Tot està a punt perquè els 62 cotxes i 186 pilots que participen a la cursa principal del calendari de resistència, les mítiques 24 Hores de Le Mans, comencin la 90a edició de l’esdeveniment.
La gran festa de les 24 Hores de Le Mans és a prop. Un dels moments destacats de l’automobilisme i l’esdeveniment més important tindrà lloc el proper cap de setmana, però els pilots ja han tastat per primera vegada la pista de La Sarthe amb la prova de diumenge passat i els controls tècnics a la plaça de la República de la ciutat de Le Mans, fent les delícies dels seguidors.
La cursa de les 24 Hores de Le Mans és la tercera cursa de l’any del Campionat Mundial de Resistència (WEC) de la FIA, liderada en general per Alpine i els seus 3 pilots, Nicolas Lapierre, André Negrão i Matthieu Vaxiviere. La marca francesa iniciarà la seva desena participació a les 24 Hores de Le Mans amb 5 punts d’avantatge sobre Toyota en la classificació de la classe Hypercar, després de conquerir el seu vuitè podi consecutiu al WEC.
Encara a la classe reina del WEC, Glickenhaus presentarà un segon 007 LMH a l’inici de la 90a edició de les 24 Hores de Le Mans, amb Ryan Briscoe, Richard Westbrook i Franck Mailleux als comandaments del cotxe número 709.
Hi haurà 5 cotxes en total lluitant per la victòria a la classe Hypercar, però després d’algunes situacions complicades a les 1000 milles de Sebring, la primera cursa de l’any, i a les 6 Hores de Spa-Francorchamps, Toyota vol, en primer lloc, acabar la cursa amb els dos cotxes cosa que encara no ha fet l’any 2022, i després en les dues primeres posicions, intentant assolir la cinquena victòria consecutiva a la mítica cursa francesa.
A més, la cursa d’enguany té un significat diferent per a Toyota en curses de resistència: el primer cotxe híbrid LMP1 de l’equip, el TS030 HYBRID, va fer el seu debut al WEC a Le Mans el 2012. Durant la següent dècada, l’equip va participar en 72 carreres mundials, va guanyar vuit Campionats del Món (quatre de constructors i quatre de pilots), 36 curses i va aconseguir 31 pole positions. I mentre Ryo Hirakawa fa el seu debut en la classe Hypercar a Le Mans, la cursa d’enguany és la primera per Kazuki Nakajima en el seu nou càrrec de vicepresident de Toyota Gazoo Racing Europe. El tres vegades guanyador de Le Mans i campió del món 2018-2019 té un paper fonamental en la gestió de l’equip dins i fora de la pista.
Alpine ja ha guanyat aquest any i voldria repetir la gesta a terra francesa i Glickenhaus Racing està sota més pressió per aconseguir un bon resultat en la seva segona participació a les 24 Hores de Le Mans, ja que l’equip nord-americà va treballar dur per escurçar la diferència amb els rivals aquesta temporada.
LMP2, la classe més emocionant
Tot i que hi haurà cinc cotxes a la classe reina del WEC a Le Mans, s’esperen 27 prototips LMP2, molts dels quals són candidats a guanyar la cursa.
Sean Gelael, Robin Frijns i René Rast de l’equip WRT lideren la classificació dedicada als pilots LMP2 al WEC, a 8 punts hi ha Oliver Jarvis i Joshua Pierson (United Autosports #23) i a 11 punts trobem els pilots de Realteam per WRT, Rui Andrade, Ferdinand Habsburg i Norman OTAN.
Les diferències són molt petites en la classificació d’aquesta classe, amb les tripulacions molt fortes per lluitar per qualsevol posició. Es preveuen grans batalles, com ja ha passat en anys anteriors, durant la cursa. També cal destacar el debut de Sébastien Ogier a Le Mans, sent el sisè campió del món de ral·lis a competir a Le Mans, seguint el que Bjorn Waldegaard, Marku Allen, Walter Rohrl, Colin McRae i Sébastien Loeb abans.
Tot obert entre els GTE
El proper cap de setmana hi haurà 30 LMGTE en pista, 7 entre el LMGTE Pro i 23 a la classe AM. Entre els professionals, la lluita per la victòria hauria de tenir lloc entre els Porsche i els dos Ferrari 488 GTE EVO d’AF Corse, amb Corvette Racing molt atent al que passa durant les 24 hores de carrera.
Kevin Estre i Michael Christensen (Porsche GT Team) lideren el campionat de pilots a la classe GT i Porsche entre els constructors.
Entre l’Am, l’Aston Martin Vantage AMR #33 de TF Sport, juntament amb Ben Keating i Marco Sorensen, és candidat al podi. Els majors oponents de la tripulació número 33 són el Northwest AMR #98 Aston Martin Vantage AMR (Paul Dalla Lana/David Pittard/Nicki Thiim) i el Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR – 19 (Christian Ried/Sebastian Priaulx/Harry Tincknell), però en una cursa tan llarga poden passar moltes coses i a la classe Am el rendiment dels 23 equips dependrà molt del que faci el pilot Bronze, el pilot amateur de cada cotxe. Hi ha molts cotxes que solen discutir cada posició com si es tractés de lideratge de classe.
Pocs canvis de BoP
Abans de la jornada de proves de les 24 Hores de Le Mans de diumenge, Alpine va recuperar part de la seva potència, després de l’alliberament del BoP per a la mítica cursa de resistència.
L’Hypercar BoP publicat mostra que l’Alpine A480 Gibson tindrà un màxim de 420 kW (563 CV), 10 kW (13 CV) més del que es permetia a la prova anterior del Campionat del Món de Resistència a Spa-Francorchamp. El BoP del Toyota GR010 HYBRID no ha canviat des de Spa i tindrà una potència màxima de 506 kW, un pes mínim de 1070 kg i els dos Glickenhaus 007 tindran una potència màxima de 520 kW (697 CV), un pes mínim de 1030 kg, el mateix balanç des de l’inici de la temporada.
A GTE, el BoP llançat per a les 24 Hores de Le Mans no ha canviat des de l’última cursa del WEC.
Horaris
8 de juny
14:00 – Classificació 1
19:00 – Classificació 2
22:00 – Entrenaments lliures 1
9 de juny
15:00 – Entrenaments lliures 2
20h00 – Hyperpole
22:00 – Entrenaments lliures 3
11 de juny
10:30h – Entrenaments lliures 4
16:00 – Cursa