La temporada 2023 de ral·lis ha tancat portes i a MotorEsport.cat estem analitzant tot el que ha donat de si.
Després de posar nota als pilots i les copes, ara és el torn dels ral·lis que han donat forma a una temporada complicada. El calendari 2023 va començar en un llunyà i fred mes de febrer amb el Rally de Lloret i que ha acabat aquest desembre a Vidreres.
Un total de 8 proves (més el RallyRACC) han format una campanya 2023 que ha tingut alts i baixos. Les notes positives van ser les proves sobre asfalt que van gaudir de grans inscripcions mentre que les notes negatives van ser la cancel·lació del Ral·li del Trepat per manca d’inscrits i l’ajornament del Ral·li de Vidreres a última hora per problemes amb els permisos.
Mal moment
Els ral·lis a casa nostra estan vivint un sotrac, un mal moment, que s’està allargant massa. L’asfalt sembla que remunta amb proves de gran interès com el Rally de Lloret, La Llana, les Masies de Voltregà o el 2000 Viratges, però la terra continua, un any més, en caiguda lliure.
El calendari 2023 sobre terra ha comptat amb només 4 proves, i una d’elles va ser la segona etapa del RallyRACC. El campionat va començar després de l’estiu a Cervera amb el Memorial Abel Puig. La següent cita havia de ser La Selva de Terra Vidreres-Maçanet de La Selva al mes de setembre, però la prova es posposava al desembre per manca de permisos, una situació que veu agreujada per la situació ja al límit que es va viure el 2022. La jornada de dissabte del RallyRACC i Tàrrega, van agafar el testimoni del calendari que va finalitzar, ara sí, a Vidreres.
Cal esmentar la bona feina d’algunes organitzacions com la de Cervera on es va treballar per innovar amb tram semiurbà i un bon recorregut.
Grans ral·lis
Tot i el mal moment que està vivint la terra, aquest any vam poder gaudir de proves espectaculars, principalment sobre asfalt. El Rally de Lloret, tot i algunes llacunes organitzatives importants, obria el calendari amb una llista d’inscrits espectacular que es transformava en un gran duel als trams. El Ral·li de La Llana – Ripollès continuava amb la seva bona tasca des de la seva marxa de Sabadell que s’ha vist recompensada amb l’entrada al CERA per al 2024.
El ral·li de Valls, al maig, arribava com a única prova tarragonina sobre asfalt, amb una llista d’inscrits poc copiosa, ben al contrari que l’Empordà, amb un reconegut ben conegut per a tothom que significava una nova repetició d’uns trams ben llimats pels pilots de ral·lis catalans durant aquesta primera meitat de l’any. A qui no li sona Els Àngels?
Després de l’estiu s’arribava a una altra de les novetats per aquest any, el Rally les Masies de Voltregà. Aquesta prova també organitzada per VLine.org passava del format ral·liesprint de la primera edició a tot un ral·li amb més de 100 km cronometrats per les comarques d‘Osona i el Lluçanès, per aquesta segona edició. El calendari català es tancava amb un clàssic que mai falla, el 2000 Viratges organitzat per la gent del Biela Club Manresa continua any rere any innovant i fent de la seva prova una de les millors de la temporada. Com podem veure un bon any com a punt de partida, però toca anar a més.
Un 2024 d’esperança
Com ja hem pogut veure 2023 ha estat un any d’alts i baixos, on l’asfalt ha guanyat proves de prestigi mentre que la terra continua vagant pel desert. Per això volem mirar cap al 2024 amb esperança, sembla que hi ha propostes i un cert consens per a millorar el campionat de terra.
Però no hem de perdre de vista que a l’asfalt també hi ha coses a millorar. Com per exemple que l’única prova sobre la negra superfície a la demarcació de Tarragona compti amb la pitjor llista d’inscrits de tot l’any (sobre asfalt). Calen millores, solucions, però cal creure que estem en el bon camí.