Primeres paraules de Jan Solans després de finalitzar la seva primera prova oficial al volant del Ford Fiesta R5 MK2 dins de la categoria WRC2:
“Bé, ha estat un cap de setmana llarg, hem estat aprenent moltes coses i hem de pensar en on podem millorar. No acabem de la manera que ens agradaria després de patir un ensurt a la Power Stage, però de totes maneres va ser un bon cap de setmana per analitzar i veure què podem fer per millorar durant l’hivern.
Qualificaria aquest ral·li com un vuit de deu com una experiència d’aprenentatge, però en realment em ficaria un 6, el que demostra que tinc molta feina per fer. Hem analitzat els temps una mica, però quan arribi a casa estudiaré més per veure on i per què estic perdent temps en comparació amb els meus rivals. Sento que ho estic fent bé, però hem d’analitzar per seguir progressant “.
Jan Solans: “No hem acabat com m’hagués agradat, però ha estat un bon cap de setmana”
Un camió de M-Sport amb problemes mecànics al sortir de Salou després del RallyRACC
Un dels camions de l’equip de M-Sport patia avui un incendi a Vila-Seca, poc abans de les dues de la tarda quan es disposava a marxar cap a la seu de l’equip a Cumbria, al Regne Unit.

Els serveis d’emergència van ser alertats als vols de les dues de la tarda per una densa columna de fum procedent d’un camió. Quan van arribar al lloc dels fets, els bombers van poder extingir les flames procedents de l’eix posterior del camió, així com assegurar la càrrega que transportava el camió.
Sense més problemes i amb el petit conat d’incendi sufocat, el remolc va poder reprendre la seva marxa. Per sort, l’equip britànic no ha hagut de lamentar ni danys personals ni tampoc pèrdues materials.
Renault vendrà el K-ZE a Europa, diu el director del departament de vehicles Elèctrics
El K-ZE va sortir a la llum perquè Renault desitjava conquerir el món elèctric assequible. Presentat a la Xina, resulta que una vegada que se suposa que ha de ser subministrat en la majoria dels països, la veritat és que on més crida l’atenció a Europa.
La revista britànica va parlar amb Gilles Normand, director de Renault d’Automòbils Elèctrics, i va reconèixer el següent:
“Un model diversificat de la K-ZE arribarà a Europa.”
És una aposta molt eficient que el vehicle elèctric urbàt probablement serà subministrat sota la marca Dacia.
En primer lloc, Renault no busca ser vist com el productor d’un cotxe econòmic, elèctric o no, especialment quan té una marca establerts per a això: Dacia. En segon lloc, el Dacia Duster és, de moment, el SUV que més crida l’atenció a Europa, i que presenta l’emblema de forma eficaç, el que també pot aconseguir amb un vehicle elèctric.
Als països diversificats on Dacia no existeix, com Brasil, Índia i Rússia, la marca Dacia es pot obtenir com Renault. Això assegura que l’empresa tingui una part de mercat que capta l’atenció d’aquests països.
El K-ZE europea seria un esglaó inicial amb un preu al voltant de 10.000 lliures esterlines al Regne Unit, o una mica més de 11.500 euros.
Per a un tema de costos, el K-ZE europea es produirà potencialment a la Xina per a la seva distribució mundial, sigui quin sigui el designi que Renault decideixi presentar-la. El K-ZE té una longitud de 3,74 m, una amplada de 1,58 m, i una distància entre eixos de 2,42 m. Disposa d’un pack de 26,8 kWh, amb una utonomia d’uns 271 km-
A la Xina, el K-ZE té tres versions. La més baixa costa 62,800 RMB – uns 8,740$. L’opció mitjanes costa 66.800 RMB (9.450$), i el model més alt, 71.800 RMB (10.160$).
Alonso suma més quilometres de test a Manresa
Fernando Alonso i Marc Coma aprofiten cada oportunitat que se’ls presenta per seguir sumant quilòmetres , experiència i minuts de raids junts. La parella espanyola es va quedar el divendres i dissabte passats a Catalunya, després de la presentació oficial de l’equip Gazoo Racing pel Dakar 2020.
Tots dos van utilitzar el cap de setmana, a més de per visitar l’assistència del WRC a Salou , per completar gairebé 500 quilòmetres d’entrenaments … i de passejos amb VIPs.
Segons diu Motorsport.com , sempre va estar en els plans de Gazoo Racing Sud-àfrica completar uns test a Espanya, “per la facilitat d’accés per a Fernando” i “per la multitud de bones pistes de terra”. Encara que inicialment es va pensar a la zona de la Baja Aragón (Terol), la celebració de la roda de premsa oficial per anunciar el projecte del Dakar a Salou va canviar el programa.
Així, a més de donar-li l’oportunitat de pilotar el cotxe “amb alguns dels seus amics”, l’equip va posar deures a Alonso i Coma el divendres i el dissabte.
La primera jornada va rondar els 275 km en un tram tancat pels voltants de Manresa. En ella, la parella espanyola va haver de completar un recorregut de 15 quilòmetres apresa de memòria, que els va portar a buscar els límits d’una manera diferent de la que ho van fer en el passat Ral·li del Marroc.
La segona jornada, de 70 km, va estar pro protagonitzada principalment per les “passejades” a VIPs d’alt perfil dins de Toyota. A més, l’asturià va tenir una petició especial: que el seu nou cap es pugés amb ell una estona perquè experimentés de primera mà el seu aprenentatge en els últims tres mesos.
“Està entestat a fer-ho bé i només ens cal més experiència”, diuen des de la divisió sud-africana de la marca.
La següent cita d’Alonso -que finalment no estarà al GP dels EUA de F1 amb McLaren aquest cap de setmana com es esperava serà el Ral·li Ula (4-9 de novembre), tercera prova del campionat Saudita Desert Rally i que de disputa a la zona nord-oest d’Aràbia Saudita.
Aquesta prova, d’uns 1. 600 km cronometrats, li valdrà per fer-se una noció del tipus de terreny que es trobarà al gener – ja que ASO no permet realitzar test al país-, a més de per seguir sumant quilometres en els raids.
El primer dia es realitzaran les verificacions i dimarts arrencarà l’acció amb un curt pròleg. Serà de dimecres a dissabte quan Alonso i Coma s’enfrontin al desert saudita en tota la seva extensió.
“Estic temptat per aquests cotxes”: Jenson Button tornarà al DTM?
L’aparició com a convidat de Jenson Buttons amb el Gigantic GT en l’últim cap de setmana del DTM a Hockenheim va ser un èxit. Els experts van quedar impressionats pel rendiment amb l’Honda NSX-GT. I el mateix Button semblava haver gaudit molt. I el que és més, el britànic va rebre molts elogis de l’entorn del DTM i no descarta tornar-hi.
“No tinc res per l’any que ve, estem buscant. He gaudit molt aquest cap de setmana, no només de la cursa en si, sinó de tot l’ambient del DTM”.
El pilot de 39 anys va deixar la Fórmula 1 fa dos anys, després de 18 comeptint. Des de llavors ha estat lluitant amb Gigantic GT, amb el què va aconseguir el títol al 2018 al costat del seu company d’equip Naoki Yamamoto. L’aproximació del DTM a la sèrie japonesa el va portar finalment a Hockenheim.
El BMW i4 Prototype sembla estar a punt per a la fabricació
El BMW i4, un model totalment elèctric del BMW Sèrie 4 Gran Coupé, es va transformar en un model prototip camuflat, que -a diferència de temps passats- sembla molt més proper a la fabricació.
L’ i4 podria ja no ser tan desconegut perquè ja coneixem l’i3 i l’i8, però segur que podem qüestionar els atributs particulars dels BEVs, incloent els nous ronyons “elèctrics” a la part davantera. Total, el set a inaugurar és el Gran Coupé Sèrie 4.
A més, les imatges indiquen que el gegantí paquet de bateries (per a 600 km) afecta el compartiment de passatgers:
La fabricació començarà el 2021, suposadament juntament amb les mateixes versions híbrides. És el competidor més proper al Tesla Mannequin 3.
Pel que fa a l’electrificació, BMW se centra en l’electrificació de vehicles existents utilitzant una plataforma versàtil per acomodar tot tipus de cadenes motrius.
BMW i4 especificacions anticipades:
- Més de 600 km d’autonomia sota el cicle de prova de la WLTP
- 0-100 km / h en aproximadament 4 segons
- Velocitat màxima de 200 km / h
Fotos: CarPix
Volvo introdueix l’autobús 7900 Electric amb una bateria de 396 kWh
Volvo ara ofereix els autobusos elèctrics més llargs.
Volvo Busos va ampliar la seva gamma d’autobusos elèctrics amb el model articulat elèctric 7900 (anunciat a principis d’aquest any), presentat a Brussel·les.
Està disponible en 18 o 18,7 m de longitud, amb una capacitat de passatgers de fins a 150 persones. No hi ha informació pel que fa a la variació, però amb un paquet de bateries de fins a 396 kWh, hauria de ser possible intercanviar la seva contrapart dièsel, específicament ja que hi ha opcions de càrrega flash (OppCharge i Combo2 / CCS).
D’acord amb els autobusos Volvo, 7900 Electric Articulated té un 80% menys de consum que el model dièsel idèntic.
“Baix nivell de soroll i gran seguretat”
El Volvo 7900 Electric Articulated ha estat dissenyat per augmentar la rapidesa dels viatges dels passatgers i proporcionar-los una conducció assenyada. L’autobús compta amb quatre portes dobles, grans superfícies per estar de peu, passamans i nanses amb un disseny ergonòmic, tan bons com els seients dissenyats per Volvo.
La cabina proporciona al conductor una visió general del trànsit. El baix nivell de soroll redueix la possibilitat de cansament i distracció. Una unitat de climatització d’alta qualificació garanteix una temperatura correcta tant per als passatgers com per al conductor. El Volvo 7900 Electric Articulated pot estar equipat adicionalment amb la direcció dinàmica Volvo, que facilita considerablement el treball del conductor i redueix la tensió a les espatlles i els braços.
Volvo 7900 Electric Articulated especificacions:
- Longitud: 18 ó 18,7 m.
- Nombre de passatger: Fins a 150 passatgers.
- Línia de transmissió: Doble motor elèctric amb transmissió de dos temps. Potència màx. 2×200 kW, parell màx. 31 kNm en l’eix motriu.
- Bateries: Bateries de ions de liti amb una capacitat d’emmagatzematge de fins a 396 kWh.
- Sistema de càrrega: OppCharge, Combo2 / CCS.
Aquí hi ha algunes especificacions de la plataforma Toyota e-TNGA per BEVs
Toyota està treballant en una nova plataforma dedicada als automòbils totalment elèctrics, coneguda com e-TNGA (de l’estructura elèctrica Toyota New World Structure), que bé podria considerar-se com un avanç per a la MEB de la Comunitat Volkswagen.
L’acord modular e-TNGA permetrà que una il·limitada varietat de tipus d’automòbils puguin adaptar-se a les necessitats dels més petits, mitjançant l’adaptació de cotxes mitjans i grans de Toyota i marques i companyies de satèl·lits (presumiblement Daihatsu, Lexus, Subaru, Suzuki).
Les característiques podrien ser:
- Capacitat de la bateria de 50 kWh a 100 kWh
- Autonomia de 1 (300 km) en el cas dels dispositius més petits a 500-600 km en el cas dels dispositius més grans.
- 2 tipus de motors amb una potència de 80 a 150 kW.
- Tracció posterior, tracció d’entrada i tracció a les quatre rodes
Per a un fabricant d’automòbils com Toyota, la relació de kWh / kWh / kWh és totalment assequible i amb la confiançade les marques japoneses.
Coma: “És un repte majúscul, passes de l’eufòria a quedar-te en una duna”
L’aventura de Marc Coma i Fernando Alonso en món dels raids acaba de començar, encara que tots dos són competidors purs i buscaran començar a lluitar per coses grans com més aviat millor -tal com va reconèixer el seu nou cap al Ral·li del Marroc -. El resultat de l’última cita puntuable per a la Copa del Món FIA de Cross-Country és el de menys, i Coma reconeix que tot va ser segons esperaven.
Després de tres punxades i una roda trencada el primer dia, el segon es van col·locant entre els 10 millors, però el tercer van patir un fort accident a 150 km/h en un rasant dins de la llera d’un riu sec . Tot i que en les dues etapes següents van tornar a estar en el top 10, tots dos van acabar conscients que tenen més potencial i que han de seguir aprenent en aquest nou projecte.
“Ha estat un ral·li complicat per a nosaltres. És la nostra primera experiència en competició amb en Fernando i ha anat una mica com esperàvem, el que passa que no hem tingut gens de sort. Esperàvem que fos difícil, sabíem que teníem coses en què estàvem molt bé i altres en què hi ha un llarg camí per fer. ”
“Podem aprendre molt del que hem fet aquests dies aquí i la importància de fer quilòmetres. Una pena el del dia del riu, però vam aconseguir tornar i fer algun bon resultat . Sempre lluitem contra corrent per intentar entrar en la dinàmica de ser als 10 primers, on la pols no t’ influeix tant i la navegació és més pura. Alguns dies hem estat aquí, hem fet algun parcial interessant … això vol dir que potencial hi ha. Faig una lectura positiva “.
“Hi ha moltes coses per fer i aprendre. A nivell de navegació canvia una mica la visió de tot, però em vaig sentir molt còmode cada dia, ha estat interessant. Potser l’últim dia de muntanya no em vaig sentir tan còmode, per les distàncies a les cruïlles, etc. Però en desert obert no vam cometre cap error i vam anar bé, intentant ajudar a Fernando en la lectura del terreny i que vagi xuclant tot aquest context de desert i de filosofia de la cursa”.
“És un repte majúscul. Crec que poca gent s’atreveix a fer aquest pas avui dia, així que només per això, tot el respecte del món. Jo crec que en Fernando és plenament conscient del que significa afrontar aquesta especialitat i aquí anem, intentant sumar tots perquè semblem el més ràpids possibles “.
“Et frustres un poc quan tens tants problemes, això sí. Però al final hem d’estar en la mateixa dinàmica positiva, perquè si no, ens amargaríem. Quan surt el problema intentem solucionar-ho i seguir. Durant una sola etapa hi ha moments que ets a dalt, que estàs a baix … el ral·li raid és així, des de estar a l’eufòria en veure que vas bé a enganxar-te a la duna següent o punxar. Aquí no s’acaba fins que arribes “.
Pernía guanya a casa i fica emoció al campionat
Surhayen Pernía li va donar al Ral·li de Santander un final somiat. Que un pilot de casa s’enportés l’última edició va ser1 colofó perfecte per als organitzadors i el públic. El de Hyundai, amb Alba Sánchez a les notes, va complir el desig de gairebé tots.
La primera secció del matí va ser per a Pepe López i el seu copilot Borja Rozada. El madrileny va guanyar el primer tram i encara que Iván Ares , amb David Váquez, va guanyar el segon, l’avantatge per al de Citroen superava els 4 segons. La predominant notícia generation que Surhayen Pernía i Alba Sánchez aguantaven el ritme de cap a casa. El càntabre arribava amb poc més de 6 segons de desavantatge.
La segona secció va començar amb un gran atac d’Ares, que es va posar 1º en el tercer tram de la prova. Pepe López va patir algun problema mecànic i va caure a la 3a posició, per darrere fins i tot de Pernía. En el següent tram el de Citroën recuperava. Va ser 2n i a l’assistència arribaven els tres en 8 segons. Joan Vinyes va abandonar abans de prendre la sortida en el quart tram.
Intensa emoció
Per la tarda, el ral·li oferia la mateixa estructura. Dos trams a repetir, amb el segon, el sisè en el total de la prova, com el TC Plus del ral·li amb punts a repartir. Iván Ares assentava el liderat amb el seu Hyundai, deixant a Pernía a gairebé 10 segons. Les seves opcions per recuperar terreny en la classificació long-established es van veure augmentades pels problemes mecànics del de Citroën, que li van retardar gairebé 1 minut.
Pepe López va plegar veles i no li va quedar altra que conformar-se amb la 3a posició i gràcies. Pernía es portava el TC Plus. A un terç tram Ares anava camí d’assentar del tot la seva victòria però a prop del Remaining va punxar. El seu avantatge es va evaporar i el Hyundai de l’native es posava al capdavant. La diferència per als dos trams restants generation de 2,8 segons.
Quedaven dos trams per saber el guanyador de ral·li en què la boira començava a baixar. Tots dos lluitant pel campionat enfront de Pepe López , amb Ares millor col·locat. En els parcials del penúltim tram, el càntabre de Hyundai li endossava al gallec de la pròpia marca al voltant d’un segon, però a meta va arribar la gran sorpresa. Ares cedia més de 6 segons i la diferència s’anava gairebé fins als 10 a falta de l’últim tram. Pernía havia brodat la segona part de l’especial. En el següent Ares s’anava amb tot fins que un toc en una zona estreta li va fer desistir en provocar un problema tècnic en el seu Hyundai .
Surhayen Pernía aguantava en l’últim tram per tancar la brillant història del ral·li càntabre amb un dels seus fills encapçalant el palmarès de nou. Iván Ares va veure com se li escapava una gran oportunitat de retallar a Pepe López, que va cuidar al seu Citroen per arribar 3r a meta. Javier Pardo va acabar 4t, per davant de Jesús Puras que va tancar els cinc primers. Javier Pardo va vèncer entre els N5. Daniel Martínez va ser el més ràpid entre els 2RM i Diumenge Estrada entre els R2.