Nou Porsche 992 GT3: més i millor, ara amb 510 CV i canvi manual com a opció

Ahir Porsche va presentar el nou 911 GT3, la versió més esportiva que hem vist fins ara de la generació 992 i que, per aquesta nova entrega, manté el millor de la recepta original: un motor bòxer atmosfèric de 4.0 litres, 510 CV a 9.200 rpm i, sobretot, un canvi manual de sis relacions com a opció, tota una declaració d’intencions en temps de downsizing, híbrids endollables i control d’emissions.

La nova generació del GT3, presentada en format virtual a falta de saló de Ginebra, és més una evolució que una revolució. Sí, de novetats n’hi ha i no precisament poques. Ara les veurem. Però la base, el cor, segueix sent el motor bòxer de 4.0 litres ja vist a la generació anterior (el mateix que s’oferia en el 991 Speedster). Hereta moltes de les solucions utilitzades en el motor del GT3 R de competició, el que li permet rendir 510 CV de potència i de girar més enllà de les 9.200 rpm.

Tanmateix, Porsche ha decidit mantenir el canvi manual de 6 relacions com a opció. I això és remarcable perquè amb aquest nivell de prestacions, hom pot comptar amb els dits de la mà quants esportius actuals s’ofereixen amb tres pedals. Ja us ho dic jo: pocs. De fet, si fem un petit salt enrere, l’anterior generació es va presentar en un principi només disponible amb canvi PDK de 7 relacions, decisió que va aixecar força polseguera i que els de Stuttgart-Zuffenhausen van saber corregir en el restyling de la generació 991, anant un pas més enllà i oferint una versió — el GT3 Touring — només amb aquesta opció. És bo aprendre dels errors.

Tot i que, com hem vist, el motor i el canvi — tant el manual de 6 com el PDK de 7 relacions — són més aviat continuïstes, ja hem dit que el nou GT3 incorpora força novetats, algunes més a la vista que d’altres.

Holger Maske Juli 2020

La que més crida la atenció possiblement sigui l’aleró posterior, de dimensions generoses i subjecte — o millor seria dir «penjat» — per uns suports heretats directament de la competició. El treball aerodinàmic també es deixa notar al frontal, amb un paracops amb dos grans entrades d’aire a banda i banda i dos sortides d’aire al capó que milloren el flux d’aire tot generant un extra de càrrega aerodinàmica sobre el tren davanter.

Tot i ser un cotxe més ample i voluminós que el de la generació sortint, a can Porsche han aconseguit mantenir el pes a ratlla amb una dieta estricte: el capó davanter, la coberta del motor o l’aleró són de plàstic reforçat amb fibra (CFRP si ens posem tècnics), mentre que el sostre o els retrovisors han estat fabricats en fibra de carboni.

Tanmateix, bateria, escapament, llantes, frens i vidres també han estat optimitzats per contenir el pes en la mesura del possible, deixant-lo finalment en 1.435 kg per la versió equipada amb canvi PDK, només 5 kg més que el del model al que substitueix. Tenint en compte que aquests trucs sovint eren reservats per les versions RS, serà curiós veure com porten aquesta dieta al següent nivell quan arribi aquesta esperada variant.

L’objectiu, si més no, era el de superar com a mínim a la generació sortint, i renoi si ho han aconseguit. En mans del pilot de la casa Lars Kern, el nou GT3 és capaç de donar una volta al Nürburgring — al traçat de 20,6 km, que és la referència que s’ha fet servir fins que el circuit s’ha posat a registrar récords de manera més o menys oficial — en 6:55.2 segons, 17 menys que el Porsche 991 GT3 i 1,2 menys que el 991 GT3 RS. Cert és que allà cadascú fa una mica el que vol, d’aquí que sigui difícil obtenir comparacions reals entre models de diferents marques. Però aquest no és el cas: treure 17 segons a un cotxe amb el que comparteix bona part dels ingredients demostra la feina feta a can Porsche.

Tenint en compte que la diferència de potència entre la nova generació i la generació anterior no arriba als 10 CV, i que el pes s’ha mantingut més o menys constant, aquesta diferència abismal en el temps al Nordschleife s’explica per dos factors: la nova aerodinàmica, capaç de generar segons els alemanys fins a un 150% més de càrrega, i una nova suspensió davantera, on per fi s’ha prescindit de la barra de torsió obtant per un sistema multilink, fòrmula similar a la que Porsche fa servir en els RSR de competició.

A nivell prestacions parlem de 320 km/h de velocitat màxima, 3,4 segons per arribar als 100 km/h (3,9 si optem pel canvi manual) i 10,8 per arribar als 200, registres idèntics al del GT3 de la generació anterior. Són xifres que en el món real ens portarien directe al calabós però que en el lloc adient, digue’m el Nürburgring, de ben segur que ofereixen unes sensacions a l’abast de molt pocs cotxes.

Si en voleu un haureu de passar per caixa i abonar 192.134 Eur — opcions a banda. Les primeres unitats començaran a entregar-se de cara a la primavera i més endavant arribaran les versions GT3 Touring, amb un aspecte més discret i sense aleró, i el GT3 RS, la versió més radical i esportiva del cotxe que avui ens ocupa. Però d’aquests dos ja en parlarem quan arribi el moment.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments