Divendres, juny 27, 2025
Blog Page 287

RAL·LIS: Per què estimem a M-Sport?

fourmaux ford fiesta wrc ralli croàcia 2021
©️ M-Sport

M-Sport – Ford és l’únic equip del Mundial en sobreviure a tots els canvis normatius del WRC des de l’any 1997, quan es va unir per la gestió de l’equip Ford al Campionat del Món. Escort, Focus, i des del 2012, Fiesta.

Tres models i més de 20 anys d’història, primer sota el paraigües de Ford, i des de 2013 en solitari. Només a partir de 2018, amb el fitxatge d’Ogier, va retornar en forma de recolzament tècnic la presència de la marca oficial. Amb el nou canvi normatiu que va entrar el 2017 l’equip britànic aconseguia dos campionats del món amb el francés i un de marques, una història que va acabar amb la marxa de l’actual campió del món a Citroën, una història, que com tots sabem, va acabar naufragant.

Així doncs, M-Sport podríem dir què és l’únic equip privat, o semi-oficial, del campionat. i l’únic amb cotxes en totes les categories.

El resultat de Fourmaux en aquest Ral·li de Croàcia 2021 ha estat una bocanada d’aire fresc per l’equip. Per l’equip i per tots els aficionats, veure com un jove debutant en la categoria reina demostra talent i velocitat per estar amb els de davant, agrada a tothom. Fourmaux ha demostrat compromís amb l’equip i ha demostrat que el Fiesta, la màquina creada per M-Sport, segueix sent competitiva.

Per un jove com Fourmaux, que un equip com M-Sport doni oportunitats és bàsic. I ara molts direu, oportunitats no, billetera. Sí, el jove francès és un becat de la federació francesa i compta amb el recolzament de Red Bull, però és M-Sport qui ha ficat totes les facilitats, en categories inferiors per a que talents com el de Fourmoux puguin arribar a l’elit.

El 2017 Fourmaux fa la seva primera temporada al volant d’un Ford Fiesta R2T, gràcies a la seva velocitat i el seu saber fer el porten a un Ford Fiesta R5, al 2020 fa el salt al nou Fiesta Rally2 per acabar debutant ara, any 2021, a Croàcia amb el WRC.

Una escala, una evolució, on M-Sport ha estat peça clau per donar l’oportunitat a que un jove amb talent pugui demostrar les seves habilitats.

FÓRMULA E: Jake Dennis s’estrena a l’EPrix de València 2021

eprix valència ricardo tormo xest formula e fe
© Fórmula E

Jake Dennis ha sumat la seva primera victòria a la Fórmula E aquest diumenge, a la segona prova de l’ePrix de València. Després d’aconseguir la pole position, ha liderat de principi a fi.

Dennis (BMW i Andretti) ha mantingut el comandament en tot moment, en la fase inicial, la cursa ha estat lenta i preocupada pel consum d’energia. Alex Lynn (Mahindra) ha perseguit el líder, però finalment perdria posició davant Oliver Turvey (NIO 333) quan utilitzava el mode d’atac.

Norman Nato (Venturi / Mercedes) ha estat quart i també ha intentat atacar Lynn en un moment determinat, provocant que deixés la pista després d’un xoc. El francès era penalitzat amb cinc segons. Al capdavant, Dennis ha guanyat terreny amb les escaramusses que es produien darrere seu.

Tot i la penalització, Nato ha passat la resta de la cursa en segon lloc davant d’André Lotterer (Porsche). Els dos han retallat distàncies per darrere de Dennis, però amb la penalització de Nato aquest ha caigut al cinquè lloc. Lotterer ha quedat així segon a 1.483 del guanyador. Lynn ha aconseguit recuperar-se i, després de caure al novè lloc, ha quedat tercer a la classificació.

Els cinc primers els tancava Oliver Rowland (Nissan e.dams) i Nato, davant de René Rast (Audi Sport Abt) que ha estat víctima de la necessitat de gestionar l’energia. Els llocs amb punts han estat completats per Jean-Eric Vergne (DS Techeetah), Turvey, Edoardo Mortara (Venturi / Mercedes) i Lucas di Grassi (Audi Sport Abt).

Queda demostrat com en circuits permanents aquests monoplaces tenen encara que gestionar bé l’energia per poder acabar les curses. Veurem si els nou Gen3 que han d’arribar la temporada que ve donen més opcions en aquest tipus de traçats.

SCER: Al-Attiyah guanya al Ral·li Tierras Altas de Lorca 2021, Solans es confirma

Al Attiyah volkswagen Polo R5 Ralli Tierras Altas de Lorca SCER
© cert-rallyesdetierra

El Súper-campionat d’Espanya i de la Copa d’Espanya de ral·lis sobre terra van visitar aquest cap de setmana el Ral·li Tierras Altas de Lorca. La principal atracció era la presència del qatarí Nasser Al Attiyah, que juntament amb Mathieu Baumel i al volant d’un Volkswagen Polo R5, s’han endut la prova murciana per davant d’un gran Jan Solans.

El tres vegades guanyador del Dakar va poder doblegar al nou pilot de Citroën només al final de ral·li i per tan sols sis segons. Jan – San Juan, en la seva lluita pel campionat es van endur els punts extra per ser els guanyadors del TC Plus. Molt important, gaire bé més que la segona posició, és l’adaptació que ha demostrat Jan al nou Citroën C3 R5.

Per darrere dels dos campions mundials, el que fins ara era el líder del campionat, José Antonio Suárez, que amb l’Skoda Fabia R5 ha finalitzat a 36 segons del pilot de Volkswagen. S’ha de remarcar la falta d’adaptació a un terreny en el qual portava més d’un any sense competir.

El podi del Campionat Nacional l’ha completat Gorka Eizmendi, que també al volant d’un Skoda ha acabat a 1 minut i 32 segons del vencedor absolut de la prova.

Dins de la Copa 2RM Ramon Gené era el millor classificat del Desafio N3, Joan E. Casanovas el més ràpid entre els equips del Desafio Proto i Benjamín Avella s’emportava la victòria a la Copa Kobe.

Després del Ral·li Terres Altes de Lorca 2021, Jan Solans és líder amb 71 punts, dos més que Suárez. La propera prova puntuable serà el Ral·li Vila d’Adeje, a Tenerife, que tindrà lloc els dies 14 i 15 de maig.

Classificació SCER Ral·li Tierras Altas de Lorca 2021

  1. Solans-Sanjuán (Citroën C3), 45:48.5
  2. Suárez-Iglesias (Skoda Fabia), a 30.2
  3. Eizmendi-Sanjuán (Skoda Fabia), a 1:26.5
  4. Ares-Vázquez (Hyundai i20), a 1:44.0
  5. Pons-Chamorro (Skoda Fabia), a 3:03.9

Classificació General SCER 2021

  1. Jan Solans, 71 punts
  2. José Antonio Suárez, 69
  3. Gorka Eizmendi, 28

WRC: Ogier-Ingrassia s’emporten el Ral·li de Croàcia 2021 per 0’6 segons

ogier ingrassia toyota yaris wrc croacia
© Toyota

L’edició inaugural del Ral·li de Croàcia per al WRC va començar amb Neuville al capdavant el divendres al matí, però sempre amb diferències curtes amb la tripleta entre el belga, Evans i Ogier.

Ahir dissabte el francès es va posar al capdavant i, tot i que va guanyar quatre de les vuit especials d’ahir, mai no va aconseguir escapar-se al capdamunt: l’avantatge màxim que va gaudir va ser exactament set segons sobre Evans. La mala elecció de pneumàtics de Neuville, i en general tot l’equip Hyundai, dissabte al matí va enfonsar al belga fins al tercer lloc.

La cursa ha finalitzat aquest diumenge amb Evans molt fort i atacant per ficar-se al capdavant a falta d’un tram. Un petit error molt a prop del final del gal·lès als últims revolts de la Power Stage l’ha deixat en segon lloc a 0,6 segons d’Ogier. El francès també ha guanyat el Power Stage sumant la màxima puntuació. Neuville ha acabat finalment tercer, amb Tänak quart i Fourmaux cinquè en un debut molt positiu en un World Rally Car.

Imagen
© M-Sport

Els Rally2 també donant emocions

Pel que fa al WRC 2, Østberg ha estat el principal dominador del Ral·li de Croàcia. El noruec ha viscut una intensa lluita amb el rús Gryazin fins que aquest ha patit problemes tècnics i avui ha acabat abandonant per una volcada. Østberg només havia de gestionar un gran marge que tenia amb Suninen, acabant amb 28,5 segons per davant del seu rival.

Pel que fa al WRC3, Rossel va començar dominant, però divendres va liderar Kajetanowicz, dissabte Rossel va tenir contratemps i va deixar definitivament la lluita. Kajetanowicz es va situar còmodament davant de Lindholm i fins i tot va continuar ampliant el marge. Rossel, per la seva banda, encara va aconseguir recuperar el tercer lloc, per davant de Ciamin (Citroën) que també va obtenir alguns scratx en la seva categoria.

Imagen
© Citroën

En la Junior WRC, l’americà Armstrong, copilotat per Phil Hall, han aconseguit acabar la prova sense ensurts i emportar-se la primera de la temporada. La parella al volant del Ford Fiesta prenien el liderat ahir després dels problemes de Koci i no el deixaven fins al final d’aquesta difícil cursa. Sesk i Joona han acabat segon i tercer respectivament.

Classificació final del Ral·li de Croàcia 2021

1S. OgierJ. IngrassiaToyota Yaris WRC2:51:22.9
2E. EvansS. MartinToyota Yaris WRC+0.6
3T. NeuvilleM. WydaegheHyundai i20 Coupe WRC+8.1
4O. TänakM. JärveojaHyundai i20 Coupe WRC+1:25.1
5A. FourmauxR. JamoulFord Fiesta WRC+3:09.7
6T. KatsutaD. BarrittToyota Yaris WRC+3:31.8
7G. GreensmithC. PattersonFord Fiesta WRC+3:58.8
8C. BreenP. NagleHyundai i20 Coupe WRC+4:28.2
9M. ØstbergT. EriksenCitroën C3 R5+10:00.8
10T. SuninenM. MarkkulaFord Fiesta R5+10:29.3

Classificació per equips després del Ral·li de Croàcia 2021

1Toyota Gazoo Racing World Rally Team138
2Hyundai Shell Mobis World Rally Team111
3M-Sport Ford World Rally Team42
4Hyundai 2C Competition28

Classificació pilots després del Ral·li de Croàcia 2021

1S. Ogier61
2T. Neuville53
3E. Evans51
4O. Tänak40
5K. Rovanperä39
6C. Breen24
7T. Katsuta24
8A. Fourmaux12
9G. Greensmith12
10D. Sordo11

FÓRMULA E: El consum dels cotxes decideix la primera cursa de l’E-Prix de València 2021

mercedes formula e FE valència
© Mercedes

Nyck de Vries va guanyar la primera cursa de la Fórmula E Valencia ePrix que va tenir un final espectacular. Després de reduir l’energia disponible del darrer període de vehicles de seguretat, diversos pilots van acabar consumint tanta o més energia de la que van poder, cosa que va desordenar completament la classificació. Un dels afectats era António Félix da Costa, que havia comandat la classificació des del principi.

La cursa es va disputar sota la pluja al Circuit Ricardo Tormo. Félix da Costa (DS Techeetah) va tenir la pole position i va mantenir el lideratge després que el cotxe de seguretat dirigís el grup a la sortida. El portugués era el primer quan va sortir per primera vegada el cotxe de seguretat a causa d’un incident.

En reiniciar, Félix da Costa no va tenir problemes per mantenir el seu comandament, però el cotxe de seguretat va intervenir ràpidament després d’una nova interrupció. Va ser una intervenció breu i, quan es va reprendre, de Vries (Mercedes) es va enganxar a Félix da Costa.

L’holandès, que per mèrits propis s’havia recuperat, guanyaria després del darrer cotxe de seguretat. Aquest va deixar la pista durant les dues darreres voltes, i l’energia que va quedar en els monoplaces elèctrics va fer que Félix da Costa hagués de frenar molt per complir els límits del consum d’energia.

Com a tal, de Vries, millor, va aprofitar per fer-se càrrec del comandament de la prova, guanyant relativament sense problemes. Igual que Félix da Costa, molts altres pilots van frenar la velocitat per no superar el màxim consum d’energia i diversos també van ser exclosos per superar els límits.

Això va provocar una revolució completa en la classificació. Nico Müller (Dragon / Penske Autosport), que havia abandonat la pista dues vegades, va acabar segon després de creuar la linea de meta a 13.128s de De Vries. En tercer lloc va arribar Stoffel Vandoorne (Mercedes), que, després de començar retrassat, es va beneficiar de la desqualificació dels oponents per problemes energètics. Nick Cassidy (Virgin / Audi) i René Rast (Abt Audi) van tancar els cinc primers.

FÓRMULA 1: El campionat es queda a Suzuka per tres anys més

circuit suzuka f1

Japó i Suzuka prorroguen fins al 2024 la seva cursa al mundial de F1

Liberty Media ha confirmat la pròrroga de tres anys del contracte del Gran Premi de Japó, que seguirà disputat a la llegendària pista de Suzuka

El revolt 130R encara estarà al menú del Campionat Mundial de F1 fins a finals del 2024. Liberty Media i Mobilityland, promotors del Gran Premi de Japó, han anunciat aquest dissabte al matí que la pista de Suzuka acollirà l’esdeveniment japonès per a les tres properes anys.

La pista, que ha vist en particular els llegendaris enfrontaments pel títol mundial podrà veure en acció la seva nova estrella, Yuki Tsunoda, pilot d’AlphaTauri, a partir del 8 d’octubre.

“Estem decidits a continuar els nostres esforços amb els residents de la prefectura de Mie i la ciutat de Suzuka perquè el circuit continuï sent gaudit pels aficionats de tot el món i contribueixi a la prosperitat de la cultura del motor”

Kaoru Tanak, president de Mobilityland.

El 2022, Suzuka celebrarà el seu 60è aniversari. A partir d’aquesta data, a més del Gran Premi de Japó de Fórmula 1, assumirem nous reptes per al futur, alhora que apreciarem la història i les tradicions de l’esport perquè puguem oferir sorpreses als fans. “

RESISTÈNCIA: El kit aerodinàmic “Le Mans” no serà obligatoria a l’ELMS

#22 Oreca 07 - Gibson / UNITED AUTOSPORTS / Phil Hanson / Jonathan Aberdein / Tom Gamble
© ELMS

Es tracta d’un canvi important en les normes que l’ACO que opera a l’ELMS, arran de la primera ronda disputada el cap de setmana passat a Barcelona.

Per tal d’anivellar el rendiment entre el futur Hypercar i l’actual LMP2, el promotor i organitzador del WEC i ELMS ha indicat que els prototips LMP2 haurien d’utilitzar el kit aero “Le Mans” (amb poca càrrega aerodinàmica), i fins a una reducció de potència de 50 kW.

Restriccions normatives que es relaxaran a l’escena ELMS, ja que el kit aerodinàmic per a la prova francesa a la Sarthe deixarà de ser obligatori. Una decisió presa després de la consulta amb els diferents equips implicats.

L’ús d’aquest kit continua sent obligatori a WEC.

CIRCUITS: Toyota accelera la cursa de l’hidrogen en competició

tourisme-gt-toyota-hydrogene-2021
© Toyota

Toyota ha confirmat l’ús d’un motor d’hidrogen en un Corolla Sport per a les 24 hores a Fuji d’aquí un mes,

Si l’ACO i la Mission H24 estan a l’avantguarda del desenvolupament de l’hidrogen per a la competència, Toyota treballa al seu costat per afirmar-se sobre la tecnologia que molts veuen com una opció de futur en l’automobilisme.

L’esdeveniment de la Super Taikyu Series de 24 hores, programat del 21 al 23 de maig a Fuji, Japó, serà l’oportunitat per a l’equip de les 24 hores de Le Mans de realitzar una prova a gran escala en un motor d’hidrogen instal·lat en una Corolla Esport, alineada per l’estructura Orc Rookie Racing. El motor serà de tres cilindres turbo de 1.600cc.

“Els motors d’hidrogen produeixen energia amb la combustió d’hidrogen mitjançant injecció de combustible i sistemes de combustible que s’han modificat dels que s’utilitzen amb motors de gasolina”

Amb l’excepció de cremar petites quantitats d’oli de motor, que també passa amb els motors de gasolina, els motors d’hidrogen emeten zero CO2. Per al vehicle de carreres accionat per hidrogen, s’utilitzarà l’hidrogen produït a l’àrea de recerca d’energia de Fukushima a Namie Town. “

WEC: Els Magnussen a les 24 hores de Le Mans 2021

Magnussen wec pare fill

Kevin Magnussen serà a la sortida de les 24 Hores de Le Mans el proper mes d’agost, amb l’Oreca 07 LMP2 de classe reina, al costat del seu pare Jan.

Després de la família Andretti i els Mansell, els Magnussen passaran a la història de les famílies reunides durant les 24 hores de Le Mans.

L’equip de High Class Racing ha confirmat aquest divendres que, juntament amb Anders Fjordbach i Jan Magnussen, Kevin Magnussen completarà el trio a l’Oreca 07 LM P2 #49 els dies 21 i 22 d’agost.

Així, el futur pilot de Peugeot Sport i ex-Haas F1 Team s’incorporaran per primera vegada al seu pare a la competició, aquest últim oficial al WEC amb Anders Fjordbach.

Kevin Magnussen corre aquesta temporada a IMSA amb Chip Ganassi Racing i, per tant, debutarà a la Sarthe, una experiència important abans d’unir-se a l’aventura de Peugeot a Hypercar.

FÓRMULA 1: Red Bull es prepara per la retirada d’Honda fitxant a Mercedes

© Mercedes

Red Bull recluta Ben Hodgkinson per desenvolupar la futura unitat de potència de
Red Bull Powertrains, el departament que evolucionarà internament la futura unitat de potència per a monoplaces de Red Bull F1. Aquest fitxatge no és un qualsevol, es tracta de l’encarregat de l’enginyeria dels propulsors d’alt rendiment Mercedes-AMG.

Red Bull Powertrains, una entitat creada internament per Red Bull per desenvolupar la futura unitat de potència de la F1 fins al 2025, ha anunciat l’arribada a les seves files de Ben Hodgkinson, líder dels motors d’alt rendiment Mercedes-AMG en els darrers anys. Red Bull es quedarà amb les patents de les unitats de potència Honda fins a l’entrada de la nova reglamentació de motors.

Passat pel WRC i després Ilmor (ara Mercedes-AMG HPP), Ben Hodgkinson es convertirà en el director tècnic de Red Bull Powertrains, ela seu de la qual estan actualment en construcció a Milton Keynes.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua