INTEL·LIGENT, BIDIRECCIONAL I INDUCTIVA: RENAULT DESENVOLUPA LA FUTURA TECNOLOGIA DE RECÀRREGA PER A VEHICLES ELÈCTRICS

Amb un enfocament orientat al client, el Grup Renault està desenvolupant en l’actualitat les solucions de recàrrega que podrien implementar-se en el futur per a fomentar la mobilitat elèctrica a Europa.

El Grup Renault, pioner dels vehicles elèctrics a Europa, va posar en marxa al gener de 2020 el projecte INCIT-EV, en col·laboració amb una trentena de socis que s’han unit a la iniciativa per a promoure la mobilitat elèctrica. Aquest projecte, que planteja solucions de recàrrega urbanes i de llarga distància centrades en els usuaris, per a estimular el desplegament i la implantació del vehicle elèctric a Europa, tindrà una durada de 48 mesos, durant els quals es realitzarà un estudi de les necessitats i les limitacions dels usuaris de vehicles elèctrics, així com una fase de demostració de les futures tecnologies de recàrrega en les quals ja treballa Renault.


Entre elles es troba la tecnologia “Plug and Charge”, la recàrrega intel·ligent bidireccional i la recàrrega per inducció, tant estàtica com dinàmica.
Plug and Charge: recàrrega fàcil

Els punts de càrrega equipats amb la tecnologia Plug and Charge constitueixen un nou i convincent argument a favor de la transició elèctrica. La idea darrere del procés de càrrega “Plug and Charge” és que l’usuari d’un vehicle elèctric Renault pugui connectar-se a una estació de càrrega pública sense realitzar cap pas més. El sistema de control s’encarrega d’identificar el vehicle i de permetre el pagament de manera automàtica mitjançant un protocol encriptat que garanteix la seguretat, sense necessitat d’utilitzar cap mena de targeta de crèdit o de soci.
Aquest avanç serà possible gràcies a l’adopció de la nova norma internacional ISO 15110, que regula els protocols de sincronització entre els vehicles elèctrics i els punts de recàrrega, a més de permetre la implementació de la recàrrega bidireccional que el Grup Renault ja està assajant actualment a Europa.

Recàrrega intel·ligent bidireccional

Una de les tecnologies més prometedores en el relacionat amb la electromovilidad és la recàrrega intel·ligent bidireccional. Permet que el flux d’energia vagi de la xarxa al cotxe per a procedir a la seva recàrrega; i també en sentit contrari, del cotxe a la xarxa, per al reproveïment d’aquesta. La seva funció és doble: mediambiental perquè promou l’electricitat amb baixes emissions de carboni; i econòmica ja que aconsegueix abaratir els costos en fer que l’energia estigui fàcilment disponible.

Mitjançant la càrrega intel·ligent bidireccional, si un vehicle elèctric Renault està endollat en una estació de càrrega pública o en el domicili de l’usuari, la bateria passarà a carregar-se o descarregar-se en temps real per a ajudar a equilibrar l’oferta i la demanda d’energia de la xarxa elèctrica a la qual es troba connectat. Això pot realitzar-se a escala nacional, però també a nivell local. El vehicle emmagatzema l’electricitat procedent de fonts d’energia renovables, principalment a través d’energia solar i eòlica, quan està disponible o quan la taxa de consum d’electricitat és baixa. En cas contrari, si la demanda d’energia és alta o la quantitat d’electricitat generada per les fonts d’energia renovables és baixa, el vehicle pot retornar energia a la xarxa.


Renault treballa en el desenvolupament de la càrrega intel·ligent i bidireccional amb ajuda de diversos socis de referència en els sectors de la mobilitat i l’energia. Els primers assajos tindran lloc a Amsterdam i Utrech, als Països Baixos.

La recàrrega per inducció

Recarregar un vehicle elèctric utilitzant la recàrrega inductiva estàtica, sense necessitat de connectar-lo mitjançant un cable, és una solució tecnològica que suposarà un avanç molt important per a la implantació de la mobilitat elèctrica.
La transmissió d’electricitat per inducció està present en l’actualitat en moltes aplicacions de consum del món real. Un dels exemples més comuns són els telèfons intel·ligents. El Nou ZOE, per exemple, compta amb un carregador d’inducció que permet als usuaris carregar els seus telèfons intel·ligents compatibles amb aquesta tecnologia de manera sense fil.


Aquesta tecnologia es basa en el principi de la inducció electromagnètica: en fer passar un corrent elèctric a través d’una bobina, es crea un camp magnètic l’acció del qual genera un altre corrent elèctric en una segona bobina, transferint així l’electricitat sense contacte físic. Les aplicacions regulars per a la càrrega per inducció necessiten que el carregador i el dispositiu receptor de l’electricitat estiguin a prop un de l’altre. Bastaria, per tant, amb aparcar el vehicle elèctric amb una bobina receptora instal·lada sota la carrosseria en una plaça d’aparcament que comptés amb la bobina emissora integrada en el pis, perquè el procés de càrrega tingués lloc de manera automàtica i sense necessitat de cables.


Per a Renault, el veritable futur de la càrrega sense fil passa per la càrrega per inducció dinàmica. Amb aquesta tecnologia el vehicle elèctric recull l’energia elèctrica generada per inducció mentre es condueix en passar per les bobines emissores, que estan integrades directament en la carretera, la qual cosa augmenta l’autonomia sobre la marxa. Això permetrà reduir la necessitat d’utilitzar bateries d’alta capacitat, així com la dependència de les estacions de càrrega.
Renault participa en projectes de recerca per al desenvolupament de la càrrega per inducció dinàmica des de l’any 2012. Al maig de 2017, en el marc del projecte europeu FABRIC, Renault va realitzar un assaig en una pista de proves habilitada en Satory (França), que permetia a dues Renault Kangoo Z.E. recarregar els seus bateries circulant de manera simultània a una velocitat de 100 km/h amb una potència de càrrega de fins a 20 kW. I per a 2022, l’illa de Gotland a Suècia, comptarà amb una ruta amb càrrega inductiva dinàmica d’al voltant de 1,6 km, que subministrarà electricitat als autobusos i camions elèctrics que es desplacin entre l’aeroport i el centre de Visby, la capital de l’illa.

Subscriu-te
Notificació de
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments