Després d’haver trobat una nova llar a Umeå l’any passat, el Ral·li de Suècia s’ha aventurat cap al nord a la recerca de climes més freds per trobar les condicions ideals de neu i gel que van deixar de gaudir a la regio de Varmland.
Un ral·li tradicional a Suècia pot veure baixar les temperatures fins a -20˚C amb bancs de neu durs que permeten als pilots redreçar els seus cotxes a través dels revolts a gran velocitat, i amb una gran tracció dels pneumàtics Sottozero Ice de Pirelli que «mosseguen» el gel capturar tota l’adherència.
En els darrers anys, les condicions més suaus han suposat més reptes amb bancs de neu tous en lloc de neu dura, i una superficie on es requereix una gestió cuidadosa dels pneumàtics, a causa del desgast prematur dels tacs.
Després de guanyar amb naturalitat a l’asfalt francès, Toyota hauria de tenir aquí un repte més gran per part de Hyundai i Ford, però el cert és que això també s’esperava a Monte-Carlo i no va ser així. Es tracta d’un territori especialment adequat per als ‘nòrdics’, on només Elfyn Evans el 2020, en els últims temps, ha estat capaç d’interferir aquest domini.
Ott Tanak va guanyar el 2019 (Toyota) i el 2021 (Hyundai, a l’Àrtic ja que Suècia no va tenir prova) i Rovanperä va triomfar l’any passat, en la que va ser la seva primera victòria de l’any, de les moltes que van venir després.
Esapekka Lappi compta amb dues aparicions al podi, el 2019 amb Citroën i l’any passat amb Toyota i Thierry Neuville va guanyar el 2018, va pujar al podi el 2019, 2021 (Àrtic) i va ser segon l’any passat, sempre amb Hyundai, és clar.
Per tant, podem comptar amb pilots de Toyota (Rovanpera i Evans), Hyundai (Neuville i Lappi) i Tanak (Ford) en la lluita pel triomf, sent una incògnita què pot fer Craig Breen, que encara no ha competit aquesta temporada. Llevat de grans sorpreses, el guanyador hauria de sortir d’aquest grup. Cal destacar que Rovanperä obrirà pista, seguit de Neuville i almenys aquests dos tindran algunes dificultats extra.
Ara tot depèn de com estaran els trams, si hi ha molta neu, millor anar més enrere.
Un itinerari sense grans complicacions
Per segona vegada consecutiva la ciutat universitària d’Umeå serà el centre neuràlgic de la segona prova del campionat, amb el parc d’assistència situat al Centre d’Exposicions de Nolia. La ciutat es troba a més de 600 km per la costa est de la capital, Estocolm, i les carreteres dels gelats i remots boscos de la regió de Västerbotten són ultraràpides. De fet, la prova de l’any passat va ser la segona més ràpida de la història del Ral·li de Suècia, ja que el seu vencedor, Kalle Rovanperä, va assolir una mitjana de 121,52 km/h.
La cerimònia d’inici tindrà lloc el dijous 9 de febrer al Red Barn Arena, a poca distància del centre de la ciutat. Immediatament després, els equips s’enfrontaran a una única passada per Umeå Sprint (5,16 km).
L’etapa de divendres es dirigeix cap al nord per fer dues passades a tres especials, dividides per una assistència de 30 minuts a la ciutat.
La primera especial és Brattby (10,76 km). El segueixen Sarsjöliden (14,23 km) i un nou tram a Botsmark (25,81 km), la segona passada del qual es disputarà de nit. Una altra passada per Umeå Sprint (5,16 km) posa fi a la jornada després de set trams que sumen 106,76 km.
El dissabte segueix un format semblant i presenta dos nous trams. Norrby (12,54 km) i Floda (28,25 km) no es van utilitzar el 2022; precedeixen Sävar (17,28 km), que torna per tancar el bucle abans de la parada d’assistència de meitat d’etapa.
Els tres trams es repeteixen una vegada més després de dinar abans que el dia acabi amb Umeå (10,08 km), una versió més llarga dels trams de les dues nits anteriors que acaba de nou al Red Barn Arena. Les set proves sumen 126,22 km, fet que la converteix en la jornada més llarga del ral·li.
Tres trams es disputaran a l’etapa final de diumenge. Västervik (26,48 km), també de nova incorporació, és la primera de les passades, seguida d’una altra per Umeå (10,08 km), que constitueix la Power Stage, que atorga punts extra.
Els 18 trams sumen 301,18 km en un recorregut total de 1194,16 km.
Horaris
SS | Tram | Hora | Km |
Dijous 9 Febrer 2023 (5.16kms) | |||
---|---|---|---|
SD | Håkmark | 09h01 | 5.45 |
SS1 | Umeå Sprint 1 | 19h05 | 5.16 |
Divendres 10 Febrer 2023 (106.76kms) | |||
SS2 | Brattby 1 | 08h30 | 10.76 |
SS3 | Sarsjöliden 1 | 09h31 | 14.23 |
SS4 | Botsmark 1 | 11h03 | 25.81 |
FLEXI SERVICE A (Umeå) | 30mn | ||
SS5 | Brattby 2 | 14h53 | 10.76 |
SS6 | Sarsjöliden 2 | 15h54 | 14.23 |
SS7 | Botsmark 2 | 17h26 | 25.81 |
SS8 | Umeå Sprint 2 | 19h05 | 5.16 |
FLEXI SERVICE B (Umeå) | 60mn | ||
Dissabte 11 Febrer 2023 (126.22kms) | |||
SS9 | Norrby 1 | 08h05 | 12.54 |
SS10 | Floda 1 | 08h56 | 28.25 |
SS11 | Sävar 1 | 10h41 | 17.28 |
FLEXI SERVICE C (Umeå) | 30mn | ||
SS12 | Norrby 2 | 14h05 | 12.54 |
SS13 | Floda 2 | 14h56 | 28.25 |
SS14 | Sävar 2 | 16h41 | 17.28 |
SS15 | Umeå 1 | 18h05 | 10.08 |
FLEXI SERVICE D (Umeå) | 60mn | ||
Diumenge 12 Febrer 2023 (63.04kms) | |||
SS16 | Västervik 1 | 07h05 | 26.48 |
FLEXI SERVICE E (Umeå) | 15mn | ||
SS17 | Västervik 2 | 10h05 | 26.48 |
SS18 | Umeå 2 [Power Stage] | 12h18 | 10.08 |