WRC: Lappi fa balanç de la temporada 2022

El pilot de Toyota Esapekka Lappi ha fet avui balanç de la seva temporada WRC 2022, atès que ja no prendrà la sortida en cap més cursa, degut al retorn de Sebastian Ogier en el cotxe que comparteixen, a Nova Zelanda, Catalunya i Japó.

Lappi s’ha mostrat satisfet de la temporada que ha fet, en la què, tot i ser un pilot a temps parcial, ha pujat tres cops al podi (de set proves disputades) i ha marcat millors temps en totes menys una (Ypres), pel que creu merèixer un cotxe l’any vinent, en l’equip Toyota. Però ha reconegut que encara no té cap confimació sobre una possible renovació, ni a temps complet ni parcial, pel 2023.

També ha comentat que, en cas que fos de nou pilot a temps parcial, i que retornés al volant a Suècia com enguany, falten encara 5 mesos, un temps massa llarg com per no perdre el feeling amb el GR Yaris Rally1. Preguntat sobre possibles sortides durant aquest període, ha comentat que la única possibilitat, ara per ara, era disputar ral·lis de categories inferiors amb el Yaris N5 de la seva propietat, cosa que farà ja aquest cap de setmana. Per potència és molt inferior al Rally1, però almenys li permetrà fer mans.

En qualsevol cas, el seu futur passa per Toyota, ja que no ha pensat en la possibilitat de contactar cap altre equip.

Sobre la possibilitat de fer els reconeixements del RallyRACC, no ha confirmat ni desmentit, però ha afirmat que li agradaria molt tornar a disputar el Rally Catalunya, ja que, per ell, és el millor rally d’asfalt de tot el campionat.

sardenya lappi toyota
Francesc Rodríguez

En relació a la seva bona temporada, ha reconegut que enguany havia assolit un nivell d’estabilitat que no tenia en temporades anteriors. No sols a nivell familiar, també amb la incorporació d’un preparador psíquic (mental coach) amb el qual treballaven diferents conceptes, com ara que no guanyar certs trams cronometrats no era la fi del mon, i això l’estava ajudant molt.

A la pregunta de quin era per ell el millor cotxe, no ha dubtat en senyalar al GR Yaris Rally1. Però també ha reconegut el gran progrés que ha realitzat el Hyundai en els darrers mesos. Lappi ha afirmat que Hyundai era l’equip que millor desenvolupament havia fet durant la temporada, mentre que Toyota s’havia centrat molt en la fiabilitat i ara tocaria treballar sobre el desenvolupament.

La gran novetat del 2022, la introducció del sistema híbrid, no va suposar cap gran canvi per Lappi: «en les primeres curses disputades, realment no li feia gaire cas. No ha estat fins a les tres darreres proves (Finlàndia/Bèlgica/Grècia) quan he començat a entendre millor com treure-li partit. No és una cosa que surti de forma natural, han calgut moltes hores davant l’ordinador i rera el volant.

Per la resta, el que més li ha costat respecte dels nous cotxes (i encara hi segueixen lluitant) és en la reducció dels recorregut de les suspensions. També en l’aerodinàmica, ja que troba molt a faltar la càrrega que generaven els vehicles de l’anterior generació al davant, o la diferent distribució de pesos, degut a les bateries al darrera. En canvi, la transmissió més senzilla no li va suposar gaire problema, degut a la seva àmplia experiència amb els R5.

Finalment, preguntat sobre perquè en Rovanperä és tan bo, ha explicat una anècdota personal: fa uns anys, quan en Kalle era un crio, li van demanar de pujar amb ell al cotxe per ensenyar-li alguns trucs i millorar la seva conducció. Però reconeix que no li va poder ensenyar res. « Quan vaig baixar del cotxe, li vaig dir a la meva dona: en pocs anys estem cardats, quan aquest creixi. I no m’he equivocat gens».

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments