlín tornarà al seu esgotadora posició a l’agost per la seva 50a edició d’aquest clàssic de l’asfalt, sens dubte un dels moments culminants de la temporada 2020 de l’ERC.

La calor a Xipre

Els pilots de l’ERC guanyen per lluitar contra les exigents especials de terra i la sufocant calor mediterrània en el Ral·li de Xipre, penúltim esdeveniment del campionat.

Hongria per l’asfalt

Ral·li d’Hongria, que s’uneix a la llista d’ERC per al mes de novembre, tancarà la temporada 2020.

ERC1 Junior i ERC3 Junior en sis proves

El Campionat Júnior de la FIA ERC1 i el Campionat Júnior de la FIA ERC3 es correrà un cop més en sis rondes el 2020 de la següent manera:

1.- Ral·li de les Açores (grava), 26-28 de març

2.- Rally Illes Canàries (asfalt), 7-9 de maig potser

3.- Ral·li Liepāja (Letònia, grava), 29-31 de maig potser potser ***.

4.- 77º Ral·li de Polònia (grava), 26-28 de juny

5.- Ral·li di Roma Capitale (asfalt), 24-26 de juliol

6.- Barum Czech Ral·li Zlín (asfalt), 28-30 d’agost

** Subjecte a la signatura del conveni promotor de l’esdeveniment

El cap de M-Sport diu que el WRC podria agafar el model del pàdoc de la F1

m-sport-boss-says-wrc-could-per-chance-per-chance-abet-from-f1-model-paddock

Critiques al parc d’assistència del centre de la ciutat de Llandudno, que va estar desorganitzat i va ser incapaç de reunir als principals equips en un mateix indret.

Millner:

“La meva recomanació és que els quatre equips treballin junts per buscar exactament el que volem pel que fa a les mesures que han de tindre les assistències. Per exmple: necessiten 100 metres quadrats, ha de ser pla i asfaltat”

“A Llandudno vam guanyar en dimensions , però s’han oblidat de l’escassetat d’espectadors.

“Els equips necessiten els mateixos serveis, energia elèctrica, aire, hospitality, càtering i llocs de treball, així que per què no unifiquem les coses?

“Val la pena aconseguir que un proveïdor que porti tota la infraestructura general, atenció i el servei.

Kalle, a punt de donar el salt al Mundial de Ral·lis d’Automòbils

kalle-titillating-for-world-rally-automobile-leap

Just en aquests dies, el campió de la WRC 2 Pro Kalle Rovanperä ha admès que la seva temporada a bord del Fabia R5 de Skoda li ha obert les portes per fer el pas cap a un World Rally Car.

“Sospito que podría ser encara més excitant després d’aquesta temporada”, va comentar el finlandès. “Som capaços d’aprendre de nou, el WRC és un cotxe diferent.”

No obstant això, ja no és un cotxe només recent per Rovanperä, que va conduir el Yaris WRC de Toyota amb 16 anys. Tommi Mäkinen, el principal responsable de l’escuderia Toyota Gazoo Racing, ho recorda.

“Va conduir el cotxe al 2016”. “Vam fer una especial d’un minut, ell hi va ser i va fer algunes aportacions. Es van fer  algunes comprovacions, alguns minuts d’ús, i es va convertir en el més ràpid.

Rovanperä es va mantenir molt callat sobre on podria estar el seu futur, tot i que s’espera que sigui anunciat en l’equip de Mäkinen en les pròximes setmanes.

En la mateixa sintonia, Mäkinen va declinar l’oportunitat d’oferir informació sobre la seva alineació de pilots per al 2020.

Arriba una nova aparença pel Hyundai Tucson 2021

Nou Hyundai Tucson 2021
Nou Hyundai Tucson 2021

El SUV actualitzat rebrà un important redisseny , un interior actualitzat i una gamma de tren motriu revisada, i és probable que la tecnologia PHEV aparegui per primera vegada. Esperem que el nou Tucson es reveli l’any que ve, abans de sortir a la venda en 2021.

Les revisions d’estil exterior són bastant complicades. Aquesta mula de Tucson compta amb un frontal totalment redissenyat, que s’inspira en el Hyundai NEXE SUV, un vehicle elèctric a hidrogen. Les revisions inclouen un nou para-xocs davanter, una reixa nova, nous fars LED, noves ales i un capó redissenyat.

El revestiment cap a la part del darrere del vehicle suggereix un redisseny igualment ampli, amb una nova porta del darrere, portes lleugerament modificades i llums posteriors revisades. La línia inclinada del sostre i els rails cromats del Tucson actual es transferiran al nou model, mentre que els nous dissenys de llandes d’aliatge es presentaran en tota la gamma.

Encara no hem vist l’interior del Tucson actualitzat. No obstant això, s’especula que el model revisat comptarà amb el sistema d’informació i entreteniment millorat que s’està implementant a tota la gamma Hyundai. Una pantalla més gran de 10,25 polzades, més nítida que les anteriors, i pot mostrar diverses funcions importants en una pàgina d’inici revisada.

Esperem que la tecnologia híbrida endollable també aparegui en el Tucson. El model actual està disponible amb la unitat de gasolina GDI de Hyundai de 1,6 litres i quatre cilindres, que comparteix el mateix bloc motor i punts de muntatge que la unitat PHEV de 1,6 litres i quatre cilindres que es troba en el IONIQ actual.

La gamma existent de trens motrius convencionals i MHEV de Tucson també arribarà al nou model.

Paddon torna al WRC amb M-Sport

paddon ford fiesta WRC
paddon ford fiesta WRC

Hayden Paddon i John Kennard estan preparats per competir en dos esdeveniments del Campionat Mundial de Ral·lis abans de final d’any – pilotant el nou Ford Fiesta R5 MkII al Ral·li de Gal·les i tornant al volant del Ford Fiesta WRC en el Ral·li d’Austràlia.
 
El món dels ral·lis es va veure desvastat quan una roca va fer a miques les ambicions del de Paddon a Finlàndia. Però el neozelandès no va abandonar la lluita i va treballar incansablement amb els seus patrocinadors per facilitar una altra sortida al més alt nivell de l’esport: els seus esforços es van veure recompensats amb dos esdeveniments.
 
Perseguint l’èxit en la categoria WRC 2 Pro, la participació de Paddon a Gales farà de trampolí perfecte per tornar a entrar al swing del Campionat Mundial de Ral·lis, alhora que mostrarà la potència i el rendiment de l’últim cotxe de M-Sport.
 
Després d’haver disputat la prova britànica en nou ocasions anteriors, Paddon coneix bé els boscos gal·lesos: dues vegades va pujar al podi en categories de promoció i va aconseguir el seu millor resultat, un quart a la general, al 2016.
 
Com un competidor talentós en totes les superfícies, Paddon té vuit top 3, assegurant el seu primer podi en 2015 i obtenint una victòria amb una actuació inoblidable a l’edició 2016 del Ral·li d’Argentina.
 
I no hi ha dubte que buscarà afegir palmarès quan torni a pujar-se al Ford Fiesta WRC a la prova final de temporada a Austràlia.


 
 El director de l’equip, Richard Millener:

 
“Després del que va passar en el test previ a Finlàndia, estava clar que molts dels aficionats estaven ansiosos per veure a Hayden de nou al volant. Li vam donar algunes idees i consells sobre el que es necessitava per competir amb nosaltres de nou, i en tres setmanes ja hi era.
 
“El suport i el pressupost que va aconseguir ens ha permès oferir dos esdeveniments: un amb el Ford Fiesta R5 al Ral·li de Gal·les i un altre amb el Ford Fiesta WRC al Ral·li d’Austràlia.
 
“El WRC 2 Pro és extremadament competitiu en aquest moment, per la qual cosa és fantàstic afegir un altre pilot de primera línia a la lluita. Amb l’experiència de Hayden a tot tipus de cotxes, estem segurs que serà capaç de mostrar les capacitats del nou Festa R5.
 
“Quant al Ral·li d’Austràlia, crec que està clar el que pretén fer allà, i serà fantàstic veure-li de nou lluitant contra els habituals del WRC. Ell i John tenen el potencial per oferir dues actuacions realment fortes, i jo sóc un dels molts que estan entusiasmats per veure el que poden fer “.


 
Hayden Paddon :

 
“Estem molt emocionats de tornar a estar al volant. Després de la decepció de Finlàndia, no hi havia manera que poguéssim deixar que això fos el final i, juntament amb M-Sport, hem treballat dur per trobar algunes solucions. Realment no puc agrair a tots prou per la seva contínua ajuda i suport, i un agraïment especial a Hyundai NZ que ha permès que aquesta oportunitat es produeixi de nou.
 
“Tinc moltes ganes de conduir el nou R5 de M-Sport en un esdeveniment amb el qual estem familiaritzats. També és bo tenir més temps de seient, el que, combinat amb les proves tant del R5 com del WRC, és una cosa que ens ha faltat aquest any . Però tornar al món dels ral·lis de màxim nivell al Ral·li Austràlia serà el més destacat, i no puc esperar.
 
“No tractem aquestes proves com una última oportunitat. Volem relaxar-nos i gaudir de tota l’experiència que permetrà que els resultats siguin naturals. Tots dos són mítings que coneixem bé i sento que estic a un bon nivell. No hi ha raó per la qual no puguem aconseguir bons resultats, però és important que no els perseguim, sinó que els deixem que siguin naturals “.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua