WRC: El duel Toyota – Hyundai de 2022 explicat per alguns dels seus protagonistes

Tom Fowler, director tècnic de Toyota, es va mostrar sorprès per la velocitat amb què Hyundai es va recuperar durant la temporada. Va ser el cotxe que va néixer amb més problemes, va patir problemes de fiabilitat i rendiment a l’inici de temporada però va acabar guanyant curses i apropant-se molt als seus rivals.

Si el campionat hagués començat a Estònia, Hyundai hauria estat campiona de constructors. El retard amb què van començar el 2022, i que la direcció de l’equip es va canviar abans de començar el projecte, va fer que els equips haguessin de treballar el doble per «atrapar» Toyota. Va ser un any difícil, però el que van fer a la segona part demostra que tenen tot el necessari per competir amb Toyota. I això és el que preocupa a Tom Fowler:

Diria que a mitja temporada estàvem una mica atrapats amb la rapidesa amb què Hyundai va aconseguir augmentar el ritme. No pensava que un cop ho fessin, serien tan ràpids com ho van ser. Tenien un cotxe que primer no podia arribar al final dels ral·lis, aquest era el seu punt de partida. I vaig pensar que primer començarien a veure com el cotxe acabava ral·lis, però no molt bé, i després acabar ral·lis amb certa velocitat. Però realment, van saltar de no poder acabar a… per ser sincer, no estic segur de com va passar. No és realista.

I això és un afalac per a ells, va dir Tom Fowler a Dirtfish, esperant que Hyundai sigui competitiva el 2023 des del primer ral·li, com va ser durant la segona meitat del 2022.

Rallye_Monte_Carlo_2022_toyota yaris rally1 evans
Nacho Mateo

Com s’ho va fer Hyundai?

Julien Moncet, director interí de l’equip Hyundai durant la temporada, considera que el Ral·li Safari a l’estiu va ser el punt d’inflexió de la temporada. Després de la victoriosa carrera de Sardenya, Hyundai va anar a l’Àfrica amb grans expectatives, però Toyota va aconseguir una quàdruple victòria històrica.

El millor pilot del fabricant coreà a Kènia va ser Thierry Neuville, que va creuar la línia de meta en cinquè lloc, a més de deu minuts del guanyador de la cursa, Kalle Rovanpera.

Les coses ja pintaven millor que a Montecarlo, i vam obtenir alguns bons resultats, inclosa una victòria a Itàlia i un parell de podis més. Després a Kènia va resultar ser un desastre»

Moncet a WRC.com

Tot i això, l’equip va respondre molt bé. Abans de Kènia, teníem problemes perquè no aconseguíem peces de recanvi i la fiabilitat se’n ressentia. Però després de Kènia ho vam aconseguir. La fiabilitat va començar a recuperar-se i ens vam poder centrar més en el rendiment.

Tot i un difícil inici de temporada, Moncet no va pensar mai que l’equip havia construït un mal cotxe de carreres.

Sempre és difícil jutjar els resultats quan comença una nova temporada. De tota manera, tot era nou. Ningú no sabia si un era segons més ràpid que l’altre. Però aviat ens vam adonar que teníem potencial per competir. Ja a Suècia hi havia indicis del potencial del cotxe”

Hyundai va guanyar un total de cinc curses del Campionat del Món de Ral·lis durant la temporada, amb Tänak celebrant tres vegades i Neuville dues. Cinc victòries és el rècord de Hyundai en una sola temporada.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments