La temporada ha arribat al seu final amb 8 vencedors diferents en 8 proves
El neozelandès Hayden Paddon ha culminat una temporada brillant en el Campionat Europeu de Ral·lis 2024 en acabar tercer al Ral·li de Silèsia. Aquesta posició ha estat suficient per assegurar-li el seu segon títol consecutiu de l’ERC, amb John Kennard com a copilot i al volant del seu Hyundai i20 N Rally2. Paddon, que arribava a la prova amb un avantatge important sobre el francès Mathieu Franceschi, ha aconseguit el títol sense prendre riscos innecessaris.
Andrea Mabellini ha estat el guanyador del ral·li, obtenint la seva primera victòria a l’ERC amb Virginia Lenzi com a copilot. Aquesta victòria ha estat una fita significativa per Mabellini, que es converteix en el vuitè guanyador diferent de la temporada. Jon Armstrong, amb el suport de Motorsport Ireland Rally Academy, ha completat el podi amb una destacada segona posició després de remuntar des de la setena plaça.
Paddon: prudència i títol al sarró
Després de guanyar dues cronometrades i superar moments complicats, Paddon va optar per no arriscar-se en la lluita pel títol, assegurant-se d’acabar entre els vuit primers, suficient per consolidar la seva corona de campió.
Durant la penúltima especial, Paddon va cometre dos errors que gairebé comprometen la seva carrera, però aconseguia mantenir-se en pista: “Hem tingut una aventura, vam sortir de la línia i ens vam quedar encallats. Després vam cometre un altre error en una cruïlla, però estem aquí”.
Mabellini: primera victòria europea
Per Andrea Mabellini, la victòria ha estat un gran èxit personal: “Els últims 11 quilòmetres han estat els més llargs de la meva vida“, va declarar emocionat en acabar la prova. Mabellini ha culminat l’ascens de categories, després de començar entre els Rally5 i Rally4, abans de passar al Rally2.
Jon Armstrong, pilot del Ford Fiesta Rally2, va acabar segon després de superar Paddon en l’última especial. Armstrong va fer l’escratx en dos trams, incloent la Power Stage, per aconseguir el seu primer podi a l’ERC. El pilot polonès Miko Marczyk, amb Michelin, va acabar quart, assegurant-se la tercera plaça en la classificació final del campionat.
Mathieu Franceschi, rival directe de Paddon pel títol, va acabar cinquè, consolidant la seva segona posició al campionat. Yoann Bonato, que tornava després de recuperar-se d’una greu lesió, va completar el ral·li en sisena posició.
El suec Mille Johansson va aconseguir la victòria en la categoria ERC3 amb el seu Ford Fiesta Rally3, mentre que Calle Carlberg va guanyar a l’ERC4 i ERC Júnior amb el seu Opel Corsa Rally4.
L’altra cara de la moneda la va veure el difícil debut de Sainz i Cruz amb el Ford
En una fita sense precedents en el món dels raids, Dacia ha aconseguit la seva primera victòria en el seu debut al Rallye del Marroc 2024. El veterà pilot qatarià Nasser Al-Attiyah i el seu copilot francès Édouard Boulanger van superar tots els pronòstics, liderant la prova des de la sortida a Marràqueix i proclamant-se campions del món de rally-raid (W2RC).
Aquest resultat no només marca la tercera victòria consecutiva per Al-Attiyah al campionat mundial, sinó que també representa el primer triomf mundial per a Dacia, que s’estrena en aquest tipus de competició amb el seu nou vehicle 4×4.
A diferència d’altres fabricants importants com Volkswagen, Mini, Toyota, Peugeot, Audi i Ford, que van necessitar diverses temporades per adaptar-se als desafiaments del rally-raid, Dacia ha estat capaç d’aconseguir aquesta fita en la seva primera participació oficial.
Una estratègia mesurada i exitosa
Al-Attiyah i Boulanger van adoptar una estratègia basada en la combinació de velocitat i prudència, gestionant el risc de les traïdores dunes i pistes del desert marroquí. Malgrat una jornada final en què van decidir moderar el ritme per evitar danys al seu vehicle, van aconseguir mantenir una distància prou segura sobre els seus competidors, finalitzant a només vuit minuts del guanyador de l’etapa, Sébastien Loeb.
El qatarià ha demostrat el seu domini una vegada més en el món dels rally-raids, aconseguint la victòria al Rallye del Marroc i proclamant-se campió del món per tercera vegada consecutiva. Aquesta victòria marca també el setè triomf d’Al-Attiyah en aquest prestigiós ral·li, consolidant la seva hegemonia en el campionat W2RC.
Els segons classificats, Sébastien Loeb i Fabian Lurquin, també conduint un Dacia, van tancar el ral·li a només 5 minuts i 10 segons dels seus companys d’equip. Tot i haver comès un error en el pròleg, que els va impedir competir d’igual a igual amb Al-Attiyah a la primera etapa, el duo franco-belga va completar una competició gairebé perfecta, guanyant dues especials i deixant bones sensacions per al Dakar 2025.
Guillaume de Mévius, que conduïa un Mini, va estar a punt de posar en problemes a Al-Attiyah, però una avaria mecànica va obligar-lo a aturar-se uns deu minuts per reparar el seu vehicle. Tot i això, el pilot belga va aconseguir una meritòria tercera posició, finalitzant a més de deu minuts d’Al-Attiyah.
Entre els catalans el millor classificat en la categoria T1+ va ser el copilot de Yacopini, Dani Oliveras, en desena posició. Armand Monleón, copilot de Lucas Moraes, va acabar catorzè, mentre que Isidre Esteve i Txema Villalobos ho feien en una magnifica divuitena posició.
Al-Rajhi subcampió, Toyota s’emporta el títol de marques
El saudita Yazeed Al-Rajhi, que va arribar al Marroc com el principal rival d’Al-Attiyah pel títol del W2RC, només va poder acabar quart en la classificació general. Malgrat tot, el seu rendiment al llarg de la temporada li ha valgut el títol de subcampió mundial, una fita que també va assolir el seu copilot, Timo Gottschalk.
En la classificació per equips, Toyota Gazoo Racing va mantenir el seu domini, assegurant-se el campionat de constructors.
Challenger: Triomf de la família Goczal
En la categoria Challenger, Eryk Goczal va ser el gran guanyador, assegurant-se el primer lloc després d’unes actuacions sòlides que el van portar a guanyar dues etapes amb el copilot català Àlex Haro. El seu pare, Marek Goczal, va acabar segon, consolidant la presència de la família al podi.
Dania Akeel, pilot saudita, va aconseguir una merescuda tercera posició, superant a Nicolas Cavigliasso, mentre que Valentina Pertegarini es va proclamar campiona en la categoria de copilots, convertint-se en la primera dona a aconseguir un títol mundial en el W2RC.
Rokas Baciuska, amb tres títols consecutius en el W2RC, va dominar la categoria Challenger al llarg de l’esdeveniment. El lituà, ja campió de SSV en anys anteriors, va fer història en convertir-se en el primer pilot a guanyar en dues categories diferents.
Final ajustat en la categoria SSV
Yasir Seaidan va gaudir d’un emocionant duel amb l’equatorià Sebastián Guayasamín pel Campionat de Pilots de la SSV i el saudita va confirmar el títol per només dos punts en vèncer el rival en l’etapa final per proclamar-se vencedor absolut de la SSV.
Paddon ho té tot de cara per porclamar-se per segon any campió d’Europa de ral·lis
La temporada 2024 del Campionat Europeu de Ral·lis (ERC) arriba al seu final amb el Rally Silesia, un nou esdeveniment al calendari que marcarà el desenllaç del campionat. Del 11 al 13 d’octubre, els pilots de l’ERC es donaran cita a les carreteres d’asfalt de Polònia, amb Mathieu Franceschi i el defensor del títol, Hayden Paddon, com a principals candidats a la victòria final.
El recorregut del Rally Silesia ofereix una combinació de trams, incloent-hi super especials al centre de Katowice i al voltant de l’Estadi de Silèsia, a Chorzów. El ral·li arrenca divendres 11 d’octubre amb la Super Special Stage a Katowice, mentre que dissabte es completaran dues passades pels trams de Jastrzębie-Zdrój, Ochaby i Gmina Jasienica. L’acció continuarà diumenge amb els trams de Marklowice Górne, Hażlach i Silesian Voivodeship, amb aquest últim servint com a Power Stage.
En total la prova comptarà amb 830 km dels quals 180 seran cronometrats dividits en 14 trams.
Duel pel títol entre Paddon i Franceschi
Mathieu Franceschi during the FIA European Rally Championship in Aberystwyth, United Kingdom on August 30, 2024. // @World / Red Bull Content Pool // SI202408300784 // Usage for editorial use only //
Després de set proves, el neozelandès Hayden Paddon, al volant del seu Hyundai i20 N Rally2, encapçala la classificació general amb 27 punts d’avantatge sobre Franceschi. Tot i aquesta diferència, encara queden 35 punts en joc a Polònia, la qual cosa manté vives les esperances del pilot francès, que competeix amb un Škoda Fabia RS Rally2 d’AMD Motorsport.
Rally Silesia, que fa el seu debut a l’ERC, suposa un terreny desconegut per a molts dels aspirants al títol. Tot i això, el pilot polonès Miko Marczyk, doble campió del seu país, compta amb l’avantatge d’haver competit en aquest esdeveniment en quatre ocasions anteriors, guanyant-lo dues vegades. Marczyk, actualment tercer a la classificació general de l’ERC, buscarà aprofitar el seu coneixement del terreny per pujar al podi i assegurar el segon lloc al campionat.
Entre els altres noms destacats de la prova hi ha l’italià Andrea Mabellini, que competirà per MRF Tyres, i Jon Armstrong, que intentarà obtenir un resultat destacat amb el seu Ford Fiesta Rally2. A més, el francès Yoann Bonato, vencedor del Rally Islas Canarias, tornarà a l’acció després de recuperar-se d’una lesió.
Amb el títol del Junior ERC ja assegurat per Mille Johansson, la batalla per la segona posició es disputarà entre Calle Carlberg i Max McRae. Tan sols 53 inscrits estaran a la sortida d’aquesta prova.
La marca japonesa farà una tornada més pausada i menys estrident que en la seva última aparició al gran circ on es van invertir molts diners amb poc èxit
Després de més d’una dècada fora de la Fórmula 1, Toyota torna al gran circ amb una associació tècnica amb l’equip Haas F1 Team, en col·laboració amb Toyota Gazoo Racing (TGR), el seu departament especialitzat en motoresport i recerca.
Aquesta aliança busca aprofitar els recursos i coneixements compartits per millorar el rendiment de Haas, mentre Toyota continua desenvolupant les seves capacitats tècniques dins del món de la F1.
Una nova etapa per Haas i Toyota
L’última participació de Toyota com a fabricant a la Fórmula 1 va finalitzar el 2009 després de vuit temporades, durant les quals van aconseguir 13 podis i el seu millor resultat al campionat de constructors va ser una quarta posició. Ara, gràcies a aquest acord, Toyota es reincorpora a la F1, encara que no com a fabricant, sinó com a soci tècnic d’un dels equips més joves de la graella, Haas, que va debutar el 2016.
Segons l’acord, Haas i TGR compartiran coneixements tècnics, recursos de fabricació i experiència en disseny, tot mantenint l’associació de Haas amb Ferrari, que seguirà proveint motors i altres components essencials. Això permetrà a Haas aprofitar la infraestructura i tecnologia de Toyota per millorar el desenvolupament del seu monoplaça, i a Toyota obtenir noves perspectives tecnològiques mitjançant la seva participació indirecta a la Fórmula 1.
Objectius conjunts: competència i desenvolupament
Ayao Komatsu, director de l’equip Haas F1, es mostra entusiasta amb aquesta nova col·laboració:
“Tenir un líder global com Toyota treballant al nostre costat és una gran oportunitat per accelerar el nostre desenvolupament i augmentar la nostra competitivitat dins de la Fórmula 1. Això no només beneficiarà Haas en la seva cerca de millorar el rendiment, sinó que també donarà a Toyota una plataforma per continuar desenvolupant les seves capacitats d’enginyeria i innovació en l’àmbit del motoresport.
El president de Toyota Gazoo Racing, Tomoya Takahashi, també ha expressat la seva satisfacció amb l’acord, destacant la voluntat de Toyota de contribuir al desenvolupament de pilots, enginyers i mecànics en col·laboració amb Haas. Aquesta aliança, segons Takahashi, no només enfortirà Haas dins de la F1, sinó que també servirà per millorar les capacitats internes de Toyota en un entorn competitiu tan exigent com la Fórmula 1.
Més visibilitat per Toyota a la F1
A partir del proper Gran Premi dels Estats Units a Austin, el logotip de Toyota Gazoo Racing apareixerà als monoplaces de Haas, pilotats per Nico Hülkenberg i Kevin Magnussen. Això marcarà el retorn visible de la marca japonesa a la Fórmula 1 després de més de deu anys d’absència.
Haas, actualment setè al campionat de constructors, espera que aquesta associació els ajudi a continuar lluitant per posicions més competitives a la graella.
Škoda Motorsport ha revelat el seu nou concepte de cotxe de carreres elèctric, l’Enyaq RS Race, un vehicle que combina un rendiment d’alt nivell amb l’ús de materials sostenibles
Basat en el Škoda Enyaq Coupé vRS, aquest nou prototip ha estat dissenyat no només per competir, sinó també per mostrar les capacitats de la marca en l’evolució cap a una producció més respectuosa amb el medi ambient.
Innovació en materials: biocompostos per reduir el pes
Un dels aspectes clau de l’Enyaq RS Race és l’ús de biocompostos en lloc de la tradicional fibra de carboni. Desenvolupat en col·laboració amb l’empresa Bcomp, les peces de fibra de lli utilitzades a la carrosseria (com els para-xocs, ales, sostre i aleró posterior) no només redueixen el pes del vehicle, sinó que també ofereixen la mateixa rigidesa que els materials convencionals.
Aquesta innovació ha permès una reducció de 316 kg respecte al model original. A més, la fibra de lli és un recurs més sostenible que la fibra de carboni, amb una reducció significativa de l’impacte ambiental durant la seva producció.
Disseny optimitzat i aerodinàmica avançada
El disseny de l’Enyaq RS Race ha estat optimitzat per maximitzar l’aerodinàmica i el rendiment en pista. Els enginyers han rebaixat la carrosseria en 70 mm i l’han ampliat 72 mm a la part frontal i 116 mm a la posterior, oferint més estabilitat en alta velocitat. També s’ha instal·lat un aleró posterior de grans dimensions per millorar l’adherència a l’asfalt. Aquestes modificacions, juntament amb les preses d’aire NACA i altres millores aerodinàmiques, permeten una millor gestió del flux d’aire, millorant tant la maniobrabilitat com el refredament dels frens.
Components interiors de competició
L’interior del vehicle també ha estat redissenyat per oferir una experiència més enfocada a la competició. Els seients de carreres Atech, amb cinturons de seguretat de sis punts, i el sistema de frens hidràulics inspirat en el Škoda Fabia RS Rally2, garanteixen la seguretat dels ocupants en situacions extremes. A més, el volant, d’estil rally, està equipat amb controls específics per gestionar diferents aspectes de la conducció esportiva.
Rendiment i motor
El motor elèctric de l’Enyaq RS Race, basat en el del model de producció Enyaq Coupé vRS, genera una potència combinada de 250 kW (335 CV). Tot i la similitud amb el model de sèrie, la reducció de pes i les millores aerodinàmiques permeten que aquest prototip acceleri de 0 a 100 km/h en menys de cinc segons. La velocitat màxima és de 180 km/h, però la lleugeresa i els ajustaments al xassís i als diferencials fan que el vehicle ofereixi un rendiment molt superior en circuits de competició.
Una aposta pel futur del motorsport sostenible
Aquest nou prototip no només representa un avenç en termes de rendiment, sinó que també posa èmfasi en la sostenibilitat. Škoda està utilitzant l’Enyaq RS Race com a plataforma de prova per a futurs models de producció que incorporin tecnologies més verdes, com ara l’ús ampliat de materials biocompostos i processos de fabricació més sostenibles.
En paraules de Johannes Neft, membre del consell de desenvolupament tècnic de Škoda Auto,
L’Enyaq RS Race és un projecte pilot que ens ajudarà a definir el futur dels nostres models de producció, tant en termes de rendiment com de sostenibilitat. Hem aconseguit una reducció de pes significativa gràcies a l’ús de biocompostos, i estem testant aquestes solucions en condicions reals de competició, com ja fem amb la Škoda Fabia RS Rally2.”
La última prova del mundial 2024 de l’especialitat visitarà Turquia el proper mes de novembre després de gairebé 10 anys d’absència.
Turquia torna doncs al World Rallycross després de que aquesta prova fou part de la temporada 2014, llavors amb la promotora IMG a càrrec del mundial
Istambul Park, tornarà a tindre prova mundialista, on podriem dir que quasi de rebot ha rebut el vistiplau de la FIA i la promotora (Rallycross Promoter Gmbh) per incloure-la a la temporada actual amb tantes incerteses pel que fa a les noves destinacions, en aquest cas Austràlia, i més tard la Xina, proves que tot i ser anunciades, no tenien cap circuit ni ciutat confirmada, fer que podia fer preveure la seva no participació final en el calendari.
Les tasques de adequació del traçat de l’Istambul Park ja s’han iniciat per tal de que la prova, prevista pel cap de setmana del 9 al 10 de Novembre, pugui ser tot un èxit i respongui a les exigències de la FIA.
Arribarem amb un Johan Kristoffersson líder del campionat amb 46 punts de marge sobre el principal perseguidor, el també suec Kevin Hansen, i qui sembla ser l’únic pilot capaç de treure de les mans a JK el que seria el seu 7è titol del World Rallycross Championship.
El pilot madrileny ha tornat amb força a la competició després de la seva última aparició en un desafortunat Rally de Portugal on va acabar en accident.
Pepe López ha encapçalat el doblet de Ford al Rallye de Madrid amb Gil Membrado acabant segon i quallant una gran actuació, tots dos al volant de Ford Fiesta Rally2 de l’equip Past-Racing.
El tres vegades campió del S-CER va sumar la seva primera victòria amb l’equip asturià en aquest esdeveniment, afegint un nou èxit al seu palmarès a Madrid, on ja havia aconseguit tres victòries anteriorment.
Membrado fa història
L’altre gran protagonista de la jornada va ser el jove català Gil Membrado. Amb tan sols 16 anys, Membrado, acompanyat per Pablo Sánchez com a copilot, va aconseguir acabar en el podi en segona posició, convertint-se així en el pilot més jove de la història en pujar al podi d’una prova de ral·lis de terra a nivell nacional.
Un duel amb gust català va ser per la tercera posició del podi amb Alejandro Mauro – Adrián Pérez tancant les places d’honor per davant de Xavier Vidales – Jordi Hereu. Bon resultat per a la parella catalana que acaba per davant del seu principal rival en la lluita pel títol, Alexander Villanueva – José Murado que van completar el top 5.
Triomfs en altres categories
En la categoria junior del Clio Trophy Spain Tierra, els francesos Alexandre Laurent Villiod i Jacques Julien van obtenir la victòria, mentre que Francisco Montes i David Collado van sumar el seu segon triomf consecutiu a la Copa Kobe Motor, consolidant-se com a líders de la competició.
El final del Campionat del Món de Rally-Raid 2024 ha arribat amb el Ral·li del Marroc.
Els campionats de pilots i copilot i el de constructors, tots els títols de la FIA encara estan en joc.
El veredicte arribarà al final dels 2.468 quilòmetres del ral·li.
La llista d’inscrits publicada per l’organització conté 126 vehicles FIA. Entre ells, hi ha el Dacia Sandrider, que debutarà en competició amb tres tripulacions escollides: Sébastien Loeb -Fabian Lurquin, Nasser Al-Attiyah-Édouard Boulanger i Cristina Gutiérrez-Pablo Moreno.
A Ford, el guanyador del Dakar 2024 Carlos Sainz farà el seu primer raid amb l’equip de Malcolm Wilson, M-Sport, acompanyat del copilot català Lucas Cruz. El madrileny conduirà un nou 4×4, el Raptor, presentat a Goodwood al juliol. Acompanyant al madrileny hi haurà Matthias Ekström.
Toyota confiarà en les seves joves armes W2RC, el brasiler Lucas Moraes, copilotat pel català Armand Monleón, i l’americà Seth Quintero. Guanyador del Ral·li del Marroc el 2023, el saudita Yazeed Al-Rajhi continua confiant en Overdrive. Fent equip amb l’estructura del saudita hi haurà Yacopini i Dani Oliveras al seient de la dreta.
Uns dies després del seu moviment sorpresa a X-Raid, Guillaume de Mévius (2n al Dakar 2024) i el seu nou copilot Mathieu Baumel seran a l’habitacle del nou Mini JCW Rally 3.0i. L’aventurer Guerlain Chicherit també torna a l’equip alemany amb el mateix 4×4, encara navegat per Alex Winocq.
Finalment, la tripulació independent formada pels francesos Mathieu Serradori i Loïc Minaudier competirà amb el seu Century CR7-T amb motor turbo.
Altres dels catalans presents destaquen Isidre Esteve acompanyat de Txema Villalobos amb el Toyota Hilux, mentre que una de les novetats serà la presència de Pau Navarro amb una Ford Ranger T1+ de l’equip asturià Past Racing.
isidre esteve txema villalobos toyota dakar 2024
El conegut i reputat cuiner català Nandu Jubany farà la seva estrena en competició també al Marroc. El restaurador anirà acompanyat de Marc Solà al volant d’un MD Optimus.
Challenger i SSV
39 Challengers estan presents a la llista d’inscrits. Els principals candidats del W2RC Rokas Baciuska (Can-Am Factory) i Nicolas Cavigliasso (Taurus Factory) lideren la llista. Creuaran espases per última vegada amb Mitch Guthrie (Red Bull Off-Road Junior Team), anunciat a l’equip oficial Ford pel proper Dakar. Els tres Goczals tornaran. Els polonesos Eryk, Michal (juntament amb Oriol Mena) i Marek que no apareixient des del Dakar.
Rokas Baciuska (LTU) and Oriol Vidal Montijano (ESP) from Red Bull Can-Am Factory Racing race during stage 09 of Rally Dakar 2024 in Al Ula, Saudi Arabia on January 17, 2024 // Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool // SI202401170329 // Usage for editorial use only //
En la categoria SSV hi haurà 36 vehicles. Els nord-americans Hunter Miller i Andrew Short (Can-Am Factory), antics competidors del Rallye del Marroc com Christian Lavieille (BRP), Erik Van Loon (South Racing) i Helder Rodrigues (Old Friends Rally) però també per un nouvingut a la categoria. Manuel Andujar, guanyador de la Copa del Món de Quads a casa d’Argentina una ronda abans d’acabar la temporada debutarà en SSV amb l’equip South Racing Can-Am. Entre els catalans en aquesta categoria trobem al copilot Sergi Brugué acompanyant a Ricardo Ramilo,
El campionat en joc
yazeed al rajhi toyota hilux etapa 5 dakar 2024
El campió del 2023, Nasser Al Attiyah (Dacia Sandriders), i el subcampió, Yazeed Al Rajhi (Overdrive Racing), tornen a lluitar pel títol, en la que ja és un clàssic.
El doble campió té un marge de 25 punts abans del gran final, però Al Rajhi encara pot fer-se amb el campionat. De fet, va sumar 27 punts més que Al-Attiyah quan va guanyar al Marroc l’any passat. Per tant, el líder no té marge d’error en un país on ja ha tastat el gust dolç de la victòria (del 2014 al 2018 i 2021) i el gust amarg de la derrota (abandonament el 2019 i el quinzè lloc el 2023).
El fet que aquesta sigui la seva primera cursa oficial amb un Dacia Sandrider fa que les coses encara més complicades. És més fàcil dir-ho que fer-ho ja que el mateix pilot qatarià va experimentar de primera mà quan va haver d’abandonar amb el seu nou Hunter el Dakar el gener passat.
206 MORAES Lucas (bra), MONLEON Armand (spa), Toyota Gazoo Racing, Toyota GR DKR Hilux, Motul, FIA Ultimate, FIA W2RC, action during the Stage 7 of the Dakar 2024 on January 14, 2024 between Riyadh and Al Duwadimi, Saudi Arabia – Photo Florent Gooden / DPPI
És cert que s’ha recuperat amb dues victòries consecutives a l‘Abu Dhabi Desert Challenge i al BP Ultimate Rally-Raid Portugal, però si aquesta vegada es repeteixen els problemes de joventut, la corona pot anar al seu rival al volant del Toyota Hilux T1+ al Marroc.
Un altre pilot es manté matemàticament en la lluita… Almenys sobre el paper és Lucas Moraes (Toyota Gazoo Racing) està a 53 punts del líder, amb 55 punts en joc, per la qual cosa necessita un miracle.
Tanmateix, el brasiler té dues missions per mantenir-lo ocupat. En primer lloc, defensant la medalla de bronze del W2RC que va guanyar la temporada passada, sabent que Guerlain Chicherit i Guillaume de Mevius, de X-raid Mini JCW, estan a 34 i 38 punts, respectivament.
En segon lloc, ha de ficar de la seva part per portar Toyota Gazoo Racing al campionat de constructors. La marca japonesa intenta guanyar el seu tercer títol consecutiu.
Altres títols en joc
Rokas Baciuška (Can-Am Factory) segueix invicte al W2RC. El lituà va guanyar els títols SSV el 2022 i el 2023. Aquesta temporada es va incorporar a la categoria Challenger amb l’objectiu de convertir-se en el primer pilot a sortir victoriós en dues categories diferents. Amb un avantatge de 44 punts sobre Nicolás Cavigliasso, no hi ha motius per estressar-se a l’última ronda. Acabar sisè seria suficient per a Baciuška.
Marcelo Gastaldi (BBR) s’enfronta a un escenari no gaire diferent al del seu compatriota Moraes a la categoria Ultimate. També és tercer en la seva categoria, Challenger, i també necessita acabar al podi. El seu rival més proper, Austin Jones (Can-Am Factory), no estarà al Marroc. En canvi, la seva companya de BBR Dania Akeel és l’amenaça més propera a 32 punts.
Sebastián Guayasamín (BE Racing), liderant la SSV tot i no haver guanyat ni una carrera, però li ha permès acabar entre els 4 primers a totes les proves fins ara, en contrast amb Yasir Seaidan (MMP), que va guanyar dues rondes però es va retirar dels ral·lis a Portugal i Argentina i ara està a 6 punts de Guayasamín.
També estan en joc els tres campionats del món de copilot. A la classe FIA, Édouard Boulanger (Dacia Sandriders) ocupa la pole position per succeir al seu compatriota francès Mathieu Baumel (X-raid Mini JCW). La nova parella d’Al Attiyah té una avantatge de 20 punts sobre el copi d’Al Rajhi, Timo Gottschalk (Overdrive Racing).
S’està fent història a la classe Challenger, on Valentina Pertegarini sembla que es convertirà en la primera campiona femenina del W2RC. Acompanyant Cavigliasso, l’argentí no s’haurà d’enfrontar a Oriol Vidal (Can-Am Factory), que encara està recuperant-se de la seva lesió. L’últim obstacle és el copilot de Gastaldi, el brasiler Carlos Sachs (BBR), a 35 punts. A la categoria SSV, Fernando Acosta (BE Racing) té una oportunitat d’or per esborrar el seu dèficit d’11 punts sobre el líder Fausto Mota, que ja no corre amb Ramilo. Si Sergio Lafuente (OnlyFans), que navega per Busi, pot mantenir el seu tercer lloc, l’Uruguai guanyarà el seu primer títol W2RC.
Punts en joc
En el Ral·li del Marroc es juga un màxim de 55 punts, amb dues classificacions diferents: Finalitzar entre els 15 primers de la general, segons la següent escala: 30 (1r), 25 (2n), 20 (3r), 17 (4t) , 15 (5è), 13 (6è), 10 (7è), 9 (8è), 8 (9è), 7 (10è), 6 (11è), 5 (12è), 4 (13è), 3 (14è) i 2 (15è). Acabar entre els 5 primers d’una etapa, segons l’escala següent: 5 (1r), 4 (2n), 3 (3r), 2 (4t) i 1 (5è).
Cada fabricant pot registrar un màxim de tres tripulacions en cada esdeveniment. Només puntuaran les dos primeres tripulacions de cada equip, que s’atorgaran segons el barem indicat anteriorment.
Itinerari
El pilots hauran de recórrer 2.468 quilòmetres, 1.512 dels quals cronometrats, entre Marràqueix i Mengoub/Bouârfa passant per Zagora.
La cursa comptarà amb grans enllaços, 5 etapes 100% bivac, travessia dels deserts més grans del país, recorreguts diferenciats per a cotxes i motos a les dunes i molta navegació.
Horaris
6 d’octubre: pròleg – TBA : pròleg Marrakech (enllaç: 49 km / especial: 25 km / Total: 74 km)
7 d’octubre: etapa 1 – Zagora – Zagora (enllaç: 228 km / especial: 268 km / Total: 496 km)
8 d’octubre: etapa 2 – Zagora – Zagora (enllaç: 158 km / especial: 317 km / Total: 475 km)
9 d’octubre: etapa 3 – Zagora – Mengoub/Buarfa (enllaç: 358 km / especial: 318 km / Total: 676 km)
10 d’octubre: etapa 4 – Mengoub/Buarfa – Mengoub/Buarfa (enllaç: 61 km / especial: 312 km / Total: 373 km)
11 d’octubre: etapa 5 – Mengoub/Buarfa – Mengoub/Buarfa (enllaç: 102 km / especial: 272 km / Total: 374 km).
La quarta edició de la cita presentava un canvi de nomenclatura, amb la implicació de Riudecanyes
Sergi Pañella i la copilot murciana Carmen Maria Pérez no van deixar opcions als seus rivals
La prova organitzada per l’Escuderia Costa Daurada utilitzava un sol tram que els equips recorrien en ambdós sentits. La cronometrada tenia com a protagonista al Castell Monestir de Sant Miquel d’Escornalbou, una magnífica edificació que data del segle XII i que es troba ubicada entre la costa i les muntanyes del prelitoral que, temps ençà, li dotava d’un caràcter estratègic per al domini del territori.
Tot i que en els tres primers trams, on la cronometrada començava des de Riudecanyes i acabava a Vilanova d’Escornalbou, van ser per a Pañella, Sergi Pérez, acompanyat per Òscar Barrera, al volant d’un Peugeot 208 Rally4 no van cedir gaire temps, arribant a l’ecuador de la prova a només 13 segons dels líders.
Quan el tram va canviar de direcció, començant a Vilanova d’Escornalbou i acabant a Riudecanyes, les coses van continuar igual amb Pañella i Pérez augmentant, mica en mica, la distància amb el seu Skoda Fabia Rally2 Evo fins al triomf final.
Per darrera, David i Etna Espasa acabaven en tercera posició amb el seu potent Porsche 997 GT3. Un vehicle que s’adaptava perfectament en una part del tram on la carretera era molt ampla i amb un asfalt molt bo, però que patia en l’altra on l’asfalt es tornava estret i els revolts s’embrutaven força.
San Andrés s’imposa al VolantRACC
Eloi Sáez
Una de les curiositats d’aquesta prova va ser la presència dels participants del VolantRACC ja que l’organització del trofeu va decidir fer-la puntuable en el seu calendari.
Igual que passaria en la general, el trofeu del RACC va tindre un protagonista clar. Jordi San Andrés i Carlos Cabrero es van endur el triomf final i tots els millors temps en els trams tarragonins al volant del Peugeot 208.
Kilian Santana i Isaac Pujol no van poder fer res contra el domini del pilot becat per la Federació Catalana d’Automobilisme, i van acabar en segon lloc al volant de l’Opel Corsa.
A dues curses per al final de la temporada, RallyRACC sobre terra i 2000 Viratges sobre asfalt, San Andrés lidera la classificació per quatre punts de diferència amb Santana.
El ral·li ha perdut 24 inscrits comparat amb l’edició de 2023
La segona edició del Ral·li d’Europa Central, programada del 17 al 20 d’octubre de 2024, reunirà 44 equips per competir sobre els trams d’asfalt d’Alemanya, Àustria i la República Txeca.
Aquest nombre d’inscripcions és significativament menor en comparació amb l’edició del 2023, que va veure la participació de 68 tripulacions. A més, la cita va haver de canviar de ciutat amfitriona per les queixes rebudes la primera edició celebrada l’any 2023.
Hyundai ha decidit incloure a Andreas Mikkelsen per conduir el tercer Hyundai i20 N Rally1. Aquesta serà la quarta participació de Mikkelsen amb la marca coreana aquesta temporada. El noruec estarà acompanyat pel líder del campionat, Thierry Neuville, i Ott Tänak, que també buscaran sumar punts importants per al campionat de constructors.
Toyota s’hi presenta amb quatre GR Yaris Rally1. A més dels habituals Elfyn Evans i Sébastien Ogier, Takamoto Katsuta torna a l’equip després de perdre’s el Ral·li de Xile, on va ser substituït per Sami Pajari. El jove pilot finlandès tindrà una nova oportunitat de demostrar el seu talent al volant d’un Rally1.
El duel entre Katsuta i Pajari serà un dels punts d’interès de l’esdeveniment, ja que tots dos pilots intenten assegurar-se un lloc de cara a la temporada 2025.
En l’equip M-Sport, Adrien Fourmaux i Grégoire Munster estaran acompanyats pel veterà pilot grec Jourdan Serderidis, que competirà amb un Ford Puma sense sistema híbrid. Tot i que l’equip britànic ha tingut una temporada irregular, aquest ral·li d’asfalt podria ser una bona oportunitat per aconseguir punts importants.
El WRC2: batalla pel títol
En la categoria WRC2, es podria coronar el campió de la temporada. Yohan Rossel (Citroën C3) es perfila com el gran favorit després d’haver guanyat a Xile. Però el francès no ho tindrà fàcil, el seu company, Nikolay Gryazin, o d’altres com Gus Greensmith o Kajetan Kajetanowicz donaran guerra sobre l’asfalt.
Oliver Solberg (Skoda Fabia), que ja no pot puntuar més per al campionat a l’haver sortit ja en les set proves permeses, hi serà present.
A més dels grans noms, aquesta edició del Ral·li d’Europa Central acollirà les tres pilots seleccionades a través del programa “Beyond Rally”, organitzat al setembre a Polònia. Claire Schönborn, Suvi Jyrkiäinen i Lyssia Baudet tindran l’oportunitat de competir en aquest esdeveniment europeu amb el Ford Fiesta Rally3, com a part de la seva formació i desenvolupament que les pot portar al JWRC 2025.
Utilitzem galetes per optimitzar el nostre lloc web i el nostre servei.
Funcional
Sempre actiu
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Màrqueting
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.