Dilluns, 7 juliol 2025
Blog Page 311

RESISTÈNCIA: Els LMDh fa replantejar l’estratègia de futur a General Motors

IMSA CADILLAC DPI
© IMSA

La nova cap de curses d’esports de General Motors, Laura Wontrop Klauser, diu que la nova era de l’IMSA SportsCar Championship, LMDh, ha “cridat la nostra atenció”

Les normes de LMDh es faran càrrec de les actuals regulacions internacionals del prototip de Daytona a partir de 2023 i permetran als fabricants competir en el mateix cotxe tant en la IMSA com en el Campionat del Món de Resistència, incloent les 24 hores de Le Mans.

Mentre que Mazda ha dit que no continuarà més enllà de 2021, el campió de fabricants d’IMSA, Acura, va prometre al gener que s’unirà a Audi i Porsche en el desenvolupament de cotxes per al nou sistema de regles el 2023, competint contra els Le Mans Hypercar de Toyota, Peugeot, Ferrari i Glickenhaus.

DPI-V de Cadillac. R ha demostrat un gran èxit des que va ser introduït a l’IMSA el 2017, amb dos títols de fabricants i dos títols de pilots/equip, però encara no està clar com GM procedirà amb les seves marques Cadillac i Corvette.

La classe GTLM en la qual hi ha Corvette C8, actualment, es dissoldrà al final d’aquesta temporada i serà substituït per la nova classe GTD Pro.

Klauser, que s’ha fet càrrec de les regnes del programa Corvette Racing diu que el fabricant està avaluant actualment si conservar els programes IMSA en les classes Prototip i GT o reduir la seva participació a una sola classe.

“LMDh ha cridat la nostra atenció. Hem mirat bé les normes, i el que estem fent ara és mirar cap a on volem estar.

“És un acord de conjunt, on en el passat estava una mica separat – Corvette Racing era la seva pròpia marca a GTLM, Cadillac era la seva pròpia marca en els prototips. Ara és una història diferent, i LMDh ha estat molt part de l’avaluació. Té sentit ser aquí? Quina marca té sentit córrer?

“La bona notícia és que el GTD Pro de l’IMSA també permetrà una mica de suport de fàbrica. Així que hem de mirar totes aquestes coses per intentar esbrinar on volem ser.”

“La forma en què el nostre programa funciona és com un programa de clients”, va explicar.

“Hem treballat amb Dallara per dissenyar el xassís, hem treballat amb ECR per dissenyar el motor, però els equips compren el xassís de Dallara i lloguen els motors del ECR. No dictem si corren o no; en realitat es tracta de si els nostres equips volen continuar l’any que ve”.

WRC: Adamo veu més a prop l’OK definitiu de Hyundai per continuar al 2022

adamo hyundai
© Hyundai Motorsport GmbH

Andrea Adamo diu que segueix sent “optimista” que Hyundai Motorsport ampliarà la seva participació en el Campionat Mundial de Ral·lis més enllà de 2021.


Malgrat que el fabricant coreà encara no s’havia compromès a romandre en el campionat després d’aquesta temporada, Adamo ha confirmat que el treball ja ha començat en el seu cotxe híbrid Rally1.

El director de curses de Hyundai va dir que encara estava esperant la “llum verda” per part de la marca a Seül, fet que va portar a témer que l’equip pogués marxar, ja que els programes de M-Sport Ford i Toyota Gazoo Racing continuen guanyant ritme.

“Puc dir que sóc optimista en què Hyundai Motorsport s’unirà a la nova era de WRC el 2022, però òbviament encara estem esperant la confirmació de Hyundai Motor Company a Corea”.

“Per descomptat, una vegada que tinguem llum verda no començarem amb un full de paper en blanc; els nostres enginyers i la nostra oficina de disseny ja han estat fent alguna feina basant-se en la informació que tenim fins ara.

“Si he de dir quant de temps necessitarem quan rebem la llum verda i quan puguem posar el cotxe sobre rodes, i començar a provar-lo, no ho sé.”

Adamo

Els problemes per assegurar el sistema híbrid de 100kW de l’empresa alemanya Compact Dynamics també poden ajudar a la causa de l’esquadra coreana.

“Puc dir també que el lliurament dels kits híbrids s’ha retardat unes quantes vegades, així que fins i tot els fabricants que ja han confirmat la seva presència el 2022, i que ja estan treballant en els seus cotxes, no poden fer proves a causa d’això”

Adamo
paddon kona EV
© Paddon

L’híbrid és el camí correcte?

Alguns creuen que l’híbrid és la direcció equivocada per al WRC, amb l’expilot de Hyundai Motorsport Hayden Paddon entre els més destacats en la crida a la FIA i Promotor per abraçar l’electrificació total.

Preguntat si estava d’acord amb aquests comentaris, Adamo:

“Si em preguntes si l’híbrid és el camí correcte per al campionat i per als ral·lis, haurem de veure.

“Suposo que haurem d’esperar almenys tres anys per tenir una resposta a aquesta pregunta. La resposta a aquesta pregunta serà només una: quants fabricants hi haurà en el Campionat Mundial de Ral·lis?

“Si tindrem tres o fins i tot dos, sabrem que no era la decisió correcta, però serà massa tard. Si hi haurà, per exemple, cinc fabricants de WRC en el futur, llavors podem dir que l’híbrid funcionava i era la decisió correcta que avançava.”

FÓRMULA 1: El GP de Portugal per al 2021 ja és oficial

gp portugal portimao 2021 McLaren
© McLaren

La Fórmula 1 ha confirmat la realització del Gran Premi de Fórmula 1 de Portugal, que tindrà lloc el 2 de maig, en el lloc que quedava al calendari. Això confirma oficialment que Portimão rebrà el Gran Premi de Fórmula 1, sent la tercera prova d’una competició que té previstes 23 carreres.

L’octubre passat, la F1 va tornar a Portugal, per primera vegada en 25 anys, amb Lewis Hamilton guanyant i batent el rècord de triomfs de la F1, el 92è de la seva carrera.

F1 i AIA treballen amb la suposició de presència de públic:

“Estem encantats d’anunciar que la Fórmula 1 tornarà a competir a Portimão, després de l’enorme èxit de la cursa de l’any passat”

Stefano Domenicali, president i CEO de Fórmula 1


“Volem agrair al promotor i al govern portuguès la seva feina i dedicació per portar-nos fins aquest punt. Estem segurs i entusiasmats amb la nostra temporada 2021, després d’haver demostrat l’any passat que era possible celebrar 17 curses amb seguretat i ara esperem donar la benvinguda als aficionats a Portimão aquesta temporada de manera segura i estem treballant amb el promotor en els detalls del pla”.

Stefano Domenicali, president i CEO de Fórmula 1

Rita Marques, secretària d’Estat de Turisme de Portugal:

“La realització d’esdeveniments importants al nostre país és molt important per a la imatge i la promoció internacional de Portugal com a destinació turística, i és per això que veiem amb gran interès el retorn de la Fórmula 1 a l’Algarve el 2021. Vull agrair a la FIA i a la F1 la seva confiança a Portugal, l’Algarve i l’Autódromo Internacional do Algarve, escollint el nostre país per acollir una etapa del calendari de la F1, i expressar el nostre total compromís per aconseguir que sigui un gran èxit ”.

RESISTÈNCIA: Revisat el calendari de l’ELMS 2021

europees le mans series elms

Després de l’anunci de l’ACO que les 24 hores de Le Mans del 2021 s’han ajornat fins al 21-22 d’agost, les 4 hores de Le Castellet s’avançaran al 4-6 de juny.

Programat inicialment del 27 al 29 d’agost, una setmana després de la data revisada de Le Mans, la prova francesa d’ELMS 2021 passarà a ser tercera en lloc de quarta, inserint-se al calendari entre Red Bull Ring (14-16 de maig) i Monza (9 -11 de juliol).

El director executiu les Le Mans Series, Frédéric Lequien:

“Amb el trasllat de les 24 hores de Le Mans a l’agost, vam prendre la decisió de traslladar les 4 hores de Le Castellet al juny. Aquest canvi permetrà als equips ELMS que competeixen a Le Mans preparar-se per al gran esdeveniment, tot mantenint el calendari general de la temporada ELMS amb un interval de 3-4 setmanes entre cada esdeveniment. Vull agrair a Stéphane Clair i al seu equip del Circuit Paul Ricard la col·laboració amb nosaltres per adaptar-nos al canvi de data de les 4 hores de Le Castellet ”.

Calendari ELMS 2021 revisat

12-13 d’abril – Prova oficial – Barcelona
16-18 d’abril – 4 hores de Barcelona
14-16 de maig – 4 hores de Red Bull Ring
4-6 de juny – 4 hores de Le Castellet
9-11 de juliol – 4 hores de Monza
17-19 de setembre – 4 hores de Spa-Francorchamps
22-24 d’octubre – 4 hores Portimão

RAIDS: Prèvia Baja Sharqiyah 2021 – Copa del Món Bajas Cross Country

nasser_saleh_al-attiyah raid baja hail
© FIA

La Baja Internacional de Sharqiyah (4-6 de març) marca la tercera ronda de la Copa del Món de la FIA per a Bajas Cross-Country i la segona de tres proves que tenen lloc consecutivament a l’Orient Mitjà. Els contendents ara es dirigeixen des de la ronda anterior a Dubai als deserts a l’oest de Khobar a la costa oriental de l’Aràbia Saudita per la primera edició.

Després de la victòria a Dubai, l’estrella saudita Yazeed Al Rajhi encapçala la llista d’inscrits. El pilot de Toyota Hilux és el segon en la classificació de la FIA World Cup, i Al Rajhi és només a un punt de Vladimir Vassiliev. Una altra victòria, aquesta vegada en sòl casolà, impulsaria significativament les seves esperances en els primers compassos de la sèrie de nou rondes.

El seu compatriota Yasir Seidan i el seu copilot Aleksei Kuzmich, buscaran continuar la seva cursa cap al pòdium. La tripulació de la MINI John Cooper Works Rally va aconseguir la tercera posició a Dubai i els punts a l’Aràbia Saudita els catapultarien en la classificació, sent que els seus tres rivals més propers no entraran en acció aquest cap de setmana.

© FIA

L’holandès Erik Van Loon i el copilot francès Sébastien Delaunay són companys d’equip d’Al Rajhi, sota els colors d’Overdrive en un segon Toyota Hilux, mentre Miroslav Zapletal i Marek Sykora miraran d’aconseguir els seus primers punts amb el seu propi Ford F-150 Evo.

Darrere dels T1 conduïts per pilots saudites, hi ha la tripulació T3 de Dania Akeel i el seu copilot francès Laurent Lichtleuchter en un Can Am Maverick X3. Claude Fournier i Szymon Gospodarczyk, van aconseguir el setè i tercer lloc en T4 en la ronda anterior a Dubai i Fournier, i estaran mirant d’aconseguir els honors de categoria en l’obertura de la temporada i reduir l’avantatge de 18,5 punts en la lluita pel títol entre els T4.

El francès condueix el primer de tres South Racing Can-Ams al costat de Meshari Al-Thefiri de Kuwait i Thomas Bell, amb seu a Dubai. Bell serà copilotat pel català Armand Monleón. Saleh Al-Saif esperarà tornar amb bon peu d’una decebedora sortida a Dubai per guanyar entre els T4, on s’enfronta a una competència addicional dels seus companys pilots saudites, Ahmed Al-Shegawi, r Saeed Al-Mouri i Hamad Al-Harbi.

© FIA

DADES del Ral·li

Distància total843.51 km
Distància cronometrada:449.87 km
Nombre de trams cronometrats:

SHARQIYAH INTERNATIONAL BAJA – Horaris

Dimecres 3 de març 
Scrutineering8:30 hrs
Conferència de premsa16:00 hrs
Cerimònia de sortidaDesprés de la conferèncai de premsa
Dijous 4 de març 
Qualifying Stage SS1 (10 km)15:33 hrs
Selecció de l’ordre de sortida19:00 hrs
Divendres 5 de març 
Sortida SS2  (217.50 km)10:10 hrs
Arribada del primer vehicle14:07 hrs
Dissabte 6 de març 
Sortida SS3 (222.30 km)10:15 hrs
Arribada del primer vehicle14:03 hrs
Pòdium19:00 hrs

CATALUNYA: El RACC presenta el Volant RACC / Trofeu MAVISA 2021

ralli-memorial-abel-puig-cervera-dalmau-parera-peugeot-208-volantracc
© Nacho Mateo

Després d’un any complicat el RACC vol passar ràpid pàgina i ha presentat avui el reglament de la que serà la 43 edició del Volant RACC / Trofeu MAVISA.

El campionat serà mixt, d’asfalt i terra, i també comptarà amb categoria júnior per a pilots nascuts després de l’1 de gener de 1996. El cotxe per afrontar aquesta edició continuarà sent el Peugeot 208 1.2 PureTech VR, amb premis per cursa, finals i una beca al guanyador de la classificació Júnior, sempre que s’assoleixin els mínims esperats per l’organització.

El calendari per aquest 2021 comptarà amb set curses, quatre sobre asfalt i tres sobre terra més una cursa de reserva. Aquesta estructura permet extreure el màxim rendiment de cada pilot que s’haurà d’enfrontar a totes les condicions possibles. El calendari començarà en terres tarragonines al maig, amb el Ral·li de Valls, sobre asfalt, i acabarà a finals de novembre a Manresa amb el 2000 Viratges. La primera prova sobre terra serà al setembre amb el Memorial Abel Puig.

  1. 1/5 Ral·li de VALLS (Asfalt)
  2. 29/5 Ral·li EMPORDÀ (Asfalt)
  3. 3/7 Ral·li Osona (Asfalt)
  4. 4/9 Memorial ABEL PUIG (Terra)
  5. 25/9 Ral·li VIDRERES (Terra)
  6. 7/11 Ral·li de Tàrrega (Terra)
  7. 27/11 Ral·li 2000 Viratges (Asfalt)

Els premis per cadascuna de les proves seran:

  • 1r 800€
  • 2n 600€
  • 3r 500€
  • 4t 300€
  • 5è 200€
  • 6è 100€.

Pilots Júnior:

  • 1r 400€
  • 2n 200€
  • 3r 100€

Premis finals:

  • 1r 4.000€
  • 2n 2.000€
  • 3r 1.000€

Pilot Júnior: 1r 2.000€.

WEC: Le Mans oficialment posposat a l’agost de 2021

L’Automobile Club de l’Ouest ha decidit ajornar la 89a edició de les 24 Hores de Le Mans Autos als dies 21 i 22 d’agost de 2021, inicialment prevista per als dies 12 i 13 de juny. Amb aquesta elecció, l’ACO vol donar-se totes les oportunitats d’acollir espectadors, complint estrictament les mesures sanitàries.

L’Automòbil Club de l’Ouest, organitzador de les 24 hores de Le Mans, en consulta amb el Campionat Mundial de Resistència FIA WEC i la Federació Internacional d’Automòbils (FIA), ha decidit ajornar la 89a edició de les 24 hores de Le Mans Mans, inicialment prevista per als dies 12 i 13 de juny de 2021.

L’ACO volia prendre aquesta decisió a principis de temporada, per tal de donar la màxima visibilitat als competidors, socis i espectadors, així com per mantenir l’actual calendari FIA WEC. Les dates de les altres curses i esdeveniments programats al calendari esportiu del circuit de Le Mans continuen sense canvis. L’ACO col·labora amb els organitzadors dels diferents esdeveniments potencialment afectats per aquest canvi de dates.

Per a aquesta edició, en què Hypercars competirà per primera vegada a la pista, l’ACO afirma la seva posició: es dóna prioritat als espectadors.

Tota la informació relativa a les entrades i el format detallat de l’esdeveniment es comunicarà a finals del proper mes d’abril.

RAL·LIS: Ekström encapçala el projecte per un retornar a Audi a la competició

Audi s1 rally2

El mític Audi Quattro pot tornar al Campionat Mundial de Ral·lis com a part d’un nou projecte liderat per Mattias Ekström, campió del DTM (2004 i 2007). El recentment format equip EKS JC, pertanyent a Ekström, està desenvolupant una especificació Quattro A1 de Rally2, que serà elegible per a les categories de suport, WRC2 i WRC3.

El cotxe es va construir segons la normativa de la FIA, en col·laboració amb l’empresa sud-africana Rally Technic i l’equip va confirmar que seria elegible per competir al WRC:

“Quan es va llançar la nova generació de l’Audi A1, sabíem que volíem construeix alguna cosa a partir d’aquí. I com tothom coneix la meva passió pels ral·lis, va quedar ràpidament clar que anàvem a construir un cotxe de ral·li”

Ekström

“El cotxe està a punt. Hi hem fet treballs de preparació i desenvolupament. Hem de fer uns quants quilòmetres de proves i recopilar informació. No hi ha una data fixada per a l’aprovació del cotxe, però per a nosaltres és ben clar que el veurem en algunes competicions a la primavera / estiu. De moment, aquest cotxe només és per al nostre ús propi, però quan estem satisfets amb el seu rendiment, l’oferirem en lloguer o compra a altres competidors ”

Ekström

Mattias Ekström fa temps que s’ha relacionat amb Audi Motorsport. Va pilotar un S1 al Campionat Mundial de Ral·licross del 2014 al 2019. Va guanyar el títol el 2016 i va quedar subcampió en les dues temporades següents.
El suec va tornar recentment al WRC l’Àrtic Rally, que va tenir lloc la setmana passada a Finlàndia, després de gairebé 15 anys d’absència a la principal competició dels ral·lis. Va acabar cinquè al WRC3, en una Skoda Fabia.

El Quattro A1, òbviament, té tracció a les quatre rodes, un motor turboalimentat d’1,6 litres, que desenvolupa 263 CV i es combina amb una caixa de canvis seqüencial de cinc velocitats.

El líder de l’equip d’EKS JC, Joel Christoffersson, va revelar que les proves començarien sobre neu i la terra abans de passar a l’asfalt:

“L’ex campió de la FIA Junior WRC Emil Bergkvist serà el nostre pilot de desenvolupament i començarem les nostres proves properament. També tenim previst participar en alguns ral·lis locals o internacionals cap al 2021 ”

Joel Christoffersson


El director de Rally Technic, Chris Coertsee, va parlar del seu entusiasme pel projecte.

“El kit Rally2 proporciona un equilibri preu-rendiment únic per als competidors, però en aquest cas, també es combina amb una marca llegendària i una carrosseria gloriosa”.

Com tothom sap, Audi va revolucionar els ral·lis a principis dels anys vuitanta, amb el seu Quattro de tracció a les quatre rodes, turboalimentada. Quan es va introduir l’època del Grup B, que es va introduir el 1982, el Quattro A1 de 370 CV era l’avantguarda de la nova generació. Va debutar al WRC el 1983 al Rallye de Montecarlo, però només va fer quatre ral·lis, fins que va ser substituït per la versió A2. Hannu Mikkola el va portar a guanyar a Suècia i Portugal, i aquell any va guanyar el títol mundial de pilots. Audi i el seu Quattro van deixar el WRC com a equip de fàbrica a finals de 1987 amb els seus enormes 200 Quattro, després d’haver registrat 24 victòries en 58 ral·lis. . El Quattro continua sent probablement el cotxe de ral·li més important de la història del WRC. I que ara es pot tornar.

FÓRMULA 1: Haas presenta un cotxe molt soviètic per al 2021

haas f1 2021

Aquest matí Haas ha presentat el seu equip de Fórmula 1, l’Uralkali Haas F1 Team, així com el seu nou VF-21. Després d’una temporada molt difícil, que només va culminar amb el registre de tres punts, i el consegüent novè lloc al Campionat del Món de Constructors, just davant de Williams, l’equip de Gene Haas ha mostrat ara imatges del seu nou VF-21, anunciat un nou patrocinador.

L’equip ho tindrà difícil per fer-ho millor aquest 2021, no només perquè ara té dos pilots novells, Mick Schumacher i Nikita Mazepin, a més d’un cotxe que no es desenvoluparà al llarg de l’any, per tenir més temps en centrar-se en el monoplaça del 2022, cosa que podria complicar encara més la temporada del que podríen esperar, tot i que això no suposarà cap diferència, ja que només tenen Williams al darrere.

Per tant, després de la primera prova a Bahrain amb aquesta al VF-21, l’equip nord-americà utilitzarà els seus recursos limitats només en el monoplaça del 2022, apostant a mitjà termini, intentant obtenir beneficis més endavant: un pas enrere per intentar-ne fer dos endavant.

Després de la sortida de dos pilots experimentats com Romain Grosjean i Kevin Magnussen, la formació per al 2021 estarà formada pel campió de Fórmula 2 Mick Schumacher, que debuta en F1 amb Haas, precisament 30 anys després que el seu pare, Michael Schumacher, hagués començat la seva carrera amb Jordan.
Al costat del pilot alemany de l’Acadèmia Ferrari hi haurà la russa Nikita Mazepin, que va acabar cinquena a la classificació de Fórmula 2 el 2020, on també va aconseguir dues victòries.

“Tindrem una temporada molt desafiant, ja ho sabem. Estem preparats per a això. Comprometrem el curt termini per obtenir guanys a mitjà i llarg termini. Aquest és el nostre pla de moment”

Guenther Steiner, cap de l’equip

Haas espera millores considerables en el motor Ferrari, que el 2020 va ser “limitat” com a conseqüència del “càstig” de la FIA.

Imagen

Equip nord-americà, patrocinador rus

Un altre fet interessant és el nou patrocinador principal i nominal de l’equip, Uralkali, una empresa el propietari del qual és el pare multimilionari de Nikita Mazepin, Dmitry Mazepin:

“Em complau donar la benvinguda a Uralkali a la Fórmula 1 com a líder soci de l’equip Haas F1. Esperem representar la vostra marca durant tota la temporada. És un moment emocionant per a l’equip amb Uralkali a bord, amb Nikita Mazepin i Mick Schumacher com a pilots. Espero que puguem sumar alguns punts aquest any, hem tingut moments difícils, però ara estem mirant el 2022 i la implementació de la nova normativa”.

Gene Haas, fundador i president


En vista del nou patrocini, l’esquema de colors de Haas ha canviat a blanc, vermell i blau, colors de la bandera russa, en un moment en què no es pot utilitzar la bandera russa, com a conseqüència de les restriccions imposades al país per l’enorme escàndol de dopatge dels seus esportistes.

Els test de pretemporada tindran lloc del 12 al 14 de març al Circuit Internacional de Bahrain abans del començament de la temporada 2021, amb el Gran Premi de Bahrain el 28 de març.

FÓRMULA 1: Coneixem l’Aston Martin AMR21

aston martin 2021

Tot i que les regles no han canviat dràsticament, el nou Aston Martin AMR21 comporta grans notícies. Malgrat que l’equip va dir que el nou cotxe és 100% Aston Martin, cal dir que el motor i la caixa de canvis són de Mercedes. I la part posterior de l’AMR21, si no és bessó, en queda poc. També se sap que l’equip va gastar dos tokens de desenvolupament, una per a la part davantera i una per a la part posterior del nou monoplaça. Com era d’esperar, el cotxe és una evolució, ja que no pot ser una revolució ja que la normativa no ho permetia. El nas del cotxe és molt similar al 2020, la suspensió davantera també, però hi ha canvis en les connexions al xassís.


El lateral s’ha modificat molt i la suspensió posterior també. La zona del capó està més “ajustada”, cosa que significa canvis en el flux d’aire a la part posterior del cotxe. Ara queda esperar la pista, però, com a mínim, l’AMR21 hauria de ser tan bo com el RP20, que, com sabem, estava molt a prop de “donar” un tercer lloc a l’equip a la classificació. Si hagués hagut dos pilots tan constants com els de McLaren, Racing Point, ara Aston Martin, hauria quedat tercer classificat.

Imagen

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua