Resultats de la fusió FCA i PSA: Fiat pot abandonar el segment A a Europa

Tot i ser líder de segment amb els Panda i els 500, Fiat es prepara per abandonar el segment dels cotxes per la ciutat. Per què?

La justificació és senzilla: els models que porten a terme els segments inferiors del mercat són cada vegada més cars de desenvolupar per complir amb les normes d’emissió i el preu que li queda al consumidor no deixa marge de benefici operatiu i sovint provoca pèrdues.

Davant d’aquestes proves, Fiat Chrysler, després del seu acord de fusió amb PSA, està considerant la reubicació del segment, portant als seus clients al segment B. Va ser Mike Manley, CEO de la FCA, que va declarar això davant els analistes i periodistes. “En un futur molt proper veurem un canvi d’enfocament de la FCA cap als segments de major volum i majors marges operatius, el que tindrà com a conseqüència l’abandó del segment A.”

Aquesta afirmació és estranya perquè els dos Fiat Panda i Fiat 500, tot i no tenir renovació, segueixen liderant el segment i el pla FCA inclou successors per a tots dos models.

Recordem que el Fiat 500 va ser llançat al juliol de 2007, inspirat en l’actual 500 dels anys 50 (1957) i va ser un èxit immediat. Aquest èxit continua fins ara, amb 100.000 unitats venudes en els primers sis mesos de 2019, 121.908 cotxes en els primers vuit mesos (dades de Jato Dynamics), un descens del 12 per cent en comparació amb el mateix període en 2018. El panda encara està en la seva tercera generació, però va ser llançat al febrer de 2012. No obstant això, segueix sent un èxit, ja que en els primers vuit mesos de 2019 va vendre 127.883 unitats, un 15% més de vendes que en el mateix període de l’any anterior.

A la vista d’aquestes xifres, pot semblar que no té sentit abandonar un segment en el qual el mercat europeu està dominat. Però les pèrdues de 55 milions d’euros, experimentades per FCA en el Vell Continent només en el tercer trimestre del 2019, són arguments més que suficients per a aquesta decisió de FCA. I Mike Manley, expert en números, deixa clar que la FCA s’enfronta a intensos reptes comercials, ja que està massa exposada al segment A, amb baixos ingressos i marges de benefici molt estrets.

Això va acabar sent una nova caiguda en el que eren els plans de la FCA, ja que el grup italo-americà havia acabat amb el Punto el 2018, després d’una decisió de Sergio Marchionne. El que Mike Manley proposa ara és que Fiat torni al segment de companyies de serveis públics, portant als fidels clients de la marca, atraient-los amb un model més gran, millor equipat, més versàtil i respectuós amb el medi ambient, però que no perdi seves característiques. A més, Fiat vol recuperar als clients que van comprar el Punto fa dècades. I aquí, l’ajuda de PSA pot ser decisiva amb l’accés a la plataforma 208 i Corsa, així com amb motors més econòmics, avançats i respectuosos amb el medi ambient i fins i tot amb l’electrificació.

En qualsevol cas, és improbable que Fiat abandoni completament el segment de mercat A. Les vendes són excel·lents i ara, amb l’ajuda de PSA, produir un cotxe de ciutat serà més barat que mai. El que gairebé amb tota seguretat passarà, veient el que sol fer Carlos Tavares, és un augment de la qualitat, de la realització dels equips i dels preus. I no oblidis que Lancia ven Ypsilon a Itàlia i, de sobte, Tavares pot mirar la marca i oferir una segona vida.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments