Dimarts, 8 juliol 2025
Blog Page 305

WRC: Toyota tria Catalunya per provar les noves Pirelli sobre terra

© Francesc Rodríguez

Havien rumors els últims dies de que si aquests test serien els primers amb el nou Rally1, però finalment ha estat Hänninen i el Yaris WRC qui han estat provant els nous pneumàtics Pirelli per aquest 2021.

La marca de pneumàtics italiana va entregar fa poques setmanes els primers compostos per poder provar sobre terra. Una situació en la que els equips encara no s’hi han trobat en els trams, ja que les dues primeres proves de la temporada han estat sobre asfalt i neu.

En el primer dia de test amb el Yaris s’han pogut veure alguns detalls interessants. L’equip ha muntat l’aerodinàmica més agressiva vista en els test de desembre. On el pas de roda davanter porta un nou disseny molt més extrem. En aquell moment en Lluís va realitzar un anàlisis detallat d’aquestes novetats.

A continuació us deixem una galeria de fotos del company Francesc Rodríguez:

RAIDS: Prèvia Baja Jordània 2021

yasir_seaidan_raid_the_2021_sharqiyah_international_baja_
© FIA

La quarta prova de la Copa del Món FIA de Bajas Cross Country manté a les tripulacions a l’Orient Mitjà per a la Baja Jordània (18-20 de març), la segona vegada que aquest esdeveniment s’inclou en el campionat. La competició, que té la base a la localitat d’Aqaba, al Mar Roig, transcorre per l’espectacular desert meridional de Wadi Rum, on l’impressionant paisatge, les dramàtiques muntanyes d’arena, els canons, les dunes i els abismes escarpats han estat el teló de fons de moltes pel·lícules de Hollywood.

Després de la seva imponent victòria en la Sharqiyah International Baja fa dues setmanes, els saudites Iàsser Seaidan i Alexey Kuzmich lideren les seves respectives Copes de el Món i encapçalen la llista d’inscrits. Tornaran a estar a bord del MINI John Cooper Works, amb Seaidan buscant capitalitzar el seu avantatge de 14 punts en la sèrie.

La parella franco-holandesa formada per Eric Van Loon i Sébastien Delaunay pilotarà un dels dos vehicles Toyota Hilux, mentre que els seus companys francesos Ronan Chabot i Gilles Pillot pilotaran el segon vehicle Overdrive. Orlando Terranova, campió de la Copa del Món FIA 2019 de Bajas Cross Country, és a la llista provisional d’inscrits, tot i que l’argentí no podrà competir en una de les proves favorites a causa de les restriccions de viatge relacionades amb la COVID-19.

Darrere d’una sèrie de tripulacions saudites en la categoria T1, Dania Akeel torna a l’acció en el seu T3 Can Am Maverick. També procedent del Regne, Akeel es va fer amb la victòria de la categoria en la seva prova de casa fa dues setmanes en el seu primer esdeveniment i se situa en la tercera posició de la classificació de pilots T3, a només 2,5 punts del liderat. A Jordània, el francès Stéphane Dupel serà el seu company.

Meshari A el-Thefiri, i el seu copilot Nasser Al-Kuwari, encapçalen els inscrits a la T4, gràcies a la seva cinquena posició en la classificació general de la Copa del Món. El kuwaitià ha aconseguit dues segones posicions en la categoria i ha de superar els seus dos rivals més propers, els també pilots de Can Am Maverick Claude Fournier i Saleh Al-Saïf. Fournier lidera la categoria gràcies a una victòria a principis de la temporada, i A el-Saïf va aconseguir una victòria a casa a l’Aràbia Saudita. Els tres tenen tot per lluitar en l’última de les proves de desert del calendari.

Ral·li Data

Distància Total   859.44 km
Distància cronometrada:559.77 km
Nombre de seccions:3

JORDAN BAJA – Horaris

Dijous 18 de març de 2021 
ScrutineeringFrom 09:30 hrs
Conferència de premsa18:25 hrs
Ceremonia de sortida Start, Aqaba City19:39 hrs
Divendres 19 de març de 2021 – Etapa 1 
Sortida de la SS1, Wadi Rum (210.72 km)             09:15 hrs
Sortida de la SS2, Disi (112.99 km)14:40 hrs
Primer vehicle en arribar a l’assistència17:35 hrs
Dissabte 20 de març de 2021 – Etapa 2 
Sortida de la SS3 Salhiyah (236.06 km)08:48 hrs
Primer vehicle en arribar a l’assitènica13:13 hrs
Podium i ceremonia d’entrega de premis17:21 hrs

El nou Toyota Aygo es torna un crossover

toyota aygo-cross

Toyota va presentar el pròleg Aygo X, la primera visió de la nova visió del segment A que donarà lloc a Aygo Cross. Com el seu nom indica, Aygo adoptarà un cos crossover, en una aposta similar a la que podem trobar a Yaris Cross.

Amb el pròleg Aygo X, crec que hem demostrat que un cotxe petit encara pot ser gran i atrevit en la seva personalitat”

Ken Billes, dissenyador en cap adjunt del centre de disseny europeu de Toyota.

Així, la nova identitat de Toyota Aygo vol atraure un públic més jove gràcies a un estil irreverent amb un disseny atrevit. Amb la carrosseria d’estil crossover, els clients ara trobaran una posició de conducció més elevada, així com una distància al terra més elevada, que hauria de proporcionar encara més versatilitat en l’ús. Igual que el predecessor, el futur Toyota Aygo Cross mantindrà la possibilitat d’un revestiment bicolor. A la part frontal, destaquem els fars amb un disseny modern que formen una mena d’ala quan “abracen” la zona superior del capó.

La irreverència i la diversió sempre han estat al centre de la personalitat del model Aygo. Ara, afegim un toc extra d’espècies al vostre ADN

Lance Scott, directora de disseny del Toyota European Design Center

Finalment, la nova generació de Toyota Aygo va ser desenvolupada exclusivament per la marca japonesa. Recordem que la generació anterior es va desenvolupar en col·laboració amb Citroën i Peugeot (108 i C1), però, les dues marques franceses van decidir abandonar el segment A. Així, Toyota va tenir la possibilitat d’innovar i, com a tal, s’afegirà al Toyota Gamma Aygo Cross amb un concepte completament diferent.

Tots ens mereixem un cotxe amb estil. Quan veig el pròleg d’Aygo X, estic molt orgullós de dir que l’equip d’ED ha creat exactament això. Tinc ganes de veure’t revolucionar el segment

Ian Cartabiano, president del Centre de Disseny Europeu de Toyota

WRC: Lappi podria tornar al WRC2 per disputar el Ral·li de Portugal 2021

lappi ferma wrc2 artic

Esapekka Lappi espera competir en més curses del WRC2 aquest any per augmentar el seu objectiu de tornar a temps complet al WRC, després d’una victòria categòrica a l’Àrtic Rally. L’ex pilot de M-Sport Ford que va guanyar de manera convincent a bord d’un VW Polo GTI R5 per davant del Skoda Fabia Rally2 d’Andreas Mikkelsen. Es va endur 8 de 10 tram i, i té moltes ganes de tornar a l’acció a finals d’aquest any, el seu principal objectiu és formar part d’un equip oficial el 2022. Portugal és la prova següent?


“Crec que podem dir que aquesta missió s’ha complert. Vaig anar-hi per recordar a la gent que segueixo aquí i que vull veure el meu nom a la llista de pilots disponibles, com Andreas, per a la temporada vinent. Crec que hem obert la porta a això. Aquest resultat confirma que encara hi sóc. Volia veure i escoltar: és bo demostrar-vos que no anem lents. Janne (Ferm, el seu copilot) em va dir que feia anys que no m’havia vist conduir tan relaxat. Va ser fantàstic: aquest Ral·li va ser el motiu pel qual vam tornar al Campionat del Món. A partir d’aquí no sé què vindrà. Estem parlant amb els equips, però això és tot per ara. De moment, només hi ha idees, res més. Sens dubte, aquest resultat ens ajudarà, però no sé què passarà. Hem d’avaluar. Definitivament, crec que la gent sap que sóc ràpid en ral·lis ràpids, així que potser hauria de mirar alguna cosa diferent, participar en algun ral·li com Portugal ”.

RAL·LIS: Les “dolces” paraules de Daniel Elena a Prodrive

loeb elena dakar 2021
© BRX

Després de vint-i-tres anys de col·laboració, nou títols mundials de ral·li i dos podis del Dakar, els camins de Sébastien Loeb i del seu copilot monegasc Daniel Elena se separaran.

Aquest traumàtic divorci ve provocat per l’equip Prodrive, assenyalant que Elena no s’havia involucrat prou i que havia comès massa errors de navegació durant l’últim Dakar.

El bo de Daniel no va dubtar en contestar en un vídeo penjat a les seves xarxes socials, que us portem traduit:

Bona nit. Feia temps que no veieu a Danos, i és que no tenia res a explicar-vos. Ara us explicaré una història. Una història que té 23 anys: Loeb-Elena. Us recordeu de Loeb-Elena a Citroën? 69 victòries en el WRC. Loeb-Elena, al Dakar, ha estat genial. Loeb-Elena, amb Hyundai els últims anys, ha estat magnífic, dos títols de campions del món de constructors pels quals Hyundai mai es va rendir. Loeb-Elena, al Dakar aquest any, amb Prodrive…Ha estat una merda.

Avui he rebut una trucada de Seb, a les 11:45 per dir-me que no anàvem a anar junts a Dakar i que aniria amb un altre perquè l’equip de Prodrive ha decidit que no estava motivat, que no tenia la suficient experiència i que havia comès massa errors de navegació enguany. Però Loeb-Elena al Dakar – he agafat les meves notes – han estat quatre participacions. 2016: 4 victòries en etapes, els que més etapes guanyem, i jo sense saber navegar. Era el meu primer any. 2017: guanyem cinc etapes, perdem el Dakar per cinc minuts… Però jo no sé navegar, era la meva segona vegada. 2018: val, una victòria d’etapa, vam abandonar a la cinquena. Tothom coneix la història, em vaig trencar el còccix, no podia arribar molt més lluny. 2019: era començar el repte en un equip privat, amb zero mitjans. Vam fer això amb l’ajuda de patrocinadors. Quatre victòries d’etapes, pòdium … Però Elena no en sap de navegació. Elena és dolent. Li ha fet perdre temps a Loeb. Ho sento molt. Però abans de dir que Elena li ha fet perdre temps a Loeb, escolteu a Elena.

Puede ser una imagen de una o varias personas

Heu fet el ximple, el vostre cotxe no està fet per guanyar. Sou un equip desestructurat, no m’heu escoltat. Hem passat hores parlant del que calia fer per guanyar el Dakar amb un vehicle sòlid. No heu escoltat els consells. Ni els meus, ni els de Nani Roma, ni els de Seb. És normal, és la vostra filosofia: Prodrive, el millor equip de món, ha guanyat tot. No, no heu guanyat tot. L’última vegada que heu guanyat en el WRC, va ser el 2003 amb Solberg, i després van arribar Loeb i Elena. Així que al Dakar, jo he fet la meva feina. He tingut errors de navegació enguany com tothom. Ara heu decidit prescindir de 23 anys de complicitat, a fer-nos dubtar i a separar-nos. Bravo.

Puede ser una imagen de 1 persona y de pie

Seb, no tinc res en contra teva, sempre estaré darrere teu. Em vas escriure això en 2013: “he tingut la sort de trobar-te”. Jo també he tingut la sort de trobar-te a tu. Et desitjo molt bona sort amb el teu futur copilot. I als anglesos, doncs … Equip Prodrive, encara no heu entès res. El 2005, el cap d’aquest equip va fer que traguessin el nom dels copilots dels cotxes. Jo vaig lluitar durant anys per recuperar-los, així que sé que aquesta guerra no ha acabat. Els anglesos van guanyar contra França la Guerra dels 100 Anys, però jo sóc monegasc, ho sento. La guerra no ha acabat. Seb, bon viatge.

RAL·LIS: Loeb i Elena es separen

Després de vint-i-tres anys de col·laboració, nou títols mundials de ral·li i dos podis del Dakar, els camins de Sébastien Loeb i del seu copilot monegasc Daniel Elena se separaran.

Elena explica la situació al diari francés l’Equipe

Seb em va trucar una mica abans del migdia del dimarts per dir-me que anava a continuar la seva carrera amb un altre copilot. Em va dir que era una petició de Prodrive, que va comprovar que no m’havia involucrat prou i que havia comès massa errors de navegació durant l’últim Dakar”

Sebastien Loeb també hi diu la seva:

“No va ser una decisió fàcil de prendre ni va ser una trucada telefònica fàcil de fer perquè vam passar vint-i-tres anys junts i Daniel és un amic. Vaig tenir moltes opinions externes sobre Daniel, ho vam discutir amb Prodrive i després d’analitzar la nostra actuació a l’últim Dakar, vam arribar a la conclusió que potser seria bo provar una altra cosa. Tinc 47 anys, ja no tinc molts anys per guanyar el Dakar, així que vull posar totes les possibilitats al meu costat. El futur dirà si aquesta és la decisió correcta. Però això no canvia la meva relació amb Daniel, amb qui vaig compartir moltes coses. “


Imagen

Durant el seu primer Dakar amb l’equip anglès, l’equip franco-monegasc havia perdut molt de temps a l’inici de la cursa a causa de diverses punxades i sessions de “jardineria” al desert saudita, abans de veure’s obligat a retirar-se poc després de la meitat del camí.

Elena respon a les crítiques de l’equip britànic:

D’acord em vaig perdre durant la primera etapa perquè estava descobrint com funciona la tauleta digital que substituïa el llibre de ruta de paper, però crec que no vaig cometre més errors de navegació que els altres. Encara vam fer dos podis junts a la prova (2n el 2017 amb Peugeot, 3er el 2019 amb Ph Sport) i potser som els que hem guanyat més etapes als quatre Dakar en què hem participat.

“No em van donar els mitjans per treballar i no vam tenir en compte totes les meves peticions ni els meus consells”, assegura, abans de concloure: Estic decebut i no ho entenc. “

Loeb especifica que encara no ha escollit el substitut del seu amic.

WEC: Corvette travessa l’Atlàntic per córrer les 6 hores de Spa

corvette
© IMSA

Abans de les 24 hores de Le Mans, Corvette Racing serà a les 6 hores de Spa-Francorchamps. És la prova inaugural del Campionat Món de la Resistència (WEC), prevista del 29 d’abril a l’1 de maig.

Es confirma la presència de l’equip nord-americà, amb el C8.R #63 en què Antonio García i Oliver Gavin seran els pilots. És la primera vegada que aquests dos pilots compartiran la cabina amb Corvette Racing. Igual que es la primera aparició de la marca en aquest mític traçat. Corvette estaria valorant un programa parcial al WEC davant la decisió de l’IMSA d’acabar amb la classe GTLM per donar pas als GT3. La marca americana vol allargar al màxim la vida del C8.R i podria abarcar en els propers anys un programa al WEC i Le Mans.

En aquesta participació a la ronda belga, l’estructura nord-americana es registrarà al LMGTE Pro, podent així tenir un paraigua amb el WEC, ja que hi ha diferències respecte a les que s’enfronten habitualment al Campionat IMSA SportsCar en aspectes com operacions en parades a boxes, entre altres regles.

WEC: Alpine presenta les seves credencials per a la màxima categoria

alpine lmp1 wec

Alpine ha presentat el cotxe i el seu equip per al 2021. La màquina és l’A480 construïda sobre la base del xassís desenvolupat per Oreca, alimentat per un motor V8 de 4,5 litres subministrat per Gibson Technology.

Competint a la màxima categoria del WEC, l’A480 serà conduït per Nicolas Lapierre, André Negrão i Matthieu Vaxiviere.

“El motoresport és inseparable de l’Alpine. Des del nostre retorn a la resistència el 2013, aquesta aventura ens ha portat emocions magnífiques, amb fabuloses victòries. Després de vuit anys d’èxit, ara és el moment d’incorporar-se a la màxima categoria, ja que la marca inicia un nou començament. L’evolució de la normativa ens ofereix l’oportunitat d’expressar la nostra passió, demostrar el nostre coneixement tècnic i la nostra experiència en un marc just i rendible. Farem el possible
en cada cursa per lluir els colors d’Alpine al màxim nivell de l’automobilisme. “

Laurent Rossi, conseller delegat d’Alpine
Imagen
Alpine

“La història d’Alpine està pavimentada amb reptes. Des del 2013 demostrem pas a pas i demostrem que som capaços de defensar els colors d’Alpine al màxim nivell. Aquest nou repte forma part d’aquesta mentalitat.
La confiança que Alpine ha dipositat en nosaltres per a aquest projecte és un orgull. Afrontem aquest programa amb humilitat i ganes de fer-ho bé, en un moment en què el món de les carreres de resistència
estan en un moment decisiu de la seva història.
Estem decidits a estar a l’altura d’aquest repte apassionant i increïblement motivador per tornar a posar Alpine al panteó de l’esport de motor francès i internacional. “

Philippe Sinault, cap d’equip, equip de resistència Alpine Elf Matmut

RAL·LIS: Škoda Motorsport celebra el 120è aniversari del seu debut en competició amb una edició especial de l’Škoda Fabia Rally2 Evo

darrera Skoda Fabia Rally2 Evo 120
  • Només hi haurà dotze unitats de l’Skoda Fabia Rally2 Evo Edition 120, amb característiques tècniques extra, accessoris addicionals i una decoració especial
  • L’Skoda Fabia Rally2 evo Edition 120 també ofereix les principals millores de rendiment de l’Skoda Fabia Rally2 evo de 202

Per honrar els 120 anys de tradició de la marca en competició, ŠKODA Motorsport presenta una edició limitada del seu reeixit cotxe de ral·lis per a clients. De l’Skoda Fabia Rally2 evolució Edition 120 es vendran només en dotze unitats. Cadascuna d’elles no només inclourà la majoria de les millores tècniques de l’Skoda Fabia Rally2 evolució de 2021, sinó que també ve amb diverses característiques addicionals. A més de l’equipament de sèrie de el model més recent, eaquesta edició inclou un joc de llantes de magnesi de color verd i un mòdul addicional de llums LED, a més de llums de gir LED.

La configuració estàndard inclou un paquet complet d’accessoris interns addicionals. Això inclou bosses o xarxes d’emmagatzematge per a objectes personals, eines, peces de recanvi o equip addicional. Altres accessoris que milloren el confort, com camel bags per a l’aigua, ampolles per als líquids, cinturons, suports i molt més completen el paquet d’extres. L’equipament d’aquesta edició limitada també porta una pantalla de benvinguda exclusiva Edition 120 per als dos monitors de cabina, una decoració especial per al cotxe i una placa amb el número de sèrie del cotxe. Un certificat d’autenticitat, articles de ŠKODA, com una motxilla, i una maqueta exclusiva de l’Skoda Fabia Rally2 evolució (a escala 1:18) amb un aspecte idèntic completen l’oferta especial.

“LŠkoda Fabia Rally2 evolució Edition 120, de sèrie limitada, és una versió amb tot inclòs de el cotxe millorat de 2021. Amb el paquet de peces millorades, no només ofereix una versió més desenvolupada del nostre cotxe. Amb les seves característiques exclusives, el Edition 120 d’edició limitada és també un autèntic cotxe de col·leccionista “

Michal Hrabánek, director de ŠKODA Motorsport.

Novetats mecàniques

Aquesta versió incorpora tots els equipaments no opcionals de el paquet d’actualització general 2021. Aquestes actualitzacions inclouen el motor millorat, amb el qual els tècnics volien millorar l’intercanvi de gasos i la preparació de la barreja a la cambra de combustió. Això es va dur a terme amb un intercooler de nou disseny i més eficient, un sistema de fuita optimitzat, un nou control de vàlvules i una nova configuració de mapa electrònic. Aquestes modificacions milloren el rendiment general i les característiques del motor, a més d’augmentar la potència màxima en 2 kW, fins als 214 kW (290 CV), depenent de la qualitat de el combustible. Els amortidors recentment calibrats proporcionen una tracció i una estabilitat del cotxe encara millors en tot tipus de superfícies, el que reforça la confiança del conductor en el cotxe.

A més d’un millor rendiment, la millora de la fiabilitat va ser un aspecte molt important de les actualitzacions de 2021 de l’Skoda Fabia Rally2 evo. Un subxassís de l’eix posterior més resistent minimitza el risc de danys a les carreteres més difícils. Per a la versió de terra de l’Skoda Fabia Rally2 evo, s’inclourà un dispositiu especial de refrigeració per als frens posteriors, originalment homologat només per al seu ús en asfalt. El motor de l’Skoda Fabia Rally2 evo amb les especificacions de 2021 – i per tant de l’Skoda Fabia Rally2 evo Edition 120 -està equipat amb un sistema de lubricació redissenyat, amb un funcionament millorat. Les modificacions inclouen un filtre d’admissió de nou disseny i una geometria optimitzada de les plaques deflectores en el càrter, per millorar l’alimentació d’oli del turbocompressor i la seva fiabilitat. Un altre resultat d’aquests canvis és la reducció de el nivell d’oli. Compta amb nova disposició dels botons de el volant, fins a vuit per a diferents funcions, així com un nou espai per al gat, que milloren encara més la comoditat dels ocupants. Totes les peces de millora de l’última versió de l’Skoda Fabia Rally2 evo ja estan homologades.

Els compradors de l’Skoda Fabia Rally2 evo Edition 120 de sèrie limitada poden optar per afegir més opcions. Entre elles es troba una relació de marxes més llarga, que fa que la caixa de canvis sigui més adequada per als ral·lis amb una velocitat mitjana elevada, augmentant la velocitat màxima fins als 202 km / h. Principalment per a superfícies de baixa adherència, Škoda Motorsport també ofereix un tercer joc de rampes de diferencial (48/70), que pot utilitzar-se tant en trams de terra com d’asfalt.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua