Efecte pantalla: què és i per què la DGT ho considera tan perillós

Què és exactament l’efecte pantalla? El risc en carretera està ocasionat per un fenomen meteorològic, el vent , que en aquests dies de tardor, i posteriorment també a l’hivern, cobra especial rellevància. Sens dubte, que bufi vent ja de per si suposa un perill a la carretera, però especialment s’agreuja quan aquest arriba de cop i volta : per exemple, al avançar a un vehicle molt voluminós o en sortir d’un túnel .

Aquestes situacions són les que provoquen directament aquest conegut efecte pantalla o, com diu la DGT, interrupció temporal del vent . Després de produir aquest efecte, el conductor sentirà com el seu vehicle es desplaça violentament de manera lateral a causa del empenta que origina el vent , podent ser molt perillós si està desprevingut i, per exemple, arriba a acabar envaint un carril diferent (tant en sentit contrari com en el propi) o sortint-se de la via.

I, com podem evitar-ho? Doncs, segons indica la pròpia DGT i fins i tot la Guàrdia Civil , la millor manera és amb prevenció , esperant ja per endavant aquest efecte irremeiable. Per tant, si sortim de túnels o zones protegides en què de sobte pugui bufar vent, convé estar alerta ja esperant aquest «empenta» amb les mans ben fortes al volant per corregir la direcció en sentit contrari en cas de necessitat.

De la mateixa manera, en avançar a un vehicle voluminós, com pot ser un camió , hem d’estar ja preparats perquè, quan acabi la maniobra, puguem també corregir la direcció del cotxe per evitar que el vent ens empenyi. Són accions molt senzilles però que poden arribar a salvar-nos la vida o, si més no, a evitar un accident de trànsit.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments